Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи споживчх знань» укладена відповідно до освітньої програми підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 24 Сфера обслуговування спеціальності 241 Готельно-ресторанна справа.
Тип дисципліни: вибіркова.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є: складові системи організації професійної підготовки фахівців з вищою освітою.
Міждисциплінарні зв’язки: у структурно-логічній схемі підготовки фахівців навчальна дисципліна «Основи споживчих знань» виступає фундаментальною дисципліною підготовки фахівців у сфері обслуговування; цей курс є вступом до багатогранного та складного блоку професійно-практичної підготовки фахівця сервісного напрямку, а, отже, ознайомлення із дисципліною передує вивченню інших фундаментальних курсів підготовки бакалавра відповідного напрямку.
Мета: забезпечити поглиблене вивчення студентами основних споживчих прав щодо придбання та використання товарів та послуг та системи нормативно-правових актів регулювання споживчих відносин, тим самим сприяючи підвищенню рівня самосвідомого споживання та споживчої культури.
Завдання:
- вивчити теоретико-прикладні аспекти формування та розвитку концепції захисту прав споживачів (консюмеризму) як на світовому рівні, так й в Україні;
- з’ясувати особливості становлення споживчого законодавства у світі та рівень розвитку нормативно-правової бази захисту прав споживачів в Україні;
- акцентувати увагу студентів на проблемі регулювання сфери захисту прав споживачів в Україні та охарактеризувати специфіку та напрямки роботи вітчизняних консюмерських структур;
- вивчити основні споживчі права громадян, необхідність захисту яких визначена вітчизняним та міжнародним консюмерським законодавством, зокрема, права споживача при здійсненні торговельної діяльності, у сфері надання послуг та виконання робіт;
- закласти засади розуміння рівня відповідальності за порушення основних споживчих прав та наслідків порушення споживчого законодавства;
- розкрити порядок, механізм та принципи захисту прав споживачів в Україні;
- вивчити досвід захисту прав споживачів в країнах ЄС, СНД та США та напрямки міжнародного співробітництва України у сфері консюмеризму;
- сприяти формуванню високої споживчої культури громадянина та дати розуміння морально-етичних принципів взаємодії виробника та споживача.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути відповідних компетентностей:
знати:
- понятійно-категоріальний апарат дисципліни «Основи споживчих знань», насамперед, терміни, пов’язані із процесом купівлі, споживання та споживчої поведінки;
- напрямки розвитку концепції захисту прав споживачів у світі та на вітчизняних теренах;
- принципи та напрямки формування громадсько-державної політики щодо забезпечення захисту прав споживачів;
- основні положення закону України «Про захист прав споживачів» та інших нормативно-правових актів, що регулюють дану сферу діяльності людини;
- перелік та функції громадських та державних органів й організацій, компетенція яких торкається проблем захисту прав споживачів;
- головні права споживачів, визначені відповідним законодавством, а саме право споживача на належну якість продукції й обслуговування; право споживача на безпеку продукції; право споживача на інформацію про продукцію; права споживача в разі придбання товару неналежної якості; право споживача на обмін товару; права споживача у разі порушення виконавцем умов договору виконання робіт чи надання послуг;
- основні обов’язки споживача у сфері торговельного та побутового обслуговування;
- джерела споживчої інформації: види реклами, сертифікат, товарний знак, етикетка, упаковка, вкладка, штрих-код, індекс Е;
- засоби регулювання якості товарів;
- вимоги до товару, міжнародні стандарти розмірів одягу та взуття, види продажу товарів – у кредит, за каталогами, через Інтернет-магазин, поштою, через комісійні точки продажів;
- форми захисту прав споживача та види відповідальності за їх порушення;
- порядок звернення до органів захисту прав споживачів;
- сучасні проблеми споживання і захисту прав споживачів в Україні.
вміти:
- робити раціональний споживчий вибір;
- визначати споживчу цінність товарів та послуг;
- користуватися правами споживачів: у разі придбання ними товарів належної та неналежної якості, небезпечних товарів; на безпеку продукції (товарів, робіт); на інформацію про продукцію; на обмін;
- розпізнавати оманливу інформацію про товар чи послугу із будь-яких джерел її надходження, а саме таких: реклама, сертифікат, товарний знак, етикетка, упаковка, вкладки, штрих-код тощо;
- розрізняти поняття та визначати гарантійний термін, термін придатності та використання;
- розпізнавати показники екологічних властивостей деяких товарів: вміст шкідливих речовин; міцність фарбування, надійність пакування; надійність транспортування; можливість безпечної утилізації, радіоактивність;
- користуватись символами й позначеннями на товарах, які попереджають про їхню небезпеку;
- використовувати інформацію, яка міститься в куточку споживача;
- укладати договір купівлі-продажу та договір про надання юридичної допомоги;
- писати скаргу, заяву, клопотання до органів захисту прав споживачів, складати позовні заяви та претензії до центрів торговельного обслуговування;
- проявляти правильну поведінку спілкування та мовний етикет у сфері взаємодії виробника та споживача.
- Викладач: Боднарчук Тетяна