АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ФУТБОЛ (ЖІНКИ)
1. Мета вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення з футболу (жінки)» передбачає дві цілі: перша – оволодіння здобувачами вищої освіти основами технічних прийомів, тактичними діями в обраному виді спорту, забезпечити мінімум виконання ІІ спортивного розряду, а також набуття необхідних теоретичних знань; друга – виконати програму для присвоєння звання «Судді по спорту» та скласти Державні тести не нижче оцінки «добре».
Навчальна дисципліна «Спортивно-педагогічне вдосконалення з футболу (жінки)» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами: «Теорія і методика фізичного виховання», «Основи теорії і методики спортивного тренування», «Теорія і методика юнацького спорту», «Основи теорії спортивних змагань», «Теорія і методика рухливих ігор і забав», «Олімпійський і професійний спорт».
2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.
Відповідно до освітньо-професійних програм та навчальних планів, які функціонують на факультеті фізичної культури зі спеціальностей 014 Середня освіта (Фізична культура), 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Бакалавр» та спеціальності 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Магістр» передбачено вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення». Нижче наведені перелік компетентностей (загальних, фахових) з дев’яти освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої освіти.
Загальні компетентності:
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; здатність проводити дослідження на відповідному рівні; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; здатність працювати в команді; здатність використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дії в новій ситуації; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей;
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність планувати та управляти часом;
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2 курси освітній ступінь «Магістр»: здатність до адаптації та дії в новій ситуації; вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність мотивувати людей до досягнення спільної мети; здатність виявляти ініціативу та підприємливість;
- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;
- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дій в новій ситуації; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей; володіння передовими методиками керівництва учнівськими колективами, навичками виховної роботи;
Фахові компетентності:
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність проводити тренування та супроводження участі спортсменів у змаганнях; здатність до безперервного професійного розвитку.
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання та спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних умінь та навичок з теорії і методики гімнастики, теорії і методики плавання, теорії і методики рухливих ігор і забав, теорії і методики спортивних ігор, теорії і методики легкої атлетики, з теорії і методики лижного спорту, одноборств, силових видів спорту, фітнесу, ментального фітнесу, оздоровчого фітнесу, різновидів зимових видів спорту, ритміки і хореографії, спортивно-педагогічного вдосконалення; належність необхідних технічних вмінь і навичок та відповідного рівня фізичних якостей, а також професійної майстерності для організації спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості;
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність організовувати діяльність та забезпечувати активне управління окремими суб’єктами сфери фізичної культури і спорту; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямках фізичної культури і спорту; застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та спорту для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно профільних знань і практичних навичок з спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.
- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2 курси освітній ступінь «Магістр»: здатність застосовувати знання, вміння та навички під час практичного вирішення професійних завдань у різних суб’єктах сфери фізичної культури і спорту; здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних груп населення у сфері фізичної культури і спорту; здатність до самоосвіти, самовдосконалення та саморефлексії для успішної професіоналізації у сфері фізичної культури і спорту;
- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;
- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: використання теоретичних знань з історії зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської, педагогічної науково-дослідної роботи; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської діяльності;
- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та методики фізичної культури для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахування індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей учнівських колективів у конкретних педагогічних ситуаціях; використання професійно-профільних знань у виконавській, педагогічній, науково-дослідній діяльності; використання теоретичних знань зі спортивно-педагогічного вдосконалення; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської майстерності; використання знань, умінь і навичок зі спеціалізованих професійних дисциплін в процесі вирішення практичних завдань; належність необхідних технічних вмінь і навичок та рухових здібностей, а також педагогічної майстерності для організації фізичного виховання та спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових оздоровчо-рекреаційних занять із людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.
3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами
Змістовий модуль 1 Фізична підготовка
Тема 1 (заняття 1, 11). ЗФП – баскетбол, атлетична підготовка. Тестування.
Тема 2 (заняття 2, 12). ЗФП – важка атлетика, тестування, баскетбол.
Тема 3(заняття 3, 13). ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.
Тема 4 (заняття 4, 14). СФП – розвиток стрибучості, міні-футбол, гімнастика акробатика.
Тема 5 (заняття 5,15). СФП – розвиток швидкісно-силових здібностей. Рухлива гра «Квач».
Тема 6 (заняття 6, 16). СФП – розвиток швидкісної витривалості.
Тема 7 (заняття 7, 17). ЗФП – легка атлетика гімнастика.
Тема 8 (заняття 8, 18). Двостороння гра.
Тема 9 (заняття 9, 19). ЗФП – баскетбол. Вправи направлені на розвиток гнучкості.
Тема 10 (заняття 10, 20). ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.
Змістовий модуль 2 Технічна підготовка
Тема 1 (заняття 21, 37). Завдання: 1). Удосконалення техніки ударів по м'ячу серединою підйому і серединою лоба в опорному положенні в ціль; 2). Виконання штрафних ударів з 16 – 18 метрів у задані кути воріт.
Тема 2 (заняття 22, 38). Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою вправ технічної підготовки;2). Удосконалення ведення м'яча внутрішньою частиною підйому і ударів м'яча серединою підйому в ціль.
Тема 3 (заняття 23, 39). Завдання:1). Сприяти розвитку швидкості за допомогою серії ігрових вправ; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча серединою підйому.
Тема 4 (заняття 24, 40). Завдання: 1). Техніко-тактична підготовка з акцентом на відновлення швидкості руху; 2). Удосконалення техніки удару по м'ячу внутрішньою частиною стопи.
Тема 5 (заняття 25, 41). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісних і силових здібностей; 2). Удосконалювати техніку ударів по м'ячу носком і серединою лоба.
Тема 6 (заняття 26, 42). Завдання: 1.) Удосконалити техніку ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та ударів по м'ячу головою у стрибку ; 2). Сприяти розвитку спритності.
Тема 7 (заняття 27, 43). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей і спеціальної витривалості за допомогою техніко тактичних вправ. Тактична комбінація «Стінка».
Тема 8 (заняття 28, 44). Завдання: 1). Удосконалення техніки переміщень гравців по футбольному полю з м’ячем та без м'яча.
Тема 9 (заняття 29, 45). Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової швидкості; 2). Удосконалення техніки ударів по м'ячу п'яткою.
Тема 10 (заняття 30, 46). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча носком і ударів серединою лоба в стрибку.
Тема 11 (заняття 31, 47). Завдання:1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей. 2). Удосконалення командних тактичних дій у захисті – дії проти «швидкого нападу».
Тема 12 (заняття 32, 48). Завдання: 1). Удосконалення командних тактичних дій у нападі «позиційний напад»; 2). Удосконалення техніки ударів по м'ячу внутрішньою частиною підйому.
Тема 13 (заняття 33, 49). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення техніку зупинки м'яча стегном.
Тема 14 (заняття 34, 50). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісної витривалості; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча грудьми.
Тема 15 (заняття 35, 51). Завдання: 1.) Удосконалити техніку ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та ударів по м'ячу головою у стрибку ; 2). Сприяти розвитку спритності.
Тема 16 (заняття 36, 52). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей і спеціальної витривалості за допомогою техніко тактичних вправ. Тактична комбінація «Стінка».
Змістовий модуль 3 Тактична підготовка
Тема 1 (заняття 53, 70) . Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової швидкості; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій «відкривання».
Тема 2 (заняття 54, 71). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій «звільнення зони».
Тема 3 (заняття 55, 72). Завдання:1). Розвиток швидкісної витривалості; вдосконалення техніко-тактичної підготовки у вправах; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті «відбір м'яча».
Тема 4 (заняття 56, 73). Завдання: 1). Сприяти розвитку стартовою швидкості; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та передач м'яча у вільні зони.
Тема 5 (заняття 57, 74). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення групових тактичних дій у захисті - «страхування».
Тема 6 (заняття 58, 75). Завдання: 1). Сприяти розвитку спеціальної стартової та дистанційної швидкості; 2) Удосконалення групових тактичних дій у захисті - штучне положення «поза грою».
Тема 7 (заняття 59, 76). Завдання:1). Сприяти розвитку спеціальної сили і швидкісно-силових здібностей за допомогою техніко-тактичних вправ;2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – розігрування кутового удару.
Тема 8 (заняття 60, 77). Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація вкидання м'яча з – за бічної лінії.
Тема 9 (заняття 61, 78). Завдання:1). Сприяти розвитку спеціальної витривалості за допомогою техніко-тактичних вправ;2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація «схрещування».
Тема 10 (заняття 62, 79). Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової та дистанційної швидкості; 2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація «зміна місць».
Тема 11 (заняття 63, 80). Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті – відбирання м'яча у «підкаті».
Тема 12 (заняття 64, 81). Завдання: 1). Сприяти розвитку спеціальної сили і швидкісно-силових здібностей за допомогою техніко-тактичних вправ;
2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті – відбирання м'яча у «випаді».
Тема 13 (заняття 65, 82). Завдання:Удосконалення техніко - тактичної майстерності - груповий напад.
Тема 14 (заняття 66, 83). Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча внутрішньою частиною підйому, ударів по м'ячу серединою лобата та внутрішньою частиною підйому.
Тема 15 (заняття 67). Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісної витривалості за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча стегном та ударів по м'яч внутрішньою частиною підйому.
Тема 16 (заняття 68). Завдання: 1). Удосконалення техніко – тактичних дій у нападі та захисті;
2). Виконання 11 – ти метрових штрафних ударів у задані кути.
Тема 17 (заняття 69). Завдання:1). Удосконалення техніко - тактичних дій у захисті та нападі «зонний захист» та «швидкий напад»; 2). Удосконалення техніки виконання відволікаючих дій «фінтів»- пропуск м'яча, одиночний та подвійний «фінт».
Змістовий модуль 4 Суддівська та змагальна підготовка
Тема 1 (заняття 84). Зміст гри. Історія розвитку гри. Класифікація техніки і тактики гри у футбол.
Тема 2 (заняття 85 ). Види змагань. Учасники змагань. Права та обов’язки учасників. Керівники команд,тренери, капітани команд.
Тема 3 (заняття 86 ). Обов’язки головного судді змагань.
Тема 4 (заняття 87 ). Обов’язки головного секретаря змагань.
Тема 5 (заняття 88). Виграш матчу. Підготовка до матчу та організація гри.
Тема 6 (заняття 89). Перерви та затримки в грі. Не спортивна поведінка.
Тема 7 (заняття 90). Арбітр матчу, офіційні жести, обов’язки і сигнали.
Тема 8 (Заняття 91). Асистенти арбітра матчу, офіційні жести, обов’язки і сигнали.
Тема 9 (заняття 92). Методика заповнення офіційного протоколу (рахункового аркушу) гри з футболу.
Тема 10. (заняття 93). Прийняти участь в організації та проведенні товариських зустрічей (10 – протягом навчального року).
Тема 11. (заняття 94). Прийняти участь в організації та проведенні змагань на першість міста, області (10-12 протягом навчального року).
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:
- кількість кредитів ЄКТС – 9,3;
- кількість годин – 280;
- кількість аудиторних годин – 280 годин практичних занять;
5. Форма семестрового контролю – залік.
6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:
Стасюк Вадим Анатолійович, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, викладач.
7. Перелік основної літератури:
1. Васьков Ю. В. Уроки футболу в загальноосвітній школі. Методика навчання, календарне планування, рекомендації щодо проведення змагань. Х.: Торнінг, 2003. 224 с.
2. Віхров К. Л. Футбол у школі: Навчально-методичний посібник. К.: Комб, ЛТД, 2004. 256с.
3. Лисенчук Г. А. Управление подготовкой футболистов. К.: Олимпийская література, 2003. 272с.
4. Петров О. П. Методика навчання футболу: Навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. 128 с.
6. Соломонко В. В., Лисенчук Г. А. Соломонко О. В. Футбол: Підручник для студентів вищих учбових закладів фізичного виховання і спорту. К.: Олімпійська література, 2005. 196с., ил.
7. Соломонко В. В., Лисенчук Г. А. Соломонко О. В. Футбол: Учебник для студентов выщих учебных заведений физического воспитания и спорта. К.: Олімпійська література, 2005. 288с., ил.
8. Стасюк В. А., Стасюк І. І., Прозар М. В., Петров А. О. Теорія і методика викладання спортивних ігор (футбол) : навчально-методичний посібник [для факульт. фіз. вих. і сп. вищих навч. закладів ІІІ-IV рівнів акредитації]. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2017. 162 с.
- Викладач: Стасюк Вадим