Анотація до курсу

  • Курс «Історія стародавнього світу та середніх віків» (далі ІСС) викладається на історичних факультетах усіх університетів України. Викладається він і на історичному факультеті Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана О  Огієнка на спеціальностях:  Ist1-B19 – 014 Середня освіта (Історія) та IstPB19 – 014 Середня освіта (Історія і правознавство). Курс ІСС складається з 4-х змістових модулів: Історія первісного суспільства, історія Стародавнього Сходу, історія Стародавньої Греції та Історії Стародавнього Риму. .Хронологічно курс охоплює декілька мільйонів років (первісне суспільство, в ході якого відбулося становлення людини сучасного фізичного типу (Homo sapiens), соціальних і шлюбно-сімейних структур, склалися основні расові і антропологічні типи, народи і мови); з кінця IV тис. до н.е. по V ст. н.е. (історія Стародавнього Сходу. Дисципліна яка вивчає в соціально-економічному і політичному плані формування, становлення, розквіт і занепад суспільств і держав давньосхідної цивілізації, її культуру та духовність); з кінця ІІІ тис. до н.е. до кінця І тис. до н.е. (історія Стародавньої Греції, яка розглядає розвиток соціально-економічних, рабовласницьких відносин, становлення і розвиток полісної системи, грецької колонізації, досягнення культури цієї античної цивілізації); з VIII ст. до н.е. до кінця V ст. н.е. історія Стародавнього Риму, що вивчає весь комплекс рабовласницьких відносин, соціально-економічного, політичного, військового та культурного розвитку розвитку царського періоду, доби республіки та імперії римської цивілізації, проблеми її кризи та загибелі. Окрім цього, вивчення ІСС є свого роду підготовкою до сприйняття основних процесів і понять курсів як «Історії стародавнього світу», так і «Всевістньої історії», «Історії України», «Археології», «Основ етнології», «Антропології» тощо.
  • Мета вивчення навчальної дисципліни. На основі новітніх досліджень сформувати у студентів ґрунтовні знання і компетентності  з початкового періоду людства – від появи самої людини і суспільства до створення перших соціальних інститутів; соціально-економічних стосунків, особливостей формування інститутів шлюбу та сім’ї, організації влади та управління та шляху переходу до приватної власності соціального розшарування до появи держав та долі первісного суспільства в Новий та Новітній час. Іншою складовою мети цього курсу є набуття студентами теоретичних і практичних знань й компетентностей з вивчення становлення, особливостей соціально-економічного, політичного, військового, культурного і духовного розвитку та кризи давньосхідної, грецької та римської цивілізацій, причин і наслідків їх загибелі та впливу на подальший хід світової історії до сьогодення
  • Цілі курсу:
  • 1. Створення цілісної картини становлення і ранньої історії людського суспільства, формування, утвердження і занепаду давньосхідної, грецької та римської цивілізацій.
  • 2. Характеристика розвитку основних соціальних і економічних структур у первісному суспільстві та особливостей розвитку рабовласних відносин в державах Стародавнього Сходу, Греції та Риму.
  • 3. Виникнення і еволюція матеріального та духовного життя та повсякдення суспільств стародавнього світу.

  • Результати навчання
  •  
  • Очікувані результати навчання з дисципліни «Історія Стародавнього світу». У результаті вивчення даного курсу студент повинен знати:
  • – хронологію та періодизацію історії первісного суспільства, Стародавнього Сходу, Греції та Риму.
  • – спеціальну термінологію;
  • – різноманітні теорії походження людини та основні етапи антропо- та соціогенезу;
  • – основні та допоміжні форми господарства на різних етапах розвитку первісного суспільства; 
  • – характерні риси кожного етапу розвитку історії первісного суспільства;
  • – причини занепаду первісного суспільства та переходу людства до стратифікованих форм життя;
  • – шляхи і форми розкладу первісного суспільства;
  • –         особливості матеріальної та духовної культури первісних суспільств.
  • -         головні закономірності й особливості виникнення, розвитку й загибелі античних суспільств:
  • -         типологію держав Стародавнього Сходу, Греції та Риму:
  • -         зміст важливих реформ у країнах давньосхідної та греко-римської цивілізацій;
  • -         культурні надбання та суть релігій в суспільствах стародавнього світу;
  • -         основні віхи життя й діяльності найвизначніших історичних постатей;
  • -         причини й наслідки загибелі первісного суспільства, давньосхідної та греко-римської цивілізацій.

  • Вміти:
  • –       працювати з джерелами та літературою вивчення історії стародавнього світу;
  • – аналізувати еволюцію людини від появи перших людських істот до людини сучасного біологічного виду;
  • – порівнювати побут, житло, одяг, повсякдення та звичаї людини первісного та античних суспільств;
  • - описувати пам’ятки мистецтва та культури первісної та античної епохи
  • - аналізувати соціально-політичні й економічні процеси, що відбувалися в період стародавньої історії, уміти спів- ставляти регіони давніх Сходу, Греції та Риму;
  • - вільно володіти набутими знаннями, формулювати думки, робити висновки, вести дискусії, аргументувати власні судження з проблем історії стародавнього світу;
  • - розробляти уроки, тематика яких передбачена шкільною програмою «Історія Стародавнього світу»;
  • - володіти історичною картою, працювати з контурною картою, сайтами електронної мережі з стародавньої історії;
  •  – спираючись на вимоги програми, відбирати для уроків історії найважливіші факти й поняття з курсу;
  • – використовувати свої знання з історії первісного суспільства у виховній роботі,  для організації позакласної пошукової  роботи з учнями-краєзнавцями.