АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПДІНИ
ПП 10 ЕСЕЇСТИКА
Есеїстика – дисципліна, що поглиблено досліджує історію есею та особливості розвитку сучасної української есеїстики у системі журналістських жанрів.
Мета вивчення навчальної дисципліни: простежити історію розвитку жанру есею у світовій і вітчизняній журналістиці; всебічно осмислити, систематизувати й узагальнити наукові підходи до теорії жанру есею; проаналізувати жанрові особливості есею та його типологічні різновиди.
Курс пов’язаний з такими дисциплінами, як: художньо-публіцистичні жанри, публіцистика, історія української журналістики та зарубіжної журналістики.
Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни.
Студент повинен знати:
– основні етапи та тенденцій розвитку журналістських жанрів;
– теоретичні засади есеїстичної творчості;
– творчий шлях та праці провідних есеїстів, їх внесок у розвиток української журналістики;
– місце есеїстики серед інших журналістських жанрів.
Студент повинен вміти:
– розуміти історичний контекст і події минулого у взаємозв‘язку із сучасністю;
– уміти аналізувати й оцінювати факти й події минулого;
– використовуючи здобуті навички, враховуючи жанров й стильові особливості текстотворення;
– виявляти причини, що зумовлюють поширення в пресі жанру есею;
– розкрити художньо-публіцистичну специфіку, тематику і проблематику сучасної української есеїстики на основі публікацій провідних авторів;
– виокремлювати найпоширеніші в пресі різновиди ессею.
Зміст навчальної дисципліни за модулями і темами
Змістовий модуль 1.
1. Історія і теорія жанру есею.
2. Огляд жанрових концепцій есею
3. Розвиток східноєвропейської есеїстики
4. Сучасна українська есеїстика в системі журналістських жанрів
5. Розширення жанрових меж есею.
6. Різновиди есею в пресі.
7. Проблемно-тематичні та стильові домінанти сучасної української есеїстики.
8. Художньо-публіцистична специфіка інтерпретації дійсності.
Обсяг вивчення навчальної дисципліни
Кількість кредитів: ECTS – 4. Загальний обсяг годин – 120 (аудиторних – 40, з них: лекційних – 20, практичних – 20, самостійна робота – 80).
Форма підсумкового контролю: іспит.
Викладацький склад: Загоруйко Н.А. – асистент кафедри журналістики, кандидат філологічних наук.
Перелік основної літератури:
- Балаклицький, М. А. Есе як художньо-публіцистичний жанр : Метод. матеріали для студ. зі спец. "Журналістика" / М. А. Балаклицький. -Х.:ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2007. –74 с.
- Гундорова Тамара. Об академизме и эссеизме, или должно ли быть моральным украинское литературоведение? (тезисы) // XIII Банныечтения. Тема: Маргиналы, еретики, нарушители дисциплин: трансформация гуманитарного знания в 1990-е – начале 2000-х годов.Москва, 31марта – 2апреля 2005г.(http://www.nz-online.ru/?aid=25011407).
- Эпштейн Михаил. Законы свободного жанра (эссеистика и эссеизм вкультуре Нового времени)// Вопросы литературы.– 1987.– No7.–С.120–152.13.
- Эпштейн Михаил. На перекрестке образа и понятия (эссеизм в культуреНового времени)//Эпштейн Михаил. Парадоксы новизны. – М.:Прогресс, 1988.– С.334–380.14.
- Эпштейн Михаил.Эссеобэссе//http://www.emory.edu/INTELNET/esse_esse.html15.
- Эпштейн Михаил. Эссеизм// Топос. Проективный словарь философии.Новые понятия и термины. No 22. (http://www.topos.ru/article/2868/printed).
- Руденко Л.С. Естетика публіцистичного слова в контексті парадигми постмодернізму / Л.С. Руденко // Соціальні комунікації сучасного світу: матеріали конференції / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Ін-т журналістики; Класичний приватний ун-т ; Ін-т журналістики і масової комунікації (Запоріжжя, 19–20 лютого 2009 р.) ; [за ред. О.М. Холода]. – Переяслав-Хмельницький, 2009. – С. 141–143.
- Шебеліст С. Тенденції розвитку журналістських жанрів у сучасній українській пресі / Сергій Шебеліст // Журналістика, філологія та медіаосвіта : зб. наук. доп. / Пол. держ. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. — Полтава : Освіта, 2009. — Т. 2. — С. 402—405.
Завідувач кафедри О.С. Волковинський