Вступ
Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи психологічної реабілітації» укладена відповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 0301 Соціально-політичні науки, спеціальності 6. 030102 Психологія *
Тип дисципліни: вибіркова, відноситься до професійно-орієнтованого циклу дисциплін
Предметом вивчення навчальної дисципліни є методи, засоби та прийоми психологічної корекції відхилень у психічному розвитку.
Міждисциплінарні зв’язки: дисципліна «Основи психологічної реабілітації» базується на загальнотеоретичних дисциплінах «Загальна психологія», «Практична психологія»; використовує знання з нейро-, пато-, вікової, диференційної психології, психології особистості; передбачає вивчення дисциплін «Психодіагностика», «Психоконсультування», «Психокорекція», «Психотерапія» як базовий рівень проведення психореабілітаційної роботи.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Система реабілітації інвалідів в Україні. Психологічна реабілітація дітей з психофізичними порушеннями та інвалідністю.
2. Психологічна реабілітація у кризових ситуаціях.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Курс «Основи психологічної реабілітації та адаптації» зорієнтований на формування основ психологічних знань з психологічної реабілітації та адаптації. Мета курсу — вивчення основних теоретико-методологічних аспектів організації психореабілітаційної роботи.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи психологічної реабілітації» є вивчення загальних принципів проведення психологічної реабілітації; розуміння специфіки діяльності практичного психолога у закладах навчальної та соціально-психологічної реабілітації.
1.3. Заплановані результати навчання відповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми: знання, уміння, навички, інші компетентності, набуті у процесі вивчення дисципліни
Знання: згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні знати:
- предмет, мету та завдання психологічної реабілітації;
- загальні принципи проведення реабілітації;
- особливості державної політики у сфері реабілітації;
- типи реабілітаційних установ;
- види психологічних та психолого-педагогічних реабілітаційних послуг, які надаються у державних закладах України;
- вимоги до організації реабілітаційної роботи;
- реабілітаційні періоди та особливості їх перебігу;
- порядок направлення дітей з інвалідністю та дітей з психофізичними вадами у реабілітаційні та спеціальні навчальні заклади;
- зміст психореабілітаційної допомоги військовослужбовцям;
- особливості психологічної реабілітації у ситуаціях насилля;
- особливості психологічної реабілітації осіб, котрі постраждали від надзвичайних ситуацій;
- особливості психологічної реабілітації у ситуаціях горя.
Уміння: студенти повинні вміти:
- оперувати понятійно-категоріальним апаратом психологічної реабілітації;
- працювати в умовах мультидисциплінарної команди в реабілітаційному процесі;
- аналізувати психологічні та медичні діагнози, психологічні характеристики та визначати на їх основі напрями психореабілітаційної роботи;
- складати індивідуальну програму реабілітації;
- визначати реабілітаційні цілі;
- складати конспекти психореабілітаційних занять;
- планувати і проводити психореабілітаційні заходи для осіб з інвалідністю, тих, хто постраждав від надзвичайних ситуацій; військовослужбовців; жертв насильства; людей у ситуаціях горя.
Навички:
- здійснювати психологічну реабілітацію з урахуванням нозологій;
- здійснювати психологічну реабілітацію відповідно до реабілітаційних періодів;
- консультувати дітей з інвалідністю та їх батьків у вирішенні психологічних проблем;
- проводити психологічну реабілітацію військовослужбовців;
- здійснювати профілактику психологічної деформації особистості військовослужбовців;
- здійснювати первинну та вторинну профілактику насильства;
- надавати психологічну допомогу жертвам насильства;
- надавати невідкладну реабілітаційну допомогу особам, котрі постраждали від надзвичайних ситуацій;
- здійснювати психологічну реабілітацію у ситуаціях горя.
- Викладач: Гончарук Наталія Миколаївна