Курс «Історія Великої Британії та США» займає важливе місце у системі підготовки фахівця зі спеціальності 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література). Він дозволяє осягнути цілісність розвитку британської й американської нації та держави, збагнути в основних рисах їх головніші закономірності і особливості, роль різноманітних факторів в історичному розвитку. Курс знаходиться у тісному взаємозв’язку з вивченням літератури, становлення фонетики та граматики англійської мови у історичній ретроспективі. Важливу роль у вивченні предмету відіграє культура Великої Британії та США, котра віддзеркалює традиційні світоглядні основи та менталітет британців та американців. Значна увага приділена питанням співвідношення культури з економікою, політикою, ідеологією, морально-етичними системами релігій в генетичному поступі британської та американської історії.

Згідно з навчальним планом курс відноситься до дисциплін гуманітарного циклу та охоплює хронологічні межі від появи людини на території Британії до сучасності та від виникнення США до сьогодні.

ПРЕДМЕТ КУРСУ – політичний, соціальний, економічний, й культурний розвиток Великої Британії та США.

  МЕТА КУРСУ полягає у глибокому професійному засвоєнні студентами закономірностей та особливостей розвитку Великої Британії та США як органічної і нерозривної складової розвитку світової цивілізації.

 

         ОСНОВНІ  ЗАВДАННЯ наступні:

1)                    визначити прикметні риси типологічних моделей політичного й соціально-економічного розвитку Великої Британії та США, специфіку їх соціальної стратифікації;

2)                    виявити спільне і відмінне у розвитку соціальних відносин у Великій Британії й США та континентальної Європи;

3)                    з’ясувати загальні закономірності й специфіку розвитку Великої Британії та США;

4)                    продемонструвати роль релігійного фактору у політичному і духовному житті британців та американців;

5)                    висвітлити основні риси розвитку культури, ментальності британської та американської націй;

6)                    показати конкретно-історичний розвиток держав, визначальних процесів, явищ, подій;

7)                    розвивати уміння студентів працювати з історичними джерелами;

9) домогтися опанування студентами хронології, основних наукових понять курсу;

10)               закріпити навички працювати з наочними матеріалами (особливо з історичною картою).

 

Вивчивши курс, студент повинен знати:

1) основні закономірності й особливості соціально-політичного й економічного розвитку Великої Британії та США;

2)                    історію конкретних (передбачених навчальною програмою) періодів та проблем;

3) основні риси розвитку британської культури;

5) життя і діяльність найвизначніших історичних постатей Великої Британії та США;

6) хронологію;

7) понятійний апарат.

 

Студент повинен уміти:

1) аналізувати соціально-політичні й економічні процеси, що відбувалися у Великій Британії та США;

2) вільно володіти одержаними знаннями, формулювати власні думки, робити аргументовані висновки, дискутувати;

3) працювати із джерельним матеріалом, використовувати його при висвітленні тих чи інших питань;

5) володіти історичною картою, працювати з контурними картами;

6) користуватися набутими знаннями у виховній роботі.

 

КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ

 

Типові завдання діяльності

Компетентності

Результати навчання

1.ЗАГАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНІ

24.1. Засвоєння студентами закономірностей та особливостей розвитку Великої Британії та США як органічної і нерозривної складової розвитку світової цивілізації

24.1.1.Здатність аналізувати соціально-політичні й економічні процеси.

 

24.1.1.1. Опанування студентами фактичними даними, хронології, основних наукових понять

24.1.1.2. Знання закономірностей соціально-економічного та політичного розвитку.

24.1.1.3. Визначення прикметних рис типологічних моделей політичного й соціально-економічного розвитку англійського суспільства, специфіку його соціальної стратифікації

24.1.2. Вміння формулювати власні думки, робити аргументовані висновки, дискутувати

 

24.1.2.1. Володіти знаннями про види, форми та джерела інформації

24.1.2.2. Уміння виявляти джерела та матеріали, що стосуються поставленого завдання, систематизувати їх у заданому для дослідження порядку

24.1.2.3. Володіти науковими принципами аналізу інформації.

2.СПЕЦІАЛІЗОВАНО-ПРОФЕСІЙНІ

24.2. Виконання практично-навчальних завдань, спрямованих на закріплення та поглиблення теоретичних знань курсу

24.2.1. Майстерність працювати із джерельним матеріалом

24.2.1.1. Вдосконалити уміння студентів працювати з джерелами курсу

24.2.1.2. Відпрацювати методику порівняльного аналізу джерел з курсу різних типів та видів

24.2.2. Володіння історичною картою, вміння працювати з контурними картами

24.2.2.1. Знати розташування на карті регіонів та областей Великої Британії та США, колишніх володінь Британської імперії.

24.2.2.2. Закріпити навички нанесення на контурну карту географічних та історичних об’єктів.

 

Враховуючи стан української та зарубіжної (російської, британської, американської, французької тощо) методології історичного пізнання, укладач програми виходив із того, що її зміст має спрямовуватися на об’єктивне з’ясування історії британської та американської націй. Зроблено спробу використати окремі складові різних методологічних підходів: формаційного, стадіального, цивілізаційного, культурологічного тощо. Як основу історичного пізнання програма передбачає застосування історичного методу, а також вживанню історико-генетичного, проблемно-хронологічного, порівняльно-історичного, історико-типологічного й інших методів.

Головними прийомами навчання дисципліні є усне слово викладача (лекція, пояснення проблемних моментів на семінарах), організація аудиторної роботи студентів (бліц-опитування, участь у дискусії та інші інтерактивні форми), проведення письмових робіт, організація виконання індивідуального науково-дослідного завдання із визначеної тематики. Після вивчення кожної теми передбачається підсумкове закріплення знань категоріального апарату. Вагоме місце відводиться також складанню тематичних схем, таблиць, роботі з контурною картою. Важливу роль у вивченні курсу відводиться самостійній роботі студентів (особливо на заочній формі навчання). Вона передбачає опрацювання джерел та наукової літератури в позааудиторний час, вивчення фахового понятійного апарату, й хронології, опанування навичок роботи з історичною картою.

Передбачаються різні форми поточного контролю: опитування на семінарах, проведення співбесід та модульних контрольних робіт, перевірка виконання індивідуального навчання-дослідного завдання. Наприкінці семестру за підсумками усіх видів навчальних завдань проставляється залік. Розроблено також критерії оцінювання начальних досягнень студента у відповідності до вимог кредитно-модульної системи організації навчального процесу.

Запропонований порядок тем не є суворо обов’язковим, але створює послідовність, котра дозволяє виявити закономірності і зв’язок явищ. Список рекомендованих для опрацювання студентами джерел і літератури може бути доповнений відповідно до нових надходжень у бібліотеку університету та появі літератури в мережі інтернет.