Соціальні комунікації: Теорія та історія соціальних комунікацій

Опис (анотація): Теорія та історія соціально-комунікаційних технологій – це дисципліна, предметом вивчення якої є теоретико- методологічні та організаційно-методичні проблеми теорії та історії соціальних комунікацій.

Тип: цикл дисциплін професійної підготовки (нормативна).

Термін вивчення: 2 курс (3 семестр).

Кількість кредитів: 4,5 кредити ECTS: всього 135 год., з них: денна форма навчання – 54 год. аудиторних: 28 год. лекційних, 26 год. практичних занять.

Викладацький склад: кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики Почапська О.І.

Мета курсу: ознайомлення магістрантів з теоретико-методологічними, історичними та організаційно-методичними основами системи соціальних комунікацій, окреслення напрямів їхньої діяльності в умовах формування інформаційного суспільства.

Основні завдання дисципліни:

розглянути терміносистему теорії й історії соціальних комунікацій;

розкрити завдання і функції соціальних комунікацій в суспільстві;

висвітлити еволюцію теорії та практики соціальних комунікацій;

розглянути сутність основних концепцій теорії соціальних комунікацій;

розширити уявлення студентів про види та рівні комунікаційної діяльності;

розглянути складові процесу комунікацій;

дати уявлення про моделі процесу комунікацій;

визначити організаційні та технологічні засади формування рівнів комунікаційної культури суспільства, розглянути процеси їх трансформаційних змін;

розкрити сутність й типологію комунікаційних потреб;

розкрити лінгвістичні аспекти комунікації;

ознайомити студентів з особливостями невербальної комунікації;

поглибити знання про сучасну систему соціальних комунікацій, її структуру та функції;

розглянути особливості основних підсистем системи соціальних комунікацій, проаналізувати їх сучасний стан;

розкрити сутність та функції документної комунікації;

ознайомити студентів з перевагами й недоліками Інтернету як засобу електронної комунікації;

поглибити знання про функції і характеристики масової комунікації;

розкрити особливості комунікаційних процесів в системі наукових комунікацій

Результати навчання: студенти мають знати еволюцію поглядів на розвиток системи соціальних комунікацій; засоби комунікації в природі та суспільстві; знаки, мови, коди; особливості безпосередньої та опосередкованої комунікації; цілі функціонування соціальних комунікацій в контексті суспільних трансформацій; структуру й механізми формування соціальної пам’яті; визначення базових термінів; систему інформаційно-комунікаційних наук, що вивчають різні аспекти, складові та види комунікаційних явищ; систему комунікаційних каналів, взаємодію між ними й динаміку їх розвитку; види, рівні й форми комунікаційної діяльності; складові системи соціальних комунікацій та їх сучасний стан; сутність сучасних технологій управління інформаційно-комунікаційними процесами в суспільстві.. Студенти мають уміти розрізняти типи та види комунікацій; сприймати повідомлення у будь-якому вигляді за допомогою вербальних, невербальних каналів комунікації, матеріальних носіїв, технічних пристроїв; операціоналізувати комунікативний процес, сприймати, ідентифікувати, перекодовувати, розуміти знаки та інформаційні повідомлення; визначати комунікаційні потреби різних реципієнтів і цільові установки комунікантів; здійснювати перцептивну, комунікативну та інтерактивну складові спілкування; реалізовувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію з партнерами спілкування; вирішувати як продуктивні, так і репродуктивні завдання спілкування; самостійно орієнтуватись в комунікаційних потоках, службах, системах; вирішувати питання раціональної організації комунікаційних процесів; орієнтуватися в літературі з соціально-комунікаційної проблематики й користуватися спеціальною термінологією.

Методи викладання дисципліни: Усне слово викладача, бесіди, робота за підручниками і посібниками, проблемні методи, конспектування, дискусії.

Методи оцінювання: звіт про виконане дослідження (реферативне повідомлення), модульні контрольні роботи, комплексна самостійна робота.

Розподіл балів, що присвоюються студентам:

 

Денна форма навчання

Поточний

контроль

ІНДЗ

Модульна контрольна робота

Екзамен

20 балів

10 балів

30 балів

40 балів

 

1.                      Болотова А. К. Социальные коммуникации : учеб. пособие / А К. Болотова, Ю. М. Жуков, Л. А. Петровская. — М. : Гардарики, 2008. — 279 с. — (Disciplinae).

2.                      Бориснев С. В. Социология коммуникаций : учеб. пособие / С. В. Бориснев. — М., 2003. — 128 с.

3.                      Гнатюк О. Л. Основы теории коммуникации : учеб. пособие / О. Л. Гнатюк. — М. : КНОРУС, 2010. — 256 с.

4.                      Кашкин В. Б. Основы теории коммуникации : краткий курс / В. Б. Кашкин. — Изд. 3-е, перераб. и доп. — М. : АСТ : Восток-Запад, 2007. — 248 с. — (Лингвистика и межкультурная коммуникация : золотая серия).

5.                      Основы теории коммуникации : учебник / под ред. проф. М.А. Василика. – М.: Гардарики, 2003. – 615 с.

6.                      Почепцов Г. Г. Теория и практика коммуникации / Г. Г. Почепцов. — М. : Изд-во «Центр», 1998. — 349 с.

7.                      Почепцов Г.Г. Теория коммуникации / Георгий Почепцов. — М. : Рефл.-бук; К. : «Ваклер». — 2003. — 651 с.

8.                      Соколов А. В. Социальные коммуникации : учебно- метод. пособие / А. В. Соколов. — М. : ИПО «Профиздат». — 2001. — 222 с.

9.                      Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации / А. В. Соколов. — СПб. : Изд-во Михайлова, 2002. — 459 с.

10.                  Социальные коммуникации: (теория, методология, деятельность) : слов.-справочник / [авт.-сост. В. А. Ильганаева]. — Харьков : Гор. типография, 2009. — 391 с.

11.                   Соціальні комунікації: хрестоматія / уклад. В.О. Ільганаєва. — Х. : ХДАК. — 178 с.

12.                  Шарков Ф. И. Коммуникология: основы теории коммуникации : учеб. для бакалавров / Ф. И. Шарков ; Междунар. акад. бизнеса и упр., Ин-т соврем. коммуникац. систем и технологий. — 2-е изд., перераб. и доп. — М. : Дашков и К, 2010. — 591 с.

 Мова викладання: українська, англійська