Функціонування підприємства відбувається в умовах постійної
конкуренції, що вимагає підвищеної уваги до оцінювання власної
конкурентоспроможності та управління нею. Конкурентоспроможність підприємства слід розглядати як результат ефективного формування та використання ресурсного забезпечення, а саме конкурентних
переваг. Попри ресурсне забезпечення конкурентоспроможність підприємства обґрунтовує стан інвестиційного, маркетингового, логістичного, інноваційного, соціального розвитку та підтверджує необхідність постійного моделювання його стратегічних засад. Відтак
потенціал конкурентоспроможності підприємства залежить від методів та технології формування і забезпечення конкурентних переваг, а
особливо від управління виробництвом та реалізацією продукції.
Досягнення конкурентоспроможного стану на ринку є основним
завданням підприємства, оскільки це засвідчує зростання обсягу реалізації продукції, зменшення непродуктивних витрат та підвищення
ефективності здійснених витрат, сформованість інтелектуально-кадрового потенціалу, високу інвестиційно-інноваційну активність та фінансову стійкість. Тому бути конкурентоспроможним для підприємства означає функціонувати на ринку, отримувати прибуток, виконувати фіскально-соціальні функції перед державою.
Для підприємств, які прагнуть до зростання частки на ринку або
до її збереження, важливо використовувати досвід суб’єктів вже розвинутого ринкового середовища, зокрема в побудові управлінської
моделі конкурентоспроможності, використанні інформаційно-аналітичних способів оцінювання та формуванні механізму підвищення
ефективності інвестиційно-інноваційного забезпечення конкурентоспроможності, реалізації системи заходів міжгалузевого та міжрегіонального співробітництва у досягненні на ринку добросовісної конкуренції.
У навчальному посібнику зроблено спробу системно подати теоретико-методичні та прикладні аспекти оцінювання і управління кон-
12
курентоспроможністю підприємства з врахуванням вивчення теорії,
вітчизняного і світового досвіду. Зокрема акцентується увага на:
ідентифікації всіх видів конкурентних переваг, якими володіє
підприємство, визначенні тих, що необхідно досягнути в майбутньому для поліпшення його конкурентоспроможності;
використанні чинників конкурентоспроможності для створення
конкурентних переваг підприємства;
розрахунках, пов’язаних з оцінюванням рівня конкуренції в галузі;
визначенні масштабів конкурентного галузевого середовища
підприємства й оцінюванні розташування сил на ринку;
обґрунтовуванні організаційно-технічних рішень щодо підвищення якості продукції і продуктивності виробництва;
економічному обґрунтуванні та конкретизації функції управління конкурентоспроможністю підприємства;
моделях та методиці оцінювання конкурентоспроможності підприємства.
Отже, у навчальному посібнику розроблено 12 тем відповідно до
навчальної програми курсу «Конкурентоспроможність підприємства». За структурою та змістом навчальний посібник відповідає вимогам ECTS у кредитно-модульній системі організації навчального процесу і розрахований на два навчальних кредити.
Кожна з наведених тем завершується комплексом методичних
вказівок щодо вивчення та засвоєння викладеного матеріалу. Це передусім: запитання для самоконтролю, питання для самостійного вивчення, питання для дискусії, плани семінарських занять, теми рефератів, тестові завдання, практичні завдання, перелік рекомендованої літератури. У посібнику вміщено глосарій основних термінів і понять.
Характерною ознакою навчального посібника є його теоретична і
практична спрямованість: запропоновані практичні завдання охоплюють комплекс робіт, які мають вирішальне значення для засвоєння
тем. Він дає змогу студентам оволодіти не лише теоретичною, але й
13
практичною частиною курсу з вирішенням типових підприємницьких
задач. За результатами виконання таких завдань можна з’ясувати загальний рівень підготовки та здійснити комплексне оцінювання знань
студента відповідно до Положення про неперервну оцінку знань
студентів в умовах кредитно-модульної системи навчання.
Незаперечною перевагою начального посібника є система тестів
та комплекс практичних завдань, у тому числі з використанням ПЕОМ.
Методична доцільність таких завдань полягає у забезпеченні студентів знаннями, які в майбутньому можуть використовуватися при оцінюванні та управлінні конкурентоспроможністю підприємств.
У процесі вивчення курсу «Конкурентоспроможність підприємства» студент повинен опанувати теорію, вітчизняний і світовий досвід оцінювання та управління конкурентоспроможністю підприємств.
На думку авторів, у посібнику реалізується мета, яка полягає у формуванні у студентів теоретичних знань та практичних навичок щодо
управління конкурентоспроможністю підприємств за сучасних умов
господарювання.
Таким чином, навчальний посібник «Конкурентоспроможність
підприємства», безперечно, допоможе студентам опанувати дисципліну, а також стане в пригоді під час використання індивідуальних та
самостійних завдань. Він може бути корисним не лише студентам,
але й викладачам, які цікавляться проблемами забезпечення та ефективного управління конкурентоспроможністю підприємства.
- Викладач: Ткачук Віталій