ПП03 МЕТОДИКА МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Опис (анотація): дисципліна готує майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва, здатних здійснювати музично-педагогічну діяльність з високим ступенем культуроємності і структурування соціального змісту виховного процесу; зі знанням оптимальних форм організації педагогічної взаємодії за принципами гуманізації і демократизації; з високим рівнем теоретичного і методичного осмислення суті педагогічної взаємодії, використання продуктивних оптимальних технологій, моделювання різних форм організації музичної діяльності учнів початкової та основної школи.

Тип: Дисципліни професійної підготовки.

Термін вивчення: І курс (ІІ, ІІІ семестр).

Кількість кредитів: 6 кредити ECTS: загальна кількість годин – 180, з них денна форма навчання (40 — лекцій, 22 – практичних занять, 10 — лабораторних занять, 108 – самостійна робота).

Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Аліксійчук О.С.

Мета дисципліни: формування всебічно підготовленого спеціаліста, вчителя музичного мистецтва/мистецтва для закладів загальної середньої освіти, здатного на високому рівні організувати та провести урочну, позакласну та позашкільну музично-естетичну роботу; забезпечення здобувачів вищої освіти комплексом необхідних знань, вмінь та навичок, проведення музично-естетичної роботи у закладах загальної середньої освіти, формування світоглядних орієнтацій і компетентностей у сфері музичної освіти, культури і мистецтва, виховання потреби у творчій самореалізації.

Основні завдання дисципліни:

·                          забезпечити студентів необхідною системою знань з теорії та методики музичного виховання;

·                          формувати вміння та навички ефективного використання методів музичного виховання учнів;

·                          навчити здійснювати керівництво творчою діяльністю учнів;

·                          збагатити емоційно-естетичний досвід студентів, пробуджувати особистісно-позитивне ставлення до мистецьких цінностей;

·                          цілеспрямовано опанувати майбутніми вчителями музично-практичні вміння та навички; формувати комплекс професійних компетентностей, що забезпечить здатність використовувати набуті знання та вміння у керівництві освітнім процесом у  закладах загальної середньої освіти а також у процесі самоосвіти;

·                          виховувати потребу опановувати нові досягнення музичного мистецтва та передовий педагогічний досвід для впровадження його у освітньо-виховний процес школи;

·                          розвивати інтерес до професії вчителя мистецтва/музичного мистецтва;

·                          набувати навички самоосвіти під час розробки планів-конспектів уроків мистецтва/музичного мистецтва, підготовки рефератів, опису спостереження уроків музичного мистецтва та інших творчих завдань тощо.

 Результати навчання: 

Програмні результати навчання: 

ПРН 01

Уміти аналізувати основні проблеми музичного навчання; робити висновки, узагальнення, виходячи з конкретного навчального матеріалу; визначати дидактичні основи музичного навчання; розробляти плани-конспекти різних типів уроків музичного мистецтва; розробляти творчі завдання та дидактичні матеріали.

ПРН 11

Вміти застосовувати на практиці основні принципи, методи та прийоми навчання та виховання; методично грамотно планувати і проводити уроки різних типів; використовувати різні форми організації навчально- виховної діяльності учнів; організовувати, планувати та проводити різноманітні за формою і змістом виховні заходи.

ПРН 13

Знати сучасні тенденції розвитку вітчизняної вокальної педагогіки; історичні, соціально-культурні, поліетнічні та етнологічні засади та закономірності розвитку вітчизняної школи співу; вокальні стилі вітчизняних виконавських традицій; національні ознаки української манери вокального виконавства; володіти прийомами та методами розвитку співацького голосу, знаннями щодо вікових та психологічних особливості розвитку співацьких голосів учнів різного віку; володіти сучасними науковими досягненнями у галузі вокальної педагогіки, фізіології, анатомії, фоніатрії, фонопедії, акустики, психології.

ПРН 14

Володіти диригентською технікою, знаннями, уміннями та навичками добору репертуару для урочної та позакласної роботи для різних вікових категорій учнів.

ПРН 15

Володіти організаційно-педагогічними та музично- педагогічними основами та методикою роботи з шкільним вокально-хоровим та інструментальним колективами. Здійснювати діагностику рівня музичних здібностей учнів.

 

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен опанувати: необхідний систематизований програмний матеріал галузі теорії і практики музичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти; питання історії, теорії і методики музичного виховання; специфічні методи і принципи музичного виховання; сучасні завдання музично-естетичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти і відповідні вимоги до вчителя-музиканта; сучасні наукові тенденції та експериментальну музично-виховну роботу, яка проводиться провідними діячами в галузі методики музичного виховання.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні вміти: аналізувати основні проблеми музичного виховання; робити висновки, узагальнення, виходячи з конкретного навчального матеріалу; визначати дидактичні основи музичного виховання, враховуючи специфіку уроків мистецтва та музичного мистецтва; розробляти плани-конспекти стандартних і нестандартних уроків музичного мистецтва а також їх фрагментів (за видами музичної діяльності); розробляти творчі завдання та дидактичні ігри для школярів; пояснити конкретні психолого-педагогічні спостереження, методи, виходячи з загальних проблем музичного виховання в школі; творчо застосувати практичні вміння і навички проведення музично-виховної роботи в початкових і середніх класах; систематизувати, узагальнювати, навчальний матеріал; викладати матеріал логічно і послідовно, підкріплюючи прикладами;  використовувати наочність, ілюстрації, музичні інструменти. творчо та самостійно використовувати набуті знання, вміння та навички.

Компетентності, набуті у процесі вивчення дисципліни:

Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми середньої освіти (рівень базової середньої освіти), що передбачає застосування теорій і методів педагогічної науки, психології, теорії та методики навчання української мови і літератури, предметних знань з української мови і літератури, та характеризується комплексністю й невизначеністю умов організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:

СК 01

Здатність орієнтуватися у специфіці професійної діяльності, оперувати категоріально-поняттєвим апаратом психології та педагогіки, визначати і враховувати в освітньому процесі вікові, індивідуальні особливості та потреби учнів. Володіння знаннями з теорії та практики музичного навчання та виховання учнів закладів загальної середньої освіти; здатність застосовувати у практичній діяльності сучасні методики та педагогічні технології для забезпечення якості освітнього процесу. Здатність до наукового пошуку ефективних шляхів вирішення різного виду фахових проблем, вміння застосовувати елементи  теоретичного та експериментального дослідження у професійній музично-педагогічній діяльності.

СК 08

Володіння знаннями з методики музичного навчання та виховання учнів закладів загальної середньої освіти; здатність застосовувати у практичній діяльності сучасні педагогічні технології та інтерактивні методики для забезпечення якості освітнього процесу. Володіння знаннями програм Нової української школи з умінням їх практичного втілення в освітній процес.

СК 11

Володіння комплексом знань про закономірності цілісного педагогічного процесу, сучасні тенденції розвитку загальної і мистецької педагогіки, традиційні та інноваційні педагогічні технології навчання і виховання учнів, теоретико-технологічні основи компетентнісної освіти, здатність до їх реалізації в освітньому процесі сучасних закладів загальної середньої освіти. Здатність формувати та аналізувати структуру, зміст, відповідність програми, прийоми та методи музичного навчання на уроках музичного мистецтва та позакласній і позашкільній музично-педагогічній роботі.

СК 14

Володіння методикою навчання учнів співу; здатність керувати музично-педагогічним процесом організації роботи зі шкільними творчими колективами. Сформованість практичних умінь і навичок роботи з учнівським хором, диригентського керівництва хоровим колективом на основі обізнаності із сутністю, принципами і механізмами хорового виконавства, усвідомлення функцій хорового співу в музично- естетичному розвитку учнів; володіння практичними навичками роботи над шкільним програмовим матеріалом в Новій українській школі.

СК 16

Володіння знаннями історико-педагогічного дослідження в галузі музичної педагогіки, виявлення зв’язків між процесами розвитку музично-педагогічної, загально-філософської та художньо-естетичної думки із вмінням їх екстраполяції в освітній процес закладу загальної середньої освіти.

Обізнаність із концептуальними засадами здійснення музично-педагогічної діяльності в умовах Нової української школи, володіння знаннями з історії та теорії світової та вітчизняної музичної педагогіки, здатність до використання науково-теоретичної та методичної спадщини видатних вітчизняних музичних педагогів в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.

СК 19

Здатність застосовувати сучасні методи й навчальні технології в закладах загальної середньої освіти: орієнтуватися у психолого-педагогічних засадах художньо-естетичного розвитку учнів засобами музичного мистецтва, застосовувати вербальний коментар щодо виконання та розуміння музичних творів у лаконічній та доступній формі, здійснювати різні види виконавської діяльності; акомпанувати та імпровізувати, читати ноти з аркуша, транспонувати музичні твори.

 


Методи викладання: лекція, розповідь, пояснення, демонстрація, ділова гра, інтерактивні методи навчання.

Засоби діагностики результатів навчання: презентація виконаних педагогічних завдань, усне опитування, МКР.

Форми поточного контролю: аудиторна робота, самостійна робота.

Форма модульного контролю: модульна контрольна робота.

Форма підсумкового контролю:  залік, екзамен.

10. Критерії оцінювання результатів навчання

 

Розподіл балів, що присвоюються здобувачам:

2 семестр

Поточний і модульний контроль (100 балів)

Сума

Поточний      контроль

МКР

 

100

 

70 балів

30 балів

 

 

 

 

 

3 семестр

 

Поточний і модульний контроль (100 балів)

Сума

Поточний      контроль

МКР

Екзамен

 

100

 

30 балів

30 балів

404440 балів

 

 

 

 

Рекомендована література

Основна

1. Аліксійчук О.С. Організація освітнього процесу на уроках мистецтва у закладах загальної середньої освіти. Методичні рекомендації. Кам’янець-Подільський: видавець ПП Волощук В.О., 2023, 80 с.

2. Аліксійчук О.С., Чабан-Чайка С.В. Колективне музикування учнів початкової школи у оркестрі дитячих музичних інструментів на уроках мистецтва. Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: видавець ПП Волощук В.О., 2022, 72 с.

3. Аліксійчук О.С. Методичні рекомендації щодо підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва до проходження педагогічної практики у закладах загальної середньої освіти.  Кам’янець-Подільський : Видавець Зволейко Д.Г., 2019.  64 с.

4. Масол Л.М. Методика навчання мистецтва у початковій школі: Посібник для вчителів. Вид. 2-ге.  Харків, 2014. 255с.

5. Ростовський О.Я. Теорія і методика музичної освіти: Навч.-метод. посібник. Вид. 2-ге. Тернопіль: Навчальна книга  «Богдан», 2017. 640 с.

Додаткова

1. Аліксійчук О.С., Федорчук В.В. та ін. Програми та методичні поради до навчальної і педагогічної практик з музики. Кам’янець-Подільський : Видавець Зволейко Д.Г., 2011.  68 с.

2. Верховинець В. Весняночка. Ігри з піснями для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.pisni.org.ua/articles/296.html

4. Козир А.В. Методичні рекомендації з основ фахової майстерності.  Київ: Логос, 2014.  135с.

5. Лисенко М. Молодощі (Збірка танків, веснянок та народних пісень в хоровому розкладі) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ale07.ru/music/notes/song/npr/lisenko.htm

6. Уроки музичного мистецтва. 1- 4 класи. Посібник для вчителя.  Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2015. 60 с.

7.Уроки музичного мистецтва. 5-8 класи. Посібник для вчителя. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2015. 80 с.

8. Кушка Я.С. Збірник пісень для школярів : нотний додаток.   Вінниця : НОВА КНИГА, 2007. 123 с.

9.Кушка Я.С. Методика музичного виховання дітей : Навчальний посібник для вищих навчальних закладів.: Ч.1.  Вид. 2-ге доопрац.    Вінниця : НОВА КНИГА, 2008. 216 с.

10. Масол Л.М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія. Київ: Промінь, 2006. 432 с.

11. Михайличенко О. В. Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні (ретроспективно-теоретичний аспект): монографія. Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня», видавництво «Козацький вал», 2014. 356 с.

12. Музика розвиває, виховує, оздоровлює : навч.-метод. посіб. Київ:Світич, 2012. 144с.

13. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.

14. Орієнтовне календарне планування змісту уроків за програмою інтегрованого курсу «Мистецтво». Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2016. С.131-196.

15. Печерська У.П. Уроки музики в початкових класах: Навчальний посібник. Київ: Либідь, 2001. 270 с.

16. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в основній школі: [навч.-метод. посібник]. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2000. 272 с.

17. Ростовський О.Я. Методика викладання музики у початковій школі: [навч.-метод. посібник]. 2-ге вид., доп. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2001. 272 с.

18. Черкасов В.Ф. Теорія і методика музичної освіти [Текст]. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. 528 с.

Рекомендовані джерела інформації

http://metodportal.net/node/4697

Методичний портал

http://osvita.org.ua/

Освітній портал України

https://osvitoria.org/

Освіторія

https://naurok.com.ua/

Освітній проект «На урок» для вчителів

http://lashinaolga.at.ua/

Персональний сай Лашиної О.М.

http://tola1985.blogspot.com/p/blog-page_59.html

Позакласна робота

http://garmoniyanot.ucoz.com/index/zagalna kharakteristika pozaklasnoji muzichno vikhovnoji roboti/0-50

Звуки музики (Загальна характеристика позакласної музично-виховної роботи)

http://www.nbuv.gov.ua/

Національна бібліотека України імені В.В. Вернадського

www.dnpb.gov.ua/

1.                  Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського

http://ruh.znaimo.com.ua/index-26750.html?page=12

Наукова бібліотека національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова

http://pidruchniki.ws/

Бібліотека українських підручників

Бібліотека К-ПНУ імені Івана Огієнка – Кам'янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка (kpnu.edu.ua)

 

Бібліотека Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

 https://textbook.com.ua/kulturologiya/1473448115

Онлайн бібліотека наукових підручників