Опис (анотація): Медіабезпека –  дисципліна, завданням якої є вивчення закономірностей виникнення небезпек, процесів їх розвитку та впливу на життя і здоров'я журналіста під час виконання ним професійних обов'язків.

Тип: цикл дисциплін професійної і практичної підготовки (нормативна).

Термін вивчення: 1 курс (1 семестр).

Кількість кредитів: 4 кредити ECTS: всього 120 год., з них 48 год. аудиторних: 24 год. лекційних, 24 год. практичних занять.

Викладацький склад: кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри журналістики Колупаєва О. М.

Мета курсу: забезпечити  теоретичну та практичну підготовку, що передбачає формування знань і навичок щодо створення безпечних умов діяльності журналіста та осіб з якими він співпрацює, умов гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства, ознайомлення  студентів  із  практичним  досвідом  роботи  журналістів в екстремальних умовах, з методами збору й аналізу інформації в екстремальних умовах.

Основні завдання дисципліни:

1)      ознайомити студентів із законодавчою базою в галузі безпеки життєдіяльності та роботи журналіста;

2)      визначити основні умови успішного здійснення професійної діяльності при проведенні журналістського розслідування, роботи в умовах надзвичайного стану;

3)      з'ясувати умови формування небезпек;

4)      прогнозувати небезпеки, визначати методи та засоби попередження за зменшення впливу негативних чинників на людину, колектив;

5)      ознайомити студентів із технікою успішного отримання журналістом необхідної інформації.

Результати навчання: студенти мають знати: основні принципи формування безпечної життєдіяльності людини; характеристики зовнішніх та внутрішніх негативних факторів; основні принципи колективної безпеки; законодавчі акти та нормативні документи з питань безпеки життєдіяльності людини; тактику поведінки в «гарячій точці». Студенти мають уміти аналізувати небезпечні ситуації, ідентифікувати небезпеку під час виконання журналістом професійних обов'язків; оцінювати кількісні, часові та просторові характеристики потенційної небезпеки; оцінювати середовище перебування стосовно особистої безпеки, безпеки колективу;   забезпечувати особисту безпеку в екстремальних ситуаціях; впроваджувати систему заходів, спрямованих на збереження отриманої інформації.

Методи викладання дисципліни: усне слово викладача, пояснення, бесіда, створення та розв'язання проблемних ситуацій, дискусії, моделювання практичних ситуацій в аудиторії тощо. 

Методи оцінювання: поточне усне опитування, написання самостійних робіт, письмове тестування.

Розподіл балів, що присвоюються студентам:

 

Поточний

контроль

Самостійна

робота

Модульна контрольна робота

Залік

40

балів

10

балів

50

балів

100

балів

 

Форма підсумкового контролю: залік.

 

Перелік основної літератури:

1.      Довідник безпеки журналістів. Самоохоронник у гарячих точках та при громадянських заворушеннях. Рівне, 2007. 82 с.

2.      Желібо Є. П., Заверуха Н. М., Зацарний В.В. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти України І-ІУ рівнів акредитації. Київ: «Каравела»; Львів: «Новий Світ-2000», 2001. 320 с.

3.      Журналістика в умовах конфлікту: передовий досвід та рекомендації: Посібник рекомендацій для працівників ЗМІ. К.: «Компанія ВАІТЕ», 2016. 118 с.

4.      Збірник документів Ради Європи Безпека журналістів. К. :  ТОВ «ЛІВ ПРИНТ», 2016. 52 с.

5.      Земляна І. Журналіст і (НЕ) безпека. К.: Софія-А, 2016. 192 с.

6.      Іванов В. Ф., Сердюк В. Є. Журналістська етика. К.: Вища школа, 2006. 302 с.

7.      Князев А. Журналистика конфликта. Бишкек, 2001. URL: http://evartist.narod.ru/text3/10.htm

8.      Кримінальний кодекс України. Ст. 171. «Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів».

9.      Посібник з журналістських розслідувань. Теорія та практика. К., 2013. 190 c.

10.  Редакційні настанови Бі-Бі-Сі. URL: http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines

11.  Романюк О.М. Заручники інформації: Посібник з безпеки українських журналістів. К. : «Такі справи», 2007. 167 с.

Мова викладання: українська.