Рівень вищої освіти
перший
Ступінь вищої освіти
бакалавр
галузь знань 1401 Сфера обслуговування
спеціальність 6.140101 Готельно-ресторанна справа
Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни «Економічна теорії: мікроекономіка» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів для студентів денної і заочної форм навчання галузі знань 1401 Сфера обслуговування спеціальність 6.140101 Готельно-ресторанна справа.
Тип дисципліни. Дисципліна відноситься до професійної підготовки 02.02, нормативна.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є: особливості функціонування економічної системи на мікрорівні, специфіка поведінки учасників економічного процесу включаючи поведінку ринку виробника і споживача, домашнього господарства і держави.
Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна «Економічна теорії: мікроекономіка» вивчається після вивчення таких дисциплін як «Основи наукових досліджень», «Економічна теорія».
Програма навчальної дисципліни складається з двох змістових модулів:
1. Основи поведінки споживача та виробника.
2. Виробництво та ціноутворення в різних ринкових структурах.
Метою викладання навчальної дисципліни «Економічна теорія: мікроекономіка» є формування ринково орієнтованого економічного світогляду, знань і навичок стосовно з’ясування механізмів встановлення та відновлення рівноваги мікросистем та підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Економічна теорія: мікроекономіка» є:
· оволодіння універсальним інструментарієм прийняття раціональних господарських рішень;
· пізнання закономірностей функціонування мікросистем (індивідів, домашніх господарств, підприємств, організацій) у різних ринкових ситуаціях;
· характеристика та аналіз основних типів ринкових структур - досконалої конкуренції, чистої монополії, монополістичної конкуренції, олігополії;
· розкриття особливостей функціонування ринків факторів виробництва та утворення цін на послуги праці, капіталу, природних ресурсів відповідно до типу ринкової структури;
· визначення впливу загальної ринкової рівноваги на ефективність розміщення ресурсів в економіці, дослідження причин обмеженої недостатності ринкового регулювання, критерії оцінки добробуту, необхідності державного втручання в економіку.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
- сутність, мету і концептуальні основи мікроекономічного аналізу;
- обґрунтування раціонального споживчого вибору згідно з кардиналістським та одиналістським підходами
- наслідки зміни цін і доходу споживача на споживчий вибір;
- дію законів попиту та пропозиції та особливості впливу цінових і нецінових детермінант;
- умови вибору комбінацій виробничих факторів за критеріями мінімізації витрат чи максимізації випуску;
- взаємозв’язки функції виробництва та функції витрат у коротко- строковому та довгостроковому періодах;
- правила поведінки фірми за умов зміни ринкової ситуації;
- особливості попиту й пропозиції факторів виробництва та механізм визначення їх цін у різних ринкових структурах.
вміти:
- моделювати поведінку споживача з урахуванням спадної граничної корисності блага;
- знаходити оптимальний варіант вибору споживача на основі принципу рівності зважених граничних корисностей;
- визначати зміни оптимального стану під впливом зміни переваг споживача та зміни його доходу;
- виконувати графічну побудову ліній «доход – споживання», «ціна – споживання»;
- моделювати ситуації порушення ринкової рівноваги і давати їх характеристику;
- визначати основні показники, що характеризують ефективність стратегії підприємства у коротко- та довгостроковому періодах;
- обчислювати витрати виробництва та виконувати економічні обґрунтування вибору мінімально ефективного розміру підприємства та оптимальної потужності діючого підприємства;
- використовувати правила поведінки фірми в реальній економіці в умовах будь-якої ринкової ситуації;
- обґрунтовувати оптимальний вибір товаровиробника, який купує фактори виробництва, та робітника щодо праці і відпочинку;
- визначати ринкову ціну виробничого фактору.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 108 години / 3 кредити ECTS.
Загальні компетентності:
1. Приймати оптимальні економічні рішення в умовах обмежень, що накладаються на можливості суб’єктів господарювання: визначати оптимальні економічні рішення суб’єктів господарювання, виходячи з умови їхньої раціональності; Визначати оптимальні економічні рішення суб’єктів господарювання, виходячи з обмежень, що накладаються на їхні можливості; проводити аналіз впливу обмежень, які накладаються на можливості суб’єктів господарювання та зумовлюють якість прийняття економічних рішень.
2. Розробляти оптимальні економічні рішення з використанням практичного інструментарію мікроаналізу: визначати способи формалізації та реалізації оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання з використанням практичного інструментарію мікроаналізу; здійснювати обґрунтований вибір інструментів та моделей для формування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання.
3. Здійснювати обґрунтування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання та їх реалізацію в умовах обмежень, що накладаються на їхні можливості: Здійснювати обґрунтування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання; Формувати напрями підвищення ефективності економічних рішень суб’єктів господарювання.
- Викладач: Буторіна Вероніка