Опис дисциплни_Вступ до лт_ноз.фл._2019.pdfОпис дисциплни_Вступ до лт_ноз.фл._2019.pdf

Опис (анотація): вступ до літературознавства – дисципліна, яка теоретично і практично готує студентів до професійної діяльності вчителя чи викладача. Дисципліна ознайомлює студентів із основними літературознавчими термінами і поняттями, формує початкові навички наукового аналізу та оцінки літературно-художніх творів.

Тип: вибіркова, самостійного вибору навчального закладу.

Термін вивчення: 1 курс (1 семестр).

Кількість кредитів: 

Викладацький склад: кандидат філол. наук, старший викладач кафедри історії української літератури та компаративістики Волковинська І.В.

Мета курсу: ознайомити студентів із особливостями вихідних, початкових відомостей про сутність, специфіку та суспільне, ідейно-моральне, естетичне значення художньої літератури.

Основні завдання дисципліни: надати студентам теоретичні знання з основ літературознавства та практичні уміння і навички їх застосування в ході аналізу літературно-художнього твору; навчити студентів співвідносити теоретичну та практичну складові в процесі вивчення художньої літератури.

Результати навчання. У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:

-       про специфіку художньої літератури як особливого виду мистецтва;

-       основні критерії художності літератури;

-       поняття про зміст, внутрішню та зовнішню форми літературного твору;

-       основні структурні елементи літературного твору;

-       види та зразки аналізу літературного твору;

-       специфіку літературного процесу;

-       основні та допоміжні галузі дисципліни, їх взаємозв’язок, формування поглядів на літературу, її роль та призначення;

-       зв’язок літературознавчої науки з такими гуманітарними дисциплінами як історія, соціологія, філософія, естетика, мовознавство, фольклористика;

-       основні етапи розвитку літературознавства, літературознавчі школи від ідей античної поетики до літературознавчих концепцій ХХ – початку ХХІ ст.;

-       вклад українських учених у розвиток світової літературознавчої думки;

-       образний характер художньої літератури, типи художніх образів;

-       єдність змісту і форми в художньому творі;

-       основні елементи змісту: тема, ідея, проблема, пафос;

-       формотворчі складники художньої літератури: мотив, сюжет, композиція;

-       систему художньої мови на фонемному, лексичному та синтаксичному рівнях;

-       засоби версифікації: квантитативна, силабічна, силабо-тонічна, тонічна системи віршування, народнопісенний вірш та верлібр, національні особливості версифікації: характер Шевченкового віршування, український верлібр;

-       генологію: поняття про роди і жанри літератури, зв’язок жанру і стилю, класифікація та дифузія жанрів;

-       поняття про літературний процес: напрям, стиль, течія; світоглядні засади еволюції стилів, великі стилі епохи: ренесанс, бароко, класицизм, романтизм, реалізм, модернізм, постмодернізм;

уміти:

-    аналізувати особливості змісту та форми літературного твору;

-    активно володіти літературознавчою термінологією;

-    визначати специфіку епічного, ліричного, драматичного творів;

-    диференціювати основні форми наступності та новаторства;

-    характеризувати головні літературні напрями, течії та школи;

-    визначати стильові особливості літературного твору;

-    аналізувати художні тексти;

-    здійснювати порівняльну характеристику споріднених за жанрами творів, визначати подібне й відмінне між ними;

-    визначати компоненти сюжету та композиції на матеріалі художніх текстів;

-    визначати тропи в ліричному творі;

-    визначати ритміко-інтонаційні особливості поезій;

мати навички:

-      самостійно здійснювати аналіз твору;

-       вести дискусію з літературознавчих проблем.

Методи викладання дисципліни: усне слово викладача, пояснення, мультимедійна презентація, різні види бесіди (репродуктивна, аналітико-синтетична, евристична та інші), робота з таблицями, схемами, опитування, створення та розв'язання проблемних ситуацій, виконання індивідуальних завдань, опрацювання наукової та навчально-методичної літератури, конспектування, дискусії тощо.

Методи оцінювання: усне опитування, написання самостійних робіт,

письмове тестування,  модульна контрольна робота.

 

Розподіл балів, що присвоюються студентам:

Денна форма навчання

Поточний і модульний контроль (60 балів)

Екзамен

Сума

Поточний контроль

Самостійна робота

МКР

 


 

100

 балів

балів

 балів

 

 

Форма підсумкового контролю: .

 

Перелік основної літератури:

1.       Білоус П.В. Вступ до літературознавства : навчальний посібник. Київ : ВЦ "Академія", 2011. 336 с.

2.       Вступ до літературознавства. Хрестоматія : навч. посібник / упоряд. Н. Бернадська. Київ : Освіта, 1995. 312 с.

3.       Літературознавча енциклопедія : у двох томах / авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. Київ : ВЦ "Академія", 2007. (Енциклопедія ерудита).

4.       Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. Київ : Правда Ярославичів, 1998. 448 с.

5.       Ференц Н.С. Основи літературознавства. Київ : Знання, 2011. 432 с.

 

Мова викладання: українська.