Прогр Робоча Музична психологія.docПрогр Робоча Музична психологія.doc

ПП 03 Музична психологія

Опис (анотація): “Музична психологія” – дисципліна, яка вивчає психологічні умови, механізми і закономірності музичної діяльності людини, а також їх вплив на будову музичної мови, на формування і історичну еволюцію музичних засобів та особливостей їх функціонування. Музична психологія розробляє основні категорії загальної психології: відчуття, сприйняття, пам'ять, увагу, мислення, емоції і почуття, мову, уяву і фантазію, мотивацію, але в контексті музичної творчості.

Тип: цикл професійно-орієнтованої гуманітарної підготовки (нормативна).

Термін вивчення: 1 курс (1 семестр).

Кількість кредитів: 4 кредити ECTS: всього 120 год., з них: денна форма навчання – 48 год. аудиторних: 20 год. лекційних, 28 год. практичних занять.

Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва Прядко О.М.

Мета курсу: формування у майбутнього фахівця психологічної компетентності, творчого мислення, творчої активності на основі знань психологічних особливостей музичного навчання та виховання.

Основні завдання дисципліни:

1). ознайомити студентів з теоретико-методологічними засадами музичної психології;

2). розвивати психологічну компетентність майбутніх педагогів-музикантів;

3). озброїти студентів науково-психологічними знаннями та вміннями налагодження музичної комунікації (концертне виконання, слухання, композиторська діяльність);

4). формувати вміннями узагальнення сучасних концепцій музичної психології та ефективного застосування їх в художньо-творчій, музично-виконавській, музично-педагогічній діяльності;

5). забезпечити опанування студентами методів та прийомів вдосконалення педагогічного спілкування в галузі музичної педагогіки;

6). формувати у майбутніх вчителів музичного мистецтва навички діагностування сформованості музичних здібностей (сенсорних музичних здібностей, інтелектуальних музичних здібностей);

7). виховати й розвинути навички емоційного сприймання та відтворення творів музичного мистецтва, збагатити емоційний досвід майбутніх педагогів;

8). розширити психолого-педагогічний тезуарус майбутніх педагогів-музикантів.

Результати навчання: студенти мають знати: сучасні тенденції розвитку музичної психології; психологічні особливості різних  видів музичної діяльності в їх соціально-психологічному та професійному аспекті (виконавська, композиторська, педагогічна, слухацька діяльність); структуру різних видів музичної комунікації; специфіку впливу музичного мистецтва на інтелектуальну, емоційну, культурну сферу особистості виконавця.

        Студенти мають уміти: здійснювати діагностику рівня розвиненості музичних здібностей, музикальності; здійснювати ефективний вплив на розвиток інтелектуальної, емоційної сфери вихованців засобами музичного мистецтва; підвищувати ефективність засвоєння технічних, художньо-виконавських умінь та навичок вихованців, інтерпретаторських виконавських навичок засобами музично-психологічного впливу; формувати виконавську надійність учнів; підвищувати якість сприймання музичного матеріалу; налагоджувати педагогічну комунікацію з учнями; співвідносити стратегію педагогічної взаємодії з індивідуально-психологічними характеристиками особистості учня.

Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, проблемна лекція, евристична бесіда, лекції-дискусії, розбір конкретної ситуації лекції-візуалізації, використання Інтернет-технологій, консультування, самостійна теоретико-аналітична, організаційно-методична робота студентів по виконанню індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни.

Методи оцінювання: поточне усне опитування, написання самостійних робіт, модульна контрольна робота, складання іспиту тощо.

Розподіл балів, що присвоюються студентам:

Поточний модульний контроль (60 балів)

 

Поточ.

конт.

 


Самост.

роб.

МКР

Екзамен

Сума

 

25 балів

 

 

 


 

 

 

5 балів

 

 

30 балів

 

 

 

40

 

100

 

Форма підсумкового контролю: екзамен.

 

Перелік основної літератури:

1.     Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность и проблема творчествам/ Д.Б.Богоявленская. – Ростов-на Дону, 1983. – 304 с.

2.     Готсдинер А.Л. Музична психологія / А.Л.Готсдинер. – Москва : 1МВ Магістр, 1993. – 190 с.

3.     Гринчук І. Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку / І.Гринчук, О.Бурська. Тернопіль : Видавництво Підручники і посібники, 2008. 222 с.

4.     Дуткевич Т.В. Загальна психологія (конспект лекцій): навчальний посібник / Тетяна Вікторівна Дуткевич. – Кам’янець-Подільський, 2002. – 96 с.

5.     Левчук Л. Психоаналіз : історія, теорія, мистецька практика / Л.Левчук. – Київ : Либідь, 2002. – 256 с.

6.     Леонтьєв А.Н. Проблеми розвитку психіки / А.Н.Леонтьєв. Москва : МГУ, 1981. 584 с.

7.     Мартинсоне К. Искусствотерапия / К.Мартинсоне. Санкт-Петербург : Речь, 2014 352 с.

8.     Мясоїд П.А. Загальна психологія : навчальний посібник / П.А.Мясоїд. Київ : Вища школа, 2004. 491 с.

9.     Науменко С.І. Психологія музичної діяльності / С.І.Науменко. – Чернівці, 2015. – 407 с.

10. Овсянкіна Г.П. Музична психологія / Г.П.Овсянкіна. – Санкт-Петербург : Видавництво “Союз худоників”, 2007. – 240 с.

11. Петрушин В.И. Музыкальная психология : учебное пособие для вузов / В.И.Петрушин. – Москва : Академический проэкт; Трикста, 2008. – 400 с.

12. Психологія музичної діяльності. Теорія і практика : навчальний посібник для студентів музичних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів / ред. Г.М.Ципін. – Москва : Видавничий центр Академія, 2003. – 203 с.

13. Романець В.А. Психологія творчості : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В.А.Романець. – Київ : Либідь, 2001. –286 с.

14. Савчин М.В. Загальна психологія : навчальний посібник / Мирослав Васильович Савчин. – Київ : Академвидав, 2011. – 464 с.

15. Сулейманов Р.Ф. Психологічні основи професійної майстерності музиканта-інструменталіста / Раміль Фаїлович Сулейманов. – Санкт-Петербург, 2003. – 390 с.

16. Тарасова К.В. Онтогенез музыкальных способностей / К.В.Тарасова. – Москва, 1988. – 204 с.

17. Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей / Борис Михайлович Теплов. Москва; Ленинград : Изд-во АПН РСФСР, 1947. 330 с.

18. Туриніна О.Л. Психологія творчості : навчальний посібник / О.Л.Туриніна. – Київ, 2007. – 158 с.

19. Фіцула М.М. Вступ до педагогічної професії : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти / М.М.Фіцула. – Вид. 3-тє, перероб. і доп. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007. – 168 с.

20. Цагареллі Ю.А. Психологія музично-виконавської діяльності / Юрій Олексійович Цагареллі. Санкт-Петербург : Видавництво Композитор Санкт-Петербург, 2008. 367 с.

21. Цагареллі Ю.А. Теорія і практика системної діагностики людини : навчальний посібник / Юрій Олексійович Цагареллі. Казань, 2002. 150с.

22. Шабутін С. Зцілення музикою : монографія / С.Шабутін, С.Хміль, І.Шабутіна.  Тернопіль : Підручники і посібники, 2006. – 192.

 

Мова викладання: українська.