1.      Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Сучасна психолінгвістика, що виникла понад сорок років тому в США, на відміну від традиційних лінгвістики і психології, не має чітких меж. Крім того, психолінгвістичні традиції вітчизняні та за кордоном дещо різні. Однак головне, що вивчає психолінгвістика, незалежно від того, у рамках яких традицій проводяться дослідження, - це зв'язок мови і мислення, питання породження і сприйняття мовлення, дитяче мовлення і проблеми патології мовлення.

Мета навчальної дисципліни - показати, які психічні процеси лежать в основі породження і сприйняття мовлення, як здійснюється вплив на свідомість людини за допомогою мови, чому мова є потужним засобом управління мовленнєвою і немовленнєвою поведінкою людини.

 

Завдання дисципліни – сформувати систему теоретико-методологічних знань із проблем психологічної науки і практики, пізнання структурних елементів психіки – психічних пізнавальних процесів, властивостей, станів і утворень на рівні відтворення і тлумачення для практичного застосування та втілення в процесі фахової діяльності майбутнього спеціаліста.

 

Завдання дисципліни:

-                знайомство із психолінгвістикой як міждисциплінарної наукою;

-                знайомство     із     основними    напрямками    досліджень     у     психолінгвістиці    та експериментальними методами, що застосовуються в них;

-                знайомство із основними поняттями і термінами сучасної психолінгвістики, знання яких необхідне для розуміння основних психолінгвістичних гіпотез;

-                розвиток навичок самостійної роботи студентів із мовними матеріалом як передумови для можливого прогнозування і розв’язування комунікативних конфліктів у професійному спілкуванні.

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

-                основні категорії і поняття психолінгвістики;

-                основні підходи до розуміння предмета психолінгвістики, напрямки теоретичних і практико-орієнтованих психолінгвістичних досліджень;

-                історію і сучасні тенденції розвитку психолінгвістичних концепцій;

-                особливості психолінгвістичного аналізу текстів;

-                загальні психолінгвістичні закономірності засвоєння мови дітьми;

-                характеристики мовленнєвої діяльності;

-                систему мови, її структурні особливості.

вміти:

-                послідовно і грамотно формулювати і висловлювати свої думки;

-                здійснювати процес розвитку всіх сторін мовлення дітей дошкільного та шкільного віку в освітніх установах;

-                враховувати у своїй професійній діяльності соціально-психологічні особливості взаємодії і спілкування всередині навчального колективу та управляти динамікою групових процесів;

-                виявляти інтереси учнів, проблеми і відхилення у їхній поведінці;

-                аналізувати власну професійну діяльність.