Анотація дисципліни

ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВСТВО ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ ТА США

(для студентів II курсу)

Програма вивчення навчальної дисципліни ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВСТВО ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ ТА США укладена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 035 Філологія. Германські мови та літератури (переклад включно) та 014 Середня освіта. Мови та література (англійська) з додатковою предметною спеціальністю “Мова і література (німецька / польська)”.

1. Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.

Загальна мета курсу ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВСТВО ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ ТА США полягає у вдосконаленні загальної філологічної підготовки, формуванні навичок роботи з етноспецифічними, лінгвістичними і екстралінгвістичними об'єктами, формуванні лінгвістичної, комунікативної та лінгвокраїнознавчої компетенції з метою підготовки до подальшої практичної діяльності та подальший розвиток мовної, мовленнєвої та соціокультурної компетенції студентів та формування мовленнєвих умінь і стратегій в різних видах мовленнєвої діяльності.

Практична мета навчання полягає в оволодінні загальними знаннями про країни, що вивчаються, особливості їх населення, найважливіші етапи історичного розвитку та ознаки політичних систем, особливості та рівень економічного розвитку країн, напрями зовнішньої політики країн, їхню участь у міжнародних відносинах та організаціях, культурні та мовні особливості, у вдосконаленні уміння студентів спілкуватися англійською мовою в усній та писемній формах.

ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВСТВО ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ ТА США вивчається у тісному взаємозв’язку із такими дисциплінами, як Практичний курс усного та писемного мовлення, Історія англійської мови, Теорія і практика перекладу, Основи перекладу безеквівалентної лексики, Лінгвокраїнознавчі аспекти художнього тексту.

2. Завдання курсу

1. Надати та систематизувати основну інформацію про географічне положення, історію, національні символи, національний характер та національні стереотипи, релігію, політичний та державний устрій, політичні та економічні процеси, освіту, соціальну та етнічну структуру, лінгвокраїнознавчі особливості мови, культуру і мистецтво англомовних країн, звичаї та традиції народів цих країн, особливості вербальної поведінки носіїв мови у різноманітних сферах спілкування англомовних країн, що вивчаються.

2. Вдосконалити лінгвістичну та комунікативну компетенції англійської мови.

3. Розвивати у студентів пізнавальні інтереси, прагнення до удосконалення своєї мовної та професійної підготовки

Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної дисципліни. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.

По завершенню курсу студенти повинні:

- надавати інформацію про географічні, кліматичні та природні особливості, політичний устрій, політичні, культурні, історичні та ін. події,

- розповідати про світогляд та погляди, які панують у даному суспільстві,

використовуючи специфічні лексичні одиниці,

- аналізувати, порівнювати та робити власні висновки про політичні та історичні події;

- мати уявлення про особливості менталітету жителів країн досліджуваної мови, про етичні та моральні норми поведінки, прийнятих в англомовному соціумі, про моделі соціальних ситуацій, типових сценаріів взаємодії.

- долати вплив стереотипів і здійснювати міжкультурний діалог в загальній і професійній сферах спілкування;

Студенти повинні: знати:

– базові поняття лінгвокраїнознавчої теорії;

– лекційний матеріал за визначеною у програмі тематикою;

– основні дати історичного розвитку країн англомовного світу;

вміти:

– класифікувати англійські мовні реалії за тематичним критерієм;

– адекватно і правильно перекладати англійські та американські мовні реалії у художніх та лінгвокраїнознавчих текстах;

– вживати мовні реалії у діалогічному та монологічному мовленні, що сприяє розвитку лінгвокультурної компетентності студентів;

– оцінювати події та реалії історичного, політичного та культурного життя англомовних країн;

– вести науковий пошук щодо дослідження проблем краєзнавчої тематики.

3.       Зміст навчальної дисципліни.

 

Змістовий модуль 1. Об’єднане Королівство Великобританії і Північної Ірландії.

 

Тема 1. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ОБ'ЄДНАНОГО КОРОЛІВСТВА:

-         Склад території Великобританії;

-         Країни, що входять до складу Об'єднаного Королівства;

-         Особливості рельєфу та клімату;

-         Об'єднане Королівство,  прапор та емблеми країн.

Тема 2. ОСНОВНІ ІСТОРИЧНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ВЕЛИКОБРИТАНІЇ.

-         Навали;

-         Вплив Римської імперії на формування британської нації;

-         Англо - саксонське вторгнення;

-         Норманська навала 1066 року та її наслідки.

Тема 3. ПОЛІТИЧНА СИСТЕМА ВЕЛИКОБРИТАНІЇ.

-         Державний устрій Великобританії та політичні партії ;

-         Парламент, Палати Лордів та Громад;

-         Королівська влада та її роль в сучасній Англії. 

Тема 4. ОСВІТА. СТУПЕНІ ОСВІТИ. ВИЩА ОСВІТА ВЕЛИКОБРИТАНІЇ.

-         Початкова та середня освіта Великобританії;

-         Реформа освіти 1986-1988 pp.;

-         Державні та приватні школи.

-         Університети та університетські коледжі; Оксфорд і Кембридж;

-         Традиції британських університетів.

Тема 5 ВІДОМІ БРИТАНЦІ


Змістовий модуль 2. Сполучені штати Америки.

 

Тема 1 ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ США

-        Географічне положення

-        Клімат та рельєф

-        Національна символіка та прапор

Тема 2. ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРС. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ КРАЇНИ

-        Географічні відкриття

-        Колонії

-        Американська революція

Тема 3 ПОЛІТИЧНА СИСТЕМА США.

-        Конституція

-        Президенти США

-        Виконавча гілка влади

-        Судова гілка влади

-        Законодавча гілка влади

-        Адміністративний устрій штатів

Тема 4 ОСВІТА США. СТУПЕНІ ОСВІТИ.

-        До історії освіти

-        Початкова освіта

-        Середня освіта

-        Вища школа

Тема 5 ВІДОМІ АМЕРИКАНЦІ


4.       Обсяг навчальної дисципліни – 120 год / 16 год лекцій, 32 год практичних, 80 годин – самостійна робота

5.       Форма підсумкового контролю – залік

6.       Викладання дисципліни забезпечує доцент кафедри англійської мови Барбанюк Олеся Олександрівна

7.      

ЛІТЕРАТУРА

1.       Федірко С.М. Guide to Language and Country Studies / С.М. Федірко. – Кам’янець-Подільський: Абетка – Нова, 2009. – 280с.

2.       Федірко С.М. Country Study. Great Britain: навчально-методичний електронний посібник / С.МФедірко. – Камянець-Подільський, 2010. – 285с.

3. Веклич Ю.І. Країнознавство (Курс лекцій). – К.: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2004. – 167 с.

4. Веклич Ю.І. Англомовні країни (English-speaking countries): навчально-методичний посібник з країнознавства для студентів вищих навчальних закладів / Ю.І. Веклич, С.В. Соколовська. – К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2011. – 288 с

5.       Вигран О. Ф., Гербова С. К. та інші. Знайомтеся: Великобританія. − Meet Great Britain / О. Ф. Вигран, С. К. Гербова. − К., 2001. – 304с.

6.       Вовченко Н. Ф. Across Great Britain = По Великій Британії : [навч. посіб.] / Н. Ф. Вовченко. − К. : «Знання», КОО, 2004. − 222с.

7.       Гапонів А.Б., Возна М.О. Лінгвокраїнознавство. Англомовні країни: підручник для студентів та викладачів вищих навчальних закладів / А. Б. Гапонів, М.О. Возна. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2005. – 464с.

8.       Кузнецова B.C. England. History, Geography, Culture / B.C.Кузнецова. - K.: ВШ, 1999. – 260с.

9.       Ощепкова В. В., Шустилова И. И. О Британике кратко. − Книга для чтения на английском языке. / В. В. Ощепкова, И. И. Шустилова. − М. : «Иностранный язык, Оникс», 2003. − 224с.

10.     Павлоцкий В. М. Famous faces in history = Портреты знаменитых людей Британии и США. Наука и политика. / В. М. Павлоцкий − С.- Пб : «Базис», «Каро», 2001. − 368с.

11.     Усова Г. С. История Англии в 2х частях. / Г. С. Усова. – Ч. 1 – С.-П., 2001. − 256с., Ч. 2 – С.-П., 2001. − 256с.

12.     Цегельська М. Great Britain: Geography, History, Language. / МЦегельська− Тернопіль : Підручники і посібники, 2007. − 208с.

13.     Яковенко Н. Л. Коротка історія Британії. Курс лекцій для студентів факультетів іноземної філології університетів / Н. Л. Яковенко. − К. : «Богдана», 1999.− 192с.

14.     British Studies. Знакомимся с Британией : [уч. пос.] по страноведению для учащихся 9-11 классов и студентов I-II курсов Вузов. − С.-Пб : «Базис», 2000. – 415 с.

15. Polupan, A. P. Polupan, V. V. Makhova, - English-Speaking Countries: Work book. – X.: Видавнича группа «Академiя», 2000. – 236с.:  iл.