Курс «Історичні умови становлення і трансформації Європейського Союзу» займає важливе місце у системі підготовки фахівця зі спеціальності здобувачів вищої освіти ОС «Магістр». Він дозволяє осягнути цілісність розвитку європейського континенту та цивілізації в другій половині ХХ – на початку ХХ ст., збагнути в основних рисах його головніші закономірності і особливості, роль різноманітних факторів у політичному, економічному, соціальному обʼєднанні сучасної Європи. Курс знаходиться у тісному взаємозв’язку з вивченням загальної історії, міжнародних відносин, політології, соціології, конфліктології та сучасних політичних й державотворчих процесів. Важливу роль у вивченні предмету відіграє політична система прийняття рішень, обговорення проблем спільної політики у органах управління та законодавчих, судових структурах Євросоюзу. Значна увага приділена питанням співвідношення політики з міжнародними відносинами, економікою, соціальним життям, ідеологією, освітою й морально-етичними системами в генетичному поступі історії єдиної Європи.

Згідно з навчальним планом курс відноситься до дисциплін гуманітарного циклу та охоплює хронологічні межі від перших проектів європейської інтеграції у 20-30-х рр. ХХ ст. до сучасності.

ПРЕДМЕТ КУРСУ – політичний вимір процесу становлення та розвитку Європейського Союзу.

  МЕТА КУРСУ полягає у глибокому професійному засвоєнні студентами політичних закономірностей та особливостей розвитку Європейського Союзу органічної і нерозривної складової розвитку світової цивілізації.

 

         ОСНОВНІ  ЗАВДАННЯ наступні:

1)                    визначити прикметні риси політичного й соціально-економічного розвитку Європейського Союзу, специфіку його політичної та економічної інтеграції;

2)                    виявити спільне і відмінне у розвитку провідних країн Європейського Союзу;

3)                    з’ясувати загальні закономірності й специфіку розвитку нових членів ЄС та країн, що претендують на членство;

4)                    продемонструвати роль ментального фактору у політичному і духовному житті європейців;

5)                    висвітлити основні риси розвитку культури й освіти європейців та їх вплив на обсяг й темпи політичної інтеграції;

6)                    показати політичні успіхи та прорахунки у європейській інтеграції на сучасному етапі;

9) простежити євроінтеграційний шлях України, визначити проблеми та перспективи вступу нашої держави до ЄС;

10) аналізувати політичні структури законодавства та управління ЄС на предмет їх повноважень та ролі в інтеграційних процесах;

11) розвивати уміння студентів працювати з офіційними документами політичних структур Європейського Союзу;

 

Вивчивши курс, студент повинен знати:

1) основні закономірності й особливості становлення й розвитку Європейського Союзу;

2)                    історію конкретних (передбачених навчальною програмою) політичних проблем європейської інтеграції;

3) основні риси розвитку європейської політичної культури;

5) життя і діяльність найвизначніших історичних постатей, що своєю політичною активністю забезпечували процес європейської інтеграції;

6) хронологію політичних подій процесу євроінтеграції;

7) понятійний апарат курсу.

 

Студент повинен уміти:

1) аналізувати політичні процеси, що відбувалися й відбуваються в Європейському Союзі на сучасному етапі;

2) вільно володіти одержаними знаннями, формулювати власні думки, робити аргументовані висновки, дискутувати;

3) працювати із джерельним матеріалом, використовувати його при висвітленні тих чи інших питань;

5) володіти термінологією, працювати з контурними картами;

6) користуватися набутими знаннями у виховній роботі.

 

КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ

 

Типові завдання діяльності

Компетентності

Результати навчання

1.ЗАГАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНІ

24.1. Засвоєння студентами закономірностей та особливостей політичного розвитку Європейського Союзу як органічної і нерозривної складової розвитку світової цивілізації

24.1.1.Здатність аналізувати політичні процеси у взаємозвʼязку зі соціальними та економічними факторами розвитку суспільства.

 

24.1.1.1. Опанування студентами фактичними даними, хронології, основних наукових понять

24.1.1.2. Знання закономірностей політичного розвитку.

24.1.1.3. Визначення прикметних рис політичних проблем розвитку Європейського Союзу, специфіку його політичної стратифікації

24.1.2. Вміння формулювати власні думки, робити аргументовані висновки, дискутувати

 

24.1.2.1. Володіти знаннями про види, форми та джерела інформації

24.1.2.2. Уміння виявляти джерела та матеріали, що стосуються поставленого завдання, систематизувати їх у заданому для дослідження порядку

24.1.2.3. Володіти науковими принципами аналізу інформації.

2.СПЕЦІАЛІЗОВАНО-ПРОФЕСІЙНІ

24.2. Виконання практично-навчальних завдань, спрямованих на закріплення та поглиблення теоретичних знань курсу

24.2.1. Майстерність працювати із джерельним матеріалом

24.2.1.1. Вдосконалити уміння студентів працювати з джерелами курсу

24.2.1.2. Відпрацювати методику порівняльного аналізу джерел з курсу різних типів та видів

24.2.2. Володіння політичної термінологією, вміння працювати з контурними картами

24.2.2.1. Знати розташування на карті регіонів та областей Європейського  Союзу.

24.2.2.2. Застосовувати спеціалізовану термінологію для характеристики конкретних політичних проблем розвитку ЄС на сучасному етапі.

 

Враховуючи стан української та зарубіжної методології політологічного й соціологічного дослідження, укладач програми виходив із того, що її зміст має спрямовуватися на об’єктивне з’ясування політичної історії Європейського Союзу. Зроблено спробу використати окремі складові різних методологічних підходів: структурно-функціонального, конфліктології, символічного інтеракціонізму, біхевіоризму й обміну, структуралізму, постмодернізму.

Головними прийомами навчання дисципліні є усне слово викладача (лекція, пояснення проблемних моментів на семінарах), організація аудиторної роботи студентів (бліц-опитування, участь у дискусії та інші інтерактивні форми), проведення письмових робіт, організація виконання індивідуального науково-дослідного завдання із визначеної тематики. Після вивчення кожної теми передбачається підсумкове закріплення знань категоріального апарату. Вагоме місце відводиться також складанню тематичних схем, таблиць, роботі з контурною картою. Важливу роль у вивченні курсу відводиться самостійній роботі студентів. Вона передбачає опрацювання джерел та наукової літератури в позааудиторний час, вивчення фахового понятійного апарату, й хронології, опанування навичок роботи з контурною картою.

Передбачаються різні форми поточного контролю: опитування на семінарах, проведення співбесід та модульних контрольних робіт, перевірка виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Наприкінці семестру за підсумками усіх видів навчальних завдань проставляється залік. Розроблено також критерії оцінювання начальних досягнень студента у відповідності до вимог кредитно-модульної системи організації навчального процесу.

Запропонований порядок тем не є суворо обов’язковим, але створює послідовність, котра дозволяє виявити закономірності і зв’язок явищ. Список рекомендованих для опрацювання студентами джерел і літератури може бути доповнений відповідно до нових надходжень у бібліотеку університету та появі літератури в мережі інтернет.