Навчальна дисципліна «Проблеми територіального облаштування Центрально-Східної Європи у міжнародних відносинах періоду Другої світової війни»    займає надзвичайно важливе місце в системі підготовки здобувачів третього (доктор філософії) рівня вищої освіти


історичного факультету освітньо-наукової програми «Історія та археологія», кваліфікації доктор філософії в галузі знань 03 Гуманітарні науки зі спеціальності 032 Історія та археологія. По-перше, дана дисципліна є складовою частиною всесвітньої історії новітнього часу, її вивчення дає можливість підійти до глибокого розуміння і «бачення» геополітичного значення Центрально-Східної Європи у міжнародних відносинах, адже нам в умовах російсько-української війни як ніколи необхідна консолідація країн регіону у боротьбі проти агресора. По-друге, поглиблене вивчення даного напрямку міжнародних відносин дає можливість проаналізувати і підготуватися до сучасних тенденції та особливостей суспільно-політичного та економічного розвитку регіону, аби Україна зайняла гідне місце у структурі міждержавних відносин у Центрально-Східній Європі. По-третє, оскільки низка проблем курсу ж предметом активної ідейної боротьби між різними національними історіографічними напрямками й методологічними підходами, то вивчення їх змісту дає можливість розібратись в історіографічних дискусіях з позиції наукової об’єктивності та принципу історизму й тим самим сприяти поліпшенню міжнародних взаємин в регіоні. По-четверте, вивчення цього предмету має професійну спрямованість, дає можливість підготувати докторантів до практичного застосування тих чи інших методологічних підходів при вивченні міжнародних відносин у їх наукових дослідженнях.

Програма вивчення навчальної дисципліни «Проблеми територіального облаштування Центрально-Східної Європи у міжнародних відносинах періоду Другої світової війни» ґрунтується на застосуванні історичного, проблемно-хронологічного, порівняльно-історичного, історико- типологічного, структурного, просопографічного методів історичних досліджень та укладена відповідно до освітньо-наукової програми «історія та археологія» третього (доктора філософії) рівня вищої освіти за спеціальністю 032 Історія та археологія галузі знань 03 Гуманітарні науки.

1.     Мета та цілі курсу

Метою викладання навчальної дисципліни «Проблеми територіального облаштування Центрально-Східної Європи у міжнародних відносинах періоду Другої світової війни» полягає у глибокому професійному засвоєнні здобувачами третього (доктор філософії) рівня вищої освіти та оцінці характерних особливостей та загальних закономірностей міжнародних відносин у регіоні, простежити вузлові проблеми міждержавних та міжнаціональних взаємин та як вони вирішувалися чи пропонувалися вирішуватися у 1938-1945 рр.

Основні цілі (завдання):

–  визначити основні наболілі територіальні проблеми у взаєминах держав регіону;

–  з’ясувати плани, наміри та дії провідних країн Центральної та Східної Європи щодо держав регіону;

–  розкрити спроби вирішення суперечностей силових шляхом (агресією, анексією тощо);

–   проаналізувати дипломатичні методи, до яких вдавалися опоненти та провідні держави для розв’язання територіальних та міжнаціональних конфліктних питань;

–   висвітлити дослідницькі здобутки української та національної історіографій у вивчення проблеми;


–   здійснити компаративний аналіз актуальних тенденцій та гіпотетичних прогнозів щодо подальшого розвитку міждержавних взаємин в регіоні;

–   розкрити співвідношення макро- і мікроісторії, а також визначити впливи конкретних державно-політичних постатей на вирішення зовнішньополітичних справ;

–   вдосконалити уміння докторантів працювати з історіографічними джерелами;

–   домогтися опанування докторантами хронології, основних наукових понять;

–   закріпити навички аналізу методології історичних наукових праць.

2.     Формат курсу

Варіативна навчальна дисципліна. Дисципліна професійної підготовки.

 

3.     Результати навчання

Згідно з вимогами освітньо-наукової програми «історія та археологія» третього (доктора філософії) рівня вищої освіти здобувачі мають:

знати:

–   основні проблеми й особливості міждержавних взаємин в регіоні;

–   головні тенденції у дипломатичному курсі провідних держав (Німеччини та її союзників і антигітлерівської коаліції) щодо Центрально-Східної Європи

–    погляди й оцінки впливових тогочасних політиків щодо розв’язання територіальних та міжнаціональних проблем в регіоні;

–  перебіг та результати домовленостей низки конференцій та зустрічей на найвищому рівні у 1938-1945 рр. щодо долі Центрально-Східної Європи;

–  напрацювання сучасної української історіографії у дослідженні проблеми;

–  місце і роль вивчення проблеми в сучасній світовій історіографії;

–  понятійний апарат теоретичного матеріалу курсу;

–  зовнішньополітичні особливості реалізації прийнятих рішень щодо регіону.

уміти:

•       визначати позитивні сторони та негативні прояви міждержавних взаємин у регіоні, а також пояснювати зовнішньополітичні маневри провідних держав щодо Центрально-Східної Європи;

•       вільно володіти одержаними знаннями, формулювати власні думки, робити аргументовані висновки, дискутувати;

•       працювати із історіографічним джерельним матеріалом, використовувати його при висвітленні тих чи інших питань;

•       здійснювати методологічний аналіз історичних праць найбільш відомих представників «нової соціальної історії»;

•       розрізняти типологічні моделі методології кожного із напрямків «нової соціальної історії»;


використовувати набутті теоретичні знання у практичній дослідницькій діяльності при підготовці дисертації на здобуття ступеню доктор філософії.

 

4.     Обсяг і ознаки курсу

 

Найменування показників

Характеристика навчального курсу

Освітньо-наукова програма, спеціальність

«Історія та археологія» третього (доктора філософії) рівня вищої освіти за спеціальністю 032 Історія та археологія галузі знань 03 Гуманітарні науки

Кваліфікація: Доктор філософії в галузі гуманітарних наук з спеціальності 032 Історія та археологія

Рік навчання/ рік викладання

третій /2022-2023

Семестр вивчення

П’ятий

нормативна/вибіркова

вибіркова

Кількість кредитів ЄКТС

4 кредити ЄКТС

Загальний обсяг годин

120 год.

Кількість годин навчальних занять

40 год.

Лекційні заняття

28 год.

Практичні заняття

0 год.

Семінарські заняття

12 год

Лабораторні заняття

0 год.

Самостійна та індивідуальна робота

80 год.

Форма підсумкового контролю

Іспит

 

5.     Пререквізити курсу

Вивченню дисципліни «Проблеми територіального облаштування Центрально-Східної Європи у міжнародних відносинах періоду Другої світової війни» передували такі освітні компоненти як «Новітня історія Європи та Америки 1918-1945 рр.», «Історія всесвітньої історії», «Джерелознавство Нової та Новітньої історії країн Європи та Америки». Їх вивчення дозволило


сформувати у здобувачів третього (доктор філософії) рівня вищої освіти систему знань про міжнародні відносини у новітній період,  а також співставляти їх з тенденціями на сучасній світовій арені.

 

6.     Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

 

7.     Політика курсу

Для успішного проходження курсу та складання контрольних заходів необхідним є вивчення навчального матеріалу за кожною темою. Кожен здобувач вищої освіти повинен ознайомитися і слідувати «Положенню про дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними працівниками та здобувачами вищої освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка Статуту і Правил внутрішнього розпорядку Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка».

Зокрема, для успішного засвоєння програмного матеріалу здобувач зобов’язаний:

–   не запізнюватися на заняття;

–   не пропускати заняття, а в разі хвороби надати довідку;

–   самостійно вивчити матеріал пропущеного заняття;

–   конструктивно підтримувати зворотній зв’язок на всіх заняттях;

–   брати активну участь у навчальному процесі;

–   своєчасно і акуратно виконувати індивідуальні науково-дослідні завдання;

–   відключити мобільний телефон під час занять;

–   участь у контрольних заходах (поточний контроль, модульний контроль, контроль самостійної роботи; підсумковий контроль);

–      будь-яке копіювання або відтворення результатів чужої праці, якщо тільки робота не має груповий формат, використання завантажених з Інтернету матеріалів кваліфікується як порушення норм і правил академічної доброчесності та передбачає притягнення винного до відповідальності,у порядку, визначеному чинним законодавством та Положенням про дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними працівниками та здобувачами вищої освіти Кам’янець- Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Результатом невиконання та / або недотримання правил може бути оцінка «незадовільно» за курс.