Анотація до курсу
- Курс «Історія стародавнього світу та середніх віків» (далі ІСС) викладається на історичних факультетах усіх університетів України. Викладається він і на історичному факультеті Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана О Огієнка на спеціальностях: Ist1-B19 – 014 Середня освіта (Історія) та IstP – B19 – 014 Середня освіта (Історія і правознавство). Курс ІСС складається з 4-х змістових модулів: Історія первісного суспільства, історія Стародавнього Сходу, історія Стародавньої Греції та Історії Стародавнього Риму. .Хронологічно курс охоплює декілька мільйонів років (первісне суспільство, в ході якого відбулося становлення людини сучасного фізичного типу (Homo sapiens), соціальних і шлюбно-сімейних структур, склалися основні расові і антропологічні типи, народи і мови); з кінця IV тис. до н.е. по V ст. н.е. (історія Стародавнього Сходу. Дисципліна яка вивчає в соціально-економічному і політичному плані формування, становлення, розквіт і занепад суспільств і держав давньосхідної цивілізації, її культуру та духовність); з кінця ІІІ тис. до н.е. до кінця І тис. до н.е. (історія Стародавньої Греції, яка розглядає розвиток соціально-економічних, рабовласницьких відносин, становлення і розвиток полісної системи, грецької колонізації, досягнення культури цієї античної цивілізації); з VIII ст. до н.е. до кінця V ст. н.е. історія Стародавнього Риму, що вивчає весь комплекс рабовласницьких відносин, соціально-економічного, політичного, військового та культурного розвитку розвитку царського періоду, доби республіки та імперії римської цивілізації, проблеми її кризи та загибелі. Окрім цього, вивчення ІСС є свого роду підготовкою до сприйняття основних процесів і понять курсів як «Історії стародавнього світу», так і «Всевістньої історії», «Історії України», «Археології», «Основ етнології», «Антропології» тощо.
- Мета вивчення навчальної дисципліни. На основі новітніх досліджень сформувати у студентів ґрунтовні знання і компетентності з початкового періоду людства – від появи самої людини і суспільства до створення перших соціальних інститутів; соціально-економічних стосунків, особливостей формування інститутів шлюбу та сім’ї, організації влади та управління та шляху переходу до приватної власності соціального розшарування до появи держав та долі первісного суспільства в Новий та Новітній час. Іншою складовою мети цього курсу є набуття студентами теоретичних і практичних знань й компетентностей з вивчення становлення, особливостей соціально-економічного, політичного, військового, культурного і духовного розвитку та кризи давньосхідної, грецької та римської цивілізацій, причин і наслідків їх загибелі та впливу на подальший хід світової історії до сьогодення
- Цілі курсу:
- 1. Створення цілісної картини становлення і ранньої історії людського суспільства, формування, утвердження і занепаду давньосхідної, грецької та римської цивілізацій.
- 2. Характеристика розвитку основних соціальних і економічних структур у первісному суспільстві та особливостей розвитку рабовласних відносин в державах Стародавнього Сходу, Греції та Риму.
- 3. Виникнення і еволюція матеріального та духовного життя та повсякдення суспільств стародавнього світу.
- Результати навчання
- Очікувані результати навчання з дисципліни «Історія Стародавнього світу». У результаті вивчення даного курсу студент повинен знати:
- – хронологію та періодизацію історії первісного суспільства, Стародавнього Сходу, Греції та Риму.
- – спеціальну термінологію;
- – різноманітні теорії походження людини та основні етапи антропо- та соціогенезу;
- – основні та допоміжні форми господарства на різних етапах розвитку первісного суспільства;
- – характерні риси кожного етапу розвитку історії первісного суспільства;
- – причини занепаду первісного суспільства та переходу людства до стратифікованих форм життя;
- – шляхи і форми розкладу первісного суспільства;
- – особливості матеріальної та духовної культури первісних суспільств.
- - головні закономірності й особливості виникнення, розвитку й загибелі античних суспільств:
- - типологію держав Стародавнього Сходу, Греції та Риму:
- - зміст важливих реформ у країнах давньосхідної та греко-римської цивілізацій;
- - культурні надбання та суть релігій в суспільствах стародавнього світу;
- - основні віхи життя й діяльності найвизначніших історичних постатей;
- - причини й наслідки загибелі первісного суспільства, давньосхідної та греко-римської цивілізацій.
- Вміти:
- – працювати з джерелами та літературою вивчення історії стародавнього світу;
- – аналізувати еволюцію людини від появи перших людських істот до людини сучасного біологічного виду;
- – порівнювати побут, житло, одяг, повсякдення та звичаї людини первісного та античних суспільств;
- - описувати пам’ятки мистецтва та культури первісної та античної епохи
- - аналізувати соціально-політичні й економічні процеси, що відбувалися в період стародавньої історії, уміти спів- ставляти регіони давніх Сходу, Греції та Риму;
- - вільно володіти набутими знаннями, формулювати думки, робити висновки, вести дискусії, аргументувати власні судження з проблем історії стародавнього світу;
- - розробляти уроки, тематика яких передбачена шкільною програмою «Історія Стародавнього світу»;
- - володіти історичною картою, працювати з контурною картою, сайтами електронної мережі з стародавньої історії;
- – спираючись на вимоги програми, відбирати для уроків історії найважливіші факти й поняття з курсу;
- – використовувати свої знання з історії первісного суспільства у виховній роботі, для організації позакласної пошукової роботи з учнями-краєзнавцями.
- Викладач: Боровець Іван
- Викладач: Верстюк Володимир
- Викладач: Опря Ігор