Побудова національної системи освіти в Україні передбачає новий підхід до професійної підготовки майбутніх кадрів, спрямований на подолання кризи в освіті, яка виявляється, передусім, у невідповідності знань студентів запитам особистості, суспільним потребам і світовим стандартам, у знеціненні соціального престижу освіченості та інтелектуальної діяльності. Основним критерієм роботи вищого навчального закладу є рівень підготовленості випускників, раціональне поєднання їх теоретичних знань з умінням застосовувати їх на практиці, що означає потребу вести пошук ефективних форм і методів навчання, удосконалення програм, навчальних планів, розробку нових навчальних методик, навчальних посібників тощо.

Поняття «інноваційні методики викладання» полікомпонентно об’єднує всі ті нові й ефективні способи освітнього процесу (здобуття, передачі й продукування знань), які, власне, сприяють інтенсифікації та модернізації навчання, розвивають творчий підхід і особистісний потенціал здобувачів вищої освіти. 

Сьогодні інновації в галузі освіти поділяють на:

- психолого-педагогічні – нововведення в навчальний, виховний, управлінський процес;

- науково-виробничі – комп’ютерні та мультимедійні технології;

- соціально-економічні – правові, юридичні та економічні нововведення. 

В свою чергу інноваційні технології у вищому навчальному закладі характеризують, як технології, засновані на нововведеннях: 

- організаційних (пов’язаних із оптимізацією умов освітньої діяльності), 

- методичних (спрямованих на оновлення змісту освіти та підвищення її якості); 

які дозволяють:  

студентам: 

- ефективно використовувати навчально-методичну літературу та матеріали; 

- засвоювати професійні знання; розвивати проблемно-пошукове мислення; 

- формувати професійне міркування; активувати науково-дослідницьку роботу; розширювати можливості самоконтролю отриманих знань; 

  викладачам: 

- оперативно обновлювати навчально-методичну літературу; 

- впроваджувати модульні технології навчання; використовувати імітаційні технології навчання; 

- розширювати можливості контролю знань студентів; 

  у цілому: 

- удосконалювати якість наявних технологій підготовки спеціалістів. 

Сьогодні найбільш популярними інноваційними методами навчання, які дозволяють використовувати нові технології викладання є: 

1. Контекстне навчання. Ґрунтується на інтеграції різних видів діяльності студентів: навчальної, наукової, практичної.

2. Імітаційне навчання. Його основою є імітаційно-ігрове моделювання в умовах навчання процесів, що відбуваються в реальній системі.

3. Проблемне навчання. Здійснюється на основі ініціювання самостійного пошуку студентом знань через проблематизацію (викладачем) навчального матеріалу. 

4. Модульне навчання. Становить різновид програмованого навчання, сутність якого полягає в тому, що зміст навчального матеріалу жорстко структурується з метою його максимально повного засвоєння, супроводжуючись обов'язковими блоками вправ і контролю за кожним фрагментом.

5. Повне засвоєння знань. Розробляється на основі ідей Дж. Керролла і Б.С. Блума - про необхідність зробити фіксованими результати навчання, оптимально змінюючи при цьому параметри умов навчання залежно від здібностей учнів.

6. Дистанційне навчання. Різновид (досить самостійний) заочного навчання, з опертям на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій і засобів. 

Доповнимо їх специфічними технологіями навчання фізики:

1. SMART - технології навчання фізики (на основі SMART - інструментів);

2. STEM-освіти (інтеграції природничо-математичних наук);

3. Проектного навчання (на основі методу проєктів)

4. Медіа-освіти (методи формування критичного мислення на основі ЗМК);

5. Інтерактивних технологій (технологій колективної кооперативної взаємодії)

6. Цифрових технологій (на основ проєктів Аrduino)

Отже,  в освітній практиці сьогодны найбільш часто використовуються такі педагогічні технології: 

• структурно-логічні технології: поетапна організація системи навчання, що забезпечує логічну послідовність постановки і вирішення дидактичних завдань на основі поетапного відбору їх змісту, форм, методів і засобів із урахуванням діагностування результатів; 

• інтеграційні технології: дидактичні системи, що забезпечують інтеграцію міжпредметних знань і вмінь, різноманітних видів діяльності на рівні інтегрованих курсів (в т. ч. електронних); 

• професійно-ділові ігрові технології: дидактичні системи використання різноманітних «ігор», під час проведення яких формуються вміння вирішувати завдання на основі компромісного вибору (ділові та рольові ігри, імітаційні вправи, індивідуальний тренінг, комп’ютерні програми тощо); 

• тренінгові засоби: система діяльності для відпрацювання певних алгоритмів вирішення типових практичних завдань за допомогою комп’ютера (психологічні тренінги інтелектуального розвитку, спілкування, розв’язання управлінських завдань тощо); 

• інформаційно-комп’ютерні технології, які реалізуються в дидактичних системах комп’ютерного навчання на основі діалогу «людина-машина» за допомогою різноманітних навчальних програм (тренінгових, контролюючих, інформаційних тощо); 

• діалогово-комунікаційні технології: сукупність форм і методів навчання, заснованих на діалоговому мисленні у взаємодіючих дидактичних системах суб’єкт-суб’єктного рівня.

Освоєння таких технологій і методі буде корисним майбутнім викладачам закладів вищої освіти.