АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ  ФУТБОЛ (ЖІНКИ)

 

1. Мета вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення з футболу (жінки)» передбачає дві цілі: перша – оволодіння здобувачами вищої освіти основами технічних прийомів, тактичними діями в обраному виді спорту, забезпечити мінімум виконання ІІ спортивного розряду, а також набуття необхідних теоретичних знань; друга – виконати програму для присвоєння звання «Судді по спорту» та скласти Державні тести не нижче оцінки «добре».

Навчальна дисципліна «Спортивно-педагогічне вдосконалення з футболу (жінки)» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами: «Теорія і методика фізичного виховання», «Основи теорії і методики спортивного тренування», «Теорія і методика юнацького спорту», «Основи теорії спортивних змагань», «Теорія і методика рухливих ігор і забав», «Олімпійський і професійний спорт».

 

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.

Відповідно до освітньо-професійних програм та навчальних планів, які функціонують на факультеті фізичної культури зі спеціальностей 014 Середня освіта (Фізична культура), 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Бакалавр» та спеціальності 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Магістр» передбачено вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення». Нижче наведені перелік компетентностей (загальних, фахових) з дев’яти освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої освіти.

Загальні компетентності:

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; здатність проводити дослідження на відповідному рівні; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;  здатність працювати в команді; здатність використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дії в новій ситуації; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність планувати та управляти часом;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2  курси освітній ступінь «Магістр»: здатність до адаптації та дії в новій ситуації; вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність мотивувати людей до досягнення спільної мети; здатність виявляти ініціативу та підприємливість;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дій в новій ситуації; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей; володіння передовими методиками керівництва учнівськими колективами, навичками виховної роботи;

Фахові компетентності:

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність проводити тренування та супроводження участі спортсменів у змаганнях; здатність до безперервного професійного розвитку.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання та спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та  спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей  колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних умінь та навичок з теорії і методики гімнастики, теорії і методики плавання, теорії і методики рухливих ігор і забав, теорії і методики спортивних ігор, теорії і методики легкої атлетики, з теорії і методики лижного спорту, одноборств, силових видів спорту, фітнесу, ментального фітнесу, оздоровчого фітнесу, різновидів зимових видів спорту, ритміки і хореографії, спортивно-педагогічного вдосконалення; належність необхідних технічних вмінь і навичок та відповідного рівня фізичних якостей, а також професійної майстерності для організації спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність організовувати діяльність та забезпечувати активне управління окремими суб’єктами сфери фізичної культури і спорту; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямках фізичної культури і спорту; застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та спорту для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно профільних знань і практичних навичок з спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та  спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей  колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2  курси освітній ступінь «Магістр»: здатність застосовувати знання, вміння та навички під час практичного вирішення професійних завдань у різних суб’єктах сфери фізичної культури і спорту; здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних груп населення у сфері фізичної культури і спорту; здатність до самоосвіти, самовдосконалення та саморефлексії для успішної професіоналізації у сфері фізичної культури і спорту;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: використання теоретичних знань з історії зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської, педагогічної науково-дослідної роботи; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської діяльності;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та методики фізичної культури для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахування індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей учнівських колективів у конкретних педагогічних ситуаціях; використання професійно-профільних знань у  виконавській, педагогічній, науково-дослідній діяльності; використання теоретичних знань зі спортивно-педагогічного вдосконалення; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської майстерності; використання знань, умінь і навичок зі спеціалізованих професійних дисциплін в процесі вирішення практичних завдань; належність необхідних технічних вмінь і навичок та рухових здібностей, а також педагогічної майстерності для організації фізичного виховання та спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових оздоровчо-рекреаційних занять із людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

 

3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

Змістовий модуль 1 Фізична підготовка

Тема 1 (заняття 1, 11). ЗФП – баскетбол, атлетична підготовка. Тестування.

Тема 2 (заняття 2, 12). ЗФП – важка атлетика, тестування, баскетбол.

Тема 3(заняття 3,  13). ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.

Тема 4 (заняття 4, 14). СФП –   розвиток стрибучості, міні-футбол, гімнастика акробатика.

Тема 5 (заняття 5,15). СФП – розвиток швидкісно-силових здібностей. Рухлива гра «Квач».

Тема 6 (заняття 6, 16). СФП – розвиток швидкісної витривалості.

Тема 7 (заняття 7, 17). ЗФП – легка атлетика гімнастика.

Тема 8 (заняття  8, 18). Двостороння гра.

Тема 9 (заняття 9, 19). ЗФП – баскетбол. Вправи направлені на розвиток гнучкості.

Тема 10 (заняття 10, 20). ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.

 

Змістовий модуль 2 Технічна підготовка

 

Тема 1 (заняття 21, 37). Завдання: 1). Удосконалення техніки ударів по м'ячу серединою підйому і серединою лоба в опорному положенні в ціль; 2). Виконання штрафних ударів з 16 – 18 метрів у задані кути воріт.

Тема 2 (заняття 22, 38). Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою вправ   технічної підготовки;2). Удосконалення  ведення м'яча внутрішньою частиною підйому і ударів м'яча  серединою підйому  в ціль.

Тема 3 (заняття 23, 39). Завдання:1). Сприяти розвитку  швидкості за допомогою серії ігрових вправ; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча серединою підйому.

Тема 4 (заняття 24, 40). Завдання: 1). Техніко-тактична підготовка з акцентом на відновлення швидкості руху; 2). Удосконалення техніки удару по м'ячу внутрішньою частиною стопи.

Тема 5 (заняття 25, 41). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісних і силових здібностей; 2). Удосконалювати техніку ударів по м'ячу носком  і серединою лоба.

Тема 6 (заняття 26, 42). Завдання: 1.) Удосконалити техніку ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та ударів по м'ячу головою у стрибку ; 2). Сприяти розвитку спритності.

Тема 7 (заняття 27, 43). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей  і спеціальної витривалості за допомогою техніко тактичних вправ. Тактична комбінація «Стінка».

Тема 8 (заняття 28, 44). Завдання: 1). Удосконалення техніки переміщень гравців по футбольному полю з м’ячем та без м'яча.

Тема 9 (заняття 29, 45). Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової  швидкості; 2). Удосконалення техніки ударів по м'ячу п'яткою.

Тема 10 (заняття 30, 46). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності; 2).  Удосконалення техніки ведення м'яча носком і ударів серединою лоба в стрибку.

Тема 11 (заняття 31, 47). Завдання:1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей. 2). Удосконалення командних тактичних дій у захисті – дії проти «швидкого нападу».

Тема 12 (заняття 32, 48). Завдання: 1). Удосконалення командних тактичних дій у нападі «позиційний напад»; 2). Удосконалення техніки ударів по м'ячу внутрішньою частиною підйому.

Тема 13 (заняття 33, 49). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності  за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення техніку зупинки м'яча стегном.

Тема 14 (заняття 34, 50).  Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісної витривалості; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча грудьми.

Тема 15 (заняття 35, 51). Завдання: 1.) Удосконалити техніку ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та ударів по м'ячу головою у стрибку ; 2). Сприяти розвитку спритності.

Тема 16 (заняття 36, 52). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей  і спеціальної витривалості за допомогою техніко тактичних вправ. Тактична комбінація «Стінка».

 

Змістовий модуль 3 Тактична підготовка

Тема 1 (заняття 53, 70) . Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової швидкості; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій «відкривання».

Тема 2 (заняття 54, 71). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій «звільнення зони».

Тема 3 (заняття 55, 72). Завдання:1). Розвиток швидкісної витривалості; вдосконалення техніко-тактичної підготовки у вправах; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій   у захисті «відбір м'яча».

Тема 4 (заняття 56, 73). Завдання: 1). Сприяти розвитку стартовою швидкості; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та  передач м'яча у вільні зони.

Тема 5 (заняття 57, 74). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення групових тактичних дій у захисті - «страхування».

Тема 6 (заняття 58, 75). Завдання: 1). Сприяти розвитку спеціальної стартової та дистанційної швидкості; 2) Удосконалення групових тактичних дій у захисті -  штучне положення «поза грою».

Тема 7 (заняття 59, 76). Завдання:1). Сприяти розвитку спеціальної сили і швидкісно-силових здібностей за допомогою техніко-тактичних вправ;2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – розігрування кутового удару.

Тема 8 (заняття 60, 77).   Завдання:1). Сприяти розвитку спритності  за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація  вкидання м'яча з – за бічної лінії.

Тема 9 (заняття 61, 78).  Завдання:1). Сприяти розвитку спеціальної витривалості за допомогою техніко-тактичних вправ;2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація «схрещування».

Тема 10 (заняття 62, 79). Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової та дистанційної швидкості; 2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація «зміна місць».

Тема 11 (заняття 63, 80). Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті – відбирання м'яча у «підкаті».

Тема 12 (заняття 64, 81). Завдання: 1). Сприяти  розвитку спеціальної сили і швидкісно-силових здібностей за допомогою техніко-тактичних вправ;

2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті – відбирання м'яча у «випаді».

Тема 13 (заняття 65, 82). Завдання:Удосконалення техніко - тактичної майстерності -  груповий напад.

Тема 14 (заняття 66, 83). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча внутрішньою частиною підйому, ударів по м'ячу серединою лобата та внутрішньою частиною підйому.

Тема 15 (заняття 67). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісної витривалості за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча стегном та ударів по м'яч внутрішньою частиною підйому.

Тема 16 (заняття 68). Завдання: 1). Удосконалення техніко – тактичних дій у нападі та захисті;

2). Виконання 11 – ти метрових штрафних ударів у задані кути.

Тема 17 (заняття 69). Завдання:1). Удосконалення техніко  - тактичних дій у захисті та нападі «зонний захист» та «швидкий напад»; 2). Удосконалення техніки виконання відволікаючих дій «фінтів»- пропуск м'яча, одиночний та подвійний «фінт».

 

Змістовий модуль 4 Суддівська та змагальна підготовка

Тема 1 (заняття 84). Зміст гри. Історія розвитку гри. Класифікація техніки і тактики гри у футбол.

Тема 2 (заняття 85 ). Види змагань. Учасники змагань. Права та обов’язки учасників. Керівники команд,тренери, капітани команд.

Тема 3 (заняття 86 ). Обов’язки   головного судді змагань.

Тема 4 (заняття 87 ). Обов’язки головного секретаря змагань.

Тема 5 (заняття 88). Виграш  матчу. Підготовка до матчу та організація гри.

Тема 6 (заняття 89). Перерви та затримки в грі. Не спортивна поведінка.

Тема 7 (заняття 90). Арбітр матчу,  офіційні жести, обов’язки і сигнали.

Тема 8 (Заняття 91). Асистенти арбітра матчу,  офіційні жести, обов’язки і сигнали.

Тема 9 (заняття 92). Методика заповнення офіційного протоколу (рахункового аркушу) гри з футболу.

Тема 10. (заняття 93).  Прийняти участь в організації та проведенні товариських зустрічей (10 – протягом навчального року).

Тема 11. (заняття 94). Прийняти участь в організації та проведенні змагань на першість міста, області (10-12 протягом навчального року).

 

 

4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:

- кількість кредитів ЄКТС – 9,3;

- кількість годин – 280;

- кількість аудиторних годин – 280 годин практичних занять;

 

5. Форма семестрового контролю – залік.

 

6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:

Стасюк Вадим Анатолійович, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, викладач.

 

7. Перелік основної літератури:

1. Васьков Ю. В. Уроки футболу в загальноосвітній школі. Методика навчання, календарне планування, рекомендації щодо проведення змагань. Х.: Торнінг, 2003. 224 с.  

2. Віхров К. Л. Футбол у школі: Навчально-методичний посібник. К.: Комб, ЛТД, 2004. 256с.

3. Лисенчук Г. А. Управление подготовкой футболистов. К.: Олимпийская література, 2003.  272с.

4. Петров О. П. Методика навчання футболу: Навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. 128 с.

6. Соломонко В. В., Лисенчук Г. А. Соломонко О. В. Футбол: Підручник для студентів вищих учбових закладів фізичного виховання і спорту. К.: Олімпійська література, 2005. 196с., ил.

7. Соломонко В. В., Лисенчук Г. А. Соломонко О. В. Футбол: Учебник для студентов выщих учебных заведений физического воспитания и спорта. К.: Олімпійська література, 2005. 288с., ил.

8. Стасюк В. А., Стасюк І. І., Прозар М. В., Петров А. О. Теорія і методика викладання спортивних ігор (футбол) : навчально-методичний посібник [для факульт. фіз. вих. і сп. вищих навч. закладів ІІІ-IV рівнів акредитації]. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2017. 162 с.