Опис (анотація): Літературознавчий аналіз твору – дисципліна, яка теоретично і практично готує студентів до професійної діяльності вчителя чи викладача. Літературознавчий аналіз твору досліджує специфіку аналізу та інтерпретації твору в літературознавчому аспекті.
Тип: дисципліна вільного вибору студента.
Термін вивчення: 1 курс (1 семестр).
Кількість кредитів: 4,5 кредити ECTS: всього 135 год., з них: денна форма навчання – 46 год. аудиторних: 24 год. лекційних, 22 год. практичних занять.
Викладацький склад: канд. філол. наук, старший викладач кафедри історії української літератури та компаративістики Волковинська І.В.
Мета курсу: розвиток у студентів практичних навичок аналізу та тлумачення художніх текстів, вдосконалення творчих мовленнєвих умінь, формування загальнокультурної, комунікативної та професійної компетенцій.
Основні завдання дисципліни:
- ознайомити студентів зі специфікою літературознавчого аналізу твору;
- удосконалювати вміння оперувати теоретико-літературними поняттями і термінами як інструментом аналізу твору;
- навчити вдало підбирати методи та прийоми аналізу твору залежно від його особливостей та відповідно до поставленої мети;
- розвивати навички дослідницької діяльності студентів;
- розвивати практичні навички аналізу та інтерпретації художнього твору;
- навчити здійснювати літературознавчий аналіз художнього твору як естетичного феномену та виявляти його ідейну сутність через інтерпретацію текстової та позатекстової інформації.
Результати навчання. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні
- знати основні літературознавчі категорії та поняття; закономірності побудови художнього твору; основні методи і прийоми літературознавчого аналізу; етапи розвитку літературознавчого аналізу у вітчизняному літературознавстві.
- уміти розглядати твір як єдність ідейно-естетичного змісту та архітектонічно-мовленнєвої форми; аналізувати художні твори різних жанрів на усіх рівнях текстової структури; поєднувати текстову та позатекстову інформацію для більш повного й адекватного тлумачення твору; здійснювати комплексний літературознавчий аналіз твору.
- мати навички самостійно здійснювати аналіз твору починаючи від фіксації і завершуючи інтерпретацією.
Досягнення запланованих результатів передбачає формування у студентів наступних компетенцій:
- загальнокультурної (здатність застосовувати філологічні знання для формування світоглядних позицій);
- комунікативної (здатність до творчої комунікації у письмовій та усній формах; готовність до участі у фахових дискусіях);
- професійної (здатність демонструвати знання основних положень і концепцій у галузі літературознавства; здійснювати професійний аналіз літературних фактів й адекватну інтерпретацію художнього твору).
Методи викладання дисципліни: усне слово викладача, пояснення, мультимедійна презентація, різні види бесіди (репродуктивна, аналітико-синтетична, евристична та інші), робота з таблицями, схемами, опитування, створення та розв'язання проблемних ситуацій, виконання самостійних та індивідуальних завдань, опрацювання наукової та навчально-методичної літератури, конспектування, дискусії тощо.
Методи оцінювання: усне опитування, виконання самостійних та індивідуальних завдань, модульна контрольна робота.
Розподіл балів, що присвоюються студентам:
Поточний контроль
|
Самостійна робота
|
МКР
|
Залік
|
50 балів |
20 балів |
30 балів |
100 балів |
Форма підсумкового контролю: залік.
Перелік основної літератури:
1. Вишницька Ю. В. Аналіз та інтерпретація художнього тексту: навчально-методичний посібник зі спецкурсу з історії зарубіжної літератури / Вишницька Юлія Василівна. – К. : Київ. університет ім. Б. Грінченка, 2012. – 204 с.
2. Волковинська І. В. Від аналізу до інтерпретації: проблеми тлумачення художнього твору : навчально-методичний посібник / Інна Волковинська. ‒ Кам’янець-Подільський : ТОВ "Друкарня "Рута", 2018. — 87 с.
3. Іванишин П. В. Теорія будови та інтерпретації літературного твору : навчальний посібник / П. В. Іванишин. – Дрогобич : РВВ ДДПУ, 2009. — 78 с.
4. Марко В. П. Аналіз художнього твору : навч. посібник / В. П. Марко. – К. : Академвидав, 2013. – 280 с.
5. Ситченко А. Л. Навчально-технологічна концепція літературного аналізу : [монографія] / Анатолій Люціанович Ситченко. – К. : Ленвіт, 2004. – 304 с.
6. Скорина Л. Аналіз художнього твору : навч. посібник для студентів гуманітарних спеціальностей (філологія, літературна творчість, журналістика) / Л. Скорина. — Тернопіль : Навчальна книга–Богдан, 2013. – 424 с.
Мова викладання: українська.
- Викладач: Починок Людмила