АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 «ПСИХОЛОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ВІДМІННОСТЕЙ»

1. Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану.

1.        Мета вивчення навчальної дисципліни «Психологія індивідуальних відмінностей»: сформувати у студентів знання з наукового розуміння індивідуальних, типологічних та групових відмінностей між окремими індивідами та групами; закріпити знання про природу, джерела та наслідки цих відмінностей, закономірності психічного варіювання; сформувати у студентів досвід практичного застосування знань у повсякденному житті та в майбутній професійній діяльності.

Основними завданнями вивчення дисципліни є: вивчення психологічних відмінності різних вимірів індивідуальності: формально-динамічних, предметно-змістових та духовно-світоглядних; аналіз відмінностей (типологічних) між типами особистостей; дослідження групових відмінностей на рівні великих і малих груп (міжстатевих, міжрасових, міжетнічних, міжкультурних).

Передумови для вивчення дисципліни : знання з  курсів Історія, Фізіологія, Гігієна, Загальна психологія, Психологія обдарованості, Соціальна психологія, Вікова психологія, Психодіагностика, Соціологія, Політологія.

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни. Сфера реалізації компетентностей під час працевлаштування.

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психологіі, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів характеризуються комплексністю i невизначеністю умов.

Здатність надавати психологічні послуги із застосуванням сучасних технологій та методів практичної психологіі.

Загальні компетентності (ЗК)

ЗК 09 Здатність працювати в команді.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК)

СК 01 Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології.

СК 03 Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків.

СК 12 Володіння позитивною мотивацією до надання психологічної допомоги, прийняття себе та інших.

СК 13 Здатність до проведення психодіагностичного обстеження та психологічної експертизи.

СК 14 Здатність до розроблення і проведення психологічної корекції з різними категоріями населення.

СК 15 Здатність виявляти стан і створювати психологічні умови поліпшення освітнього процесу та відповідного освітнього середовища.

СК 19 Здатність розробляти і впроваджувати психологічні рекомендації щодо сучасної життєдіяльності, фізичного і духовного розвитку й самовдосконалення особистості.

Очікувані результати навчання з дисципліни

Програмні результати навчання (ПРН)

ПРН 01 Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.

ПРН 02 Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.

ПРН 04 Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел.

ПРН 10 Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати власну позицію, модифікувати висловлювання відповідно до культуральних особливостей співрозмовника

ПРН 11 Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій

ПРН 13 Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності.

ПРН 19 Розробляти і проводити психологічну корекцію з різними категоріями населення.

ПРН 20 Виявляти стан і створювати психологічні умови поліпшення освітнього процесу та відповідного соціального середовища.

ПРН 21 Здійснювати заходи організаційно-методичного забезпечення профорієнтації та профвідбору.

За наслідками вивчення навчальної дисципліни студенти повинні :

знати:

-     категоріальний апарат науки про психічні відмінності між окремими індивідами та групами;

-     специфіку, історію становлення та основні напрями диференціальної психології;

-     загальні принципи диференціально-психологічного аналізу; методологію, методику та методи дослідження диференціальної психології;

-     теоретичні основи аналізу індивідуально-психологічних відмінностей між людьми;

-     сучасні уявлення про джерела індивідуальних відмінностей (впливу факторів спадковості та середовища в їх формуванні);

-     психологічні відмінності різних вимірів індивідуальності: формально-динамічних, предметно-змістових та духовно-світоглядних властивостях між людьми;

-     критерії відмінностей між соціальними групами; вплив суспільної стратифікації на сімейне середовище; детермінацію індивідуальних відмінностей якістю життя соціальних груп;

-     диференціальні крос-культурні дослідження рас, націй, етносів.

вміти:

-     виявляти індивідуально-типологічні особливості людини та індивідуальний стиль її діяльності;

-     застосовувати методи дослідження індивідуально-психологічних відмінностей, як цілісної системи властивостей; особистості;

-     визначати індивідуально-психологічні особливості особистості, їх походження;

-     інтегрувати різноманітні дані про індивідуально-психологічні властивості досліджуваної людини в єдине цілісне уявлення про її індивідуальність;

-     встановлювати взаємозв’язок та спадкоємність між різними диференційно-психологічними та диференційно-психофізіологічними теоріями, концепціями, класифікаціями та типологіями;

-     застосовувати знання про індивідуально-психологічні відмінності для діагностичної, консультативної, корекційної, реабілітаційної та психотерапевтичної практики;

-     налагоджувати ефективні взаємовідносини між людиною і оточуючим середовищем.

 

Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.

Вивчення навчальної дисципліни забезпечує роботу за фахом практичного психолога (на первинних посадах: 2445.2 «Практичний психолог») і може реалізовуватися у закладах освіти, психологічних реабілітаційних центрах, в освітніх, медичних установах, органах внутрішніх справ, або як приватна підприємницька діяльність з надання психологічних та освітніх послуг та ін.

 

3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами:

Змістовий модуль 1 Теоретичні основи психології індивідуальних відмінностей як науки

Тема 1. Предмет, історія становлення і основні напрямки розвитку диференційної психології. Предмет і завдання диференціальної психології. Передумови виникнення науки про індивідуальні відмінності. Історичний аспект розвитку диференціальної психології. Становлення концептуальних ідей, завдань, методів і напрямів диференціальної психології.

Тема 2. Методи диференційної психології. Поняття про науковий метод, методологію та методику дослідження. Загальнопсихологічні методи (спостереження й експеримент). Моделювання та реконструювання у диференційній психології. Типологічний метод. Психогенетичні методи. Історичні методи (методи аналізу документів). Власне психологічні методи. Лонґітюдний, зрізів, генетико-моделюючий методи (форми організації дослідження). Перетворення результатів з метою їх порівняння. Нормальний розподіл. Канали отримання інформації про індивідуальність. Прийоми й способи наукової класифікації.

Тема 3. Вплив середовища і спадковості на людину. Теорії про вплив середовища і спадковості. Співвідношення понять «спадковість» - «середовище» у психології індивідуальних відмінностей. Психологічні відмінності різних вимірів індивідуальності: формально-динамічних, предметно-змістових та духовно-світоглядних властивостях між людьми. Людина як представник біологічного виду Homo sapiens. Організм як чинник індивідуальності. Індивід як формально-динамічна характеристика особистості. Особистість – психологічний носій соціальних властивостей. Індивідуальність – інтегральна біопсихосоціальна характеристика людини.

Тема 4. Формальні і змістові властивості індивідуальності. Темпераментальні характеристики індивідуальності. Зміст феномену «темперамент». Теорії темпераменту. Конституційна теорія темпераменту Е. Кречмера. Конституційна типологія особистостей В. Шелдона. Описова теорія темпераменту Г. Хейманса і Е. Вірсми. Типології К.-Г. Юнга, Г.-Ю. Айзенка. Факторні теорії темпераменту. Типи вищої нервової діяльності за І. Павловим. Теорія Теплова-Небилицина. Психологічні теорії темпераменту. Структура темпераменту в теорії В. Русалова.

Тема 5. Психологія індивідуальних відмінностей характеру. Характер у структурі індивідуальності. Структура характеру. Я-концепція. Я-симптомокомплекс рис. Я-система орієнтацій. Акцентуації характеру. Типологічний підхід до характеру особистості. Особистісні типи. Класифікація психологічних типів за К.-Г. Юнгом. Ідіографічний підхід до особистості. Теорія рис Г.-В. Олпорта. Факторна структура особистості. Теорія Р.-Б. Кеттела. П’ятифакторна модель вивчення особистості.

Тема 6. Психологія індивідуальних міжстатевих відмінностей. Стать як біологічне явище. Стать як соціокультурний зміст поведінки (гендер). Статева ідентичність. Статеворольові стереотипи. Теорії і концепції розвитку статевої ідентичності. Еволюційна теорія статевого диморфізму В. Геодакяна. Етологія статі. Міжстатеві відмінності у психологічних якостях. Моральна свідомість чоловіків та жінок.

Тема 7. Психологія індивідуальних відмінностей здібностей. Сутність і характеристики здібностей. Постановка проблеми психології здібностей у філогенезі. Задатки. Здібності. Обдарованість. Типи інтелектуальних здібностей. Конвергентні здібності. Дивергентні здібності. Пізнавальні стилі. Типи інтелектуальної обдарованості. Компетентність. Талант. Мудрість. Геніальність як прояв обдарованості. Розумова відсталість і деменція. Тестування здібностей особистості.

Тема 8. Сутність інтелекту як психічної реальності. Інтелект. Види інтелекту. Тестологічні підходи до інтелекту. Коефіцієнт інтелекту. Однофакторні теорії інтелекту. Багатофакторні теорії інтелекту. Експериментально-психологічні теорії інтелекту. Основні проблеми й суперечності дослідження інтелектуальних здібностей. Співвідношення спадковості і середовища в детермінації інтелектуальних відмінностей. Взаємозв’язок загального інтелекту й шкільної успішності. Взаємозв’язок темпераменту й інтелекту.

Тема 9. Когнітивні стилі як детермінанти індивідуальних відмінностей. Теорії, пов’язані з дослідженням когнітивних стилів. Психологічна характеристика основних когнітивних стилів. Взаємозв’язки когнітивних стилів і їх співвідношення з продуктивними аспектами інтелектуальної діяльності. Когнітивні стилі у структурі індивідуальності.

Тема 10. Диференціальна специфіка феномену креативності. Креативність як особистісна властивість. Здатність до творчості. Творчість й інтелект. Концепція М.Воллаха і Н.Когана. Основні підходи до креативності. Душевні розлади і геніальність. Механізми і чинники креативності. Інтуїція як механізм творчості. Діагностування креативності.

Тема 11. Орієнтації особистості та стратегії спілкування. Стиль спілкування. Стилі лідерства. Лідер: психологічний тип і стиль керівництва. Стилі педагогічного спілкування .Стилі батьківського виховання. Соціально значуща діяльність. Варіативність асоціальної поведінки. Критерії відмінностей між соціальними групами. Вплив суспільної стратифікації на сімейне середовище. Вплив статусного рівня на інтелект. Якість життя соціальних груп: індивідуальні відмінності.

Тема 12. Професійна диференціація. Взаємодія психології праці і диференціальної психології. Класифікація професій і професіографія. Особистісні передумови професійної компетентності. Стратегії життєвого успіху і мотивація досягнення. Спрямованість особистості в структурі індивідуальності. Становлення індивідуального стилю діяльності. Професійні типології. Професійні інтереси та їх діагностика. Професійна самореалізація чоловіків і жінок.

Тема 13. Диференційні крос-культурні дослідження рас, націй, етносів. Крос-культурна психологія. Крос-культурні дослідження. Культурні відмінності та їх вияви. Виховання в контексті культури. Етнічна свідомість. Національний характер.

4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни (кількість кредитів ЄКТС, кількість годин, у тому числі годин аудиторної, самостійної та індивідуальної роботи).

4 кредити ECTS: всього 120 год, з них: 60 год аудиторних: 24 год лекційних, 36 год практичних занять; 60 год самостійної роботи.

 

Найменування показників

денна форма

навчання

Рік навчання

2

Семестр вивчення

4

Кількість кредитів ЄКТС

4

Загальний обсяг годин

120

Кількість годин навчальних занять

60

Лекційні заняття

24

Практичні заняття

36

Семінарські заняття

-

Лабораторні заняття

-

Самостійна та індивідуальна робота

60

Форма підсумкового контролю

екзамен

 

5. Форма семестрового контролю: екзамен.

 

6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Панчук Наталія Петрівна, кандидат психологічних наук,  доцент кафедри психології освіти.

7. Перелік основної літератури.

1.   Палій А. А. Диференціальна психологія. Київ: Академвидав, 2010. 429 с.

2.   Максименко С. Д. Диференційна психологія. Київ, 2013. 600с.

3.   Ильин Е. П. Дифференциальная психология мужчины и женщины. Питер, 2006. 544 с.

4.   Карапетрова О. В. Диференціальна психологія: навчально-методичний посібник. Бердянськ: БДПУ, 2014.216 с.

5.   Кондрашихина О.А. Дифференциальная психология. Киев: Центр учебной литературы, 2009. 232с.

 

Науково-педагогічний

працівник               ___________                                   Наталія Панчук

                              

 

Завідувач кафедри ___________                                 Тетяна Дуткевич