Опис (анотація): навчальна дисципліна «Хорове диригування» як дисципліна диригентсько-хорового циклу займає важливе місце у спеціальній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Хорове диригування об’єднує у собі теоретичні основи диригентсько-хорової діяльності, техніку хорового диригування, методику роботи зі шкільним хоровим колективом, аналіз та інтерпретацію хорових творів.

Тип: дисципліни професійної і практичної підготовки.

Термін вивчення: І, ІІ, ІІІ, IV курс (1-й, 2-й, 3-й, 4-й, 5-й, 6-й, 7-й і 8-й семестри).

Кількість кредитів: 12 кредитів ЕСТS: загальна кількість годин – 360, (120 – практичних, 240 – самостійна робота). 

Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва О.С. Аліксійчук; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Т.В. Борисова; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Л.М. Воєвідко; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Л.В. Мартинюк; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Т.В. Совік; кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри музичного мистецтва М.В. Кузів; кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри музичного мистецтва Т.Д. Пухальський.

Метою навчальної дисципліни «Хорове диригування» є підготовка студентів до проведення вокально-хорової роботи в загальноосвітній школі на уроках музики та в позакласній вокально-хоровій діяльності, формування музичного кругозору і організація художньо-практичної діяльності студентів, озброєння їх знаннями і навичками, необхідними для оволодіння технікою диригування, самостійного складання вокально-хорових зразків, а також підвищення рівня художнього виховання засобами музичного мистецтва. Успішне вирішення завдань музично-естетичного та художньо-творчого розвитку дітей в загальноосвітній школі знаходиться в прямій та безпосередній залежності від рівня професійної майстерності, ерудиції культури педагога-музиканта. Вузівська підготовка фахівця такого профілю, що моделює його багатогранну музичну діяльність в школі, вимагає складних за своєю структурою професійних якостей, які формуються в процесі навчання. Повноцінне оволодіння професією неможливе без засвоєння комплексу спеціальних знань, вмінь та навичок, необхідних у практичній музично-педагогічній діяльності.

Основними завданнями дисципліни «Хорове диригування» є:

-       виховання у студентів любові до диригентської діяльності, хорового мистецтва;

-       засвоєння диригентсько-хорових знань, вмінь, навичок, необхідних для проведення практичної роботи з хором;

-       розвиток музичних здібностей (слуху, відчуття ладу, ритму, пам’яті, музичного і творчого мислення);

-       формування навичок самостійної роботи над партитурою (спів партій, акордів; виконання хорової партитури на фортепіано; вміння передати зміст твору та його виконавську інтерпретацію засобами диригентської техніки, слова, міміки; усний та письмовий аналіз твору);

-       ознайомлення з організаційними та методичними основами роботи з хором (організація хору та хорових занять; вироблення вокально-хорової техніки, елементів хорового звучання; музично-теоретичне навчання учасників хору; виконавська діяльність хору);

-       вивчення кращих зразків української і зарубіжної класичної і духовної хорової спадщини, народнопісенної творчості, пісень, написаних для дітей, творів самодіяльних композиторів регіону.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності майбутнього викладача музичного мистецтва передбачають:

-       володіння комплексом знань диригентського та вокально-хорового змісту;

-       володіння системою диригентсько-хорових умінь;

-       володіння методикою роботи з хоровим колективом;

-       здатність до управління вокально-хоровою діяльністю учнів закладів загальної середньої освіти.

Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, власний показ, демонстрація, гра хорової партитури на інструменті, використання технічних засобів.

Методи оцінювання: усне опитування, оцінка за творче завдання, виконання модульної контрольної роботи, підсумковий контроль (контрольні заняття, академічний концерт, екзамен, державний екзамен та ін.)

Форма підсумкового контролю: іспит.

Перелік основної літератури:

1.            Бенч-Шокало О.Г. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції: навч. посібник / Ольга Григорівна Бенч-Шокало. – Київ: Український світ, 2002. – 440 с.

2.            Бірюкова Л. А. Підготовка вчителя музики до роботи з хором: навчально-методичний посібник / Л. А. Бірюкова. Суми : Видавництво СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2011. – 240 с.

3.            Вокально-хорова робота з дітьми на матеріалі вправ-розспівок [Ноти]: [навч.-метод. посіб.] / [авт.-упоряд.] Зеленецька І.О. – Кам'янець-Подільський : Абетка, 2016. – 139 с.

4.            Голик Г.Г. Психологія диригентсько-хорової діяльності / Г.Г. Голик. – Дрогобич: Вимір, 2000. – 108 с.

5.            Горбенко С.С. Дитяче хорове виховання в Українi. Навчально-методичний посібник / С.С. Горбенко. – К.: IЗМН, 1999. – 253 с.

6.            Григор’єва В.В. Хорове диригування: метод. рек. до самост. роботи / Вікторія Григор'єва; Бердян. держ. пед. ун-т, Ін-т психол.-пед. освіти та мистец., каф. муз. виховання. – Бердянськ: Ткачук О. В., 2012. – 119 с.

7.            Демчишин М.С. Методика музичного аналiзу вокально-хорових творiв: Навчальний посiбник для студентiв мистецьких вузiв i вчителiв освiтньої галузi / М.С. Демчишин. – К.: IЗМН, 1996. – 132 с.

8.            Долчук Р.О. Хорове аранжування / Р.О. Долчук. – Івано-Франківськ: обласна друкарня, 2005. – 382 с.

9.            Доронюк В.Д. Диригент шкільного хору: навч. посібник / В.Д. Доронюк, Л.І. Серганюк, Ю.М. Серганюк. – Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника, 2010. – 513 с.

10.        Доронюк В.Д. Курс техніки диригування / Василь Доронюк. – Івано-Франківськ: обласна друкарня, 2004. – 292 с.

11.        Доронюк В.Д. Шкільне хорознавство / В. Доронюк, Ж.Зваричук. – Івано-Франківськ: обласна друкарня, 2008. – 336 с.

12.        Єгоров О.Є. Теорiя i практика роботи з хором / О.Є. Єгоров. – К.: Держ. видав-во образотворчого мистецтва i музичної лiтератури УРСР. – 1961. – 239 с.

13.        Живов В.Л. Хоровое исполнительство: Теория. Методика. Практика : учеб. пособие для вузов / В.Л. Живов. – М.: Владос, 2003. – 272 с.

14.        Запорожець Е.Е. Історичні етапи розвитку вокально-хорового мистецтва України [Електронний ресурс]. Режим доступу – http://www.rusnauka.com/25_DN_2008/MusicaAndLife/29238.doc.htm

15.        Іванов В.Ф. Навчання церковного спiву в Українi у IX – XVII ст. / В.Ф. Іванов. – К.: Музична Україна, 1997. – 248 с.

16.        Карпенко Є.В. Хорове аранжування: Навчально-методичний посібник для студентів музичних факультетів вищих навчальних закладів / Є.В. Карпенко, Н.В. Карпенко. – Суми: Мрія, 2007. – 220 с.

17.        Колесса М.Ф. Основи техніки диригування / М.Ф. Колесса. – К.: Музична Україна, 1973. – 199 с.

18.        Коломоєць О.М. Хорознавство: навч. посібник / О.М. Коломоець. – К.: Либідь, 2001. – 168 с.

19.        Корній Л. П. Історія української музики / Лідія Корній. – Київ-Харків-Нью-Йорк: М.П. Коць, 1996. – Частина перша. – 314 с.

20.        Корній Л. П. Історія української музики / Лідія Корній. – Київ-Харків-Нью-Йорк: М.П. Коць, 2001. – Частина друга. – 477 с.

21.        Лащенко А.П. З історії київської хорової школи / А. П. Лащенко. – Київ: Музична Україна, 2007. – 200 с.

22.        Леонтович М.Д. Практичний курс навчання співу у середніх школах України. – К.: Музична Україна, 1989.

23.        Мартинюк А.К. Диригування: навчальний посібник / А.К. Мартинюк. – Мелітополь, 1996. – 125 с.

24.        Мархлевський А.Ц. Практичнi основи роботи в хоровому класі / А.Ц. Мархлевський. – К.: Музична Україна, 1986. – 96 с.

25.        Ничай О.В. Професійна підготовка диригента / О.В. Ничай. – Івано-Франківськ: Плай, 2003. – 36 с.

26.        Раввінов О.Г. Методика хорового співу в школі / О.Г. Раввінов. – К.: Музична Україна, 1971. – 120 с.

27.        Смирнова Т.А. Хорознавство (історія, теорія, методика): навч. посібник / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. – Харків: ХДПУ, 2000. – 180 с.

28.        Соколов В.Г. Работа с хором / В.Г. Соколов. – М.: Музыка, 1973. –192 с.

29.        Стецик О. Короткий курс диригування / Ольга Стецик. – Івано-Франківськ: Іванофранківська теологічна академія, 2000. – 64 с.

30.        Хлебникова Л.О. Методика хорового співу у початковій школі / Л.О. Хлебникова. – Тернопіль: Богдан, 2006. – 216 с.

31.        Щур М. Шкільний хор: шкільний гурток / Марія Щур. – Харків: Ранок, 2010. – 96 с.

32.        Яропуд З.П. Диригентська практика у духовній хоровій музиці (на матеріалі духовних творів немензурованого безрозмірного письма): навч. посібник. – Кам’янець-Подільський: Видавець Зволейко Д.Г., 2011. – 148 с.

33.        Ятло Л.П. Теорія та методика роботи з дитячим хором: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Л. П. Ятло. – 3-е вид.. – Умань: ФОП Жовтий О.О., 2013. – 172 с.

Мова викладання: українська.