Постановка голосу

MMms1-B18z

Опис (анотація): дисципліна, спрямована на формування та розвиток вокально-технічних умінь та навичок студентів, оцінювально-аналізувальних умінь (пасивного вокального слуху та активного вокально-педагогічного слуху), вокально-виконавських умінь та навичок, озброєння студентів теоретичною базою знань в галузі вокальної педагогіки та суміжних галузей наук, знаннями методики викладання вокалу, гігієни та охорони співацького голосу, збагачення термінологічного словника майбутнього педагога, досліджує принципи вокальної педагогіки (загальнопедагогічні та специфічні принципи), механізми та закономірності фонаційного процесу.

Тип: цикл професійно-орієнтованої гуманітарної підготовки (нормативна).

Термін вивчення: 1, 2 курс (1, 2, 3, 4 семестр).

Кількість кредитів: 7 кредити ECTS: всього 210 год., з них: заочна форма навчання, аудиторних - 26 год. (практичних занять), самостійна робота - 186.

Мета курсу: естетичне виховання студентів засобами вокального мистецтва та повноцінний розвиток їх вокального потенціалу та художньо-виконавських умінь та навичок, формування науково-методичної бази майбутніх педагогів-музикантів.

Основні завдання дисципліни:

1) набуття студентами основних вокально-технічних умінь та навичок;

-         розвиток співацького діапазону в обсязі не менше півтори октави;

-         розвиток однорегістрового звучання співацького голосу,

-         формування навичок прикритого звучання верхнього регістру співацького голосу;

-         формування навичок співацького дихання (нижньореберного діафрагматичного), опори співацького звуку;

-         розвиток чіткої та виразної дикції та артикуляції при співі;

2) розвиток художньо-виконавських навичок:

-         розвиток засобів художньої виразності у співі: динамічного діапазону співацького голосу, навичок різної манери вокалізації (legato, non legato, staccato), індивідуального тембрального забарвлення співацького голосу;

-         формування навичок передачі художнього образу вокального твору.

3) розвиток вокально-слухових умінь студентів:

- розвиток пасивного вокального слуху;

- розвиток  активного вокально-педагогічного вокального слуху;

- розвиток складових компонентів музичного слуху (вокального, звуковисотного, гармонічного, тембрального).

4) опанування студентами основ методики викладання вокалу.

5) озброєння студентів знаннями охорони та гігієни співацького голосу.

Результати навчання: студенти мають знати: анатомію та фізіологію голосового апарату людини; акустичні особливості формування співацького звука; закономірності та принципи процесу співацького розвитку; теорії голосоутворення; прийоми та методи формування та розвитку вокальних умінь та навичок; вікові особливості розвитку співацького голосу; вокально-педагогічний репертуар.

Студенти мають уміти: правильно формувати співацький звук, володіти кантиленою, розвиненим співацьким диханням, витривалістю голосового апарату, розвиненим співацьким діапазоном (півтора, дві октави), динамічною палітрою співацького звука, розвиненими тембральними якостями співацького голосу (об’ємом, блиском, глибиною звучання, співацьким вібрато), вокально-технічними уміннями та навичками; вміти передавати зміст вокального твору засобами художньої виразності у співі (багатство тембрального забарвлення співацького голосу, міміка, жести); володіти навичками вокального та активного вокально-педагогічного слуху вокаліста; вміти співати акапельно та у супроводі музичного інструменту; вміти співати у вокальному ансамблі.

Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, евристична бесіда, ілюстрування (власний показ педагога, прослуховування еталонного звучання співацького голосу в записі), розбір конкретної проблемної ситуації, використання Інтернет-технологій, консультування, виконання самостійних творчих завдань.

Методи оцінювання: складання модульних контрольних робіт, заліків, іспиту у формі академконцерту, поточне прослуховування.

Форма підсумкового контролю: екзамен (4 семестр).

 

Перелік основної літератури:

1.     Абдуллин Э.Б. Теория и практика музыкального обучения в общеобразовательной школе : пособие для учителя / Эдуард Борисович Абдуллин. –– М. : Просвещение, 1983. –– 111 с.

2.     Адулов Н.А. Руководство по постановке певческого и разговорного голоса. для дикторов, актеров, педагогов и др. / Николай Алексеевич Адулов. –– Липецк, 1996. –– 375 с.

3.     Антонюк В. Виконавські форми сольного співу: до питання виховання різнопрофільних співацьких особистостей : дослідницька праця / Валентина Генііївна Антонюк. –– К. : Українська ідея, 1999. –– 24 с.

4.      Антонюк В. Етномузикологічні чинники навчання співу : наукове дослідження / Валентина Геніївна Антонюк. –– К. : Українська ідея, 1999. –– 24 с.

5.     Антонюк В. Орфоепія у художньому співі : дослідницька праця / Валентина Геніївна Антонюк. –– К. : Українська ідея, 1999. –– 24 с.

6.     Антонюк В.Г. Постановка голосу : навчальний посібник для студентів вищих муз. навч. закладів / Валентина Геніївна Антонюк. –– К. : Українська ідея, 2000. –– 68 с.

7.     Аспелунд Д. Основные вопросы вокально-речевой культуры / Д.Аспелунд. –– М. : Музыка, 1983. –– 128 с.

8.     Голубев П. Советы молодым педагогам-вокалистам / П.Голубев. –– М. : Музгиз., 1963. –– 86 с.

9.     Дмитриев Л. Основы вокальной методики : учеб. пособ. для муз. вузов / Леонид Борисович Дмитриев. –– М. : Музыка, 2007. –– 368 с.

10. Доронюк В.Д. Основи вокально-педагогічної творчості вчителя музики: навч. посіб. для викладачів і студентів вищих навч. закладів і вчителів музики шкіл різного типу / В.Д.Доронюк, М.Ю.Сливоцький. –– Івано-Франківськ : Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ, 2007. –– 306 с.

11. Егоров А. Гигиена голоса и его физиологические основы / А.Егоров. –– М. : Медгиз, 1962. –– 173 с.

12. Емельянов В.В. Фонопедический метод формирования певческого голосообразования : методические рекомендации для учителей музыки / В.В.Емельянов / отв. ред. Л.П.Маслова. –– Новосибирск : Наука, 1991. ––41 с.

13. Колодуб І. Питання теорії вокального мистецтва / І.Колодуб. –– Х. : Промінь, 1995. –– 119 с.

14. Люш Д.В. Розвиток і охорона співацького голосу / Д.В.Люш. –– К. : Муз. Україна, 1988. –– 138, [2] с.

15. Менабени А.Г. Методика обучения сольному пению / Анджелина Георгиевна Менабени. –– М. : Просвещение, 1987. –– 93 с.

16. Микиша М.В. Практичні основи вокального мистецтва / Михайло Венедиктович Микиша / літ. виклад М.Головащенка. –– К. : Муз. Україна, 1971. –– 90 с.

17. Пляченко Т.М. Методика викладання вокалу : навч.-метод. посібник для студентів музичних факультетів (Спеціальність “Музична педагогіка і виховання”) / Т.М.Пляченко. –– Кіровоград : КДПУ, 2005. –– 80 с.

18. Прядко О.М. Розвиток співацького голосу : навч. посіб. / О.М. Прядко. – Кам’янець-Подільський : Сисин О.В., 2010. – 128 с.

19. Юссон Р. Певческий голос: Исследование основных физиологических и акустических явлений певческого голоса / Рауль Юссон. –– М. : Музыка, 1974. –– 262 с.

20. Юцевич Ю. Музика: словник-довідник / Юрій Євгенович Юцевич. –– Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2003. –– 352 с.

21. Юцевич Ю.Є. Теорія і методика розвитку співацького голосу: навч-метод. посібник для викладачів і студентів мистецьких навчальних закладів, учителів шкіл різного типу / Юрій Євгенович Юцевич; ін-т змісту і методу навчання. –– К., 1998. –– 158, [1] с.

 

Мова викладання: українська.