Програма вивчення навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» укладена відповідно до освітньої програми підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки спеціальності 051 Економіка та галузі знань 07 Управління та адміністрування спеціальностей 071 Облік і оподаткування, 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність.

Тип дисципліни: вибіркова.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є: складові системи організації професійної підготовки фахівців з вищою освітою.

Міждисциплінарні зв’язки: у структурно-логічній схемі підготовки фахівців навчальна дисципліна «Вступ до спеціальності» виступає фундаментальною дисципліною підготовки фахівців у сфері економіки; цей курс є вступом до багатогранного та складного блоку професійно-практичної підготовки фахівця економічного напрямку, а, отже, ознайомлення із дисципліною передує вивченню інших фундаментальних курсів підготовки бакалавра відповідного напрямку.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1.     Вступ до спеціальності.

2.     Вступ до спеціальності : безпека життєдіяльності.

1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» є: підготовка студентів до навчання в університеті відповідно до сучасних інтеграційних процесів у міжнародній освіті та ознайомлення студентів з особливостями майбутньої професії, її змістом та завданнями економічної діяльності, визначення ролі економіста в діяльності сучасного підприємства, особливостями організації підготовки фахівців з економіки та підприємництва.

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Вступ до спеціальності» є:

- сформувати у студентів систему знань щодо сутності та соціального значення вищої освіти; 

- означити сучасні напрями розвитку вищої школи в Україні;

- сприяти засвоєнню студентами основних термінів і понять системи організації навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі України з урахуванням світових освітніх тенденцій; 

- ознайомити з особливостями організації навчальної, науково-дослідницької, самостійної і виховної роботи у ВНЗ, на відповідному факультеті, на випусковій кафедрі;

- охарактеризувати новітні інноваційні та комп'ютерні технології, методи активізації навчання під час проведення лекційних, семінарських занять, практикумів, поточного та підсумкового контролю знань, державної діагностики якості підготовки студентів;

- визначити місце та роль фахівця з економіки на сучасному етапі;

- ознайомити студентів зі змістом навчального плану підготовки фахівців, структурою, послідовністю і взаємозв'язком між дисциплінами;

- визначити види, місце, зміст і терміни навчальної, комплексної бакалаврської, комплексної з фаху та переддипломної практик, стажування у забезпеченні ґрунтовних практичних умінь і навичок у підготовці фахівця;

- ознайомити студентів зі сферою їх майбутньої професійної діяльності, переліком основних типів підприємств;

- довести до відома студентів перелік посад, що може обіймати випускник даного професійного спрямування на підприємствах;

- надати студентам стислий огляд змісту освітньо-професійної програми фахівця відповідного професійного спрямування, а також ознайомити з кваліфікаційними вимогами та основними видами і змістом діяльності економіста та підприємця.

1.3. Заплановані результати навчання відповідно до освітньої програми:

студенти повинні знати

-         нормативно-законодавчі акти України у сфері вищої освіти;

-         основні принципи та зміст функціонування системи вищої освіти в Україні; 

-         загальні основи та принципи організації навчального процесу у вищій школі; 

-         складові професійної підготовки фахівців економічного напряму;

-         перелік загальних, інтеграційних та професійних компетенцій, якими студент повинен оволодіти в результаті опанування обраної спеціальності;

-         кадровий склад випускової кафедри та деканату економічного факультету;

-         особливості самоменеджменту та самомотивації до ефективного навчання сучасного студента вищого навчального закладу; 

-         правила та норми охорони праці, безпеки життєдіяльності та поведінки студента у вищому навчальному закладі; 

-         систему інформаційного забезпечення навчального процесу;

-         технологію розробки стратегічних і поточних планів навчальної діяльності закладу освіти.

студенти повинні вміти: 

-         орієнтуватись у питаннях організації навчального процесу в системі вищої освіти; 

-         визначати дисципліни нормативного та вибіркового циклу професійної підготовки;

-         організувати процес самостійної навчальної та науково-дослідної роботи;

-         оцінювати рівень засвоєння власних знань з визначеної дисципліни;

-         користуватися фондами бібліотеки;

-         визначати за власним уподобанням форми участі у студентському самоврядуванні, соціально-культурній діяльності в університеті.

1.4. На вивчення дисципліни відводиться:

-         для галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки спеціальності 051 Економіка – 135 годин / 4,5 кредити ECTS.

-         для галузі знань 07 Управління та адміністрування спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність – 120 годин / 4 кредити ECTS.

2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни 

Змістовий модуль «Вступ до спеціальності»: скерований на теоретичне знайомство студентів з майбутньою спеціальністю, її місцем у суспільному виробництві та засобами її оволодіння. Теоретичний матеріал, відображений у даному модулі, сприяє формуванню системи знань про організацію особистісно-орієнтованого навчання з урахуванням індивідуальних можливостей індивіда; усвідомленню студентами майбутньої сфера діяльності, змісту вищої освіти та фахової підготовки, комплексу фундаментальних і професійних знань, особливостей організації та змісту освітньо-професійної програми підготовки фахівців з економіки підприємства та підприємництва, торгівлі та біржової діяльності на першому освітньо-кваліфікаційному рівні, сутності навчального плану щодо підготовки зазначених фахівців; організації виховної роботи у ВНЗ, спрямованої на формування національної свідомості та гідності громадянина України, підвищенню рівня загальної культури, створення умов для розвитку особистості.

Змістовий модуль «Вступ до спеціальності: безпека життєдіяльності»: передбачає формування знання і навичок щодо заходів і способів захисту людей в умовах виникнення надзвичайних ситуацій, шляхів підвищення життєдіяльності. Завдання вивчення даного модуля полягають у тому, щоб навчити студентів: ідентифікувати потенційні небезпеки, тобто розпізнавати їх вид, визначати просторові та часові координати, величину та імовірність їх прояву; визначати небезпечні, шкідливі та вражаючі фактори, що породжуються джерелами цих небезпек; прогнозувати можливість і наслідки впливу небезпечних та шкідливих факторів на організм людини, а вражаючих факторів на безпеку системи «людина-життєве середовище»; використовувати нормативно-правову базу захисту особистості та навколишнього середовища, прав особи на працю, медичне забезпечення, захист у надзвичайних ситуаціях тощо; розробляти заходи та застосовувати засоби захисту від дії небезпечних, шкідливих та вражаючих факторів; запобігати виникненню надзвичайних ситуацій, в разі їх виникнення приймати адекватні рішення та виконувати дії, спрямовані на їх ліквідацію; використовувати у своїй практичній діяльності громадсько-політичні, соціально-економічні, правові, технічні, природоохоронні, медико-профілактичні та освітньо-виховні заходи, спрямовані на забезпечення здорових і безпечних умов існування людини в сучасному навколишньому середовищі; планувати заходи щодо створення здорових і безпечних умов життя та діяльності в системі «людина-життєве середовище».

1.     Рекомендована література та інформаційні ресурси

1.       Гладуш В.А. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія : навчальний посібник / В.А. Гладуш, Г.І. Лисенко. – Дніпропетровськ, 2014. – 416 с.

2.       Гусєва П.Т. Вища школа і Болонський процес: Конспект лекцій. – Харків, 2011. – 66 с.

3.       Кривчик Г.Г. Вища школа і Болонський процес: Конспект лекцій. – Дніпропетровськ: ПДАБА, ДРІДУ НАДУ, 2008. – 34 с.

4.       Мешко Г.М. Вступ до педагогічної професії : навч. посібник / Г.М. Мешко. - К. : Академвидав, 2010. - 200 с.

5.       Міністерство освіти і науки України  – Режим доступу: http://mon.gov.ua

6.       Овчарук О.В. Концептуальні підходи до застосування технологій відкритої освіти та дистанційного навчання у зарубіжних країнах та їх роль у процесах модернізації освіти [Електронний ресурс] / О.В. Овчарук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2006. – № 1. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/292/278.

7.       Ортинський В. ЛПедагогіка вищої школи: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / В.Л. Ортинський– К.: Центр учбової літератури, 2009. – 472 с.

8.       Офіційний сайт економічного факультету Кам’янець-Подільського національного університету імені І.Огієнка – Режим доступу: http://ef.kpnu.edu.ua/

9.       Офіційний сайт Кам’янець-Подільського національного університету імені І.Огієнка – Режим доступу: http://kpnu.edu.ua/

10.  Плотніков С. А. Вища освіта України і Болонський процес : навчальний посібник для підготовки магістрів і аспірантів денного та заочного відділення / С. А. Плотніков, В. В. Харабет ; Мін. освіти і науки України ДВНЗ "Приазовський державний технічний університет", Кафедра соціології та соціальної роботи. - Маріуполь : ПДТУ, 2011. - 70 с.

11.  Про вищу освіту : Закон України від  1.07.2014 року № 1556-VII [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

12.  Про затвердження Положення про освітньо–кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту): Постанова Кабінету Міністрів України від 20 січ. 1998 р. № 65 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/65-98-%D0%BF

13.  Рейс Ф. Секрети успішного навчання : практичні поради для студентів / Ф. Рейс. – Львів : Свічадо, 2006. – 256 с.

14.  Туркот Т.І. Педагогіка вищої школи: навч. посібник / Т. І. Туркот. - К.: Кондор, 2011. - 628 с.

15.  Чайка В.М. Основи дидактики: навчальний посібник / В. МЧайка . – Київ : Академвидав, 2011 . – 238 с.

4.     Форма підсумкового контролю успішності навчання – залік.

5.     Засоби діагностики успішності навчання

1. Поточний контроль: усне опитування, письмова самостійна робота, дискусійне обговорення проблемних питань.

2. Модульна контрольна робота.