АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Історія реклами та PR
1. Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.
Мета вивчення дисципліни "Історія реклами та PR" полягає у тому, щоб сформувати у студентів стійке і системне уявлення про закономірний характер історичного становлення і розвитку реклами та зв'язків з громадськістю як соціально-комунікаційних технологій позиціонування соціальної діяльності в суспільстві на різних стадіях історичного розвитку у провідних регіонах світу.
Вивчення дисципліни "Історія реклами та PR" пов’язано з багатьма іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців ("Теорія реклами", "Теорія PR", "Теорія і методика рекламної творчості та PR", "Зарубіжна реклама і PR", "PR-жанри та PR-технології", "Сучасна реклама і PR", "Кризові комунікації"), а також з курсами історії, філософії, політології, риторики, етики, психології, соціології, менеджменту, журналістики, теорії реклами та PR, маркетингу.
2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.
Вивчення дисципліни "Історія реклами та PR" дозволить оволодіти такими компетентностями: загальними – здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; спеціальними (фаховими, предметними) – здатність орієнтуватися в різних сферах життя суспільства, які є об’єктом висвітлення у комунікаційній практиці та з якими пов’язаний тематичний зміст і проблематика матеріалів; здатність виявляти й пояснювати маніпулятивні технології в рекламі та PR, розуміти психологічні особливості масових комунікацій; програмні – виокремлювати у виробничих ситуаціях факти, події, відомості, процеси, про які бракує знань, і розкривати способи та джерела здобування тих знань; використовувати необхідні знання й технології для виходу з кризових комунікаційних ситуацій на засадах толерантності, діалогу й співробітництва; дотримуватися професійних та етичних стандартів у професійній діяльності.
3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.
Модуль 1. Основні історичні етапи розвитку реклами та PR
Тема 1. Протореклама, первісна реклама в античному суспільстві; протопіар (до початку нашої ери).
Тема 2. Розвиток писемної (символіко-знакової) реклами, риторичного мистецтва; елементи PR-діяльності в модернізації держав і суспільства (з початку нашої ери до XVст.).
Тема 3. Винахід і розвиток друкарства, становлення газетно-журнальної справи і друкованої реклами; апробація головних засобів формування громадської думки (XV ст. – XVII ст).
Тема 4. Розвиток реклами як суспільного інституту, створення рекламних агентств, поширення ілюстрації та фото (XVIII ст. – до початку ХХ ст.).
Тема 5. Основні напрямки розвитку реклами в Англії, Франції, Німеччині. Плакатний бум. Вітрини. Виставки.
Тема 6. Доба становлення професіоналізму в рекламі та PR (друга половина XIX ст. – перша чверть ХХ ст.).
Тема 7. Північноамериканська реклама в XIX – на початку XX ст.. Рекламні новації. Роль упаковки.
Тема 8. Історія розвитку реклами в Україні в XX ст.
Тема 9. Вплив воєнно-політичної пропаганди й агітації 1914–1950-х рр. на теорію і практику реклами та PR.
Тема 10. Епоха формування електронних засобів комунікації та їхній вплив на розвиток реклами та PR.
Тема 11. Розквіт реклами та PR на ґрунті соціально-економічної лібералізації, демократизацї, піднесення громадянського суспільства (1960–1980 рр.).
Тема 12. Іміджевий характер реклами і зв'язків з громадськістю.
Тема 13. Технологічна революція в рекламній і PR-діяльності.
Тема 14. Українська реклама в добу Незалежності.
Тема 15. Поширення нових форм і прийомів у рекламі та PR (2000–2010-і
роки). Вплив процесів глобалізації.
Тема 16. Особливості розвитку реклами і PR в теперішній час. Світовий ринок реклами і і PR-технологій.
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 5 кредитів, год. всього 150, ауд. – 60 год., з них — лекційних 30, практичних – 30, самост. – 90 год.
5. Форма семестрового контролю — екзамен.
6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни (прізвище, ім’я, по батькові, науковий ступінь, вчене звання).
Викладання цієї навчальної дисципліни забезпечуватиме Волковинський Олександр Сергійович, доктор філологічних наук, професор.
7. Перелік основної літератури.
1. Афанасьєв І. Ю. Історія PR : навч. посібник. Київ, 2016.
2. Джефкінс Ф. Реклама: Практ. посіб.: Пер. з англ. / Доп. і ред. Д. Ядіна. — Київ, 2001. 456 с.
3. Дэвис Дж. Исследования в рекламной деятельности: теория и практика: Пер. с англ. Москва, 2003. 864 с.
4. Іванова І. Б. Історія української реклами: мовностилістичний аспект : монографія. Харків, 2016.
5. Кальна-Дубінюк Т. Паблік рілейшнз : навч. посіб. Ніжин, 2010.
6. Катлип С. Паблик Рилейшнз. Теория и практика : [учеб.пособие], пер. с англ. Москва, 2000.
7. Королько В. Г., Некрасова О. В. Зв'язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика : підручник. Київ, 2009.
8. Примак Т. О. Практичний ПР. Київ, 2011.
9. Шевченко О. В. PR: теорія і практика : підручник. Київ, 1999.
- Викладач: Волковинський Олександр