АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Методика хорового диригування

1. Метою навчальної дисципліни «Методика хорового диригування» є формування комплексу професійно-педагогічних знань, умінь і навичок, які актуалізуються у процесі диригентської діяльності вчителя музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти, в позакласній та громадсько-педагогічній роботі.

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної дисципліни:

–       здатність до ефективного управління колективною співацькою діяльністю школярів на основі засвоєних підходів до роботи з дитячим хором, організаційних та управлінських алгоритмів роботи, комплексної системи самопідготовки вчителя-диригента до вокально-хорового навчання і виховання учнів засобами хорового мистецтва;

–       володіння методикою добору диригентських схем до хорових творів написаних у складних розмірах, творів безрозмірного та немензурованого письма, загальними принципами використання диригентських схем у вокально-хоровій роботі зі школярами;

–       здатність до багатосторонньої діагностики виконавських можливостей школярів та на основі отриманих даних створення плану формування та розвитку їх знань, умінь і навичок хорового співу; формування репертуару хорових колективів різних вікових категорій; розробки необхідних дидактичних матеріалів.

3. Програмні результати навчання:

-       опанувати ключові, предметні компетентності, наскрізні вміння, які потрібно розвивати на заняттях з хорового диригування; виконання професійно-педагогічних завдань, які актуалізуються у процесі диригентської діяльності; загальні принципи використання диригентських схем, основні характеристики диригентського жесту; емоційну і раціональну сфери школярів для формування знань, умінь і навичок хорового співу; діагностику хорових творів шкільного репертуару для різних вікових категорій учнів;

-       аналізувати хорові партитури творів та підбирати диригентські схеми до творів різної складності; аналізувати публічний виступ хорового колективу; організовувати хорову діяльність учнів загальноосвітньої школи; володіти прийомами й технікою педагогічної та мануальної комунікації зі школярами; розробляти необхідні дидактичні матеріали до пісень шкільного репертуару і забезпечити найбільш раціональні умови для роботи з колективом виконавців;

-       визначати у хоровому творі елементи вертикального та горизонтального строю, часткового і загального ансамблю, показу дикції, типу дихання, показу звукодобування та управління ними за допомогою диригентської техніки; вміти добирати форми й методи самостійної роботи над програмовими хоровими творами та формувати репертуар шкільного хорового колективу; створювати художньо-переконливі інтерпретації хорових творів;

-       створювати імідж майбутнього вчителя музичного мистецтва; виявляти креативність стосовно виконання завдань із навчальної дисципліни; творчо підходити до розв’язання педагогічних ситуацій, зокрема конфліктних; відповідально ставитися до обов’язків, пов’язаних із опануванням нових знань щодо професійної діяльності вчителя-музиканта; виявляти та розв’язувати проблеми, пов’язані з основами професійної діяльності вчителя музичного мистецтва; критично мислити з питань професійної діяльності, аналізувати та синтезувати навчальний матеріал; діяти на основі етичних міркувань (мотивів), принципів професійної етики вчителя і дотримуватися правил академічної доброчесності; працювати у команді з одногрупниками над виконанням завдань; впевнено діяти в непередбачуваних ситуаціях, пов’язаних із опануванням навчальної дисципліни та ін.

3. Обсяг вивчення навчальної дисципліни (кількість кредитів ЄКТС – 4,0; кількість годин, у тому числі годин аудиторної, самостійної та індивідуальної роботи - 120).

4. Форма семестрового контролю – залік.

5. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни – Пухальський Тарас Дмитрович, кандидат педагогічних наук, старший викладач.

7. Перелік основної літератури.

1.        Костенко Л. В., Шумська Л. Ю. Методика викладання хорового диригування : навч. посіб. 2-ге вид., доповнене та перероблене. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2019. 145 с.

2.        Кузів М.В., Пухальський Т.Д., Інноваційні підходи до фахової підготовки майбутніх викладачів диригентсько-виконавської майстерності у закладах вищої освіти. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка [гол. ред. Зінків І.Я.]. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2023. Випуск №49. С.17-21. URL: https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-49-03.

3.        Пухальський Т., Кузів М. Особливості організації дистанційного навчання у вокально-хоровій підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2022. № 6(204). С. 98-104. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.262374.

4.        Пухальський Т.Д, Совік Т.В. Проблеми диригентсько-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у сучасних освітніх реаліях. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 58. Т.2. С.111-116. URL: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/58.2.23.

5.        Пухальський Т.Д. Модель формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами диригентсько-хорових дисциплін. Педагогічна освіта: теорія і практика. Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Кам’янець-Подільский, 2019. Вип. 27 (2-2019). 404 с. URL: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2019-27-0.241-247.