Опис (анотація) навчальна дисципліна “Виконавська майстерність з фаху”  передбачає:

-         оволодіння спеціальними знаннями, вміннями та навичками в класах гри на музичному інструменті, вокалу та диригування необхідних для відтворення художнього задуму твору на високому художньо-виконавському рівні;

-          виконання музичних творів різних епох і стилів на високому художньому рівні;

-         розвиток музичних здібностей та художніх смаків студентів у процесі вивчення та виконання музичних творів;

-         оволодіння раціональними методами роботи над музичним твором;

-         формування навичок самостійної роботи в класі музичного інструменту, вокалу та диригування.

Тип: дисципліни професійної підготовки.

Термін вивчення: 1, 4 роки (І, ІІ, ІІІ семестри).

Кількість кредитів: 10 кредитів ОСТS; з них, заочна форма навчання: загальний обсяг годин - 300 год.; 46 год. практичних занять, 254 год. – самостійна робота.

Викладацький склад: доктор педагогічних наук, професор кафедри музичного мистецтва Лабунець В. М.; кандидат педагогічних наук, професор кафедри музичного мистецтва Печенюк М.А.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Маринін І.Г.; кандидат педагогічних наук, доцент   кафедри музичного мистецтва Карташова Ж. Ю.; кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музичного мистецтва Боршуляк А.М.; кандидат педагогічних наук, викладач кафедри музичного Лаврентьєва Н.В. старший викладач кафедри музичного мистецтва Олійник В.Ф.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Прядко О.М.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Чайка С.В.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Мартинюк Л.В.; доцент кафедри Ситник Т.М.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Аліксійчук О.С.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Яропуд З.П.;кандидат мистецтвознавства, старший викладач  кафедри музичного мистецтва Кузів М.В.;кандидат мпедагоічних наук, викладач  кафедри музичного мистецтва Пухальський Т.Д;  викладач кафедри музичного мистецтва Хмелюк М. О.;

       

1.     Метою навчальної дисципліни  «Виконавська майстерність з фаху» є підготовка майбутнього викладача музичного мистецтва до музично-педагогічної діяльності в школі, музичних дитячих та спеціалізованих мистецьких навчальних закладах, вищих навчальних закладах освіти, яка передбачає оволодіння студентами високим рівнем інструментального, вокального та диригентського виконавства.

Основні завдання дисципліни: дисципліна «Виконавська майстерність з фаху»  передбачає:       

2.     Очікувані результати навчання з дисципліни.

Студенти повинні знати:

-         вимоги Галузевого стандарту вищої освіти до особистості та компетентності педагога;

-         термінологічний та понятійний апарат музичної педагогіки;

-         закономірності, принципи, форми і методи навчання в класах музичного інструмента, вокалу та диригування;

-         сучасні тенденції розвитку інструментального, вокального та диригентського мистецтва  в світі;

-         історію музики (з метою осмислити стиль, жанр, форму музичного твору);

-         історію розвитку інструментального, вокального та диригентського мистецтва;

-         сольфеджіо, гармонію, аналіз музичних форм для відтворення музичної тканини твору, осмислення його розвитку);

-         методику навчання в класах музичного інструмента, вокалу та диригування.           

вміти:

-         аналізувати, узагальнювати і застосовувати передовий педагогічний досвід і досягнення психолого-педагогічної науки для систематичного підвищення своєї музично-педагогічної компетентності;

-         володіти всієї системою виконавських умінь і навичок, необхідних для відтворення художнього задуму твору;

-         володіти навичками виконавського саморегулювання;

-         виконувати музичні твори різних епох і стилів на високому художньому рівні;

-         володіти навичками самостійної роботи в класах музичного інструмента, вокалу та диригування.

 Програмні компетентності навчання:

а) інтегральні:

-         здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у музично-освітній, художньо-творчій та науково-дослідній діяльності на основі знання і застосування класичних та інноваційних теоретико-методичних положень у відповідності до сучасних тенденцій розвитку світової та української музичної педагогіки, в комплексних й невизначених педагогічних умовах організації процесу навчання музичного мистецтва у закладах середньої та вищої освіти;

        б) загальні:

-         володіти теоретичними основами організації навчально-виховного процесу у закладах середньої та вищої освіти, основами структурування елементів навчального процесу у комплексі його смислової, змістової та технологічної сторін, розвивати навички творчого використання педагогічних знань у випішенні конкретних навчальних і виховних завдань;

-         здатність формулювати власні оцінно-критичні судження щодо освітніх і культурних явищ, вести професійну бесіду, дискутувати та аргументувати, використовувати наукову термінологію та способи вираження думки в усній та письмовій формах, враховувати психологічні механізми в організації та здійсненні педагогічно доцільного спілкування і взаємодії з субʼєктами освітнього процесу в закладах освіти.

-          здатність мислити самостійно та креативно, критично оцінювати ситуацію, що забезпечує наукове усвідомлення і вирішення проблем та завдань, які висуваються перед фахівцями в умовах сучасних освітніх реалій.

в) спеціальні (фахові, предметні):

-         володіти теоретико-методологічними засадами викладання музичних дисциплін у середній і вищій школі, механізмами інформаційного та методичного забезпечення процесу музично-теоретичної та музично-виконавської підготовки здобувачів вищої освіти в класах групових та індивідуальних музичних дисциплін;

-         здатність виконувати інструментальні, вокально-хорові та диригувати музичні твори різних жанрів, стилів та епох на високохудожньому та технічно досконалому рівні; відтворювати художньо-образну та естетичну сутність музичного матеріалу у власній інтерпретаційній моделі вправності з використанням сучасних виконавсько-виражальних засобів і динамічних нюансів та артистично презентувати твори в умовах концертно-сценічного виконання;

Здобуті студентом компетентності можуть бути реалізовані в навчальному процесі викладання в класах музичного інструменту, вокалу та диригування, а також в умовах дитячих мистецьких навчальних закладах, вищих навчальних закладах та позакласної гурткової, позашкільної роботи та проведенні виховної роботи зі школярами (бесіди культурологічного спрямування, лекції-концерти музично-просвітницького змісту).

        Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, власний показ на музичному інструменті, демонстрація, використання технічних засобів.

        Методи оцінювання: поточний контроль (оцінювання навичок індивідуальної гри на музичному інструменті, співу та диригування; самостійної роботи),  а також виконання модульної контрольної роботи (прослуховування державної програми).

 

РОЗПОДІЛ БАЛІВ, що присвоюються студентам:

 

 

 

Поточний і модульний контроль (60 балів)

(денна форма навчання)

Екзамен

Сума

Змістовий модуль 1 (60 балів)

 

 

 

40

 

 

100

Поточний контроль

МКР

 

Самостійна робота

 

20 балів

30 балів

10 балів

 

     Форма підсумкового контролю: іспит (3 семестр).

 

Перелік основної літератури:

1.      Абдуллин Э.Б. Теория и практика музыкального обучения в общеобразовательной школе : пособие для учителя. Москва: Просвещение, 1983. 111 с.

2.    Алексеев А. Д. Методика обучения игре на фортепиано: учеб.  пособ. Москва : Музыка, 1978. 288 с.

3.      Альбом баяніста / Упорядн. В. В. Бесфамільнов. Київ: Музична Україна, 1978.56 с.

4.      Андерзен А. Альбом учня-тромбоніста. Київ: «Музична Україна», 1991. 54 с.

5.      Антонюк В. Виконавські форми сольного співу: до питання виховання різнопрофільних співацьких особистостей : дослідницька праця. Київ: Українська ідея, 1999. 24 с.

6.       Антонюк В. Етномузикологічні чинники навчання співу: наукове дослідження.   Київ: Українська ідея, 1999. 24 с.

7.      Антонюк В. Орфоепія у художньому співі : дослідницька праця. Київ : Українська ідея, 1999. 24 с.

8.      Антонюк В.Г. Постановка голосу: навчальний посібник для студентів вищих муз. навч. закладів. Київ : Українська ідея, 2000. 68 с.

9.      Аспелунд Д. Основные вопросы вокально-речевой культуры. Москва : Музыка, 1983. 128 с.

10.  Акустіді І. Альбом валторніста.  Київ: «Музична Україна», 1983. 28 с.

11.  Арбан Ж. Прогрессивная школа игры на трубе (а-пистони). Москва : «Музика». 1984. – 280 с.

12.  Бажилін Р. Легка музика для акордеона (баяна) / Муз. ред. та упорядн.  А. Семешко, О. Кміть. Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2006. Вип. 1. 35 с.

13.  Басурманов А. Баянное и аккордеонное исткусство: Справочник  / Под общ. Ред. проф. Н. Я. Чайкина. Москва : Кифара, 2003. 560 с.

14.  Баштан С. Концертні варіації на тему укр. нар. пісні «Йшли корови із діброви». Репертуар бандуриста, випуск 12 [Ноти]. Київ : Україна музична, 1990. С. 2-3.

15.  Баян на концертній естраді / Муз. ред. А. Семешко, К. Жуков, О. Кміть. Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. Вип. 3. 60 с. 

16.  Баян на концертній естраді / Муз. ред. А. Семешко, К. Жуков, О. Кміть. Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2007. Вип. 4.  64 с. 

17.  Бердієв М. 30 характерних етюдів для труби. Київ : «Музична Україна», 1998. 85 с.

18.   В. Блажевич. Етюды для тубы. І часть. Москва: «Искусство», 1987. 55 с.

19.  Боршуляк А. М. Семантика музичної мови в технології аналізу клавірних творів Й. С. Баха : навч.-метод. Посібник. Кам’янець-Подільський: ПП «Медобори-2006», 2015. 132 с.

20.  Бриліна В., Ставінська Л. Вокальна професійна підготовка вчителя музики // Методичний посібник для викладачів та студентів вищих педагогічних і мистецьких закладів. Вінниця : Нова Книга, 2013. 96 с

21.  Дмитриев Л. Основы вокальной методики: учеб. пособ. для музыкальных вузов.   Москва : Музыка, 2007. 368 с.

22.  Вибрані прелюдії та фуги Й. С. Баха в перекладанні для готово-виборного баяна / Переклад та редакція М. Д. Оберюхтіна. Київ : Музична Україна, 1981. Вип.1. 88 с.

23.  Вівальді А. Класичні твори в перекладенні для двох баянів / Муз. ред. О. В. Кміть. Тернопіль, 2003. 26 с.

24.  Волоцкий П. Хрестоматия педагогического репертуара для трубы.  Москва : «Музыка», 1993. 128 с.

25.  Воробкевич Т.П. Методика викладання гри на фортепіано.Львів: ЛДМА,2001.144 с.

26.  Герасименко О. Концертні варіації. Для бандури і фортепіано. Друга редакція [Ноти].Львів : ТеРус, 2006.20 с.

27.  Герасименко О. Концертні варіації. Для бандури і фортепіано. Друга редакція [Ноти]. Львів : ТеРус, 2006. 20 с.

28.   Герасименко О. Купало. Концертна фантазія для бандури [Ноти]. Львів: ТеРус, 2004. 10 с.

29.  Голубев П. Советы молодым педагогам-вокалистам. Москва: Музгиз., 1963. 86 с.

30.  Горбенко С.С. Дитяче хорове виховання в Українi: навчально-методичний посiбник.Київ : IЗМН, 1999. 253 с.

31.  Горбенко С.С. Українська дитяча хорова література: навчально-методичний посібник. Київ : НПУ, 2001. Ч.1. 207 с.

32.  Гордiйчук М.М. Хор i майстри хорового спiву // Музика i час. Київ : Музична Україна, 1984. –  С. 243-276.

33.  Губанов В. Концертні твори для баяна (акордеона). Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004.  Вип 3. 36 с.

34.  Гулеско I.I.  Нацiональний хоровий стиль: навчальний посiбник. Харкiв: ХДIК. 1994. 108 с.

35.  Доронюк В.Д. Основи вокально-педагогічної творчості вчителя музики: навч. посіб. для викладачів і студентів вищих навч. закладів і вчителів музики шкіл різного типу. Івано-Франківськ : Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ, 2007. 306 с.

36.  Дутчак В. Аранжування для бандури. Івано-Франківськ : Плай, 2001. 90 с.

37.  Душний А. Педагогічний репертуар для баяніста: навчальний посібник.  Дрогобич: Посвіт, 2006. Вип. 1. 107 с.

38.  Егоров А. Гигиена голоса и его физиологические основы. Москва: Медгиз, 1962. 173 с.

39.   Этюды для аккордеона / Сост. М. Двилянский.  Москва : Сов. композитор, 1987.  Вып. 20. 39 с.

40.   Зубицький В. Концертні твори для баяна (акордеона). Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2004.  Вип. 1. 44 с.

41.  Казачков С.А. О дирижерско-хоровой педагогике // Музыкальное исполнительство Москва : Музыка, 1970. Вып. 6. С. 120-144.

42.  Кобець І. Початкова школа гри на трубі / за редакцією В. Яблонського. Київ : «Мистецтво». 1993. 254 с.

43.  Колодуб І. Питання теорії вокального мистецтва. Харків: Промінь, 1995.119 с.

44.  Мартинюк А.К. Диригування: навчальний посібник.  Мелітополь, 1996.  125 с.

45.  Микиша М.В. Практичні основи вокального мистецтва. / літ. виклад    М. Головащенка. Київ : Музична Україна, 1971. 90 с.

46.  Мясков К. Концертна п’єса для бандури і фортепіано «Байда» [Ноти]. муз. ред.  О. Созанського. Торонто-Львів, 1996. 22 с

47.  Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога.  Москва: Дека-ВС, 2007. 332 с.

48.  Овчарова С. Органні хоральні прелюдії Й.С.Баха, перекладені для бандури. Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2010. 160 с.

49.  Овчарова С. Твори для бандури в супроводі фортепіано.  Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2010. 76 с.

50.   Олексів Я. Токата. Дрогобич: Посвіт, 2006. 16 с.

51.  Олійник Ю. Концерт № 4 «Трипільський» для бандури та симфонічного оркестру. Вид. 2-ге зі змін. та доповн. [Ноти]. Львів : ТеРус, 2010. 40 с

52.  Павліковський В. Альбом бандуриста [Ноти] / В. Павліковський. Луцьк: Волинська книга, 2007. 84 с.

53.   Пєшков Ю. П’єси для акордеона / Упорядн. П. Серотюк.  Тернопіль: навчальна  книга – Богдан, 2006. 24 с.

54.  Платонов М. Хрестоматія педагогічного репертуару для флейти. Москва: «Искусство», 2001.168 с.

55. Пляченко Т.М. Методика викладання вокалу: навч.-метод. посібник для студентів музичних факультетів (Спеціальність “Музична педагогіка і виховання”). Кіровоград : КДПУ, 2005. 80 с.

56.  Прядко О.М. Розвиток співацького голосу: навч. посіб. Кам’янець-Подільський : Сисин О.В., 2010. 128 с.

57.  Пуриц І.Г. Гра на баяні: Методичні статті. Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2007. 232 с.

58.  Рейхе У. Избранные этюды для тромбона. Тетрадь І. Санкт-Петербург : «Искусство», 2000. 28 с.

59.  Ривчун А. Школа игры на саксофоне.  Москва: «Музыка», 1985. 240 с.

60.  Розанов С. Школа игры на кларнете. Москва :   «Искусство», 1980.  295 с.

61.  Сасько Г. Фантазія для фортепіано. Київ: Гроно., 2014. 8 с.

62.  Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1: Природно-наукові теорії сольного співу. Курс лекцій. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2002.  92 с.

63.  Степаненко М. Солоспіви для голосу і фортепіано. Київ: Гроно. 2017. 56 с.

64.  Табачник Я. П’єси для акордеона.  Київ: Музична Україна, 1971. 71 с.

65.  Хрестоматія педагогічного репертуару баяніста / Упорядн. В. Бесфамільнов,              В.  Паньков, А. Семешко. Київ : Музична Україна. 1988. Вип. 1.110 с.

66.  Шамо І. Осіннє золото. Вибрані пісні. Київ: Гроно. 2017. 88 с.

67.  Шамо І. Концерт для баяна і струнного оркестру. Клавір. Київ: Гроно. 2014. 52 с.

68.  Шамо Ю. Вибрані твори для фортепіано. Київ: Гроно. 2010. 54 с.

69.  Штарк А. Хрестоматия для кларнетиста. Москва : «Музыка», 1994. 95 с.

Допоміжна

1.      Гуральник Н. П. Українська фортепіанна школа ХХ століття в контексті музичної педагогіки: історико-методологічні та теоретико-технологічні аспекти : [монографія]. Київ : НПУ, 2007. 460 с.

2.      Душний А. Творчість композиторів Львівської баянної школи: навч. посіб. [Ноти]. Дрогобич: Посвіт, 2010. Вип. 2. 160 с.

3.      Сташевський А. Я. Баянне мистецтво України: тенденції розвитку оригінальної музики та індивідуальне втілення жанрово-стильового аспекту у творчості Володимира Рунчака:  автореф. дис… канд.. мист-ва. Київ., 2004. 20 с.

4.      Іванов Є.О. Гармоніки, баяни, акордеони. / Духовні та матеріальні аспекти функціонування в музичній культурі України ХІХ-ХХ ст.: навч. посіб. [для вищих закл. мистецтв і освіти]. Суми : СумДІТУ, 2002. 70 с.

5.      Имханицкий М. История баянного и аккордеонного искусства: учеб. пособие. Москва, РАМ им. Гнесиных, 2006. 520 с.

6.      Кашкадамова Н. Б. Історія фортепіанного мистецтва XIX сторіччя: підручник. Тернопіль : АСТОН, 2006. 608 с.

7.      Кашкадамова Н. Б. Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах : навчальний посібник. Тернопіль: АСТОН, 1998. 300 с.

8.      Мархлевський А.Ц.  Практичнi основи роботи в хоровому класi. Київ: Музична Україна, 1986. 96 с.

9.      Мильштейн Я. И. Хорошо темперированный клавир И. С. Баха и особенности его исполнения. Москва : Музыка, 1967. – 393 с.

10.  Семешко А. Баян в педвузі. Кривий Ріг, 1993. 150 с.

11.  Черепанин М.В., Булда М.В. Естрадний олімп акордеона: монографія. Івано-Франківськ : Лілея –НВ, 2008. 256 с.

12.  Шмидт-Шкловская А. А. О воспитании пианистических навыков. Москва: Классика-XXI, 2009. 84 с.

 

Мова викладання: українська.