1. Мета та завдання навчальної дисципліни
Сучасна психолінгвістика, що виникла понад сорок років тому в США, на відміну від традиційних лінгвістики і психології, не має чітких меж. Крім того, психолінгвістичні традиції вітчизняні та за кордоном дещо різні. Однак головне, що вивчає психолінгвістика, незалежно від того, у рамках яких традицій проводяться дослідження, - це зв'язок мови і мислення, питання породження і сприйняття мовлення, дитяче мовлення і проблеми патології мовлення.
Мета навчальної дисципліни - показати, які психічні процеси лежать в основі породження і сприйняття мовлення, як здійснюється вплив на свідомість людини за допомогою мови, чому мова є потужним засобом управління мовленнєвою і немовленнєвою поведінкою людини.
Завдання дисципліни – сформувати систему теоретико-методологічних знань із проблем психологічної науки і практики, пізнання структурних елементів психіки – психічних пізнавальних процесів, властивостей, станів і утворень на рівні відтворення і тлумачення для практичного застосування та втілення в процесі фахової діяльності майбутнього спеціаліста.
Завдання дисципліни:
- знайомство із психолінгвістикой як міждисциплінарної наукою;
- знайомство із основними напрямками досліджень у психолінгвістиці та експериментальними методами, що застосовуються в них;
- знайомство із основними поняттями і термінами сучасної психолінгвістики, знання яких необхідне для розуміння основних психолінгвістичних гіпотез;
- розвиток навичок самостійної роботи студентів із мовними матеріалом як передумови для можливого прогнозування і розв’язування комунікативних конфліктів у професійному спілкуванні.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- основні категорії і поняття психолінгвістики;
- основні підходи до розуміння предмета психолінгвістики, напрямки теоретичних і практико-орієнтованих психолінгвістичних досліджень;
- історію і сучасні тенденції розвитку психолінгвістичних концепцій;
- особливості психолінгвістичного аналізу текстів;
- загальні психолінгвістичні закономірності засвоєння мови дітьми;
- характеристики мовленнєвої діяльності;
- систему мови, її структурні особливості.
вміти:
- послідовно і грамотно формулювати і висловлювати свої думки;
- здійснювати процес розвитку всіх сторін мовлення дітей дошкільного та шкільного віку в освітніх установах;
- враховувати у своїй професійній діяльності соціально-психологічні особливості взаємодії і спілкування всередині навчального колективу та управляти динамікою групових процесів;
- виявляти інтереси учнів, проблеми і відхилення у їхній поведінці;
- аналізувати власну професійну діяльність.
- Викладач: Бугера Юлія
- Викладач: Рудзевич Ірина