Курс «Історія України» є нормативною дисципліною освітньої програми “Середня освіта (Історія)” першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Історія). Протягом 3-4 семестрів вивчається період історії України з 1569 р. до кінця XVIII ст. Курс спрямований на вивчення особливостей політичного, соціально-економічного та культурного розвитку українського народу в період з середини XVI до кінця XVIII ст., в період, відомий в історії як ранній новий час.  У ході вивчення історії України середини XVI – XVIII ст. приділяється значна увага процесу українського державотворення, здійснюється аналіз внутрішньої та зовнішньої політики Української держави, особливостей тогочасного геополітичного становища України, відбувається ознайомлення студентів з діяльністю визначних осіб вітчизняної історії. В межах навчального курсу студенти поглиблять свої знання з політичної історії України періоду раннього нового часу, історії міжнародних відносин тощо. Більш докладно розглядається період Української національної революції середини XVII ст. та політичного й соціально-економічного розвитку Лівобережної України-Гетьманщини сер. XVII – XVIII ст.

 

1.      Мета та цілі курсу

Метою викладання навчальної дисципліни «Історія України» (період з середин XVI – XVIII ст.) є формування ґрунтовних знань студентів з різноманітних проблем, що стосуються полфтичного, соціально-економічного та культурного розвитку України періоду раннього нового часу, розуміння ходу історичного розвитку українського народу, самого процесу формування Української держави в даний історичний проміжок часу; формування у студентів компетентностей, що дозволяють забезпечити виконання наступних завдань курсу:

·      дати студентам конкретний історичний матеріал з історії України середини XVI – XVIII ст.;

·      охарактеризувати особливості соціально-економічного та внутріполітичного розвитку Української держави в період розгортання Української національної революції XVII ст., та протягом існування України-Гетьманщини, як автономної складової Московської держави, а згодом – Російської імперії;

·      з'ясувати геополітичні особливості розвитку Української козацької держави;  

·      ознайомити студентів з діяльністю визначних осіб вітчизняної історії середини XVI – XVIII ст.;

·      показати процес формування української національної ідеї та її значення у  розбудові Української держави;

·      охарактеризувати культурний розвиток українського народу та з'ясувати його культурні зв’язки з іншими європейськими народами;

·      навчити студентів вмінню самостійно добирати і опрацьовувати історичні документи, науково-популярну та довідкову літературу, спів ставляти інформацію з різних джерел, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб;

·      формувати в студентів історичне осмислення, вміння аналізувати й узагальнювати історичні події та явища, визначати їх суть, причинно-наслідкові зв’язки між ними, виділяти основне, об’єктивне і суб’єктивне, самостійно оцінювати і пояснювати (інтерпретувати) історичнимй процес і робити логічно правильні висновки.

 

 

2.      Формат курсу

Стандартний курс (очний, заочний).

 

3.      Результати навчання

Відповідно до програми навчальної дисципліни у процесі її вивчення студенти повинні набути компетентностей, що дозволять досягти задекларованих у програмі курсу результатів.

Компетентності:

-        знання основних закономірностей та особливостей соціально-економічного та політичного розвитку України в середині XVI – XVIII ст.;

-        усвідомлення причин та передумов виникнення ранньомодерної Української держави, внутрішніх особливостей та геополітичних умов її розвитку, опанування концептуальними основами періодизації державотворчного процесу в Україні XVI – XVIII ст; 

-        розуміння змісту окремих етапів розвитку Української держави;

-        розуміння ролі козацтва в історії українського народу;

-        знання стосовно найбільш важливих персоналій української історії означеного періоду, понятійного апарату, хронології та історичної карти;

-        вміння аналізувати та оцінювати події та процеси українського державотворення XVI– XVIII ст.;

-        оволодіння основними історичними концепціями що стосуються питань історії України XVI – XVIII ст., поняттями, судженнями; здатність осмислювати й співставляти історичні факти, критично оцінювати результати наукових досліджень, висувати гіпотези, вибудовувати моделі процесів і явищ українського державотворення;

Програмні результати навчання. По завершенні курсу студент повинен:

-        знати різні підходи до періодизації історії України періоду XVI – XVIII ст.;

-        знати історичні передумови і причини виникнення українського козацтва, його ролі в історії українського народу та формування держави на теренах України;

-        знати найважливіші етапи становлення та розвитку Української держави в XVI – XVIII ст., основні закономірності та особливості соціально-економічного та політичного розвитку Української держави;

-        уміти розкрити причини, особливості, закономірності, наслідки окремих періодів в історії України XVI – XVIII ст.;

-        вміти аналізувати й порівнювати історичні події, відстежувати причинно-наслідкові зв’язки між ними;

-        вміти самостійно працювати з джерелами, науковою та навчально-методичною літературою;

-        вільно оперувати фактичним матеріалом з історії України XVI – XVIII ст.;

-        реконструювати історичне минуле й відповідну до визначеного періоду внутрішньо- та зовнішньополітичну ситуацію в Україні;

-        аналізувати причини та наслідки впливу європейських суспільно-політичних процесів на на розвиток України в XVI – XVIII ст. та геополітичні особливості розвитку України;

-        порівнювати, відзначаючи спільні та відмінні риси історичного процесу на різних його етапах протягом XVI – XVIII ст.;

-        визначати місце та значення України в історії Центрально-Східної Європи, її вплив на європейську політичну та соціально-економічну практику в XVI – XVIII ст.;

-        вільно орієнтуватися в історіографії проблеми.