Опис (анотація): навчальна дисципліна «Методика роботи з шкільними творчими колективами» формує соціально-історичний підхід до культури музичного вокального та інструментального виконавства, сприяє засвоєнню сучасних завдань у галузі пропаганди та практичного використання народного музичного інструментарію, народної та академічної пісні, а також теоретичні основи методичної роботи з питань організації та практичні вміння і навички керівництва шкільними вокальними й інструментальними творчими колективами.
Тип: дисципліни вільного вибору студента.
Термін вивчення: ІV курс (VІІ семестр).
Кількість кредитів: 8,0 кредитів ЕСТS: загальна кількість годин – 240, з них денна форма навчання (40 – лекційних, 40 – практичних, 160 – самостійна робота).
Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Мартинюк Л.В.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Маринін І.Г.
Мета навчальної дисципліни – підготовка студентів до організації та здійснення керівництва шкільними вокально-хоровими та народно-інструментальними колективами в умовах позакласної та позашкільної роботи.
Основні завдання курсу:
- формування у студенів знань про історичний розвиток вокально-хорового та народно-інструментального виконавства в Україні та його сучасний стан;
- опанування студентами знаннями про музичні здібності та психофізіологічні особливості дітей молодшого та старшого віку, що забезпечують ефективність в роботі зі шкільними творчими колективами;
- оволодіння системою пізнавально-технологічної і художньо-творчої діяльності школярів у процесі роботи над музичним твором, реалізації його художнього потенціалу;
- формування у студентів інтересу, потребу та установку на музично-педагогічну діяльність керівника шкільного вокально-хорового та народно-інструментального колективів;
- забезпечення студентів знаннями, що розкривають теоретичні відомості про методичну роботу вчителя-керівника шкільного вокально-хорового та народно-інструментального колективів;
- формування психолого-педагогічних та спеціальних умінь, які складають основу професійно-методичного досвіду роботи керівника шкільного вокально-хорового та народно-інструментального колективів.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
- вимоги Галузевого стандарту вищої освіти до особистості та компетентності педагога;
- термінологічний та понятійний апарат музичної педагогіки;
- закономірності, принципи, форми і методи навчання і виховання;
- історичний розвиток вокально-хорового та народно-інструментального виконавства в Україні;
- організаційно-педагогічні основи створення шкільного вокально-хорового та народно-інструментального колективів;
- вимоги до створення матеріальної бази для хору, ансамблю чи оркестру;
- музичні здібності та психофізіологічні особливості дітей молодшого та старшого віку;
- теоретичні відомості про методичну роботу вчителя-керівника шкільного воклаьно-хорового та народно-інструментального колективів.
вміти:
- здійснити діагностику рівня музичних здібностей у дітей;
- враховувати фізіологічні особливості та фізичні дані учнів при розподілі за хоровими голосами та інструментами;
- підготовити та настроїти музичні інструменти до проведення занять;
- проводити індивідуальні та колективні заняття і шкільному вокально-хоровому та народно-інструментальному колективах.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності майбутнього викладача музичного мистецтва передбачають:
- володіння комплексом знань музично-історичного змісту та музично-теоретичного змісту;
- володіння системою вокально-хорових та інструментальних музично-виконавських умінь колективного виконавства;
- володіння методикою початкового навчання учнів вокалу, гри на народних інструментах та їх музичного розвитку;
- здатність управляти музично-педагогічним процесом вивчення та виконанням музичних творів вокальним ансамблем, хором, ансамблем та оркестром народних інструментів.
Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, власний показ на музичному інструменті або голосом, демонстрація, використання технічних засобів.
Методи оцінювання: поточний контроль, а також виконання модульної контрольної роботи.
РОЗПОДІЛ БАЛІВ, що присвоюються студентам:
Змістовий модуль І. Методика роботи з вокально-хоровими колективами |
50 |
||
Поточн. контроль |
МКР
|
Самост робота
|
|
10 балів |
25 балів |
5 балів |
Змістовий модуль ІІ. Методика роботи з народно-інструментальними колективами |
50 |
||
Поточн. контроль |
МКР
|
Самост робота
|
|
10 балів |
25 балів |
5 балів |
Форма підсумкового контролю: залік (8 семестр).
Перелік основної літератури:
1. Гуменюк А. Українські народні музичні інструменти. Київ, 1967. 244 с.
2. Іванов П. Оркестр народних інструментів. Київ, 1981. 110 с.
3. Дем’янчук В. Теорія та практика роботи з дитячим вокальним ансамблем. Тернопіль, 2001. 48 с.
4. Дмитревский Г. Ансамбль хора. Москва, 1972. 98 с.
5. Іванов І.Є. Академічне баянно-акордеонне мистецтво на Україні : автореф. канд.. мистецтвознавства. Київ, 1995.17с.
6. Ільченко О.О. Народне оркестрове виконавство: аматорство і проблеми художності. Київ, 1994. 106 с.
7. Егоров А. Теория и практика работы с хором. Москва, 1981.76 с.
8. Комаренко В.А Інструментальні ансамблі в початкових класах. Київ, 1960.
9. Лабунець В.М. Ансамблі українських народних інструментів: навчально-репертуарний посібник. Вінниця : ВМГО Розвиток, 2006. 126 с.
10. Лабунець В.М., Маринін І.Г., Богонос П.Л. Інструментознавство: методичний посібник для музичних керівників шкільних ансамблів та оркестрів народних інструментів. Кам’янець-Подільський.1994. 40 с.
11. Лапченко В. Інструментальні ансамблі в початкових класах : методичний посібник. Київ : «Музична Україна», 1969. 152 с.
12. Лапченко В. Грає дитячий оркестр народних інструменті. Київ, 1988. 64 с.
13. Марцинківський С.Л. Інструментознавство: навчальний посібник для училищ та вузів культури . Рівне, 1995. 207 с.
14. Маринін І.Г. Формування готовності майбутнього вчителя музики до керівництва шкільним народно-інструментальним колективом: дисертація на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02. / Український державний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ, 1995. 187 с.
15. Маринін І.Г. Формування готовності майбутнього вчителя музики до керівництва шкільним народно-інструментальним колективом: автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02. / Український державний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ, 1995. 24 с.
16. Мартинюк Л.В. Методичні рекомендації до практичних занять з курсу «Хоровий клас та практикум роботи з хором» // Навчально-методичний посібник / Мартинюк Любов Василівна. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2014. 60 с.
17. Мархлевський А.Ц. Практичнi основи роботи в хоровому класi. Київ : Музична Україна, 1986. 96 с.
18. Мацієвський І. Ігри й співголосся. Контонація. Тернопіль, 2002. 170 с.
19. Незовибатько О. Ознайомлення з музичними інструментами та організація інструментальних ансамблів. Київ, 1966. 79 с.
20. Олексюк О.М. Методика викладання гри на народних інструментах: навчальний посібник. Київ : ДАККіМ, 2004. 135 с.
21. Пасічняк Л. Академічне народно-інструментальне ансамблеве мистецтво України ХХ ст.: історико-виконавський аспект: автореф. дис. канд. мистецтвознавства: 17.00.01. / ЛДМА ім. М.В. Лисенка. Львів, 2007. 17 с.
22. Струве Г. Школьный хор. Москва, «Просвещение», 1981. 90 с.
23. Черкаський Л. Українські народні музичні інструменти: навчальний посіник. Київ : ДАКККіМ, 2005. 264 с.
24. Хай М.Й. Музично-інструментальна культура українців (фольклорна традиція). – Дис. на здоб. наук. ступеня докт. мист-ва за фахом 17.00.03 – муз. мист-во. – Інст. мист-ва, фольк-ки та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України. Київ, 2007. 544 с.
25. Хоткевич Г. Музичні інструменти українського народу. Харків, 1930. 290 с.
26. Хлєбнікова Л. Позакласна робота з музики та спів в школі. Київ, 1961.158 с.
27. Юцевич Ю. Словник музичних термінів. Київ : «Музична Україна», 1977. 79 с.