Курс «Історія України» є нормативною дисципліною освітньої програми “Середня освіта (Історія)” першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Історія). Протягом 3-4 семестрів вивчається період історії України з 1569 р. до кінця XVIII ст. Курс спрямований на вивчення особливостей політичного, соціально-економічного та культурного розвитку українського народу в період з середини XVI до кінця XVIII ст., в період, відомий в історії як ранній новий час. У ході вивчення історії України середини XVI – XVIII ст. приділяється значна увага процесу українського державотворення, здійснюється аналіз внутрішньої та зовнішньої політики Української держави, особливостей тогочасного геополітичного становища України, відбувається ознайомлення студентів з діяльністю визначних осіб вітчизняної історії. В межах навчального курсу студенти поглиблять свої знання з політичної історії України періоду раннього нового часу, історії міжнародних відносин тощо. Більш докладно розглядається період Української національної революції середини XVII ст. та політичного й соціально-економічного розвитку Лівобережної України-Гетьманщини сер. XVII – XVIII ст.
1. Мета та цілі курсу
Метою викладання навчальної дисципліни «Історія України» (період з середин XVI – XVIII ст.) є формування ґрунтовних знань студентів з різноманітних проблем, що стосуються полфтичного, соціально-економічного та культурного розвитку України періоду раннього нового часу, розуміння ходу історичного розвитку українського народу, самого процесу формування Української держави в даний історичний проміжок часу; формування у студентів компетентностей, що дозволяють забезпечити виконання наступних завдань курсу:
· дати студентам конкретний історичний матеріал з історії України середини XVI – XVIII ст.;
· охарактеризувати особливості соціально-економічного та внутріполітичного розвитку Української держави в період розгортання Української національної революції XVII ст., та протягом існування України-Гетьманщини, як автономної складової Московської держави, а згодом – Російської імперії;
· з'ясувати геополітичні особливості розвитку Української козацької держави;
· ознайомити студентів з діяльністю визначних осіб вітчизняної історії середини XVI – XVIII ст.;
· показати процес формування української національної ідеї та її значення у розбудові Української держави;
· охарактеризувати культурний розвиток українського народу та з'ясувати його культурні зв’язки з іншими європейськими народами;
· навчити студентів вмінню самостійно добирати і опрацьовувати історичні документи, науково-популярну та довідкову літературу, спів ставляти інформацію з різних джерел, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб;
· формувати в студентів історичне осмислення, вміння аналізувати й узагальнювати історичні події та явища, визначати їх суть, причинно-наслідкові зв’язки між ними, виділяти основне, об’єктивне і суб’єктивне, самостійно оцінювати і пояснювати (інтерпретувати) історичнимй процес і робити логічно правильні висновки.
2. Формат курсу
Стандартний курс (очний, заочний).
3. Результати навчання
Відповідно до програми навчальної дисципліни у процесі її вивчення студенти повинні набути компетентностей, що дозволять досягти задекларованих у програмі курсу результатів.
Компетентності:
- знання основних закономірностей та особливостей соціально-економічного та політичного розвитку України в середині XVI – XVIII ст.;
- усвідомлення причин та передумов виникнення ранньомодерної Української держави, внутрішніх особливостей та геополітичних умов її розвитку, опанування концептуальними основами періодизації державотворчного процесу в Україні XVI – XVIII ст;
- розуміння змісту окремих етапів розвитку Української держави;
- розуміння ролі козацтва в історії українського народу;
- знання стосовно найбільш важливих персоналій української історії означеного періоду, понятійного апарату, хронології та історичної карти;
- вміння аналізувати та оцінювати події та процеси українського державотворення XVI– XVIII ст.;
- оволодіння основними історичними концепціями що стосуються питань історії України XVI – XVIII ст., поняттями, судженнями; здатність осмислювати й співставляти історичні факти, критично оцінювати результати наукових досліджень, висувати гіпотези, вибудовувати моделі процесів і явищ українського державотворення;
Програмні результати навчання. По завершенні курсу студент повинен:
- знати різні підходи до періодизації історії України періоду XVI – XVIII ст.;
- знати історичні передумови і причини виникнення українського козацтва, його ролі в історії українського народу та формування держави на теренах України;
- знати найважливіші етапи становлення та розвитку Української держави в XVI – XVIII ст., основні закономірності та особливості соціально-економічного та політичного розвитку Української держави;
- уміти розкрити причини, особливості, закономірності, наслідки окремих періодів в історії України XVI – XVIII ст.;
- вміти аналізувати й порівнювати історичні події, відстежувати причинно-наслідкові зв’язки між ними;
- вміти самостійно працювати з джерелами, науковою та навчально-методичною літературою;
- вільно оперувати фактичним матеріалом з історії України XVI – XVIII ст.;
- реконструювати історичне минуле й відповідну до визначеного періоду внутрішньо- та зовнішньополітичну ситуацію в Україні;
- аналізувати причини та наслідки впливу європейських суспільно-політичних процесів на на розвиток України в XVI – XVIII ст. та геополітичні особливості розвитку України;
- порівнювати, відзначаючи спільні та відмінні риси історичного процесу на різних його етапах протягом XVI – XVIII ст.;
- визначати місце та значення України в історії Центрально-Східної Європи, її вплив на європейську політичну та соціально-економічну практику в XVI – XVIII ст.;
- вільно орієнтуватися в історіографії проблеми.
- Викладач: Газін Володимир
- Викладач: Степанков Віталій