АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ОДНОБОРСТВА

 1. Метою вивчення навчальної дисципліни здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 017 Фізична культура і спорт є визначення змісту, ролі й завдань навчальної дисципліни у підготовці фахівців із фізичної  культури та спорту. Формування у студентів знань, сприяння вихованню професійно-педагогічних навичок і вмінь для здійснення наступних видів діяльності:

-         організація та проведення навчання школярів спортивними видами  боротьби, айкідо, тхеквондо, боксу;

-     підготовка та організація проведення змагань з одноборств;

-     проведення занять з спортивних видів боротьби, айкідо, тхеквондо, боксу в ЗОШ та в спортивних секціях;

-     пропаганда видів одноборств, як життєво важливої, корисної фізичної вправи і масового виду спорту;

-     застосування занять з одноборств, як діючого засобу, що сприяє всебічному гармонійному розвитку особистості, формуванню активної життєвої позиції.

Навчальна дисципліна «Одноборства» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами як: «Теорія і методика юнацького спорту», «Теорія і методика фізичного виховання», «Теорія і методика спортивного тренування», «Професійна майстерність тренера».

 2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.

Відповідно до освітньо-професійної програми (затверджена ухвалою вченої ради К-ПНУ імені Івана Огієнка від 25 квітня 2019 року, протокол за  № 4) у здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня формуються наступні загальні компетентності:

- здатність працювати в команді;

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

 Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.

1. Здатність працювати в команді.

Випускники факультету фізичної культури, тренери з обраного виду спорту спеціальності 017 Фізична культура і спорт упродовж своєї педагогічної діяльності здатні працювати у команді однодумців, фахівців у свері фізичної культури і спорту, показувати навички самостійної роботи, демонструвати критичне та самокритичне мислення, здійснювати аналіз суспільних процесів, демонструвати власне бачення шляхів розв’язання існуючих проблем. Застосовувати нову фахову інформацію, оцінювати й представляти власний досвід, аналізувати й застосовувати досвід колег.

2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

Випускники повинні знати основи теорії прийняття рішень, вміти застосовувати їх на практиці для розв’язування прикладних завдань. Здійснювати навчання руховим діям та розвиток рухових якостей людини в умовах різних форм організації занять фізичними вправами. Проводити спортивні та кондиційні тренування, надавати долікарську допомогу, організовувати та проводити фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи, управляти суб’єктами сфери фізичної культури і спорту. Акцент на реалізацію навчально-тренувального процесу в умовах дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, спортивних клубах, фітнес-закладах.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

– предмет і завдання курсу одноборств;

– класифікацію, систематику і термінологію з одноборств;

– організацію і проведення занять з одноборств на  факультеті фізичної культури;

– гігієнічні вимоги до занять з одноборств;

– зміст, форми організації і методику проведення занять з одноборств в школі;

– профілактику травматизму на уроках фізичної культури з одноборств;

– лікарський контроль, самоконтроль, перша допомога, масаж на заняттях з одноборств;

– особливості методики проведення занять з одноборств із дітьми;

– підготовку місць занять з одноборств;

– організацію змагань і методику суддівства з одноборств.

Вміти:

– володіти голосом під час подачі команд;

– знаходити правильній вибір місця для проведення вправ і контролю;

– підбирати підготовчі та спеціальні вправи, ігри, естафети, що сприяють оволодінню технікою і тактикою в одноборствах;

– виконувати завдання викладача щодо складання і проведення окремих частин уроку з наступним його аналізом;

– показати і аналізувати елементи техніки, послідовність вивчення

Знаходити   помилки   у   виконанні   та  шляхи їх виправлення;

– обладнати місце для проведення уроків з одноборств.

Практично володіти:

– вправами для розвитку фізичних якостей;

– методами педагогічного контролю в процесі занять з одноборств;

– методикою використання допоміжного і нестандартного обладнання з одноборств на уроках фізичної культури в школі.

– методикою роботи з науково-методичною літературою з одноборств;

– методикою ведення виховної роботи в класі, секції, під час занять і змагань з одноборств;

– технікою переворотів: важелем, перевороти захватом тулуба, захватом  шиї із під плеча, захватом руки на ключ;

– утриманням і виходом  з моста одним  із способів;

– технікою переводів в партер: ривком за руку, нирком під руку з захватом шиї та плеча зверху;

– технікою кидка через спину;

– веденням навчально-тренувального поєдинку в стійці та партері;

– захисними діями від захватів, ударів в одноборствах.

 3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

Змістовий модуль 1

Методика навчання елементам кидкової техніки в дзюдо, айкідо, боротьбі на поясах, сумо

Тема 1. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в дзюдо.

1.1. Методика навчання техніки кидків зі спини в боротьбі дзюдо.

Вивчення прийомів самострахування. Методика навчання техніки кидків зі спини захватом руки та поясниці. Методика навчання техніки кидків зі спини захватом двох рук. Сприяти розвитку спритності.

1.2. Методика навчання техніки задньої та передньої підніжки, ознайомлення із захисними діями. Закріплення виконання прийомів самострахуван­ня при кидках задньою та передньою підніжкою. Методика навчання техніки задньої підніжки з місця і в русі (захвати руки двома руками, захват рука – поясниця). Методика навчання техніки передньої підніжки (захватом руки та поясниці). Сприяння розвитку рухових здібностей (сили, сприт­ності, гнучкості).

1.3. Ознайомлення з технікою больових та удушаючих прийомів. Розучування навички проведення навчального по­єдинку. Сприяння розвитку швидкісно-силових якостей.

Тема 2. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в айкідо.

2.1. Ознайомлення з технікою самозахисту від різноманітних захватів в айкідо. Самозахист від одностороннього захвату (Ай Ханмі Катате-Торі Іккіо, омоте, ура); від різностороннього захвату (Гяку Ханмі Катате-Торі Шихо-Наге, омоте, ура); самозахист від захватів за дві руки (Ріоте-Торі Іккіо з розворотом). Сприяння розвитку гнучкості.

2.2. Ознайомлення з технікою самозахисту від зброї (ніж, пістолет). Самозахист від ножа (Коте-Гаєши, омоте, ура); Самозахист від пістолета (Хіджі-Кімі Осає, омоте); Сприяння розвитку силових здібностей.

2.3. Ознайомлення з технікою самозахисту від захватів за куртку (за грудки, за рукав). Самозахист від захватів за грудки (Муна-дорі Ніккіо, омоте, ура); Самозахист від захватів за рукава (Ката-дорі Ніккіо, омоте, ура); Сприяння розвитку спритності.

Тема 3. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в боротьбі на поясах.

3.1. Розучування техніки кидків через спину в видах боротьби на поясах «Алиш» (вільний стиль) та українською боротьбою на поясах (класичний стиль). Розучування навички проведення навчального по­єдинку. Сприяння розвитку швидкісно-силових яко­стей.

3.2. Методика навчання техніки кидка задньою підніжкою захватом за пояс. Розучування навички проведення навчального поєдинку. Сприяння розвитку координаційних здібностей.

Тема 4. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в сумо.

4.1. Методика навчання техніки виштовхувань в боротьбі сумо. Ритуал, правила змагань.  Сприяння розвитку координаційних здібностей.

4.2. Методика навчання техніки і тактики боротьби сумо. Розучування навичкам ведення двобою. Техніка кидків, ритуал, правила змагань. Сприяння розвитку швидкісно-силових здібностей.


                                                           Методика навчання елементам ударної техніки

в боксі і тхеквондо

Тема 5. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в боксі.

5.1. Ознайомлення з бойовою стійкою боксера. Розучування техніки пересування приставним кроком та техніки човникового руху. Вивчення техніки пересування приставним кроком (вперед – назад,  вліво – вправо). Навчання техніки пересування човникового руху. Сприяти розвитку спритності.

5.2. Ознайомлення з технікою прямих ударів лівою, правою рукою в голову, тулуб та захисту. Закріплення техніки пересування. Сприяння розвитку рухових здібностей (сили, спритності, гнучкості).

5.3. Ознайомлення з технікою ударів  знизу лівою та правою рукою в голову, тулуб та захисту. Закріплення навички проведення навчального поєдинку. Сприяння розвитку швидкісно-силових яко­стей.

5.4. Ознайомлення з технікою нанесення бокових ударів лівою, правою рукою в голову, тулуб та захисту. Ознайомлення з технікою бокового удару лівою рукою в голову та захисту. Ознайомлення з технікою бокового удару правою рукою в голову та захисту. Ознайомлення з технікою бокового удару лівою рукою в тулуб та захисту. Ознайомлення з технікою бокового удару правою рукою в тулуб та захисту. Ознайомлення з технікою бокових ударів в голову, тулуб та захисту. Вдосконалення в техніці. Сприяння розвитку гнучкості.

5.5.; 5.6. Ознайомлення з технікою і  тактикою боксу. Бойова практика. Сприяння розвитку силових здібностей.

Тема 6. Аналіз техніки та методика навчання техніко-тактичним діям в тхеквондо.

6.1. Ознайомлення з основними поняттями та принципами тхеквондо.  Історією розвитку тхеквондо. Основними поняттями і принципами тхеквондо. Тхеквондо як видом спорту.

6.2. Ознайомлення з основними термінами тхеквондо.

6.3. Розучування техніки стійок, ударів руками і ногами. Навчання стійкам. Ударам рукою " чуругі. Ударам ногами "Бандал чагі", "Юп чагі", "Двіт чагі", "Ап чагі", "Доліо  чагі".                                                

6.4. Розучування стійок, ударів та блоків. Сформувати знання про стійки, удари і блоки. Вдосконалення виконання стійок. Вдосконалення виконання ударів. Вивчення блоків "наджундэ пальмок макки, наджундэ сонкаль макки, чукъе пальмок макки, хэчо макки".

6.5. Поглиблене розучування техніки стійок і блоків. Ознайомлення із дихальними вправами. Сформувати знання про стійки і блоки, дихальні і відновлюючі вправи. Вдосконалення стійок. Вивчення блоків "бакат пальмок макки, ан пальмок макки, пальмок дэби макки, сонкаль дэби макки". Навчання відновлюючим і дихальним вправам.

6.6. Розучування техніки блоків і ударів. Сформувати знання про блоки і удари. Вдосконалення стійок і блоків. Вдосконалення ударів. Вивчення удару " неріо чагі".

 4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:

(заочна форма навчання)

- кількість кредитів ЄКТС – 4;

- кількість годин – 120;

- кількість аудиторних годин – 14, 6 годин лекцій, 8 годин практичних занять;

- кількість годин самостійної роботи – 106.

 5. Форма семестрового контролю – екзамен.

 6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:

Шишкін Олександр Павлович, доцент.

Мазур Василь Йосипович, викладач.

Потапчук Сергій Миколайович, викладач.

 7. Перелік основної літератури:

Методика навчання елементам кидкової техніки в дзюдо, айкідо, боротьбі на поясах, сумо.

1. Алиханов И.И. Техника и тактика вольной боротьбы. Изд. 2-е, перераб., доп. М.: Физкультура и спорт, 1986. 306 с., ил.

2. Алехин Ю.А. Дзюдо. М.: ФИС, 1990. 31 с., ил.

3. Бранд Р.   Айкидо. Теория и практика восточного боевого искусства, обеспечивающего гармоническое развитие личности. Ростов н/Д : Феникс, 1998. 320 с. : ил.

4. Бранд Р.   Айкидо: Учение и техника гармоничного развития : [Пер.с нем.]. М. : "Двойная звезда": "ФАИР", 1996. ил.

5. Гвоздев С.А.   Айкидо. Айки-джитсу. 2-е изд., доп. Минск: Современное слово, 1997. 256с. : ил.

6. Дементьев В.Л.   Формирование у студентов институтов физической культуры навыков преподавания технико-тактических комплексов борьбы (на примере самбо и дзюдо) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук / ГЦОЛИФК. М., 1986. 23с.

7. История боевых искусств. Неизвестный Восток / Под ред. Г.К. Панченко. М. : Олимп: Изд-во АСТ, 1997. 463с. : ил.

8. Мазур В.Й., Гуска М.Б. Спортивна боротьба. Методичні рекомендації до виконання практичних і самостійних занять з дисципліни “Спортивна боротьба з методикою викладання” (для студентів факультету фізичної культури). Камʼянець-Подільський : Аксіома, 2015. 148 с.

9. Матвеев Л.П. Основы спортивной тренировки. М.: ФИС, 1997. 280 с.

10. Маленькая энциклопедия Айкидо : [Пер.с яп.]. Тверь: Полина: Мартин, 1994. 224 с. : ил.

11. Морачева Л.М.,  Праотцев С.В., Цвиров А.Е. Основы сумо. История, приемы, правила.М.: Япония сегодня, 1999 г. 77 с.

12. Ого Махито.   Дзюдо. Основы. Методика. Ростов н/Д : Феникс, 1998. 208с. : ил.

13. Письменский И.А.,     Коблев Я.К., Сытник В.И. Многолетняя подготовка дзюдоистов.М. : Физкультура и спорт, 1982. 328с. : ил.

14. Пістун А.І. Спортивна боротьба. Навчальний посібник. Львів: “Тріада плюс”, 2008. 864 с.

15. Саотомэ М.   Принципы Айкидо / Пер. с англ. Е. Киппер. СПб. : Папирус, 1996. 224 с. : ил.

16. Сиода Г.   Динамика Айкидо. М. : ФАИР-ПРЕСС, 2001. 381с. : ил., 200 рис., 400 фот. (Боевые искусства).

Методика навчання елементам ударної техніки в боксі і тхеквондо

1. Блеер А.Н., Голованов В.Ю., Шиян В.В.Устойчивость двигательного навыка удара ногой на фоне воздействия сбивающих факторов / Учебное пособие. М.: РГАФК, Московский Университет МВД России, 2003.

2. Голованов В.Ю. Таэквон-до в техническом вузе / Учебное пособие.  М.: МИЭМ, 2003.

3. Голованов В.Ю. Техника безопасности и профилактика травм у студентов на занятиях физической культурой / Учебное пособие. М.: МИЭМ, 2004.

4. Ли Е.С., Кузин В.В., Башлыков И.П. Таэквон-до. М.: ГЦОЛИФК, 1989.

5. Чой Хонг Хи. Энциклопедия Таэквон-до. М.: АО ТКД, 1993.

з боксу:

1. Никифоров Ю.Б. Эффективность тренировки боксеров. М., ФиС, 1987. 192 с.

2. Новиков П.С. Силовая подготовка в боксе. В кн.: Актуальные вопросы подготовки высококвалифицированных боксеров. Вып. 2. М., 1990. С. 16–22.

3. Филимонов В.И., Хусяйнов3.М., Гаракян А.И. Особенности формирования ударных движений у боксеров (Методические рекомендации). М., Типография ВАСХНИЛ. 1988. 24 с.

4. Хусяйнов 3.М. Биодинамика ударных движений в боксе. (Методические рекомендации). М., Типография МГТУ им. Н. Э. Баумана, 1990. 24 с.

5. Хусяйнов З.М., Гаракян А.И. Факторный вклад силы, быстроты и точности ударов в технико-тактическое мастерство боксеров / Тактика спортивных единоборств. Выпуск 1. М. ФОН, 2001. С. 95–98.

6. Хусяйнов З.М. Тренировка нокаутирующего удара боксеров высокой квалификации. М.: Типограф. МЭИ. 1995. 156 с.

7. Циргиладзе И.В., Кургузов Г.В. Силовые характеристики ударного взаимодействия 8, 10 и 12 унцевых боксерских перчаток / Бокс. Ежегодник. М., 1986. С. 33–36.