Вступ

 

Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи психологічної реабілітації» укладена відповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 0301 Соціально-політичні науки, спеціальності 6. 030102 Психологія *

 

Тип дисципліни: вибіркова, відноситься до професійно-орієнтованого циклу дисциплін

 

Предметом вивчення навчальної дисципліни є методи, засоби та прийоми психологічної корекції відхилень у психічному розвитку.

 

Міждисциплінарні зв’язки: дисципліна «Основи психологічної реабілітації»  базується на загальнотеоретичних дисциплінах «Загальна психологія», «Практична психологія»; використовує знання з нейро-, пато-, вікової, диференційної психології, психології особистості; передбачає вивчення дисциплін «Психодіагностика», «Психоконсультування», «Психокорекція», «Психотерапія» як базовий рівень проведення психореабілітаційної роботи.

 

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1.  Система реабілітації інвалідів в Україні. Психологічна реабілітація дітей з психофізичними порушеннями та інвалідністю.

2.  Психологічна реабілітація у кризових ситуаціях.

 

1.     Мета та завдання навчальної дисципліни

 

1.1. Курс «Основи психологічної реабілітації та адаптації» зорієнтований на формування основ психологічних знань з психологічної реабілітації та адаптації. Мета курсу — вивчення основних теоретико-методологічних аспектів організації психореабілітаційної роботи.

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи психологічної реабілітації» є вивчення загальних принципів проведення психологічної реабілітації; розуміння специфіки діяльності практичного психолога у закладах навчальної та соціально-психологічної реабілітації.

1.3.     Заплановані результати навчання   відповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми: знання, уміння, навички, інші компетентності, набуті у процесі вивчення дисципліни

Знання: згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні знати:

-       предмет, мету та завдання психологічної реабілітації;

-       загальні принципи проведення реабілітації;

-       особливості державної політики у сфері реабілітації;

-       типи реабілітаційних установ;

-       види психологічних та психолого-педагогічних реабілітаційних послуг, які надаються у державних закладах України;

-       вимоги до організації реабілітаційної роботи;

-       реабілітаційні періоди та особливості їх перебігу;

-       порядок направлення дітей з інвалідністю та дітей з психофізичними вадами у реабілітаційні та спеціальні навчальні заклади;

-       зміст психореабілітаційної допомоги військовослужбовцям;

-       особливості психологічної реабілітації у ситуаціях насилля;

-       особливості психологічної реабілітації осіб, котрі постраждали від надзвичайних ситуацій;

-       особливості психологічної реабілітації у ситуаціях горя.

Уміння: студенти повинні вміти:

-       оперувати      понятійно-категоріальним       апаратом       психологічної реабілітації;

-       працювати в умовах мультидисциплінарної команди в реабілітаційному процесі;

-       аналізувати психологічні та медичні діагнози, психологічні характеристики та визначати на їх основі напрями психореабілітаційної роботи;

-       складати індивідуальну програму реабілітації;

-       визначати реабілітаційні цілі;

-       складати конспекти психореабілітаційних занять;

-       планувати і проводити психореабілітаційні заходи для осіб з інвалідністю, тих, хто постраждав від надзвичайних ситуацій; військовослужбовців; жертв насильства; людей у ситуаціях горя.

Навички:

-       здійснювати психологічну реабілітацію з урахуванням нозологій;

-       здійснювати психологічну реабілітацію відповідно до реабілітаційних періодів;

-       консультувати дітей з інвалідністю та їх батьків у вирішенні психологічних проблем;

-       проводити психологічну реабілітацію військовослужбовців;

-       здійснювати профілактику психологічної деформації особистості військовослужбовців;

-       здійснювати первинну та вторинну профілактику насильства;

-       надавати психологічну допомогу жертвам  насильства;

-       надавати невідкладну реабілітаційну допомогу особам, котрі постраждали від надзвичайних ситуацій;

-       здійснювати психологічну реабілітацію у ситуаціях горя.