Опис (анотація): вступ до літературознавства – дисципліна, яка теоретично і практично готує студентів до професійної діяльності вчителя чи викладача. Дисципліна ознайомлює студентів із основними літературознавчими термінами і поняттями, формує початкові навички наукового аналізу та оцінки літературно-художніх творів.
Тип: вибіркова, самостійного вибору навчального закладу.
Термін вивчення: 1 курс (1 семестр).
Кількість кредитів:
Викладацький склад: кандидат філол. наук, старший викладач кафедри історії української літератури та компаративістики Волковинська І.В.
Мета курсу: ознайомити студентів із особливостями вихідних, початкових відомостей про сутність, специфіку та суспільне, ідейно-моральне, естетичне значення художньої літератури.
Основні завдання дисципліни: надати студентам теоретичні знання з основ літературознавства та практичні уміння і навички їх застосування в ході аналізу літературно-художнього твору; навчити студентів співвідносити теоретичну та практичну складові в процесі вивчення художньої літератури.
Результати навчання. У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:
- про специфіку художньої літератури як особливого виду мистецтва;
- основні критерії художності літератури;
- поняття про зміст, внутрішню та зовнішню форми літературного твору;
- основні структурні елементи літературного твору;
- види та зразки аналізу літературного твору;
- специфіку літературного процесу;
- основні та допоміжні галузі дисципліни, їх взаємозв’язок, формування поглядів на літературу, її роль та призначення;
- зв’язок літературознавчої науки з такими гуманітарними дисциплінами як історія, соціологія, філософія, естетика, мовознавство, фольклористика;
- основні етапи розвитку літературознавства, літературознавчі школи від ідей античної поетики до літературознавчих концепцій ХХ – початку ХХІ ст.;
- вклад українських учених у розвиток світової літературознавчої думки;
- образний характер художньої літератури, типи художніх образів;
- єдність змісту і форми в художньому творі;
- основні елементи змісту: тема, ідея, проблема, пафос;
- формотворчі складники художньої літератури: мотив, сюжет, композиція;
- систему художньої мови на фонемному, лексичному та синтаксичному рівнях;
- засоби версифікації: квантитативна, силабічна, силабо-тонічна, тонічна системи віршування, народнопісенний вірш та верлібр, національні особливості версифікації: характер Шевченкового віршування, український верлібр;
- генологію: поняття про роди і жанри літератури, зв’язок жанру і стилю, класифікація та дифузія жанрів;
- поняття про літературний процес: напрям, стиль, течія; світоглядні засади еволюції стилів, великі стилі епохи: ренесанс, бароко, класицизм, романтизм, реалізм, модернізм, постмодернізм;
уміти:
- аналізувати особливості змісту та форми літературного твору;
- активно володіти літературознавчою термінологією;
- визначати специфіку епічного, ліричного, драматичного творів;
- диференціювати основні форми наступності та новаторства;
- характеризувати головні літературні напрями, течії та школи;
- визначати стильові особливості літературного твору;
- аналізувати художні тексти;
- здійснювати порівняльну характеристику споріднених за жанрами творів, визначати подібне й відмінне між ними;
- визначати компоненти сюжету та композиції на матеріалі художніх текстів;
- визначати тропи в ліричному творі;
- визначати ритміко-інтонаційні особливості поезій;
мати навички:
- самостійно здійснювати аналіз твору;
- вести дискусію з літературознавчих проблем.
Методи викладання дисципліни: усне слово викладача, пояснення, мультимедійна презентація, різні види бесіди (репродуктивна, аналітико-синтетична, евристична та інші), робота з таблицями, схемами, опитування, створення та розв'язання проблемних ситуацій, виконання індивідуальних завдань, опрацювання наукової та навчально-методичної літератури, конспектування, дискусії тощо.
Методи оцінювання: усне опитування, написання самостійних робіт,
письмове тестування, модульна контрольна робота.
Розподіл балів, що присвоюються студентам:
Денна форма навчання
Поточний і модульний контроль (60 балів) |
Екзамен |
Сума |
||
Поточний контроль |
Самостійна робота |
МКР |
|
100 |
балів |
балів |
балів |
Форма підсумкового контролю: .
Перелік основної літератури:
1. Білоус П.В. Вступ до літературознавства : навчальний посібник. Київ : ВЦ "Академія", 2011. 336 с.
2. Вступ до літературознавства. Хрестоматія : навч. посібник / упоряд. Н. Бернадська. Київ : Освіта, 1995. 312 с.
3. Літературознавча енциклопедія : у двох томах / авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. Київ : ВЦ "Академія", 2007. (Енциклопедія ерудита).
4. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. Київ : Правда Ярославичів, 1998. 448 с.
5. Ференц Н.С. Основи літературознавства. Київ : Знання, 2011. 432 с.
Мова викладання: українська.
- Викладач: Волковинський Олександр