Соціальні комунікації: Теорія та історія соціальних комунікацій
Опис (анотація): Теорія та історія соціально-комунікаційних технологій – це дисципліна, предметом вивчення якої є теоретико- методологічні та організаційно-методичні проблеми теорії та історії соціальних комунікацій.
Тип: цикл дисциплін професійної підготовки (нормативна).
Термін вивчення: 2 курс (3 семестр).
Кількість кредитів: 4,5 кредити ECTS: всього 135 год., з них: денна форма навчання – 54 год. аудиторних: 28 год. лекційних, 26 год. практичних занять.
Викладацький склад: кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики Почапська О.І.
Мета курсу: ознайомлення магістрантів з теоретико-методологічними, історичними та організаційно-методичними основами системи соціальних комунікацій, окреслення напрямів їхньої діяльності в умовах формування інформаційного суспільства.
Основні завдання дисципліни:
- розглянути терміносистему теорії й історії соціальних комунікацій;
- розкрити завдання і функції соціальних комунікацій в суспільстві;
- висвітлити еволюцію теорії та практики соціальних комунікацій;
- розглянути сутність основних концепцій теорії соціальних комунікацій;
- розширити уявлення студентів про види та рівні комунікаційної діяльності;
- розглянути складові процесу комунікацій;
- дати уявлення про моделі процесу комунікацій;
- визначити організаційні та технологічні засади формування рівнів комунікаційної культури суспільства, розглянути процеси їх трансформаційних змін;
- розкрити сутність й типологію комунікаційних потреб;
- розкрити лінгвістичні аспекти комунікації;
- ознайомити студентів з особливостями невербальної комунікації;
- поглибити знання про сучасну систему соціальних комунікацій, її структуру та функції;
- розглянути особливості основних підсистем системи соціальних комунікацій, проаналізувати їх сучасний стан;
- розкрити сутність та функції документної комунікації;
- ознайомити студентів з перевагами й недоліками Інтернету як засобу електронної комунікації;
- поглибити знання про функції і характеристики масової комунікації;
- розкрити особливості комунікаційних процесів в системі наукових комунікацій
Результати навчання: студенти мають знати еволюцію поглядів на розвиток системи соціальних комунікацій; засоби комунікації в природі та суспільстві; знаки, мови, коди; особливості безпосередньої та опосередкованої комунікації; цілі функціонування соціальних комунікацій в контексті суспільних трансформацій; структуру й механізми формування соціальної пам’яті; визначення базових термінів; систему інформаційно-комунікаційних наук, що вивчають різні аспекти, складові та види комунікаційних явищ; систему комунікаційних каналів, взаємодію між ними й динаміку їх розвитку; види, рівні й форми комунікаційної діяльності; складові системи соціальних комунікацій та їх сучасний стан; сутність сучасних технологій управління інформаційно-комунікаційними процесами в суспільстві.. Студенти мають уміти розрізняти типи та види комунікацій; сприймати повідомлення у будь-якому вигляді за допомогою вербальних, невербальних каналів комунікації, матеріальних носіїв, технічних пристроїв; операціоналізувати комунікативний процес, сприймати, ідентифікувати, перекодовувати, розуміти знаки та інформаційні повідомлення; визначати комунікаційні потреби різних реципієнтів і цільові установки комунікантів; здійснювати перцептивну, комунікативну та інтерактивну складові спілкування; реалізовувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію з партнерами спілкування; вирішувати як продуктивні, так і репродуктивні завдання спілкування; самостійно орієнтуватись в комунікаційних потоках, службах, системах; вирішувати питання раціональної організації комунікаційних процесів; орієнтуватися в літературі з соціально-комунікаційної проблематики й користуватися спеціальною термінологією.
Методи викладання дисципліни: Усне слово викладача, бесіди, робота за підручниками і посібниками, проблемні методи, конспектування, дискусії.
Методи оцінювання: звіт про виконане дослідження (реферативне повідомлення), модульні контрольні роботи, комплексна самостійна робота.
Розподіл балів, що присвоюються студентам:
Денна форма навчання |
|||
Поточний контроль |
ІНДЗ |
Модульна контрольна робота |
Екзамен |
20 балів |
10 балів |
30 балів |
40 балів |
1. Болотова А. К. Социальные коммуникации : учеб. пособие / А К. Болотова, Ю. М. Жуков, Л. А. Петровская. — М. : Гардарики, 2008. — 279 с. — (Disciplinae).
2. Бориснев С. В. Социология коммуникаций : учеб. пособие / С. В. Бориснев. — М., 2003. — 128 с.
3. Гнатюк О. Л. Основы теории коммуникации : учеб. пособие / О. Л. Гнатюк. — М. : КНОРУС, 2010. — 256 с.
4. Кашкин В. Б. Основы теории коммуникации : краткий курс / В. Б. Кашкин. — Изд. 3-е, перераб. и доп. — М. : АСТ : Восток-Запад, 2007. — 248 с. — (Лингвистика и межкультурная коммуникация : золотая серия).
5. Основы теории коммуникации : учебник / под ред. проф. М.А. Василика. – М.: Гардарики, 2003. – 615 с.
6. Почепцов Г. Г. Теория и практика коммуникации / Г. Г. Почепцов. — М. : Изд-во «Центр», 1998. — 349 с.
7. Почепцов Г.Г. Теория коммуникации / Георгий Почепцов. — М. : Рефл.-бук; К. : «Ваклер». — 2003. — 651 с.
8. Соколов А. В. Социальные коммуникации : учебно- метод. пособие / А. В. Соколов. — М. : ИПО «Профиздат». — 2001. — 222 с.
9. Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации / А. В. Соколов. — СПб. : Изд-во Михайлова, 2002. — 459 с.
10. Социальные коммуникации: (теория, методология, деятельность) : слов.-справочник / [авт.-сост. В. А. Ильганаева]. — Харьков : Гор. типография, 2009. — 391 с.
11. Соціальні комунікації: хрестоматія / уклад. В.О. Ільганаєва. — Х. : ХДАК. — 178 с.
12. Шарков Ф. И. Коммуникология: основы теории коммуникации : учеб. для бакалавров / Ф. И. Шарков ; Междунар. акад. бизнеса и упр., Ин-т соврем. коммуникац. систем и технологий. — 2-е изд., перераб. и доп. — М. : Дашков и К, 2010. — 591 с.
Мова викладання: українська, англійська
- Викладач: Почапська Оксана