1. Метою викладання навчальної дисципліни «Методика хорового диригування» є формування комплексу професійно-педагогічних знань, умінь і навичок, які актуалізуються у процесі диригентської діяльності в загальноосвітній школі, в позакласній та громадсько-педагогічній роботі. Курс «Методика хорового диригування» тісно пов’язаний не тільки з дисциплінами музичного циклу (хорове диригування, хоровий клас, хорознавство, вокальний клас, методика музичного виховання, історія музики, гармонія, музичний інструмент), а й з відповідним матеріалом загальнокультурних, суспільних і психолого-педагогічних дисциплін.

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної дисципліни: знання загальних принципів використання диригентських схем; здатність характеризувати диригентські жести; здатність діагностувати хорові твори шкільного репертуару для різних вікових категорій школярів; знання емоційної і раціональної сфери школярів у формуванні знань, умінь і навичок хорового співу; здатність розробляти необхідні дидактичні матеріали до пісень шкільного репертуару і забезпечити найбільш раціональні умови для роботи з колективом виконавців; ілюструвати твір, грати акомпанемент; розспівувати хоровий колектив і управляти ним; визначати у хоровому творі елементи вертикального та горизонтального строю, часткового і загального ансамблю, показу дикції, типу дихання, показу звуковедення та управління ними за допомогою диригентської техніки.

         Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування полягає:

а)     у знаннях, уміннях і навичках організації диригентської діяльності вчителя музики в загальноосвітній школі та за її межами;

б)    у знаннях, уміннях і навичках вокально-хорової роботи з різними віковими категоріями учнів;

в)     в оволодінні диригентською технікою;

г)     в оволодінні знаннями, уміннями та навичками формування репертуару для урочної та позакласної роботи для різних вікових категорій школярів і для дорослих хорів;

д)    у сформованості психолого-педагогічних знань, умінь і навичок впливу на колектив у процесі диригентської діяльності.

 3. Зміст навчальної дисципліни за модулем та темами.

Змістовий модуль 1. Основні напрями диригентської діяльності вчителя музики та методи навчання спілкування диригента з хором.

1.1 Професійна спрямованість музично-педагогічної освіти майбутнього вчителя-диригента: а)функції вчителя музики як викладача дисципліни «Музичне мистецтво»; б)диригентська функція; в)громадська функція.

1.2 Специфічні особливості підготовки вчителя музики до диригентсько-хорової діяльності: а)управлінська функція і пов’язані з нею необхідні  здібності; в) основні психолого-педагогічні характеристики формування шкільних хорів учителем-диригентом.

1.3 Використання методів навчання диригування у роботі з хором: а) педагогічна наука та музикознавство про сучасні методи навчання диригування б) пояснювально-ілюстративний; в) репродуктивний; г) проблемний; д) дослідницький; ж) частково-пошуковий.

1.4 Диригування як система взаємодії диригента з хором. а) функції диригента у процесі спілкування з хором; б) вербальне спілкування як основа роботи диригента;

1.5 Техніка диригування: а)такт і тактові розміри; б) основні схеми диригування; в)  показ вступу і різні види замаху; г)диригування в повільних і у швидких темпах; д) диригування творів немензурованого безрозмірного письма; ж) диригування фермат.

1.6 Мануальна техніка диригування у процесі спілкування з хором: а) поняття «мануальна» техніка диригування; б)імітаційні знаки; в)виражальні, зображальні, умовні знаки.

1.7  Методи раціонального й емоційного спілкування диригента з хором: а)раціональне і емоційне спілкування; б)моделювання твору, диригентської техніки; в)конструювання твору; г) азбука знакової системи диригування.

4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни (кількість кредитів ЄКТС – 4,0; кількість годин, у тому числі годин аудиторної, самостійної та індивідуальної роботи - 120).

5. Форма семестрового контролю – залік.

6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни – Яропуд Зіновій Петрович кандидат педагогічних наук, доцент; Пухальський Тарас Дмитрович, кандидат педагогічних наук.

7. Перелік основної літератури.

1.       Андреева Л.А. Методика преподавания хорового дирижирования. Москва, 1969.

2.       Базиликут В.О. Формування навиків співу в майбутніх учителів музики загальноосвітньої школи. Львів, 1987.

3.       Доронюк В.Д., Скульский Р.П. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов в процессе преподавания дирижирования. Київ, 1984.

4.       Доронюк В.Д. Курс техніки диригування. Івано-Франківськ, 2004.

5.       Доронюк В.Д. Методика викладання диригування. Івано-Франківськ, 2006.

6.       Духовна Є.Н.Охорона дитячого голосу. Київ,1974.

7.       Ержемский Г. Психология дирижирования. Москва,1988.

8.       Завадинський Д. Питання диригентської майстерності. Київ, 1980.

9.       Канерштейн М.М. Питання диригування. Київ, 1965.

10.   Колесса М. Основи техніки диригування. Київ, 1973.

11.   Коломоєць О.М. Хорознавство. Київ, 2001.

12.   Малько Н.А. Основы техники дирижирования. Москва, 1965.

13.   Мусин И.А. Техника дирижирования. Ленинград, 1967.

14.   Ольхов К.А. Теоретические основы дирижерской техники. Ленинград, 1984.

15.   Пігров К.К. Керування хором. Ленинград, 1956.

16.   Поляков О. Мова диригування. Київ, 1987.

17.   Разумний І. Посібник з диригування. Київ, 1968.

18.   Серганюк  Ю., Серганюк Л. Методика аналізу хорових творів. Івано-Франківськ, 1992.

19.   Смирнов Б.Ф. Некоторые вопросы теории дирижерского искусства / Музыка и время. 2004. №3.

20.   Яропуд З.П. Диригентська практика у духовній хоровій музиці. Кам'янець-Подільський, 2011.