АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Історія розвитку вокально-хорового та інструментального мистецтва
Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності.
Метою вивчення навчальної дисципліни “ Історія розвитку вокально-хорового та інструментального мистецтва” є формування у майбутніх вчителів музичного мистецтва ґрунтовної теоретичної бази знань у галузі історії розвитку вітчизняної музичної культури, виховання естетичного смаку на основі вивчення багатої народної та професійної спадщини вітчизняного вокально-хорового мистецтва.
Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.
Міждисциплінарні зв’язки: Історія української музики, Художня культура України, Музикознавство, Практикум роботи з вокально-хоровим колективом, Хоровий клас, Вокальний клас, Хорове диригування, Виконавська майстерність з фаху.
Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної дисципліни.
Навчальна дисципліна “Історія розвитку вокально-хорового та інструментального мистецтва” передбачає формування у студентів таких компетентностей:
а) інтегральних:
здатність до застосування в практиці розв’язання проблем у галузі мистецької освіти історико-культурологічних, науково-педагогічних, мистецтвознавчих знань, використовування отриманого досвіду у майбутній педагогічній, виконавській, науково-дослідній діяльності;
володіння ґрунтовною науково-теоретичною базою, яка сприяє глибокому осягненню сенсу явища національної вокально-хорової, інструментальної виконавської традиції, у якій концентрується багатовіковий досвід народно-пісенної традиції, здобутки вокально-виконавської, хорової творчості художньої еліти етносу;
сформованість теоретичного апарату українського вокально-хорового, інструментального мистецтва, що вивчається у дослідницькій площині теорії та історії національної культури.
б) загальних:
здатність до засвоєння базових знань в галузі музичного мистецтва та музичної педагогіки;
здатність до аналізу та синтезу проблем музичної педагогіки та вокально-хорової, інструментальної виконавської практики, відшукання ефективних шляхів їх вирішення;
уміння аналізувати, оцінювати, конкретизувати засоби розв’язання професійних викликів;
розвиток необхідних професійних якостей особистості фахівця, загального культурного рівня, творчої активності, креативності, прагнення до саморозвитку та самоосвіти у професії.
в) спеціальних (фахові, предметні):
- здатність застосовувати спеціальні знання в галузі вокально-хорового, інструментального мистецтва, музичної педагогіки при розв’язанні проблемних ситуацій у сфері педагогічної діяльності;
- володіння знаннями та вміннями для ґрунтовного аналізу вокально-хорової, інструментальної спадщини вітчизняних композиторів, педагогічного досвіду видатних діячів музичної педагогіки;
- вміння аналізувати історичні аспекти становлення вітчизняної вокально-хорової, інструментальної виконавської традиції з урахуванням поліетнічних впливів та міжкультурних зв’язків;
- уміння глибокого осмислення сучасного змісту вокально-хорової, інструментальної виконавської практики, здатності до аналізу складних мистецьких явищ з опорою на досягнення сучасної мистецької педагогіки та суміжних галузей наук;
- володіння методикою проведення аналізу загального, музично-теоретичного, виконавського компонентів вокальних, хорових, інструментальних творів;
- здатність використання набутих знань, умінь та навичок в процесі самостійного вдосконалення професійних якостей;
- застосування набутих професійно-профільних знань у репетиційній, концертній, педагогічній, науково-дослідницькій діяльності.
Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.
Під час працевлаштування майбутні фахівці зможуть реалізувати отримані компетентності в ході викладання дисциплін мистецтвознавчого та вокально-хорового циклу.
Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.
Змістовий модуль 1. Історичні аспекти становлення та розвитку вокально-хорового та інструментального виконавства
Тема 1. Етнокультурні джерела виникнення національної вокально-хорової та інструментальної виконавської традиції.
Тема 2. Церковна співацька традиція в Україні.
Тема 3. Історичні засади розвитку національної вокально-хорової школи.
Тема 4. Міжкультурні зв’язки та поліетнічні засади розвитку українського музичного мистецтва.
Тема 5. Формування основ професійного вокально-хорового та інструментального виконавства в творчій спадщині видатних українських композиторів.
Тема 6. Виникнення та розвиток оперного мистецтва в Україні.
Тема 7. Видатні представники вокально-хорового та інструментального виконавського мистецтва минулого та сучасності.
Тема 8. Формування сучасної науково-теоретичної бази вітчизняного вокально-хорового мистецтва.
Тема 9. Сучасні напрямки розвитку вокально-хорового та інструментального виконавства.
Обсяг вивчення навчальної дисципліни (кількість кредитів ЄКТС – 4, кількість годин: всього – 120, аудиторних – 40, лекційних – 20, практичних – 20, самостійна робота – 80).
Форма підсумкового контролю. Залік.
Інформація про науково-педагогічного працівника, який забезпечуватиме викладання цієї навчальної дисципліни (Прядко Олена Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент).
Перелік основної літератури.
Література
Антонюк В. Г. Виконавські форми сольного співу: до питання виховання різнопрофільних співацьких особистостей; Дослідницька праця. – К.: Українська ідея, 1999. – 24 с.
Антонюк В. Етномузикологічні чинники навчання співу : наукове дослідження / ВалентинаГеніївна Антонюк. – К. : Українська ідея, 1999. – 24 с.
Антонюк В. Звукове мовлення в народно-побутовому вжиткові українців. Нариси з етнології : посібник для педагогів, учнів та студентів середньої та вищої ланок гуманітарної освіти / Валентина Геніївна Антонюк. – Вид. 2-ге, перероб. та допов. / за загальною ред. Т.І.Люріної. – К. : Обрії, 1996. – 128 с.
Антонюк В.Г. Пісенно-фольклорні витоки українського вокального мистецтва: Дослідницька праця. – К.: Українська ідея, 1999. – 24 с.
Антонюк В.Г. Постановка голосу: Навчальний посібник для студентів вищих музичних навчальних закладів. – К.: Українська ідея, 2000. – 68 с.
Антонюк В. Становлення вокально-професійної освіти в Україні: проблеми поліетнічності : дослідницька праця / Валентина Геніївна Антонюк. – К. : Українська ідея, 1999. – 28 с.
Антонюк В. Традиції української вокальної школи. Микола Кондратюк : наукове дослідження / Валентина Геніївна Антонюк. – К. : Українська ідея, 1998. – 148 с.
Антонюк В. Г. Орфоепія у художньому співі: Дослідницька праця. – К.: Українська ідея, 1999. – 24 с.
Антонюк В. Українська вокальна школа: етнокультурологічний аспект: Монографія. – К.: Українська ідея, 2001. – 144с.
Антонюк В. Формування індивідуального виконавського стилю: культурно-антропологічний аспект : наукове дослідження / Валентина Геніївна Антонюк. – К. : Українська ідея, 1999. –24 с.
Антонюк В. Формування української вокальної школи: історико-культурний аспект: дослідницька праця / Валентина Геніївна Антонюк. – К. : Українська ідея, 1999. – 24 с.
Бенч-Шокало О.Г. Український хоровий спів : Актуалізація звичаєвої традиції : навчальний посібник. – Київ : Ред. журн. “Укр Світ”, 2002. – 440 c.
Гарсиа М. Советы по пению : учеб. пособ. / Мануэль Гарсиа. – Санкт-Петербург : Лань ; Планета Музыки, 2014. – 104 с.
Гнидь Б. П. Історія вокального мистецтва [підруч. для вищ. муз. навч. закл] / Богдан Пилипович Гнидь ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. – Київ : НМАУ, 1997. – 318, [1] с.
Горбенко С.С. Дитяче хорове виховання в Україні. Навчально-методичний посібник. – К.: ІЗМН, 1999. – 253 с.
Горбенко С. С. Історичні корені та виховні особливості дитячого хорового співу в Україні / С. С. Горбенко // Початкова. школа. – 2000. – № 5. – С. 37–39.
Грінченко М. Історія української музики / М.Грінченко. – К. : Спілка, 1992. – 290 с.
Дмитриев Л.Б. Основы вокальной методики / Леонид Борисович Дмитриев. – М. : Музыка, 2007. – 368 с.
Естрадное пене. Экспресс-курс развития вокальных способностей / И.О.Исаева. – М.: АСТ: Астрель, 2008. – 319 с.
Живов В. Л. Хоровое исполнительство : Теория. Методика. Практика : уч. пос. для студ. высш. учеб. завед. / Владимир Леонидович Живов. – М. : Владос, 2003. – 272 с.
Іваницький А. Українська народна музична творчість / А.Іваницький. – Київ, 1999. – 222 с.
Іваницький А. Українська музична фольклористика. Методологія і методика / А.Іваницький. – Київ, 1997. – 391 с.
Іванов В. Ф. Давньоруська знакова співацька мова / В.Ф.Івнов. – Микоаїв : Видавництво “Шамрай”, 2008. – 305 с.
Іванов В. Ф. Навчання церковного співу в Україні у IX – XVII ст. / Володимир Федорович Іванов. – Київ : Муз.Україна, 1997 – 247 с.
Іванов В.Ф. Словник термінів і млів українського церковного співу / Володимир Федорович Іванов. – Миколаїв, 1998. – 149 с.
Іванов В. Ф. Співацька освіта в Україні XVIII cт. / Володимир Федорович Іванов. – Київ : Муз. Україна, 1997 – 289 с.
Історія Українського мистецтва : в 5 т. / [редкол.: Б. Є. Патон]. – Київ : Наукова думка, 2001. – Т. 2., ч. 2. – 795 с.
Історія Українського мистецтва : в 5 т. / [редкол.: Б. Є. Патон]. – Київ : Наукова думка, 2001. – Т. 2, ч. 3. – 795 с.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX-XX ст. / Л.Кияновська. – Тернопіль, 2000. – 339 с.
Колодуб І. Питання теорії вокального мистецтва. – Харків.: Промінь, 1995. – 119 с.
Крушельницька С. Спогади. Матеріали. Переписка. У 2-х ч. Ч.І.: Спогади / Вст.ст.упорядн.та прим. М.Головащенка. – К: Муз. Україна, 1978. – 398с.
Михайличенко О. В. Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні (друга половина XIX – початок XX ст.) : [монографія] / О. В. Михайличенко. – Київ : Видавничий центр КДЛУ, 2000. – 340 с.
Морозов В.П. Искусство резонансного пения. Основы резонансной теории и техники. М.: ИП РАН, МГК им. П.И.Чайковского, Центр «Искусство и наука». 2002. – 496 с.
Нариси з історії української музики / Л. Б. Ахрімович, Т. І. Каришева, Т. В. Шефер, О.Я.Шреєр-Ткаченко. – Київ : Мистецтво, 1964. –ч. 1. – 306 с.
Пекерская Е. М. Вокальный букварь / Е. М. Пекерская. – М. : Музыка, 1996. – 94 с.
Прохорова Л. Українська естрадна вокальна школа. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів культури і мистецтв III-IV рівнів акредитації. Видання друге. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2006. – 384 с.
Прядко О.М. Вокальна підготовка вчителя музичного мистецтва : монографія / Олена Михайлівна Прядко. – Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2016. – 192 с.
Прядко О. М. Розвиток співацького голосу : навч. посіб. / Олена Михайлівна Прядко. –Кам’янець-Подільський : Сисин О. В., 2010. – 128 с.
Ростовський О. Я. Лекції з історії західноєвропейської музичної педагогіки / Олександр Якович Ростовський. – Ніжин : Вид-во НДПУ ім. Миколи Гоголя, 2003. – 193 с.
Федорів М. Українські богослужбові співи / М.Федорів. – Іано-Франківськ, 1997.
Цалай-Якименко О. Літерні поміти російських співочих рукописів XVII ст. – аналог київської релятивної нотації / О. Цалай-Якименко // ЗНТШ. – 1996. – Т. 232. – С. 45
Шамаєва К.І. Музична освіта в Україні у першій половині ХІХ ст.: Навч. посібник. – К.: ІЗМН, 1996. – 112 с.
Яропуд З.П. Диригентська практика у духовній хоровій музиці (на матеріалах духовних творів немензурованого безрозмірного письма) : навчальний посібник / Зиновій Петрович Яропуд. – Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2011. – 148 с.
Науково-педагогічний
працівник ___________ ______________
(підпис) (ініціали та прізвище)
Завідувач кафедри ___________ ______________
(підпис) (ініціали та прізвище)
- Викладач: Боршуляк Альона
- Викладач: Прядко Олена