Навчальна дисципліна «Сучасна українська літературна мова» є обов’язковою компонентою освітньо-професійної програми Українська мова і література, належить до блоку дисциплін професійної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, що навчаються за освітньо-професійною програмою Українська мова і література, спеціальністю 035 Філологія спеціалізацією 035.01 Українська мова і література.
Під час вивчення розділів «Морфеміка і словотвір» здобувачі мають змогу в систематичній послідовності ознайомитися зі всіма одиницями морфемної та словотвірної підсистеми літературної мови, їхніми ознаками та характеристиками, з’ясувати базові поняття цих підсистем, опанувати принципи та процедури морфемного і словотвірного аналізу слова у синхронічному та діахронічному аспектах, набути уміння визначати історичні та сучасні явища, що відбуваються в структурі слова.
- Teacher: Дзюбак Наталія
Анотація навчальної дисципліни
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА У СВІТОВОМУ КОНТЕКСТІ
(від давнини до XVIII ст.)
Мета вивчення - навчальної дисципліни: залучити студентів до
засвоєння найяскравіших зразків європейської літератури та осмислення основних
процесів і явищ у письменстві європейських країн у контексті та взаємозв’язках
із українським літературним процесом, а також до сприйняття фундаментальних
цінностей європейської культури у їхніх конкретно-історичних та
загальнолюдських площинах; сформувати у студентів уявлення про закономірності
розвитку європейської літератури, типологічні й національно-історичні
особливості літератури європейських країн і творчість найвідоміших її
репрезентантів.
Курс пов’язаний з такими дисциплінами, як: «Історія української літератури», «Історія зарубіжної літератури», «Компаративістика», «Теорія літератури», «Релігієзнавство», «Мистецтвознавство», «Історія».
Перелік компетентностей:
Інтегральні компетентності:
− здатність критично осмислювати проблеми у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей;
− здатність до критичної самооцінки й самовдосконалення;
− здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності.
Загальні компетентності:
− здатність до пошуку та аналізу інформації про зв'язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями;
− здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців;
− здатність вправно синтезувати нові ідеї у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів;
− здатність сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
− здатність демонструвати навички науково-теоретичної та культурологічної оцінки літературних явищ загальносвітового контексту;
− здатність сприймати зарубіжну художню літературу як культурну і мовну цілісність, мистецтво слова;
− здатність аналізувати й інтерпретувати твори українських і зарубіжних письменників у загальносвітовому контексті;
− здатність визначати своєрідність літературного процесу різних країн та усвідомлювати вплив зарубіжної літератури на український літературний процес.
Зміст навчальної дисципліни за модулями і темами:
1. Українська література як складова європейського літературного процесу.
2. Прадавні міфологічні пласти в українському і європейському письменстві.
3. Антична міфологія в українському літературному просторі.
4. Традиції античної літератури в українському письменстві.
5. Античний епос в літературних інтерпретаціях українських письменників
6. Античний театр в західноєвропейській та українській літературній рецепції.
7. Доба Середньовіччя в європейській літературі та українських інтерпретаціях.
8. Архаїчний та класичний середньовічний епос у світовій та українській літературній традиції.
9. Куртуазне письменство у світовій та українській літературній рецепції.
10. Естетика Ренесансу в осмисленні українських письменників.
11. Ренесансна лірика у світовій та українській літературній рецепції.
12. Традиції ренесансного роману в українському письменстві.
13. Естетика ренесансного театру в українській літературній традиції.
14. Європейське письменство «нової доби» в українських інтерпретаціях.
15. Література «класицизму» в українській літературній рецепції.
16. Барочна естетика в європейському та українському письменстві.
Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, з них − 52 год. аудиторних (32 год. лекційних, 20 год. практичних), 68 год. самостійної та індивідуальної роботи.
Форма підсумкового контролю: іспит
Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання дисципліни: Починок Людмила Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
Перелік основної літератури:
1. Чижевський Д. Історія української літератури. Київ: Академія, 2008. 568 с.
2. Історія української літератури ХІХ ст.: підручник: у 2 кн. / за ред. М.Г.Жулинського. Київ: Либідь, 2005.
3. Історія української літератури ХІХ ст. (70-90-ті рр.): підручник: у 2 кн. / за ред. О.Д. Гнідан. Київ: Вища школа, 2002. Кн. 1. 575 с.; 2003. Кн. 2. 440 с.
4. Історія української літератури. Кінець XIX – початок XX ст.: підручник: у 2 кн. / за ред. О.Д.Гнідан. Київ: Либідь, 2005. 624 с.; 2006 496 с.
5. Ковалів Ю.І. Історія української літератури. Кінець XIX – початок XXІ ст.: підручник: у 10 т. Київ: Академія, 2013−2014.
6. Пащенко В.І., Пащенко Н.І. Антична література. Київ, 2001. 718 с.
7. Давиденко Г.Й., Акуленко В.Л. Історія зарубіжної літератури середніх віків та доби Відродження. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 248 с.
8. Давиденко Г.Й., Величко М.О. Історія зарубіжної літератури XVII−XVIII століття: навч. посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 292 с.
9. Зарубіжні письменники: енциклопедичний довідник: у 2 т. / ред. Н. Михальська, Б. Щавурський. Тернопіль: Навчальна книга − Богдан, 2005−2006. Т. 1: А-К. 2005. 824 с.; Т. 2: Л-Я. 2006. 864 с.
Науково-педагогічний працівник _____________ Людмила Починок
Завідувач кафедри _____________ Олег Рарицький
- Teacher: Починок Людмила
Метою викладання навчальної дисципліни «Історія зарубіжної літератури (література Нового і Новітнього часу) є залучення студентів до найвищих досягнень літератури та культури названої епохи як загальнолюдських духовних цінностей, виховання естетичного смаку, високої читацької культури, формування вмінь та навичок літературознавчого аналізу, а також підвищення рівня фахової підготовки словесника, розвиток творчих якостей і професійних здібностей майбутніх філологів.
Основне завдання курсу – ознайомлення студентів з особливостями розвитку літературного процесу періоду Нового часу (17-19 ст).
- Teacher: Голубішко Ірина