АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ
З ОДНОБОРСТВ
1. Метою проходження навчальної практики з одноборств здобувачами вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 017 Фізична культура і спорт є поглиблення і закріплення теоретичних знань практичних умінь та навичок тренера з видів спорту з навчальної дисципліни професійної підготовки «Одноборства», оволодіння вміннями і навичками грамотно використовувати програмне та технічне забезпечення для відповідних досліджень у сфері фізичної культури і спорту, ефективно використовувати засоби та методи, під час проведення навчально-тренувального заняття.
Формування у студентів знань, сприяння вихованню професійно-педагогічних навичок і вмінь для здійснення наступних видів діяльності:
- організація та проведення навчання школярів спортивними та традиційними видами боротьби, айкідо, тхеквондо, боксу;
- підготовка та організація проведення змагань з одноборств;
- проведення занять з спортивних та традиційних видів боротьби, айкідо, тхеквондо, боксу в ДЮСШ та в спортивних секціях;
- пропаганда видів одноборств, як життєво важливої, корисної фізичної вправи і масового виду спорту;
- застосування занять з одноборств, як діючого засобу, що сприяє всебічному гармонійному розвитку особистості, формуванню активної життєвої позиції.
Навчальна дисципліна «Одноборства» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами як: «Теорія і методика юнацького спорту», «Теорія і методика фізичного виховання», «Теорія і методика спортивного тренування», «Професійна майстерність тренера», «Теорія і методика викладання рухливих ігор і забав», «Рекреаційними іграми всистемі спортивного тренування».
2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме проходження навчальної практики.
Відповідно до освітньо-професійної програми (затверджена ухвалою вченої ради К-ПНУ імені Івана Огієнка від 25 квітня 2019 року, протокол за № 4) у здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня формуються наступні загальні компетентності:
- здатність працювати в команді;
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.
1. Здатність працювати в команді.
Випускники факультету фізичної культури, тренери з обраного виду спорту спеціальності 017 Фізична культура і спорт упродовж своєї педагогічної діяльності здатні працювати у команді однодумців, фахівців у сфері фізичної культури і спорту, показувати навички самостійної роботи, демонструвати критичне та самокритичне мислення, здійснювати аналіз суспільних процесів, демонструвати власне бачення шляхів розв’язання існуючих проблем. Застосовувати нову фахову інформацію, оцінювати й представляти власний досвід, аналізувати й застосовувати досвід колег.
2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Випускники повинні знати основи теорії прийняття рішень, вміти застосовувати їх на практиці для розв’язування прикладних завдань. Здійснювати навчання руховим діям та розвиток рухових якостей людини в умовах різних форм організації занять фізичними вправами. Проводити спортивні та кондиційні тренування, надавати долікарську допомогу, організовувати та проводити фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи, управляти суб’єктами сфери фізичної культури і спорту. Акцент на реалізацію навчально-тренувального процесу в умовах дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, спортивних клубах, фітнес-закладах.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми здобувачі вищої освіти повинні:
знати:
– предмет і завдання курсу одноборств;
– класифікацію, систематику і термінологію з одноборств;
– організацію і проведення занять з одноборств на факультеті фізичної культури;
– гігієнічні вимоги до занять з одноборств;
– зміст, форми організації і методику проведення занять з одноборств у ДЮСШ та школі;
– профілактику травматизму на уроках фізичної культури з одноборств;
– лікарський контроль, самоконтроль, перша допомога, масаж на заняттях з одноборств;
– особливості методики проведення занять з одноборств із дітьми;
– підготовку місць занять з одноборств;
– організацію змагань і методику суддівства з одноборств.
Вміти:
– володіти голосом під час подачі команд;
– знаходити правильній вибір місця для проведення вправ і контролю;
– підбирати підготовчі та спеціальні вправи, ігри, естафети, що сприяють оволодінню технікою і тактикою в одноборствах;
– виконувати завдання викладача щодо складання і проведення окремих частин уроку з наступним його аналізом;
– показати і аналізувати елементи техніки, послідовність вивчення.
Знаходити помилки у виконанні та шляхи їх виправлення;
– обладнати місце для проведення уроків з одноборств.
Практично володіти:
– вправами для розвитку фізичних якостей;
– методами педагогічного контролю в процесі занять з одноборств;
– методикою використання допоміжного і нестандартного обладнання з одноборств на уроках фізичної культури в школі та ДЮСШ.
– методикою роботи з науково-методичною літературою з одноборств;
– методикою ведення виховної роботи в групі, секції, під час занять і змагань з одноборств;
– технікою та методикою виконання прийомів з одноборств;
– знаннями з теорії і методики одноборств на практиці.
3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами
Змістовий модуль 1
Методика навчання елементам кидкової техніки в дзюдо, айкідо, боротьбі на поясах, сумо
Тема 1. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в дзюдо.
Тема 2. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в айкідо.
Тема 3. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в боротьбі на поясах.
Тема 4. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в сумо.
Методика навчання елементам ударної техніки
в боксі і тхеквондо
Тема 5. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в боксі.
Тема 6. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в тхеквондо.
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:
(денна форма навчання)
- кількість кредитів ЄКТС – 1,5;
- кількість годин – 45;
- кількість аудиторних годин – 0;
- практичні заняття - 45;
- кількість годин самостійної та індивідуальної роботи – 45.
(заочна форма навчання)
- кількість кредитів ЄКТС – 1,5;
- кількість годин – 45;
- кількість аудиторних годин – 0;
- практичні заняття - 45;
- кількість годин самостійної та індивідуальної роботи – 45.
5. Форма семестрового контролю – залік.
6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:
Гуска Михайло Богданович, доцент.
Мазур Василь Йосипович, викладач.
7. Перелік основної літератури:
Методика навчання елементам кидкової техніки в дзюдо, айкідо, боротьбі на поясах, сумо та ін..
1. Алиханов И.И. Техника и тактика вольной боротьбы. Изд. 2-е, перераб., доп. М.: Физкультура и спорт, 1986. 306 с., ил.
2. Алехин Ю.А. Дзюдо. М.: ФИС, 1990. 31 с., ил.
3. Бранд Р. Айкидо. Теория и практика восточного боевого искусства, обеспечивающего гармоническое развитие личности. Ростов н/Д : Феникс, 1998. 320 с. : ил.
4. Бранд Р. Айкидо: Учение и техника гармоничного развития : [Пер.с нем.]. М. : "Двойная звезда": "ФАИР", 1996. ил.
5. Гвоздев С.А. Айкидо. Айки-джитсу. 2-е изд., доп. Минск: Современное слово, 1997. 256с. : ил.
6. Дементьев В.Л. Формирование у студентов институтов физической культуры навыков преподавания технико-тактических комплексов борьбы (на примере самбо и дзюдо) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук / ГЦОЛИФК. М., 1986. 23с.
7. История боевых искусств. Неизвестный Восток / Под ред. Г.К. Панченко. М. : Олимп: Изд-во АСТ, 1997. 463с. : ил.
8. Мазур В.Й., Гуска М.Б. Спортивна боротьба. Методичні рекомендації до виконання практичних і самостійних занять з дисципліни “Спортивна боротьба з методикою викладання” (для студентів факультету фізичної культури). Камʼянець-Подільський : Аксіома, 2015. 148 с.
9. Матвеев Л.П. Основы спортивной тренировки. М.: ФИС, 1997. 280 с.
10. Маленькая энциклопедия Айкидо : [Пер.с яп.]. Тверь: Полина: Мартин, 1994. 224 с. : ил.
11. Морачева Л.М., Праотцев С.В., Цвиров А.Е. Основы сумо. История, приемы, правила.М.: Япония сегодня, 1999 г. 77 с.
12. Ого Махито. Дзюдо. Основы. Методика. Ростов н/Д : Феникс, 1998. 208с. : ил.
13. Письменский И.А., Коблев Я.К., Сытник В.И. Многолетняя подготовка дзюдоистов.М. : Физкультура и спорт, 1982. 328с. : ил.
14. Пістун А.І. Спортивна боротьба. Навчальний посібник. Львів: “Тріада плюс”, 2008. 864 с.
15. Саотомэ М. Принципы Айкидо / Пер. с англ. Е. Киппер. СПб. : Папирус, 1996. 224 с. : ил.
16. Сиода Г. Динамика Айкидо. М. : ФАИР-ПРЕСС, 2001. 381с. : ил., 200 рис., 400 фот. (Боевые искусства).
Методика навчання елементам ударної техніки з тхеквондо
1. Блеер А.Н., Голованов В.Ю., Шиян В.В.Устойчивость двигательного навыка удара ногой на фоне воздействия сбивающих факторов / Учебное пособие. М.: РГАФК, Московский Университет МВД России, 2003.
2. Голованов В.Ю. Таэквон-до в техническом вузе / Учебное пособие. М.: МИЭМ, 2003.
3. Голованов В.Ю. Техника безопасности и профилактика травм у студентов на занятиях физической культурой / Учебное пособие. М.: МИЭМ, 2004.
4. Ли Е.С., Кузин В.В., Башлыков И.П. Таэквон-до. М.: ГЦОЛИФК, 1989.
5. Чой Хонг Хи. Энциклопедия Таэквон-до. М.: АО ТКД, 1993.
Методика навчання елементам ударної техніки з боксу:
1. Никифоров Ю.Б. Эффективность тренировки боксеров. М., ФиС, 1987. 192 с.
2. Новиков П.С. Силовая подготовка в боксе. В кн.: Актуальные вопросы подготовки высококвалифицированных боксеров. Вып. 2. М., 1990. С. 16–22.
3. Филимонов В.И., Хусяйнов3.М., Гаракян А.И. Особенности формирования ударных движений у боксеров (Методические рекомендации). М., Типография ВАСХНИЛ. 1988. 24 с.
4. Хусяйнов 3.М. Биодинамика ударных движений в боксе. (Методические рекомендации). М., Типография МГТУ им. Н. Э. Баумана, 1990. 24 с.
5. Хусяйнов З.М., Гаракян А.И. Факторный вклад силы, быстроты и точности ударов в технико-тактическое мастерство боксеров / Тактика спортивных единоборств. Выпуск 1. М. ФОН, 2001. С. 95–98.
6. Хусяйнов З.М. Тренировка нокаутирующего удара боксеров высокой квалификации. М.: Типограф. МЭИ. 1995. 156 с.
7. Циргиладзе И.В., Кургузов Г.В. Силовые характеристики ударного взаимодействия 8, 10 и 12 унцевых боксерских перчаток / Бокс. Ежегодник. М., 1986. С. 33–36.
- Викладач: Гуска Михайло
- Викладач: Мазур Василь