ПП03 МЕТОДИКА МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Опис (анотація): дисципліна готує майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва, здатних здійснювати музично-педагогічну діяльність з високим ступенем культуроємності і структурування соціального змісту виховного процесу; зі знанням оптимальних форм організації педагогічної взаємодії за принципами гуманізації і демократизації; з високим рівнем теоретичного і методичного осмислення суті педагогічної взаємодії, використання продуктивних оптимальних технологій, моделювання різних форм організації музичної діяльності учнів початкової та основної школи.
Тип: Дисципліни професійної підготовки.
Термін вивчення: І курс (ІІ, ІІІ семестр).
Кількість кредитів: 6 кредити ECTS: загальна кількість годин – 180, з них денна форма навчання (40 — лекцій, 22 – практичних занять, 10 — лабораторних занять, 108 – самостійна робота).
Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Аліксійчук О.С.
Мета дисципліни: формування всебічно підготовленого спеціаліста, вчителя музичного мистецтва/мистецтва для закладів загальної середньої освіти, здатного на високому рівні організувати та провести урочну, позакласну та позашкільну музично-естетичну роботу; забезпечення здобувачів вищої освіти комплексом необхідних знань, вмінь та навичок, проведення музично-естетичної роботи у закладах загальної середньої освіти, формування світоглядних орієнтацій і компетентностей у сфері музичної освіти, культури і мистецтва, виховання потреби у творчій самореалізації.
Основні завдання дисципліни:
· забезпечити студентів необхідною системою знань з теорії та методики музичного виховання;
· формувати вміння та навички ефективного використання методів музичного виховання учнів;
· навчити здійснювати керівництво творчою діяльністю учнів;
· збагатити емоційно-естетичний досвід студентів, пробуджувати особистісно-позитивне ставлення до мистецьких цінностей;
· цілеспрямовано опанувати майбутніми вчителями музично-практичні вміння та навички; формувати комплекс професійних компетентностей, що забезпечить здатність використовувати набуті знання та вміння у керівництві освітнім процесом у закладах загальної середньої освіти а також у процесі самоосвіти;
· виховувати потребу опановувати нові досягнення музичного мистецтва та передовий педагогічний досвід для впровадження його у освітньо-виховний процес школи;
· розвивати інтерес до професії вчителя мистецтва/музичного мистецтва;
· набувати навички самоосвіти під час розробки планів-конспектів уроків мистецтва/музичного мистецтва, підготовки рефератів, опису спостереження уроків музичного мистецтва та інших творчих завдань тощо.
Результати навчання:
Програмні результати навчання:
ПРН 01 |
Уміти аналізувати основні проблеми музичного навчання; робити висновки, узагальнення, виходячи з конкретного навчального матеріалу; визначати дидактичні основи музичного навчання; розробляти плани-конспекти різних типів уроків музичного мистецтва; розробляти творчі завдання та дидактичні матеріали. |
ПРН 11 |
Вміти застосовувати на практиці основні принципи, методи та прийоми навчання та виховання; методично грамотно планувати і проводити уроки різних типів; використовувати різні форми організації навчально- виховної діяльності учнів; організовувати, планувати та проводити різноманітні за формою і змістом виховні заходи. |
ПРН 13 |
Знати сучасні тенденції розвитку вітчизняної вокальної педагогіки; історичні, соціально-культурні, поліетнічні та етнологічні засади та закономірності розвитку вітчизняної школи співу; вокальні стилі вітчизняних виконавських традицій; національні ознаки української манери вокального виконавства; володіти прийомами та методами розвитку співацького голосу, знаннями щодо вікових та психологічних особливості розвитку співацьких голосів учнів різного віку; володіти сучасними науковими досягненнями у галузі вокальної педагогіки, фізіології, анатомії, фоніатрії, фонопедії, акустики, психології. |
ПРН 14 |
Володіти диригентською технікою, знаннями, уміннями та навичками добору репертуару для урочної та позакласної роботи для різних вікових категорій учнів. |
ПРН 15 |
Володіти організаційно-педагогічними та музично- педагогічними основами та методикою роботи з шкільним вокально-хоровим та інструментальним колективами. Здійснювати діагностику рівня музичних здібностей учнів. |
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен опанувати: необхідний систематизований програмний матеріал галузі теорії і практики музичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти; питання історії, теорії і методики музичного виховання; специфічні методи і принципи музичного виховання; сучасні завдання музично-естетичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти і відповідні вимоги до вчителя-музиканта; сучасні наукові тенденції та експериментальну музично-виховну роботу, яка проводиться провідними діячами в галузі методики музичного виховання.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні вміти: аналізувати основні проблеми музичного виховання; робити висновки, узагальнення, виходячи з конкретного навчального матеріалу; визначати дидактичні основи музичного виховання, враховуючи специфіку уроків мистецтва та музичного мистецтва; розробляти плани-конспекти стандартних і нестандартних уроків музичного мистецтва а також їх фрагментів (за видами музичної діяльності); розробляти творчі завдання та дидактичні ігри для школярів; пояснити конкретні психолого-педагогічні спостереження, методи, виходячи з загальних проблем музичного виховання в школі; творчо застосувати практичні вміння і навички проведення музично-виховної роботи в початкових і середніх класах; систематизувати, узагальнювати, навчальний матеріал; викладати матеріал логічно і послідовно, підкріплюючи прикладами; використовувати наочність, ілюстрації, музичні інструменти. творчо та самостійно використовувати набуті знання, вміння та навички.
Компетентності, набуті у процесі вивчення дисципліни:
Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми середньої освіти (рівень базової середньої освіти), що передбачає застосування теорій і методів педагогічної науки, психології, теорії та методики навчання української мови і літератури, предметних знань з української мови і літератури, та характеризується комплексністю й невизначеністю умов організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК 01 |
Здатність орієнтуватися у специфіці професійної діяльності, оперувати категоріально-поняттєвим апаратом психології та педагогіки, визначати і враховувати в освітньому процесі вікові, індивідуальні особливості та потреби учнів. Володіння знаннями з теорії та практики музичного навчання та виховання учнів закладів загальної середньої освіти; здатність застосовувати у практичній діяльності сучасні методики та педагогічні технології для забезпечення якості освітнього процесу. Здатність до наукового пошуку ефективних шляхів вирішення різного виду фахових проблем, вміння застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження у професійній музично-педагогічній діяльності. |
СК 08 |
Володіння знаннями з методики музичного навчання та виховання учнів закладів загальної середньої освіти; здатність застосовувати у практичній діяльності сучасні педагогічні технології та інтерактивні методики для забезпечення якості освітнього процесу. Володіння знаннями програм Нової української школи з умінням їх практичного втілення в освітній процес. |
СК 11 |
Володіння комплексом знань про закономірності цілісного педагогічного процесу, сучасні тенденції розвитку загальної і мистецької педагогіки, традиційні та інноваційні педагогічні технології навчання і виховання учнів, теоретико-технологічні основи компетентнісної освіти, здатність до їх реалізації в освітньому процесі сучасних закладів загальної середньої освіти. Здатність формувати та аналізувати структуру, зміст, відповідність програми, прийоми та методи музичного навчання на уроках музичного мистецтва та позакласній і позашкільній музично-педагогічній роботі. |
СК 14 |
Володіння методикою навчання учнів співу; здатність керувати музично-педагогічним процесом організації роботи зі шкільними творчими колективами. Сформованість практичних умінь і навичок роботи з учнівським хором, диригентського керівництва хоровим колективом на основі обізнаності із сутністю, принципами і механізмами хорового виконавства, усвідомлення функцій хорового співу в музично- естетичному розвитку учнів; володіння практичними навичками роботи над шкільним програмовим матеріалом в Новій українській школі. |
СК 16 |
Володіння знаннями історико-педагогічного дослідження в галузі музичної педагогіки, виявлення зв’язків між процесами розвитку музично-педагогічної, загально-філософської та художньо-естетичної думки із вмінням їх екстраполяції в освітній процес закладу загальної середньої освіти. Обізнаність із концептуальними засадами здійснення музично-педагогічної діяльності в умовах Нової української школи, володіння знаннями з історії та теорії світової та вітчизняної музичної педагогіки, здатність до використання науково-теоретичної та методичної спадщини видатних вітчизняних музичних педагогів в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. |
СК 19 |
Здатність застосовувати сучасні методи й навчальні технології в закладах загальної середньої освіти: орієнтуватися у психолого-педагогічних засадах художньо-естетичного розвитку учнів засобами музичного мистецтва, застосовувати вербальний коментар щодо виконання та розуміння музичних творів у лаконічній та доступній формі, здійснювати різні види виконавської діяльності; акомпанувати та імпровізувати, читати ноти з аркуша, транспонувати музичні твори. |
Методи викладання: лекція, розповідь, пояснення, демонстрація, ділова гра, інтерактивні методи навчання.
Засоби діагностики результатів навчання: презентація виконаних педагогічних завдань, усне опитування, МКР.
Форми поточного контролю: аудиторна робота, самостійна робота.
Форма модульного контролю: модульна контрольна робота.
Форма підсумкового контролю: залік, екзамен.
10. Критерії оцінювання результатів навчання
Розподіл балів, що присвоюються здобувачам:
2 семестр
Поточний і модульний контроль (100 балів) |
Сума |
|||
Поточний контроль |
МКР |
100 |
|
|
70 балів |
30 балів |
|
||
|
|
3 семестр
Поточний і модульний контроль (100 балів) |
Сума |
||||
Поточний контроль |
МКР |
Екзамен |
100 |
|
|
30 балів |
30 балів |
404440 балів |
|
||
|
|
Рекомендована література
Основна
1. Аліксійчук О.С. Організація освітнього процесу на уроках мистецтва у закладах загальної середньої освіти. Методичні рекомендації. Кам’янець-Подільський: видавець ПП Волощук В.О., 2023, 80 с.
2. Аліксійчук О.С., Чабан-Чайка С.В. Колективне музикування учнів початкової школи у оркестрі дитячих музичних інструментів на уроках мистецтва. Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: видавець ПП Волощук В.О., 2022, 72 с.
3. Аліксійчук О.С. Методичні рекомендації щодо підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва до проходження педагогічної практики у закладах загальної середньої освіти. Кам’янець-Подільський : Видавець Зволейко Д.Г., 2019. 64 с.
4. Масол Л.М. Методика навчання мистецтва у початковій школі: Посібник для вчителів. Вид. 2-ге. Харків, 2014. 255с.
5. Ростовський О.Я. Теорія і методика музичної освіти: Навч.-метод. посібник. Вид. 2-ге. Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2017. 640 с.
Додаткова
1. Аліксійчук О.С., Федорчук В.В. та ін. Програми та методичні поради до навчальної і педагогічної практик з музики. Кам’янець-Подільський : Видавець Зволейко Д.Г., 2011. 68 с.
2. Верховинець В. Весняночка. Ігри з піснями для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.pisni.org.ua/articles/296.html
4. Козир А.В. Методичні рекомендації з основ фахової майстерності. Київ: Логос, 2014. 135с.
5. Лисенко М. Молодощі (Збірка танків, веснянок та народних пісень в хоровому розкладі) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ale07.ru/music/notes/song/npr/lisenko.htm
6. Уроки музичного мистецтва. 1- 4 класи. Посібник для вчителя. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2015. 60 с.
7.Уроки музичного мистецтва. 5-8 класи. Посібник для вчителя. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2015. 80 с.
8. Кушка Я.С. Збірник пісень для школярів : нотний додаток. Вінниця : НОВА КНИГА, 2007. 123 с.
9.Кушка Я.С. Методика музичного виховання дітей : Навчальний посібник для вищих навчальних закладів.: Ч.1. Вид. 2-ге доопрац. Вінниця : НОВА КНИГА, 2008. 216 с.
10. Масол Л.М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія. Київ: Промінь, 2006. 432 с.
11. Михайличенко О. В. Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні (ретроспективно-теоретичний аспект): монографія. Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня», видавництво «Козацький вал», 2014. 356 с.
12. Музика розвиває, виховує, оздоровлює : навч.-метод. посіб. Київ:Світич, 2012. 144с.
13. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.
14. Орієнтовне календарне планування змісту уроків за програмою інтегрованого курсу «Мистецтво». Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2016. С.131-196.
15. Печерська У.П. Уроки музики в початкових класах: Навчальний посібник. Київ: Либідь, 2001. 270 с.
16. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в основній школі: [навч.-метод. посібник]. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2000. 272 с.
17. Ростовський О.Я. Методика викладання музики у початковій школі: [навч.-метод. посібник]. 2-ге вид., доп. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2001. 272 с.
18. Черкасов В.Ф. Теорія і методика музичної освіти [Текст]. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. 528 с.
Рекомендовані джерела інформації
Методичний портал |
|
Освітній портал України |
|
https://osvitoria.org/ |
Освіторія |
https://naurok.com.ua/ |
Освітній проект «На урок» для вчителів |
http://lashinaolga.at.ua/ |
Персональний сай Лашиної О.М. |
http://tola1985.blogspot.com/p/blog-page_59.html |
Позакласна робота |
http://garmoniyanot.ucoz.com/index/zagalna kharakteristika pozaklasnoji muzichno vikhovnoji roboti/0-50 |
Звуки музики (Загальна характеристика позакласної музично-виховної роботи) |
Національна бібліотека України імені В.В. Вернадського |
|
1. Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського |
|
Наукова бібліотека національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова |
|
Бібліотека українських підручників |
|
|
Бібліотека Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. |
Онлайн бібліотека наукових підручників |
- Викладач: Аліксійчук Олена