Анотація.docxАнотація.docx

ВСТУП

 

Програма вивчення навчальної дисципліни «Українська державна ідея XVII-XVIII ст.» укладена відповідно до освітньої освітньо-професійної програми підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Історія).

Тип дисципліни: за вибором.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є історія процесу формування державної ідеї, еволюції змісту, боротьби за реалізацію та причин її поразки.

Міждисциплінарні зв’язки: Навчальна дисципліна включена до навчального плану підготовки фахівців за самостійним вибором навчального закладу та є дисципліною професійної та практичної підготовки. Згідно проблемно-хронологічного принципу вона вивчається після дисципліни «Українська держава: ґенеза і розвиток (IV-XVI ст. та перед дисципліною «Українське національне відродження XVIII-XIX ст.».

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1.       Українська державна ідея XVII – XVIII ст.

Мета та завдання навчальної дисципліни:

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Українська державна ідея XVII-XVIII ст.» є надання магістрантам цілісної системи знань зі змісту української державної ідеї, основних етапів її становлення, розвитку і згасання, перебігу боротьби за реалізацію та її невдачі, політично-культурних орієнтацій еліти Гетьманщини, місця державної ідеї у політичній культурі українського суспільства.

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Українська державна ідея XVII-XVIII ст.» є:

•         з’ясувати прикметні риси розвитку національної свідомості українців першої половини XVII ст.;

•         розкрити процес становлення козацького політичного сепаратизму:

•         проаналізувати еволюцію козацького сепаратизму в ідею незалежності козацької Української держави;

•         охарактеризувати складові державної ідеї;

•         вияснити політику Б. Хмельницького, спрямовану на реалізацію державної ідеї;

•         дослідити процес формування ідеї князівства Руського та заходи по її реалізації;

•         з’ясувати причини еволюції державної ідеї від незалежності до автономізму Гетьманщини;

•         висвітлити сутність «Конституції» Пилипа Орлика;

•         розкрити причини і сам процес

•         згасання державної ідеї  у суспільстві козацької України;

•         проаналізувати політично-культурні орієнтації еліти Гетьманщини;

•         домогтися опанування магістрантами основних понять і термінів;

•         вдосконалити методику роботи магістрантів з джерелами.

1.3.    Заплановані результати навчання   відповідно до освітньо-професійної програми: знання, уміння, навички, інші компетентності, набуті у процесі вивчення дисципліни.

В результаті вивчення дисципліни, магістранти повинні знати:

•         чинники, що зумовили виникнення і формування державної ідеї;

•         зміст і типологію Української революції;

•         історіографію української державної ідеї та джерельну базу її вивчення;

•         наріжні принципи державної ідеї;

•         основні віки боротьби за реалізацію ідей незалежності й соборності України й причини її поразки;

•         сутність ідеї Руського князівства та причини невдачі її реалізації;

•         боротьбу за збереження державної автономії Гетьманщини в останній  чверті XVII – початку XVIII ст. та її наслідки;

•         зміст «Конституції» Пилипа Орлика;

•         погляди козацьких літописців на державну ідею;

•         рівень політичної свідомості старшини і козацтва Правобережної України в останній чверті XVII – першому десятиріччі XVIII ст.;

•         основні етапи згасання ідеї автономізму у Гетьманщині в 20-60-х  рр. XVIII ст.

•         політично-культурні орієнтації еліти на політичну систему Гетьманщини, її основні інституції та суспільно політичний устрій.

Навчальна дисципліна «Українська державна ідея XVII – XVIII ст.» забезпечує формування у магістрантів умінь і навичок:

•         аналізувати процеси, події та явища політичної історії України XVII – XVIII ст.;

•         вільно володіти отриманими знаннями, проводити дискусії, робити самостійні висновки;

•         визначати сутність державної ідеї у політичній культурі суспільств європейських країн у добу нової історії;

•         працювати з джерелами, що торкаються історії політичної культури європейських суспільств у новий час;

•         розробити текст лекції з історії української державної ідеї для студентів вузів ІІІ і ІV рівнів акредитації;

•         користуватися отриманими знаннями у виховній роботі.

На вивчення навчальної дисципліни відводиться 105 годин / 3,5 кредитів ECTS.