АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ РУХЛИВИХ ІГОР І ЗАБАВ

 1. Метою вивчення навчальної дисципліни здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура) полягає у формуванні спеціальних (фахових) компетентностей спеціальності, програмних результатів навчання у майбутніх учителів фізичної культури, які спрямовані на підготовку висококваліфікованого фахівця, оволодіння ним руховими вміннями, навичками та методикою навчання рухових дій у рухливих іграх і забавах.

Навчальна дисципліна «Теорія і методика викладання рухливих ігор і забав» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами як: «Анатомія людини з основами спортивної морфології», «Вступ до спеціальності», «Історія фізичної культури», у здобувачів вищої освіти мають сформуватися теоретичні знання щодо анатомічних особливостей будови тіла людини, нормативно-правових документів закладу вищої освіти, історичних етапів зародження рухливих ігор і забав у світі та в Україні.

 2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.

Відповідно до освітньо-професійної програми (затверджена ухвалою вченої ради К-ПНУ імені Івана Огієнка у здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня формуються наступні компетентності:

Загальні компетентності:

- здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність);

- здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вияву національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність).

Спеціальні (фахові) компетентності спеціальності:

- здатність моделювати зміст уроків, інших форм  фізичної культури відповідно до обов’язкових результатів навчання дітей в закладі загальної середньої освіти, а також здійснювати моніторинг результатів, ураховуючи вікові, статеві й індивідуальні особливості дітей (предметно-методична компетентність);

- здатність володіти та практично реалізовувати педагогічні, медико-біологічні, інформаційні технології, спрямовані на формування у дітей вміння застосовувати набуті знання, базові й нові види рухової діяльності, що передбачені змістом фізичної культури в закладі загальної середньої освіти (навчальна компетентність);

- здатність володіти та практично реалізовувати педагогічні, медико-біологічні, інформаційні технології, спрямовані на розвиток фізичних (рухових), моральних, вольових якостей дітей під час реалізації різних форм фізичної культури в закладі загальної середньої освіти (розвивальна компетентність);

- здатність володіти і практично реалізовувати психолого-педагогічні технології, методики,  що під час реалізації різних форм фізичної культури в закладі загальної середньої освіти сприяють формуванню в дітей позитивної самооцінки, я-ідентичності, мотивації до фізичної активності, критичного мислення у пов’язаних із нею питаннях та вміння організовувати відповідну пізнавальну діяльність (психологічна компетентність);

- здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття,  емоції, керувати власними емоційними станами за допомогою засобів і методів фізичної культури, а також тактовно і конструктивно взаємодіяти з дітьми, іншими учасниками освітнього процесу у напрямі усвідомлення та поціновування кожного як особистості під час реалізації різних форм фізичної культури в закладі загальної середньої освіти (емоційно-етична компетентність);

- здатність до рівноправної й особистісно орієнтованої взаємодії з дітьми під час реалізації різних форм фізичної культури в закладі загальної середньої освіти, у тому числі із залученням батьків на засадах партнерства для надання додаткової допомоги дітям і підтримки тих, хто має особливі освітні потреби (компетентність педагогічного партнерства);

- здатність організовувати безпечне освітнє середовище з навчального предмету в закладі загальної середньої освіти, використовуючи у різних формах фізичної культури сучасні здоров’язбережувальні технології, що передбачають профілактично-просвітницьку роботу з учнями,  іншими учасниками освітнього процесу щодо культури здорового і безпечного життя, санітарії і гігієни, а також надання (у випадку необхідності) їм домедичної допомоги та збереження особистого здоров’я під час професійної діяльності (здоров’язбережувальна компетентність);

- здатність створювати умови для функціонування інклюзивного освітнього середовища під час реалізації в закладі загальної середньої освіти різних форм фізичної культури, яке передбачає педагогічну підтримку дітей із особливими освітніми потребами шляхом забезпечення сприятливих умов для реалізації їх фізичної активності (інклюзивна компетентність);

- здатність організовувати кожну визначену форму фізичної культури дітей в закладі загальної середньої освіти (урочну, позаурочні малі й масові спортивно-оздоровчі), а також організовувати діяльність дітей під час реалізації кожної такої форми та вести документацію, передбачену освітнім процесом із фізичної культури (організаційна компетентність);

- здатність прогнозувати результати фізичної культури дітей в закладі загальної середньої освіти протягом певного року навчання, враховуючи їхні вихідні дані, індивідуальні особливості, а протягом навчального семестру й чверті з урахуванням  поставлених завдань і можливостей дітей (прогностична компетентність) ;

- здатність проєктувати зміст уроків,  позаурочних форм фізичної культури, виконуючи вимоги державного стандарту освіти та враховуючи освітні потреби і попередні результати розвитку та навчання дітей (проєктувальна компетентність) ;

- здатність оцінювати результати фізичної культури за напрямом, що стосується розвитку фізичних якостей, навчання рухових дій, оволодіння теоретико-методичними знаннями; аналізувати одержані оцінки й забезпечувати самооцінювання за такими напрямами: розвиток фізичних (рухових) якостей, навчання рухових дій, формування теоретико-методичних знань, умінь (оцінювально-аналітична компетентність).

Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.

У здобувачів вищої освіти мають сформуватися такі програмні результати навчання:

- вміє застосовувати теоретичне моделювання при формуванні змісту уроків та інших форм фізичної культури дітей з урахуванням вікових особливостей, персональних здібностей, інтересів, потреб і мотивів (здобувачі вищої освіти виробляють навички застосування методичних особливостей вивчення рухливих ігор і забав з учнями закладу загальної середньої освіти);

- володіє та практично реалізує педагогічні, медико-біологічні, інформаційні технології для навчання дітей застосовувати набуті знання при реалізації базових і нових видів рухової діяльності, що передбачені змістом фізичної культури в закладі загальної середньої освіти (майбутні вчителі фізичної культури застосовують у практичній діяльності досконало опрацьовані  технології проведення уроків фізичної культури на найвищому рівні);

- володіє та практично реалізує педагогічні, медико-біологічні, інформаційні технології для формування освіченості дітей у здійсненні розвитку фізичних (рухових), моральних, вольових якостей за допомогою засобів і методів фізичної культури (вчитель фізичної культури формує у дітей правильний розвиток не лише фізичних якостей, але і моральних та вольових, особливо під час вивчення командних ігор);

- вміє орієнтуватись в інформаційному просторі фізичної культури, здійснювати пошук і критичний аналіз одержаної інформації, а також адекватно оперувати нею під час професійної діяльності; добирати електронні освітні ресурси, оцінювати їх ефективність для досягнення освітніх цілей відповідно до умов навчання, вікових особливостей, рівня підготовленості й потреб дітей (для досягнення високих результатів під час проведення уроків фізичної культури, фахівець веде постійний пошук інформації, що є основою самовдосконалення та підвищення професійної компетентності);

- спроможний визначати завищену (занижену) самооцінку дітей для її подальшої корекції, створювати умови для формування позитивної мотивації під час визначених форм фізичної культури; застосовувати завдання, засоби, методи і навчальний матеріал, що забезпечують розвиток пізнавальної діяльності дітей щодо фізичної культури; використовувати технології розвитку в дітей критичного мислення та формування  навичок рефлексії у питаннях із фізичної культури для розуміння себе, своїх цінностей, потреб, можливостей (різносторонній розвиток дітей засобами рухливих ігор і забав включає в себе визначення психологічних особливостей кожної дитини, можливість виправити самооцінку учня, сформувати правильну мотивацію та сприяти розвитку критичного мислення в учнів);

- застосовує механізми суб’єкт-суб’єктного підходу в практичній діяльності, вміння координувати і стимулювати навчально-пізнавальну діяльність дітей, підтримання їх прагнень до розкриття індивідуальних здібностей, можливостей і саморозвитку, в тому числі із залученням батьків на засадах партнерства для надання додаткової допомоги дітям та підтримки тих, хто має особливі освітні потреби (майбутні вчителі під час вивчення дисципліни моделюють систему роботи з дітьми, які потребують особливої уваги та підтримки, зокрема це розглядається під час виконання індивідуальних завдань);

- вміє організовувати освітнє середовище для занять фізичною культурою,  враховуючи правила безпеки життєдіяльності, протиепідемічні, санітарні норми і правила, а також проводити профілактичні заходи зі збереження й зміцнення здоров'я дітей та надавати (у випадку необхідності) домедичну допомогу дітям, іншим учасникам освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти (здобувачі вищої освіти після завершення курсу дисципліни знають усі основні правила безпеки життєдіяльності та санітарні норми, що дозволяє їм з дотриманням усіх норм здійснювати професійну діяльність);

- вміє створювати умови для функціонування інклюзивного освітнього середовища під час реалізації в закладі загальної середньої освіти різних форм фізичної культури, передусім забезпеченням сприятливих умов для реалізації фізичної активності дітей із особливими освітніми потребами (майбутні фахівці знають загальні основи роботи з дітьми із особливими освітніми потребами та створюють для них під час навчання необхідні умови);

- вміє використовувати набуті знання і рекомендації, інновації фахівців щодо організації різних форм фізичної культури та діяльності дітей під час їх реалізації  в закладі загальної середньої освіти (під час вивчення дисципліни здобувачі вищої освіти практикують організацію і проведення різних форм діяльності учнів та дорослого населення, що забезпечує формування вказаних результатів навчання);

- знає вимоги до оформлення документації, основні закономірності побудови документів для забезпечення освітнього процесу та вміє практично застосувати такі знання (майбутній учитель фізичної культури повинен володіти не лише методичними навичками організації та проведення навчального процесу, але й правильного документаційного оформлення професійної діяльності);

- вміє враховувати вихідні дані й індивідуальні особливості дітей при прогнозуванні результатів фізичної культури на кожний рік навчання, а поставлені завдання і можливості дітей при прогнозуванні результатів на певний навчальний семестр і чверть (фахівець користується своїми знаннями при врахуванні індивідуальних можливостей учнів та складає прогнози майбутніх результатів);

- проєктує зміст уроків фізичної культури для учнів початкової, основної школи та  позаурочних форм із урахуванням вимог державного стандарту освіти, освітніх потреб і попередніх результатів розвитку та навчання дітей (вчитель фізичної культури в зміст уроків закладає програмно-нормативне забезпечення відповідно до стандарту освіти, враховуючи при цьому потреби та досягнення учнів);

- використовує сучасну аналітику та психолого-педагогічні умови оцінювання результатів дітей та забезпечення самооцінювання ними, що стосуються розвитку фізичних якостей, навчання рухових дій, формування теоретико-методичних знань (вчитель фізичної культури вчить дітей здійснювати оцінку своїх здібностей, що значно покращує результат їх діяльності).

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати: - визначення базових понять предмету «Теорії і методики викладання рухливих ігор і забав»: історію рухливих ігор, основні поняття про гру, в чому схожість та відмінність між рухливими і спортивними іграми, за якими ознаками можна класифікувати ігри і забави та їх характеристику у зв’язку з віковими особливостями фізичного розвитку дітей різного віку; 

 -  організацію та проведення змагань з рухливих ігор, як провести рухливі ігри та забави в процесі різних форм організації занять з школярами, які традиції українських народних ігор;

 - планування навчального матеріалу з рухливих ігор у спортивних школах і секціях зі спорту в школах.

вміти:

- методично правильно провести декілька рухливих ігор на тренуванні з обраного виду спорту, перерві, місцевості, позаурочний час, на заняттях спортом;

- як застосовувати національні ігри за народним календарем;

- навчитись правильно обирати місце під час пояснення, показу та проведення гри;

          -  як організувати та підготовити документацію (положення, сценарій, заявку на участь у змаганнях, протоколи змагань) та провести змагання типу «Веселі старти»;

          - опанувати різноманітні навички ефективно перешиковувати гравців під час ігор та змагань;

- навчитись коротко, логічно, доступно, послідовно пояснювати гру та правильно дозувати в ній навантаження. 

 

3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

Змістовий модуль 1

Основні поняття про гру та методика проведення рухливих ігор і забав в процесі різних форм їх організації

Тема 1.  Рухливі ігри як засіб фізичного виховання дітей: зміст, форма, методичні особливості гри; схожість і відмінність спортивних та рухливих ігор; педагогічна класифікація рухливих ігор та забав.

Тема 2. Педагогічне значення рухливих ігор і забав у зв’язку з віком дітей: освітнє, виховне, оздоровче значення рухливих ігор і забав; педагогічна характеристика ігор для дітей в зв’язку з віковими особливостями їх фізичного розвитку.

Тема 3. Загальні основи організації і методики проведення занять у ДЮСШ: вибір гри, підготовка майданчика та інвентаря; організація, шикування гравців та пояснення гри; визначення ведучих,  розподіл на команди; керівництво грою, визначення її результатів.

Тема 4.  Методика проведення рухливих ігор і забав  на заняттях: з легкої атлетики, гімнастики, спортивних ігор; спеціальних медичних групах; в режимі продовженого дня; в оздоровчому таборі, воді, місцевості; в шкільних секціях, заняттях спортом.

Тема 5. Організація та проведення змагань з рухливих ігор: формування організаційного комітету і його обов’язки (агітація, документація); підготовка команд та місця проведення змагань; початок та послідовність проведення змагань; обов’язки журі, суддів та ведучого програми; заходи після завершення змагань.

Тема 6. Застосування українських ігор та забав: традиції українських народних ігор, забав, розваг; класифікація та застосування їх за народним календарем.

 

4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:

- кількість кредитів ЄКТС – 4;

- кількість годин – 120;

- кількість аудиторних годин – 48, 16 годин лекцій, 32 години практичних занять;

- кількість годин самостійної роботи – 72.

 

5. Форма семестрового контролю – екзамен.

6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:

Гуска Михайло Богданович, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент.

Мазур Василь Йосипович, викладач.

 

7. Перелік основної літератури:

1.  Гуска М. Б., Гуска М. В., Мазур В. Й. Ігри та забави від народження до школи:  методичний посібник. Камянець-Подільський: Аксіома, 2016. 196 с.

2.  Гуска М. Б., Зубаль М. В., Гуска М. В., Мазур В. Й. Теорія і методика викладання рухливих ігор і забав: навчально методичний посібник. Камянець-Подільський: Аксіома, 2011. 400 с.

3. Гуска М. Б., Дорош В. У., Козак Є. П., Стасюк І. І. Рухливі та рекреаційні ігри і спеціальні вправи у навчально тренувальному процесі юних волейболістів. навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2018. 216 с.

4. Круцевич Т.Ю., Єрмолова Є.М., Іванова Л.І., Кривчикова О.Д., Смоліус Г.Г. Фізична культура 1-4 класи для загальноосвітних навчальних закладів «на базі стандартів» відповідно до державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженою постановою Кабінетом Міністрів України № 462 від 20. 04. 2011 року.

5. Ламкова О. І. Дорофєєва С. В. 250 рухливих ігор та естафет для школярів. Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2005. 128 с.

6. Петров О. П., Шишкін О. П., Райтаровська І. В., Федірко А. О. Рухливі ігри у формуванні особистості школяра. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький А.О., 2011. 216 с.

7. Цьось А. В.  Українські народні ігри та забави. Луцьк: Надстир’я,  2004. 95 с.