Опис (анотація): навчальна дисципліна «Хорове диригування» як дисципліна диригентсько-хорового циклу займає важливе місце у спеціальній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Хорове диригування об’єднує у собі теоретичні основи диригентсько-хорової діяльності, техніку хорового диригування, методику роботи зі шкільним хоровим колективом, аналіз та інтерпретацію хорових творів.

Тип: дисципліни професійної і практичної підготовки.

Термін вивчення: І, ІІ, ІІІ, IV курс (1-й, 2-й, 3-й, 4-й, 5-й, 6-й, 7-й і 8-й семестри).

Кількість кредитів: 12 кредитів ЕСТS: загальна кількість годин – 360, (120 – практичних, 240 – самостійна робота). 

Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва О.С. Аліксійчук; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Т.В. Борисова; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Л.М. Воєвідко; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Л.В. Мартинюк; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Т.В. Совік; кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри музичного мистецтва М.В. Кузів; кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри музичного мистецтва Т.Д. Пухальський.

Метою навчальної дисципліни «Хорове диригування» є підготовка студентів до проведення вокально-хорової роботи в загальноосвітній школі на уроках музики та в позакласній вокально-хоровій діяльності, формування музичного кругозору і організація художньо-практичної діяльності студентів, озброєння їх знаннями і навичками, необхідними для оволодіння технікою диригування, самостійного складання вокально-хорових зразків, а також підвищення рівня художнього виховання засобами музичного мистецтва. Успішне вирішення завдань музично-естетичного та художньо-творчого розвитку дітей в загальноосвітній школі знаходиться в прямій та безпосередній залежності від рівня професійної майстерності, ерудиції культури педагога-музиканта. Вузівська підготовка фахівця такого профілю, що моделює його багатогранну музичну діяльність в школі, вимагає складних за своєю структурою професійних якостей, які формуються в процесі навчання. Повноцінне оволодіння професією неможливе без засвоєння комплексу спеціальних знань, вмінь та навичок, необхідних у практичній музично-педагогічній діяльності.

Основними завданнями дисципліни «Хорове диригування» є:

-       виховання у студентів любові до диригентської діяльності, хорового мистецтва;

-       засвоєння диригентсько-хорових знань, вмінь, навичок, необхідних для проведення практичної роботи з хором;

-       розвиток музичних здібностей (слуху, відчуття ладу, ритму, пам’яті, музичного і творчого мислення);

-       формування навичок самостійної роботи над партитурою (спів партій, акордів; виконання хорової партитури на фортепіано; вміння передати зміст твору та його виконавську інтерпретацію засобами диригентської техніки, слова, міміки; усний та письмовий аналіз твору);

-       ознайомлення з організаційними та методичними основами роботи з хором (організація хору та хорових занять; вироблення вокально-хорової техніки, елементів хорового звучання; музично-теоретичне навчання учасників хору; виконавська діяльність хору);

-       вивчення кращих зразків української і зарубіжної класичної і духовної хорової спадщини, народнопісенної творчості, пісень, написаних для дітей, творів самодіяльних композиторів регіону.

 

Компетентності:

Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі 01 Освіта/Педагогіка у сфері музичного мистецтва, теорії і практики музично-творчого розвитку учнів, що передбачає застосування теорій, методик, методів навчання та технології музичного навчання і характеризується комплексністю та невизначеністю педагогічних умов організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.

Спеціальні (фахові) компетентності спеціальності (СК):

СК 06

Сформованість знань, умінь, навичок та компетентностей організації диригентської діяльності вчителя музичного мистецтва у закладах загальної середньої освіти.

СК 10

Володіння диригентсько-хоровими вміннями та навичками у проведенні практичної роботи зі шкільним хором; уміннями розвивати музичні здібності (слух, відчуття ладу, ритму, пам’яті, музичне і творче мислення); володіння уміннями методичних основ роботи з учнівським хором (організація хору та хорових занять; вироблення вокально-хорової техніки, елементів хорового звучання; музично-теоретичне навчання учасників хору; виконавська діяльність хору); володіння знаннями кращих зразків української та зарубіжної хорової музики, народно-пісенної творчості, реґіональної музичної творчості та програмового репертуару для вивчення в Новій українській школі.

СК 14

Володіння методикою навчання учнів співу; здатність керувати музично-педагогічним процесом організації роботи зі шкільними творчими колективами. Сформованість практичних умінь і навичок роботи з учнівським хором, диригентського керівництва хоровим колективом на основі обізнаності із сутністю, принципами і механізмами хорового виконавства, усвідомлення функцій хорового співу в музично-естетичному розвитку учнів; володіння практичними навичками роботи над шкільним програмовим матеріалом в Новій українській школі.

 














Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, власний показ, демонстрація, гра хорової партитури на інструменті, використання технічних засобів.

Методи оцінювання: усне опитування, оцінка за творче завдання, виконання модульної контрольної роботи, підсумковий контроль (контрольні заняття, академічний концерт, екзамен, державний екзамен та ін.)

Форма підсумкового контролю: іспит.

Перелік основної літератури:

1. Григор’єва В. В., Омельченко А. І. Хорове диригування: навч. посібник для студентів закладів вищої освіти. Бердянськ: Видавець БДПУ, 2021. 224 с. 

2. Заболотний І. П., Карпенко Є. В., Матвієнко Т. В. Робота з хором : навч.-метод. посіб. для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня освіти. Суми : ФОП Цьома С.П., 2023. 114 с.

3. Шумська Л. Ю. Хорове диригування : навч. посіб. 2-ге вид., доповн. та перероб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 105 с.

4. Карпенко Є.В. Методичні основи вивчення хорового диригування на першому курсі навчання: метод. рекомендації. для здобувачів вищої освіти молодших курсів першого (бакалаврського) рівня та викладачів інститутів культури і мистецтв педагогічних університетів України. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2021. 48 с.

5. Пухальський Т. Д. Програма комплексного забезпечення формування професійної компетентності майбутніх учителів музики у процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін : програма та метод. рекомендації. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. 88 с.

Мова викладання: українська.