АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ЗІ СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ З НАСТІЛЬНОГО ТЕНІСУ

 

1. Мета вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення з настільного тенісу» передбачає дві цілі: перша – оволодіння здобувачами вищої освіти основами технічних прийомів, тактичними діями в обраному виді спорту, забезпечити мінімум виконання ІІ спортивного розряду, а також набуття необхідних теоретичних знань; друга – виконати програму для присвоєння звання «Судді по спорту» та скласти Державні тести не нижче оцінки «добре».

Навчальна дисципліна «Спортивно-педагогічне вдосконалення з настільного тенісу» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами: «Теорія і методика фізичного виховання», «Основи теорії і методики спортивного тренування», «Теорія і методика юнацького спорту», «Основи теорії спортивних змагань», «Теорія і методика рухливих ігор і забав», «Олімпійський і професійний спорт».

 

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.

Відповідно до освітньо-професійних програм та навчальних планів, які функціонують на факультеті фізичної культури зі спеціальностей 014 Середня освіта (Фізична культура), 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Бакалавр» та спеціальності 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Магістр» передбачено вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення». Нижче наведені перелік компетентностей (загальних, фахових) з дев’яти освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої освіти.

Загальні компетентності:

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; здатність проводити дослідження на відповідному рівні; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; здатність працювати в команді; здатність використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дії в новій ситуації; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність планувати та управляти часом;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2  курси освітній ступінь «Магістр»: здатність до адаптації та дії в новій ситуації; вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність мотивувати людей до досягнення спільної мети; здатність виявляти ініціативу та підприємливість;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дій в новій ситуації; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей; володіння передовими методиками керівництва учнівськими колективами, навичками виховної роботи;

Фахові компетентності:

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність проводити тренування та супроводження участі спортсменів у змаганнях; здатність до безперервного професійного розвитку.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання та спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та  спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей  колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних умінь та навичок з теорії і методики гімнастики, теорії і методики плавання, теорії і методики рухливих ігор і забав, теорії і методики спортивних ігор, теорії і методики легкої атлетики, з теорії і методики лижного спорту, одноборств, силових видів спорту, фітнесу, ментального фітнесу, оздоровчого фітнесу, різновидів зимових видів спорту, ритміки і хореографії, спортивно-педагогічного вдосконалення; належність необхідних технічних вмінь і навичок та відповідного рівня фізичних якостей, а також професійної майстерності для організації спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність організовувати діяльність та забезпечувати активне управління окремими суб’єктами сфери фізичної культури і спорту; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямках фізичної культури і спорту; застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та спорту для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно профільних знань і практичних навичок з спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та  спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей  колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2  курси освітній ступінь «Магістр»: здатність застосовувати знання, вміння та навички під час практичного вирішення професійних завдань у різних суб’єктах сфери фізичної культури і спорту; здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних груп населення у сфері фізичної культури і спорту; здатність до самоосвіти, самовдосконалення та саморефлексії для успішної професіоналізації у сфері фізичної культури і спорту;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: використання теоретичних знань з історії зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської, педагогічної науково-дослідної роботи; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської діяльності;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та методики фізичної культури для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахування індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей учнівських колективів у конкретних педагогічних ситуаціях; використання професійно-профільних знань у  виконавській, педагогічній, науково-дослідній діяльності; використання теоретичних знань зі спортивно-педагогічного вдосконалення; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської майстерності; використання знань, умінь і навичок зі спеціалізованих професійних дисциплін в процесі вирішення практичних завдань; належність необхідних технічних вмінь і навичок та рухових здібностей, а також педагогічної майстерності для організації фізичного виховання та спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових оздоровчо-рекреаційних занять із людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

 

3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

Змістовий модуль 1 Фізична підготовка

Тема 1. (заняття 10, 18, 22) ЗФП – Вправи для розвитку м’язів шиї, рук та плечового поясу.

Тема 2. (заняття 21, 30, 33) ЗФП – Вправи для розвитку м’язів тулуба.

Тема 3. (заняття 4, 11, 25). ЗФП – Вправи для розвитку м’язів ніг.

Тема 4. (заняття 1, 5, 12). ЗФП – Вправи для рук, тулуба і ніг.

Тема 5. (заняття 3, 17, 31). ЗФП – Вправи з предметами.

Тема 6. (заняття 2, 20, 32). ЗФП – Вправи з тенісним м’ячем.

Тема 7. (заняття 6, 13, 23).СФП – Вправи для розвитку гнучкості.

Тема 8. (заняття 9, 19, 27). СФП – Вправи для розвитку витривалості: біг, стрибки через скакалку.

Тема 9. (заняття 7, 18, 24). СФП – Вправи для розвитку сили.

Тема 10. (заняття 8, 14, 26). ЗФП – баскетбол, атлетична підготовка. Тестування.

Тема 11. (заняття 15, 27, 34). ЗФП – важка атлетика, тестування футбол.

Тема 12. (заняття 28, 39, 40). ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.

Тема 13. (заняття 16, 35, 45). – легка атлетика гімнастика.

Тема 14. (заняття 29, 37, 41). ЗФП – баскетбол, важка атлетика.

Тема 15. (заняття 36, 38, 43). СФП – розвиток стрибучості, міні-футбол, гімнастика акробатика.

Тема 16. (заняття 49, 52, 59). СФП – розвиток швидкісно-силових здібностей.

Тема 17. (заняття 42, 50, 61). СФП – розвиток швидкісної витривалості.

Тема 18. (заняття 51, 58, 60). СФП – розвиток швидкості.

Тема 19. (заняття 44, 48, 53). СФП – розвиток швидкості-скорочення м’язів.

Тема 20. (заняття 46, 47, 54) СФП – розвиток реакції, спритності.

Змістовий модуль 2 Технічна підготовка

Тема 1. (заняття 71, 88). Способи тримання ракетки: європейська хватка (горизонтальна) та азіатська хватка (вертикальна).

Тема 2. (заняття 68, 100). Стійки та пересування: основна початкова стійка; діагональна стійка; випади для ударів зліва і справа; переміщення під час гри.

Тема 3. (заняття 75, 90). Імітаційні вправи: індивідуальне та групове вивчення ударів зліва і справа в шерензі без ракетки і з ракеткою за допомогою імітації.

Тема 4. (заняття 56, 80). Ознайомлення з основними видами обертання м’яча під час виконання технічних елементів.

Тема 5. (заняття 55, 93). Удосконалення техніки гри в настільний теніс – подачі зліва і справа підрізкою і накатом.

Тема 6. (заняття 62, 107). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – поштовх зліва.

Тема 7. (заняття 72, 91). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – поштовх зліва.

Тема 8. (заняття 57, 101). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – поштовх справа.

Тема 9. (заняття 63, 81). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – поштовх справа.

Тема 10. (заняття 70, 102). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – підрізки зліва.

Тема 11. (заняття 65, 83). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – підрізки зліва.

Тема 12. (заняття 74, 92). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – підрізки справа.

Тема 13. (заняття 66, 99). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – підрізки справа.

Тема 14. (заняття 73, 105). Вивчення техніки гри в настільний теніс – подачі зліва і справа з нижнім  обертанням в задану.

Тема 15. (заняття 85, 103). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – накат зліва.

Тема 16. (заняття 69, 84). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – накат зліва.

Тема 17. (заняття 64, 109). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – конрудару справа.

Тема 18. (заняття 67, 95). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – конрудару справа.

Тема 19. (заняття 79, 104). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – конрудару зліва.

Тема 20. (заняття 82, 97). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – конрудару зліва.

Тема 21. (заняття 76, 108). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – «топ-спін» справа.

Тема 22. (заняття 77, 94). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – «топ-спін» справа.

Тема 23. (заняття 78, 106). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – «топ-спін» зліва.

Тема 24. (заняття 86, 96). Удосконалення технічного елемента гри в настільний теніс – «топ-спін» зліва.

Тема 25. (заняття 87, 89). Оволодіння і удосконалення техніки гри в настільний теніс – удосконалення різноманітних переміщень тенісиста.

Тема 26. (заняття 98, 110). Оволодіння і удосконалення техніки гри в настільний теніс – удосконалення підрізки зліва і справа.

Тема 27. (заняття 121, 133). Оволодіння і удосконалення техніки гри в настільний теніс –  удосконалення накатів і контрударів зліва і справа.

Тема 28. (заняття 144, 150). Оволодіння і удосконалення техніки гри в настільний теніс – навчання технічному елементу «топ-спін» зліва і справа проти підрізки і підставки, прийому «топ-спінів» підставкою (блок) і підрізкою.

Тема 29. (заняття 115, 137). Оволодіння і удосконалення техніки гри в настільний теніс – подачі зліва і справа з нижнім, нижнім-боковим, верхнім і верхнє-боковим обертанням в задану зону.

Тема 30. (заняття 126, 152). Вивчення технічного елемента гри в настільний теніс – «фліп» зліва, справа.

Змістовий модуль 3 Тактична підготовка

Тема 1. (заняття 116). Вивчення тактики гри в настільний теніс гравця атакуючого стилю гри проти гравця захисного стилю.

Тема 2. (заняття 131). Удосконалення тактики гри в настільний теніс гравця атакуючого стилю гри проти гравця захисного стилю.

Тема 3. (заняття 142). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжних елементів техніки гри справа і зліва на точність і стабільність.

Тема 4. (заняття 120). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжних елементів техніки гри справа і зліва.

Тема 5. (заняття 151). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжностей подачі з початком атаки.

Тема 6. (заняття 111). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжних елементів техніки гри справа і зліва на точність і стабільність.

Тема 7. (заняття 140). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжних елементів техніки гри справа і зліва в пересуванні з різних ігрових зон.

Тема 8. (заняття 123). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжностей подачі з початком атаки.

Тема 9. (заняття 145). Вивчення і удосконалення тактики гри в настільний теніс – удосконалення суміжних елементів техніки гри справа і зліва на точність і стабільність.

Тема 10. (заняття 119). Вивчення і удосконалення тактики подачі з різними обертаннями м’яча в різні ділянки столу.

Тема 11. (заняття 141). Тактика нападу – удосконалення техніки нападаючих ударів з незручного положення.

Тема 12. (заняття 155). Вивчення і удосконалення тактики гри в парній грі з партнером лівшою.

Тема 13. (заняття 113). Вивчення і удосконалення тактики гри в парній грі з партнером правшою.

Тема 14. (заняття 132). Тактика захисту: удосконалення техніки прийому подачі.

Тема 15. (заняття 122). Вивчення тактики розіграшу м’яча в незручні ділянки столу для суперника

Тема 16. (заняття 139). Вивчення і удосконалення тактики зміни ігрового ритму

Тема 17. (заняття 129). Вивчення і удосконалення тактики тривалого розіграшу очка

Тема 18. (заняття 143). Вивчення і удосконалення тактики постійної зміни напряму польоту м’яча

Тема 19. (заняття 118). Вивчення і удосконалення тактики гри універсального гравця

Тема 20. (заняття 154). Вивчення і удосконалення тактики «затиску» суперника

Змістовий модуль 4 Суддівська та змагальна підготовка

Тема 1. (заняття 112). Зміст гри. Історія розвитку гри.

Тема 2. (заняття 130). Види змагань.

Тема 3. (заняття 125). Вік учасників.

Тема 4. (заняття 146). Учасники і допуск до змагань.

Тема 5. (заняття 114). Права і обов’язки учасника.

Тема 6. (заняття 153). Учасник змагань забов’язується.

Тема 7. (заняття 135). Учаснику заборонено.

Тема 8. (заняття 148). Порушення несе за собою.

Тема 9. (заняття 158). Представники (тренер) і капітан команди.

Тема 10. (заняття 136). Права і обов’язки представника (тренера) і капітана команди.

Тема 11. (заняття 149). Правила гри.

Тема 12. (заняття 156). Організація змагань.

Тема 13. (заняття 147). Суддівство змагань.

Тема 14. (заняття 138). Положення про змагання.

Тема 15. (заняття 157). Заявка на участь в змаганнях.

Тема 16. (заняття 165). Звіт про змагання.

Тема 17. (заняття 160). Заявка складу команди.

Тема 18. (заняття 168). Протокол особистої (парної) зустрічі.

Тема 19. (заняття 161). Протокол командної зустрічі.

Тема 20. (заняття 169). Послідовність зустрічей при проведенні змагань по коловій системі (традиційний метод).

Тема 21. (заняття 162). Послідовність зустрічей при проведенні змагань по коловій системі (метод, рекомендований ETTU).

Тема 22. (заняття 170). Таблиця результатів змагань по коловому способу.

Тема 23. (заняття 163). Таблиця результатів змагань по системі з вибуванням (прямий нокаут).

Тема 24. (заняття 167). Таблиця результатів змагань по системі з вибуванням (прогресивна) з визначенням всіх місць.

Тема 25. (заняття 164). Таблиця результатів змагань по системі з вибуванням (після двух поразок) з визначенням всіх місць.

Тема 26. (заняття 166). Вільні місця в сітці (по системі звибуванням).

Тема 27. (заняття 171). Сигнали ведучого суді і його асистента руками і голосом.

Тема 28. (заняття 172) Обов’язки головного судді змагань.

Тема 29. (заняття 173) Обов’язки головного секретаря змагань.

Тема 30. (заняття 174). Робота ведучого судді і асистента карточками і їхня жистекуляція.

4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:

- кількість кредитів ЄКТС – 16;

- кількість годин – 480;

- кількість аудиторних годин – 480 годин практичних занять;

5. Форма семестрового контролю – залік.

6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:

О. О. Алєксєєв, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри спорту і спортивних ігор

7. Перелік основної літератури:

1. Алєксєєв О. О. Настільний теніс. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута», 2014. 104 с.

2. Амелин А. Н., Пашин В. А. Настольный теннис. М. Физкультура и спорт, 1980. 112 с.

3. Барчукова Г. А. Настольный теннис. М.: Физкультура и спорт, 1990. 175 с.

4. Журавський А. А. Техніка і тактика настільного тенісу: методичний посібник. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О. А. 2014. 144 с.

5. Ребрина А. А., Коломоєць Г. А., Деревянко В. В. Настільний теніс. Другий рік навчання: методичний посібник К.: Літера ЛТД, 2010. 144 с.

6. Ребрина А. А., Коломоєць Г. А., Деревянко В. В. Настільний теніс. Перший рік навчання: методичний посібник. К.: Літера ЛТД, 2010. 144 с.