ПП 02.03 Історія музики
Опис (анотація): дисципліна, яка розкриває основні тенденції функціонування та розвитку музичної культури від Стародавнього світу до ХХІ століття; є складовою частиною одного з базових розділів циклу музично-теоретичних дисциплін та виступає найважливішим компонентом формування педагогічної культури студентів – майбутніх фахівців в галузі музичної освіти; досліджує соціокультурні умови та періодизація формування нової художньої культури, стильові напрямки та новітні техніки письма у музичному мистецтві.
Компетентності: розуміння культурно-типологічних характеристики українського та світового музичного мистецтва та розвитку історичних процесів у музичній культурі, її основних закономірностей; ознайомлення зі специфікою та особливостями різних стилів, напрямків, національних шкіл; здатність аналізувати окремі художні явища у соціокультурному просторі; формування навичок художньо-педагогічної діяльності.
Тип: нормативна навчальна дисципліна
Термін вивчення: ІІ-ІІІ семестри.
Кількість кредитів: 4,5 кредити ECTS: всього 135 год., з них: 16 год. аудиторних: 8 год. лекційних, 8 год. практичних занять.
Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Мартинюк Л.В.; асистент кафедри музичного мистецтва Мартинюк О.В.
Мета курсу: ознайомити з історичними процесами розвитку світової музичної культури; оволодіти навичками художньо-естетичного аналізу музичних творів. Дати студентам знання про специфіку функціонування і розвитку музичної культури, еволюцію основних музичних жанрів і навчити використовувати здобуті знання у дослідницькій і педагогічній практиці, що має важливе значення в системі їх загальної гуманітарної підготовки. У ході занять студенти повинні скласти уявлення про найважливіші події і явища історії музики, а також освоїти основні поняття і терміни музичного мистецтва.
Основні завдання дисципліни:
- Дати студентам розуміння культурно-типологічних характеристик українського та світового музичного мистецтва, розвитку історичних процесів у музичній культурі, формування навичок художньо-педагогічної діяльності.
- дати студентам глибокі знання про специфіку функціонування й розвитку музичної культури як цілісного феномену музичної культури людства, який існує та набуває розвитку шляхом взаємодії його національних форм;
- дати студентам розуміння розвитку історичних процесів у музичній культурі, її основних закономірностей;
- ознайомити зі специфікою та особливостями різних стилів, напрямків, національних шкіл;
- розуміти культурно-типологічні характеристики музичного мистецтва;
- аналізувати окремі художні явища у соціокультурному просторі;
- формувати у студентів уявлення про музично-історичні епохи, їх еволюцію, що відтворює процес становлення єдиної світової культури;
- впливати на естетичні смаки і переконання студентів, формувати навички художньо-педагогічної діяльності.
Результати навчання: студенти мають знати: періодизацію творчості композитора та музичного життя епохи з урахуванням здобутків і проблем, позитивних і негативних тенденцій, які характеризують основні історичні періоди його розвитку; синхронізувати та систематизувати музичні епохи та стилі західноєвропейського музичного мистецтва; музичний матеріал, що запланований у програмі курсу "Історія музики".
Студенти мають уміти: давати
змістовну лаконічну характеристику історичної епохи і робити різнобічний
узагальнений аналіз суспільно-політичних обставин, які сприяли появі
даного музичного твору; характеризувати особливості розвитку музики на різних
етапах її історичного функціонування, характерних мистецьких напрямів в
умовах різних суспільних формацій; дати аналіз конкретних музичних творів з
точки зору їх жанрово-стильових рис, музичної форми, мовновиражальних засобів;
розкрити співвідношення традиційного і новаторського в музиці композиторів
різних шкіл та творчих угрупувань, спираючись на нові дослідження в галузі
музичного мистецтва; визначати на слух фрагменти та теми основних музичних
творів, відповідно до тематики курсу; ілюструвати основний музичний матеріал
згідно тем.
Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, проблемна лекція, евристична бесіда, лекції-дискусії, прослуховування фрагментів музичних творів з подальшим його аналізом, лекції-візуалізації, лекції в форматі Power Point; використання Інтернет-технологій, консультування, Інтернет-форум, ділова педагогічна гра, самостійна теоретико-аналітична, проектувальна й організаційно-методична робота студентів по виконанню індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни.
Методи оцінювання: поточне усне опитування, написання самостійних робіт, експрес-контрольні роботи, письмове тестування, музична вікторина (визначення музичних тем на слух), ілюстрування на інструменті або голосом основних музичних тем, контрольні роботи та зрізи тощо.
Розподіл балів, що присвоюються студентам:
Поточний і модульний контроль (60 балів) |
Екзамен |
Сума |
|||||
Змістовий модуль 1 30 балів |
Змістовий модуль 2 30 балів |
40 б. |
100 б. |
||||
ПК |
МКР |
СР |
ПК |
МКР |
СР |
|
|
10 |
15 |
5 |
10 |
15 |
5 |
|
|
Форма підсумкового контролю: екзамен (ІІІ семестр)
Перелік основної літератури:
1. Андроников И.Л. К музыке. – К.: Муз. Украина, 1985. – 295 с.
2. Бас Л. Розповіді про композиторів. – К.: Музична Україна, 1969. – 221с.
3. Буттинг М. История музыки пережитая мной. – М. 1959. – 333 с.
4. Галацкая В.С. Музыкальная литература зарубежных стран: Учеб.пособие. Вып.3. –8-е изд. М.: Музика, 1989, 560 с., ил., нот.
5. Гивенталь И., Щукина-Гингольд Л. Музыкальная литература: Учеб. пособие. Вып.2. – М.: музыка, 184 – 480 с., нот.
6. Григорович В.Б. Великие музыканты Западной Европы: И.С.Бах, Й.Гайдн,В.А.Моцарт, Л.Бетховен. Хрестоматия для учащихся ст. классов/ Сост В.Б.Григорович. –М.: Просвещение, 1982. – 224 с., ил.
7. Гулинская З.К. Рейнгольд Морицевич Глиэр. – М.: Музыка, 1986. – 221с.
8. Іваницький А. Українська народна музична творчість: Посібник для вищих та середніх учбових закладів. – К.: Музична Україна, 1990. – 333с.
9. Іваницький А.І. Український музичний фольклор. Підручник для вищих учбових закладів. – Вінниця: Нова книга, 2004. – 320 с.
10. Картавий П.В. Сучасна українська авторська пісня. – Суми: Видавництво «МакДен», 2009. – 76 с.
11. Конен В. Рождение джаза. – 2-е изд. – М.: Сов.композитор, 1990. – 320с., ил.
12. Розеншильд К. История зарубежной музыки. – М.: Музыка, 1969. – 533с.
13. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в основній школі: Навч.-метод.посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 272 с.
14. Ростовський О.Я. Методика викладання музики у початковій школі: Навч.-метод.посібник. – 2-е вид., доп. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 216 с.
15. Сучасна українська музика: Збірник статей. – К.: Мистецтво, 1965. – 241 с.
16. Українська музична спадщина: Ст. Матеріали. Документи / Заг. ред. М.М.Гордійчука. – К.: Муз.Україна, 1989. – 152 с.
17. Цуккерман В.А. Анализ музыкальных произведений: Вариационная форма:Учебник. – М.; Музыка, 1987, 239 с., нот.
18. Цуккерман В.А. Анализ музыкальных произведений: Рондо в его историческом развитии. Ч. 1: Учебник. – М.: Музыка, 1988, 175 с., нот.
19. Шреєр-Ткаченко О. Григорій Сковорода – музикант. – К.: Музична Україна, 1972. –93 с.
20. Энтелис Л.А. Силуэты композиторов ХХ века. – Л.: Музыка, 1975, 247 с.
Мова викладання: українська.
- Викладач: Боршуляк Альона