ПП 03 Музична психологія
Опис (анотація): “Музична психологія” – дисципліна, яка вивчає психологічні умови, механізми і закономірності музичної діяльності людини, а також їх вплив на будову музичної мови, на формування і історичну еволюцію музичних засобів та особливостей їх функціонування. Музична психологія розробляє основні категорії загальної психології: відчуття, сприйняття, пам'ять, увагу, мислення, емоції і почуття, мову, уяву і фантазію, мотивацію, але в контексті музичної творчості.
Тип: цикл професійно-орієнтованої гуманітарної підготовки (нормативна).
Термін вивчення: 1 курс (1 семестр).
Кількість кредитів: 4 кредити ECTS: всього 120 год., з них: денна форма навчання – 48 год. аудиторних: 20 год. лекційних, 28 год. практичних занять.
Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва Прядко О.М.
Мета курсу: формування у майбутнього фахівця психологічної компетентності, творчого мислення, творчої активності на основі знань психологічних особливостей музичного навчання та виховання.
Основні завдання дисципліни:
1). ознайомити студентів з теоретико-методологічними засадами музичної психології;
2). розвивати психологічну компетентність майбутніх педагогів-музикантів;
3). озброїти студентів науково-психологічними знаннями та вміннями налагодження музичної комунікації (концертне виконання, слухання, композиторська діяльність);
4). формувати вміннями узагальнення сучасних концепцій музичної психології та ефективного застосування їх в художньо-творчій, музично-виконавській, музично-педагогічній діяльності;
5). забезпечити опанування студентами методів та прийомів вдосконалення педагогічного спілкування в галузі музичної педагогіки;
6). формувати у майбутніх вчителів музичного мистецтва навички діагностування сформованості музичних здібностей (сенсорних музичних здібностей, інтелектуальних музичних здібностей);
7). виховати й розвинути навички емоційного сприймання та відтворення творів музичного мистецтва, збагатити емоційний досвід майбутніх педагогів;
8). розширити психолого-педагогічний тезуарус майбутніх педагогів-музикантів.
Результати навчання: студенти мають знати: сучасні тенденції розвитку музичної психології; психологічні особливості різних видів музичної діяльності в їх соціально-психологічному та професійному аспекті (виконавська, композиторська, педагогічна, слухацька діяльність); структуру різних видів музичної комунікації; специфіку впливу музичного мистецтва на інтелектуальну, емоційну, культурну сферу особистості виконавця.
Студенти мають уміти: здійснювати діагностику рівня розвиненості музичних здібностей, музикальності; здійснювати ефективний вплив на розвиток інтелектуальної, емоційної сфери вихованців засобами музичного мистецтва; підвищувати ефективність засвоєння технічних, художньо-виконавських умінь та навичок вихованців, інтерпретаторських виконавських навичок засобами музично-психологічного впливу; формувати виконавську надійність учнів; підвищувати якість сприймання музичного матеріалу; налагоджувати педагогічну комунікацію з учнями; співвідносити стратегію педагогічної взаємодії з індивідуально-психологічними характеристиками особистості учня.
Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, проблемна лекція, евристична бесіда, лекції-дискусії, розбір конкретної ситуації лекції-візуалізації, використання Інтернет-технологій, консультування, самостійна теоретико-аналітична, організаційно-методична робота студентів по виконанню індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни.
Методи оцінювання: поточне усне опитування, написання самостійних робіт, модульна контрольна робота, складання іспиту тощо.
Розподіл балів, що присвоюються студентам:
Поточний модульний контроль (60 балів) |
|
|||||
Поточ. конт. |
|
Самост. роб. |
МКР |
Екзамен |
Сума |
|
25 балів
|
|
5 балів
|
30 балів
|
40 |
100 |
|
Форма підсумкового контролю: екзамен.
Перелік основної літератури:
1. Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность и проблема творчествам/ Д.Б.Богоявленская. – Ростов-на Дону, 1983. – 304 с.
2. Готсдинер А.Л. Музична психологія / А.Л.Готсдинер. – Москва : 1МВ Магістр, 1993. – 190 с.
3. Гринчук І. Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку / І.Гринчук, О.Бурська. – Тернопіль : Видавництво “Підручники і посібники”, 2008. – 222 с.
4. Дуткевич Т.В. Загальна психологія (конспект лекцій): навчальний посібник / Тетяна Вікторівна Дуткевич. – Кам’янець-Подільський, 2002. – 96 с.
5. Левчук Л. Психоаналіз : історія, теорія, мистецька практика / Л.Левчук. – Київ : Либідь, 2002. – 256 с.
6. Леонтьєв А.Н. Проблеми розвитку психіки / А.Н.Леонтьєв. – Москва : МГУ, 1981. – 584 с.
7. Мартинсоне К. Искусствотерапия / К.Мартинсоне. – Санкт-Петербург : Речь, 2014 – 352 с.
8. М’ясоїд П.А. Загальна психологія : навчальний посібник / П.А.М’ясоїд. – Київ : Вища школа, 2004. – 491 с.
9. Науменко С.І. Психологія музичної діяльності / С.І.Науменко. – Чернівці, 2015. – 407 с.
10. Овсянкіна Г.П. Музична психологія / Г.П.Овсянкіна. – Санкт-Петербург : Видавництво “Союз худоників”, 2007. – 240 с.
11. Петрушин В.И. Музыкальная психология : учебное пособие для вузов / В.И.Петрушин. – Москва : Академический проэкт; Трикста, 2008. – 400 с.
12. Психологія музичної діяльності. Теорія і практика : навчальний посібник для студентів музичних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів / ред. Г.М.Ципін. – Москва : Видавничий центр “Академія”, 2003. – 203 с.
13. Романець В.А. Психологія творчості : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В.А.Романець. – Київ : Либідь, 2001. –286 с.
14. Савчин М.В. Загальна психологія : навчальний посібник / Мирослав Васильович Савчин. – Київ : Академвидав, 2011. – 464 с.
15. Сулейманов Р.Ф. Психологічні основи професійної майстерності музиканта-інструменталіста / Раміль Фаїлович Сулейманов. – Санкт-Петербург, 2003. – 390 с.
16. Тарасова К.В. Онтогенез музыкальных способностей / К.В.Тарасова. – Москва, 1988. – 204 с.
17. Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей / Борис Михайлович Теплов. – Москва; Ленинград : Изд-во АПН РСФСР, 1947. – 330 с.
18. Туриніна О.Л. Психологія творчості : навчальний посібник / О.Л.Туриніна. – Київ, 2007. – 158 с.
19. Фіцула М.М. Вступ до педагогічної професії : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти / М.М.Фіцула. – Вид. 3-тє, перероб. і доп. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007. – 168 с.
20. Цагареллі Ю.А. Психологія музично-виконавської діяльності / Юрій Олексійович Цагареллі. – Санкт-Петербург : Видавництво “Композитор Санкт-Петербург”, 2008. – 367 с.
21. Цагареллі Ю.А. Теорія і практика системної діагностики людини : навчальний посібник / Юрій Олексійович Цагареллі. – Казань, 2002. – 150с.
22. Шабутін С. Зцілення музикою : монографія / С.Шабутін, С.Хміль, І.Шабутіна. Тернопіль : Підручники і посібники, 2006. – 192.
Мова викладання: українська.
- Викладач: Прядко Олена