Програма вивчення навчальної дисципліни «Цитології та гістології з основами ембріології» укладена відповідно до освітньої програми підготовки фахівців першого рівня вищої освіти спеціальності 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров'я людини Географія)
Тип дисципліни: нормативна, професійної підготовки.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є утворення, ріст, розвиток, будова і функції організму на мікроскопічному рівні. При цьому загальна цитологія вивчає принципи структурної організації організмів на різних рівнях організації, загальна гістологія – розвиток тканин, їх функціональні особливості, а предметом дослідження ембріології є розвиток зародка і плоду, загальні закономірності ембріонального розвитку людини і тварин, що знаходяться на різних рівнях організації.
Міждисциплінарні зв’язки: тісно пов’язана з низкою біологічних дисциплін і у комплексі з анатомією, фізіологією, біохімією, генетикою навчальний курс формує у студента цілісну уяву про утворення, розвиток, будову та функції організмів тваринного і рослинного світу.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Основи вчення про клітину.
2. Вчення про тканини та ембріональний розвиток.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Цитології та гістології з основами ембріології» є опанування студентами знань щодо структурної організації клітин, тканин, окремих органів та систем, встановлення основних закономірностей закладки, ембріонального та постембріонального розвитку, оцінки регенеративного потенціалу органів та тканин.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Цитології та гістології з основами ембріології» є поглиблення професійної підготовки майбутніх фахівців з біології, інтеграція знань, отриманих з різних біологічних дисциплін; підготовка студентів до науково-обгрунтованого викладання знань цитології, гістологі і ембріології на уроках біології з урахуванням сучасних даних біологічної науки; опанування студентами, практичних навичок умінь щодо організації, проведення та оцінки результатів біологічного експерименту, організація їх на пошуково-дослідницьку діяльність.
1.3. Заплановані результати навчання відповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми: знання, уміння, навички, інші компетентності, набуті у процесі вивчення дисципліни:
В результаті вивчення цитології та гістології з основами ембріології студент має знати:
· мікроскопічну та субмікроскопічну будову клітин, тканин, органів;
· основні функціональні призначення окремих структур клітин та тканин;
· основні методи цитологічної, гістологічної техніки і мікроскопії;
· типи клітинного поділу, їх характеристику;
· розвиток, структурні особливості та функціональне значення жіночих та чоловічих гамет;
· закономірності дроблення та гаструляції, диференціацію зародкових листків та їх механізми;
· закономірності утворення осьового комплексу зачатків, процеси формування провізорних органів;
· загальні риси ембріогенезу людини та інших хребетних тварин, зумовлені закономірностями еволюції;
· загальну характеристику різних типів тканин та принципи їхньої
організації.
В результаті вивчення цитології та гістології з основами ембріології студент повинен вміти:
· володіти основними методами світлооптичної мікроскопії;
· користуватися цитологічними та гістологічними мікроскопічними препаратами;
· „прочитати" електронну мікрофотографію;
· описати мікроскопічний препарат;
· схематично замалювати в альбомі мікропрепарат та позначити його структури;
· проаналізувати мазок крові у здорової людини;
· проаналізувати слайди та електронні мікрофотографії;
· працювати з додатковою навчально-методичною та науковою літературою з морфології.
Виховна мета:
· виховувати здатність до аналізу i синтезу теоретичних та практичних знань;
· розвивати спостережливість, логіку мислення при оцінці живого організму;
· виховувати i розвивати наукові основи дослідницької діяльності.
- Викладач: Григорчук Інна