АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
МЕТОДИКА НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
1. Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.
Мета вивчення дисципліни «Методика наукових досліджень» зводиться до засвоєння студентами понять про науку, відомостей про стан сучасного журналістикознавства, розуміння процесу наукової діяльності, оволодіння методологічними та методичними основами наукового дослідження в галузі соціальних комунікацій. Оволодіння цією дисципліною сприяє виконанню студентами завдань, які передбачають наукові дослідження, узагальнення теоретичного матеріалу і розробку практичних рекомендацій щодо застосування результатів наукового вивчення об'єктів журналістикознавства. Матеріал курсу допоможе при аналізі інформаційних джерел, підготовці дипломної роботи магістра, написанні наукових статей, доповідей на науково-практичні конференції.
Вивчення дисципліни пов’язано з багатьма іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки магістрів: "Проблеми сучасної медіагалузі", "Світові комунікаційні системи", "Соціальні комунікації: теорія та історія соціальних комунікацій", "Соціальні комунікації: прикладні соціально-комунікаційні технології та соціальна інформатика", "Наукова журналістика і комунікації" та ін.
2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.
Вивчення дисципліни «Методика наукових досліджень» гарантуватиме засвоєння змісту основних категорій у галузі наукової діяльності, отримання знань про стан наукової діяльності в Україні та за кордоном, особливості проведення наукового дослідження, методологію сучасного наукового дослідження в галузі соціальних комунікацій, основні види і джерела наукової інформації, загальні вимоги до оформлення наукового дослідження.
Магістранти вмітимуть обґрунтовувати наукову проблему, розробляти методику і план наукового дослідження, добирати інформаційні джерела наукових досліджень, оформляти результати наукових досліджень, здійснювати апробацію результатів наукових досліджень.
3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.
Модуль 1. Методика і організація наукових досліджень
Тема 1. Становлення вітчизняного книгознавства і журналістикознавства.
Тема 2. Система науково-дослідної роботи студентів у журналістському навчальному закладі.
Тема 3. Основні напрямки й етапи науково-дослідної роботи в журналістиці.
Тема 4. Інформаційне забезпечення НДР. Джерелознавчі проблеми, методика пошуку в
журналістикознавстві.
Тема 5. Дослідження типології і змісту масової комунікації.
Тема 6. Оформлення результатів науково-дослідної роботи.
Тема 7. Теорія і практика інтелектуальної власності та авторського права.
Тема 8. Наукові школи та наукові лідери в журналістикознавстві.
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 3 кредити, год. всього 90, ауд. – 30 год., з них – лекційних 16, практ. – 14, самост. – 60 год.
5. Форма семестрового контролю — залік.
6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни (прізвище, ім’я, по батькові, науковий ступінь, вчене звання).
Викладання цієї навчальної дисципліни забезпечуватиме Волковинський Олександр Сергійович, доктор філологічних наук, професор.
7. Перелік основної літератури.
1. Артемчук Г. І., Курило В. М., Кочерган М. П. Методика організації науково-дослідної роботи. Київ, 2000. 276 с.
2. Базилевич В. Д. Інтелектуальна власність. Київ, 2008. 431 с.
3. Бондаренко С. В. Авторське право та суміжні права. Київ, 2008. 288 с.
4. ДСТУ 8302:2015. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. Київ, 2016. 16 с.
5. Методичні рекомендації з написання та оформлення дипломних робіт (проектів) студентами Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2018. 36 с.
6. Різун В., Скотникова Т. Методологічні засади українського журналістикознавства як гуманітарної науки. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Журналістика. 2013. Вип. 20. С. 15–18.
7. Різун В., Хилько М., Скотникова Т. Специфічні методи дослідження в журналістикознавстві. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Журналістика. 2013. Вип. 20. С. 4–6.
8. Семеног О. Організація науково-дослідної роботи студентів філологічних факультетів педагогічних університетів. Київ–Глухів, 2002. 96 с.
Хилько М. Методологічні основи соціальнокомунікаційних досліджень в Україні. Вісник Львівського університету. Серія журналістика. 2013. Вип. 37. С. 84–93.- Викладач: Волковинський Олександр