ПП 05 01 Постановка голосу

1.Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності.

Метою вивчення навчальної дисципліни “Постановка голосу” є формування та розвиток вокально-технічних умінь та навичок студентів, оцінювально-аналізувальних умінь (пасивного вокального слуху та активного вокально-педагогічного слуху), вокально-виконавських умінь та навичок, озброєння студентів теоретичною базою знань в галузі вокальної педагогіки та суміжних галузей наук, знаннями методики викладання вокалу, гігієни та охорони співацького голосу, збагачення термінологічного словника майбутнього педагога, вивчення принципів вокальної педагогіки (загальнопедагогічні та специфічні принципи), механізмів та закономірностей фонаційного процесу.

Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.

Міждисциплінарні зв’язки: Хорове диригування, Хоровий клас, Методика музичного виховання, Методика роботи зі шкільними творчими колективами, Методика роботи з дитячим вокально-хоровим колективом, Методика постановки голосу.

2.Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної дисципліни:

- володіння студентами вокально-технічними уміннями та навичками: навичками співацького (нижньореберно-діафрагматичного) дихання, правильної атаки звуку, відчуттями співацької опори, навичками використання голосових резонаторів (головних та грудних) у співі, правильного співацького звукоутворення та голосоведення, артикулювання приголосних та голосних під час співу на широкій ділянці діапазону, виразної дикції, чистоти інтонування під час співу;

- вміння розкривати весь вокальний потенціал співацького голосу студента, його акустичні характеристики (звуковисотний діапазон, динаміку звучання), тембральне забарвлення (блиск, політність, густоту, об’ємність звучання, співацьке вібрато);

- здатність до художнього виконання вокальних творів з супроводом і без супроводу, оволодіння вокально-педагогічним репертуаром, кращими зразками вітчизняних і зарубіжних вокальних творів;

- вміння застосувувати набуті співацькі уміння та навички у практиці роботи вчителя музичного мистецтва у школі (під час ілюстрування навчального музичного матеріалу на уроці музичного мистецтва, позаурочній музично-виховній роботі, в ході виконавської діяльності);

- здатність аналізувати сучасні проблеми вокально-хорового мистецтва; робити висновки і узагальнення виходячи з освоєного навчального матеріалу; проводити заняття з постановки голосу на практиці, добирати вокально-педагогічний репертуар відповідно до вікових особливостей розвитку голосового апарату учнів, наочний матеріал відповідно до мети і завдань уроку.  

3.Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Змістовий модуль 1. Формування початкових вокально-технічних умінь та навичок

Тема 1. Психофізіологічні основи постановки співацького голосу. Будова голосового апарату.

Тема 2 . Співацька постава (положення корпусу, голови).

Тема 3. Співацьке дихання (нижньореберне-діафрагматичне).

Тема 4. Дикція та артикуляція.

Тема 5 Формування та розвиток художньо-виконавських прийомів у співі.

Змістовий модуль 2. Формування навичок резонансного співу. Розвиток вокально-технічних та художньо-виконавських умінь та навичок

Тема 1. Науково-методичне тлумачення поняття явища резонансного співу.

Тема 2. Формування навичок використання головних резонаторів.

Тема 3. Формування навичок використання грудних резонаторів.

Тема 4. Використання змішаного резонування.

Тема 5. Прикриття звуку у верхніх ділянках діапазону.

Змістовий модуль 3. Розвиток акустичних якостей співацького голосу. Вдосконалення вокально-технічних та художньо-виконавських умінь та навичок

Тема 1. Акустичні якості співацького голосу:

а). звуковисотний діапазон;

б). динамічний діапазон співацького голосу.

Тема 2. Розвиток тембрального забарвлення співацького звуку:

а). блиск;

б). політність;

в). густота;

г). об’ємність;

д). співацьке вібрато.

Тема 3. Формування оптимального імпедансу в процесі голосоутворення.

Змістовий модуль 4. Технічні прийоми звукоутворення. Вдосконалення вокально-технічних та художньо-виконавських умінь та навичок

Тема 1. Кантилена у співі.

Тема 2. Навички співу легато та стакато.

Тема 3. Філірування звуку.

Тема 4. Рухливість голосу. Формування навичок співу в швидкому темпі, розвиток елементів колоратурної техніки.

Змістовий модуль 5. Регістрова будова діапазону співацького голосу. Розвиток вокально-технічних та художньо-виконавських умінь та навичок, закріплення сформованих вокальних стереотипів

Тема 1. Згладження регістрів діапазону співацького голосу.

Тема 2. Розвиток вокально-технічних умінь та навичок:

а). розвиток співацького дихання (нижньореберне-діафрагматичне);

б). вдосконалення дикція, артикуляції;

в). розвиток кантилени наспівності звучання співацького голосу;

г). розвиток гнучкості , рухливості співацького голосу.

Тема 3. Розвиток акустичних якостей співацького голосу:

а). розширення звуковисотного діапазону співацького голосу;

б). навички динамічного нюансування.

Тема 4. Розвиток навичок використання головних та грудних резонаторів у співі.

Тема 5. Засоби сценічної виразності  (міміка, жести).

Тема 6. Гігієна співацького голосу.

Змістовий модуль 6. Вдосконалення вокально-технічних та художньо-виконавських умінь та навичок. Розвиток вокально-слухових умінь

Тема 1. Вокально-слухові уміння вчителя музики:

а). пасивний вокальний слух;

б). активний вокально-педагогічний слух вчителя музики.

Тема 2. Вдосконалення вокально-технічних умінь та навичок.

Тема 3. Вдосконалення акустичних якостей співацького голосу.

Тема 4. Вдосконалення тембрального забарвлення співацького звуку.

Тема 5. Розвиток художньо-виконавських умінь та навичок.

Змістовий модуль 7. Вокальна надійність. Прийоми та методи вокальної педагогіки. Вдосконалення вокально-технічних умінь та навичок

Тема 1. Вокальна надійність.

Тема 2. Прийоми та методи вокальної педагогіки.

Тема 3. Вдосконалення вокально-технічних умінь та навичок.

Тема 4. Вдосконалення тембрального забарвлення співацького звуку.

Тема 5. Вдосконалення художньо-виконавських умінь та навичок.

Змістовий модуль 8. Розвиток художньо-виконавських умінь та навичок.  Вдосконалення вокально-технічних та художньо-виконавських умінь та навичок

Тема 1. Художньо-виконавські уміння та навички.

Тема 2. Вдосконалення вокально-технічних умінь та навичок.

Тема 3. Вдосконалення акустичних якостей співацького голосу.

Тема 4. Вдосконалення тембрального забарвлення співацького звуку.

4.Обсяг навчальної дисципліни (кількість кредитів ЄКТС – 14, кількість годин: всього – 420, аудиторних – 168, практичних – 168, самостійна робота – 252).

5.Форма підсумкового контролю – екзамен.

6.Інформація про науково-педагогічного працівника, який забезпечуватиме викладання цієї навчальної дисципліни (Прядко Олена Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент).

7. Перелік основної літератури.

Базова

1.     Антонюк В.Г. Постановка голосу: Навчальний посібник для студентів вищих музичних навчальних закладів. – Київ : Українська ідея, 2000. – 68 с.

2.     Дмитриев Л. Основы вокальной методики : учеб. пособ. для муз. вузов / Леонид Борисович Дмитриев. Москва : Музыка, 2007. 368 с.

3.     Колодуб І. Питання теорії вокального мистецтва / І.Колодуб. Харків : Промінь, 1995. 119 с.

4.     Прядко О.М. Вокальна підготовка вчителя музичного мистецтва : монографія / Олена Михайлівна Прядко. – Камянець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2016. – 192 с.

5.     Прядко О.М. Розвиток співацького голосу : навч. посіб. / О.М. Прядко. – Кам’янець-Подільський : Сисин О.В., 2010. – 128 с.

6.     Юцевич Ю.Є. Теорія і методика розвитку співацького голосу: навч-метод. посібник для викладачів і студентів мистецьких навчальних закладів, учителів шкіл різного типу / Юрій Євгенович Юцевич; ін-т змісту і методу навчання. Київ. 1998. 158, [1] с.