Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни «Економічна теорії: мікроекономіка» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів для студентів заочної форми навчання галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки спеціальності 07 Управління та адміністрування  спеціальність 051 Економіка, 071 Облік і оподаткування , 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність.

Тип дисципліни. Дисципліна відноситься до професійної підготовки 02.02, нормативна.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є: особливості функціонування економічної системи на мікрорівні, специфіка поведінки учасників економічного процесу включаючи поведінку ринку виробника і споживача, домашнього господарства і держави.

Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна «Економічна теорії: мікроекономіка» вивчається після вивчення таких дисциплін як «Основи підприємництва», «Політекономія».

Програма навчальної дисципліни складається з двох змістових модулів:

1.     Основи поведінки споживача та виробника.

2.     Виробництво та ціноутворення в різних ринкових структурах.

Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою викладання навчальної дисципліни «Економічна теорія: мікроекономіка» є формування ринково орієнтованого економічного світогляду, знань і навичок стосовно з’ясування механізмів встановлення та відновлення рівноваги мікросистем та підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Економічна теорія: мікроекономіка» є:

·        оволодіння універсальним інструментарієм прийняття раціональних господарських рішень;

·        пізнання закономірностей функціонування мікросистем (індивідів, домашніх господарств, підприємств, організацій) у різних ринкових ситуаціях;

·        характеристика та аналіз основних типів ринкових структур - досконалої конкуренції, чистої монополії, монополістичної конкуренції, олігополії;

·        розкриття особливостей функціонування ринків факторів виробництва та утворення цін на послуги праці, капіталу, природних ресурсів відповідно до типу ринкової структури;

·        визначення впливу загальної ринкової рівноваги на ефективність розміщення ресурсів в економіці, дослідження причин обмеженої недостатності ринкового регулювання, критерії оцінки добробуту, необхідності державного втручання в економіку.

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

-              сутність, мету і концептуальні основи мікроекономічного аналізу;

-              обґрунтування раціонального споживчого вибору згідно з кардиналістським та одиналістським підходами

-              наслідки зміни цін і доходу споживача на споживчий вибір;

-              дію законів попиту та пропозиції та особливості впливу цінових і нецінових детермінант;

-              умови вибору комбінацій виробничих факторів за критеріями мінімізації витрат чи максимізації випуску;

-              взаємозв’язки функції виробництва та функції витрат у коротко- строковому та довгостроковому періодах;

-              правила поведінки фірми за умов зміни ринкової ситуації;

-              особливості попиту й пропозиції факторів виробництва та механізм визначення їх цін у різних ринкових структурах.

вміти:                                  

-         моделювати поведінку споживача з урахуванням спадної граничної корисності блага;

-         знаходити оптимальний варіант вибору споживача на основі принципу рівності зважених граничних корисностей;

-         визначати зміни оптимального стану під впливом зміни переваг споживача та зміни його доходу;

-         виконувати графічну побудову ліній "доход – споживання", "ціна – споживання";

-         моделювати ситуації порушення ринкової рівноваги і давати їх характеристику;

-         визначати основні показники, що характеризують ефективність стратегії підприємства у коротко- та довгостроковому періодах;

-         обчислювати витрати виробництва та виконувати економічні обґрунтування вибору мінімально ефективного розміру підприємства та оптимальної потужності діючого підприємства;

-         використовувати правила поведінки фірми в реальній економіці в умовах будь-якої ринкової ситуації;

-         обґрунтовувати оптимальний вибір товаровиробника, який купує фактори виробництва, та робітника щодо праці і відпочинку;

-         визначати ринкову ціну виробничого фактору.

На вивчення навчальної дисципліни відводиться 180 години / 6 кредитів ECTS.

Загальні компетентності:

1.       Приймати оптимальні економічні рішення в умовах обмежень, що накладаються на можливості суб’єктів господарювання: визначати оптимальні економічні рішення суб’єктів господарювання, виходячи з умови їхньої раціональності; Визначати оптимальні економічні рішення суб’єктів господарювання, виходячи з обмежень, що накладаються на їхні можливості; проводити аналіз впливу обмежень, які накладаються на можливості суб’єктів господарювання та зумовлюють якість прийняття економічних рішень.

2.       Розробляти оптимальні економічні рішення з використанням практичного інструментарію мікроаналізу: визначати способи формалізації та реалізації оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання з використанням практичного інструментарію мікроаналізу; здійснювати обґрунтований вибір інструментів та моделей для формування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання.

3.       Здійснювати обґрунтування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання та їх реалізацію в умовах обмежень, що накладаються на їхні можливості: Здійснювати обґрунтування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання; Формувати напрями підвищення ефективності економічних рішень суб’єктів господарювання.