Навч. та роб програми ОМІ та КК (бакалавр 4р 2018 р).docxНавч. та роб програми ОМІ та КК (бакалавр 4р 2018 р).docx

Опис  (анотація): навчальна дисципліна «Основний музичний інструмент та концертмейстерський клас»  передбачає:

-         оволодіння спеціальними знаннями, вміннями та навичками гри на основному музичному інструменті, необхідних для відтворення художнього задуму твору;

-          формування навичок виконавського саморегулювання;

-          виконання музичних творів різних епох і стилів на високому художньому рівні;

-         акомпанування солістові-вокалісту, солістові-інструменталісту або власному співу;

-         розвиток музичних здібностей та художніх смаків студентів у процесі вивчення та виконання музичних творів;

-          оволодіння методикою навчання гри на музичному інструменті;

-         оволодіння раціональними методами роботи над музичним твором;

-         формування навичок самостійної роботи за музичним інструментом.

Тип: дисципліни професійної підготовки

Термін вивчення: І, ІІ, ІІІ, ІV курси (І, ІІ, ІІІ, ІV, V, VІ, VІІ, VІІІ  семестри).

Кількість кредитів: 15,0 кредити ЕСТS: загальна кількість годин –  450, з них денна форма навчання   (224 практичних, 226 – самостійна робота).  

Викладацький склад: доктор педагогічних наук, професор кафедри музичного мистецтва Лабунець В. М.; кандидат педагогічних наук, професор кафедри музичного мистецтва Маринін І.Г.; кандидат педагогічних наук, доцент   кафедри музичного мистецтва Карташова Ж. Ю.; кандидат мистецтвознавства, доцент  кафедри музичного мистецтва Боршуляк А.М.;

 кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Чайка С.В.;  кандидат педагогічних наук, викладач  кафедри музичного Лаврентьєва Н.В.; старший викладач кафедри музичного мистецтва Олійник В.Ф.; викладач кафедри музичного мистецтва Хмелюк М. О.

              Метою навчальної дисципліни  «Основний музичний інструмент та концертмейстерський клас» є підготовка майбутнього викладача музичного мистецтва до музично-педагогічної діяльності в школі, дитячих мистецьких та спеціалізованих мистецьких навчальних закладах, яка передбачає оволодіння студентами високим рівнем виконавства на музичному інструменті та опанування методикою навчання в класі основного музичного інструмента.

Основними завданнями дисципліни «Основний музичний інструмент та концертмейстерський клас» є:

-         формування у студентів позитивного, свідомого ставлення до музично-виконавської підготовки з основного музичного інструмента;

-         засвоєння всієї системи виконавських умінь і навичок, необхідних для відтворення художнього задуму твору;

-         формування навичок виконавського саморегулювання  виконання музичних творів різних епох і стилів на високому художньому рівні;

-         акомпанування солістові-вокалісту, солістові-інструменталісту або власному співу;

-         організація самостійної  роботи за музичним інструментом.

-         формування у студентів музично-педагогічних здібностей (розвиток музичних здібностей та художніх смаків студентів у процесі виконання музичних творів;

-         формування у студентів організаційно-педагогічних здібностей (організація та проведення музично-освітніх заходів);

-          формування у студентів інструментально-методичних вмінь (для музично-педагогічної роботи в класі основного музичного інструмента дитячих мистецьких навчальних закладах тощо).

-         формування зорової, слухової й рухової сфер виконавця;

-         використання сучасних технічних засобів для слухання і запису  власних варіантів розучуваного твору;

використання дидактичних принципів навчання: міцності засвоєння знань (активізація різних видів пам’яті, настанова на міцне і тривале запам’ятовування); свідомості та активності в роботі над музичним твором; цілеспрямоване сприйняття музичного твору, осмислення його змісту, стилю, форми, фактури, а також процесу автоматизації виконавських навичок; систематичності й послідовності (в плануванні роботи, вивченні навчального репертуару і поступовому ускладненні виконавських прийомів); доступності і врахування вікових та індивідуальних особливостей студентів (рівень підготовки на музичному інструменті; рівень музичних здібностей).

Результати навчання: студенти повинні знати:

-         вимоги Галузевого стандарту вищої освіти до особистості та компетентності педагога;

-         термінологічний та понятійний апарат музичної педагогіки;

-         закономірності, принципи, форми і методи навчання і виховання;

-         сучасні тенденції розвитку музичного інструментального мистецтва  в світі;

-         історію музики (осмислення стилю, жанру, форми музичного твору);

-         історію розвитку інструментального мистецтва;

-         методику гри на основному музичному інструменті;

  вміти

-         аналізувати, узагальнювати і застосовувати передовий педагогічний досвід і досягнення психолого-педагогічної науки для систематичного підвищення своєї педагогічної компетентності;

-         володіти всієї системою виконавських умінь і навичок, необхідних для відтворення художнього задуму твору;

-         володіти навичками виконавського саморегулювання;

-         виконувати музичні твори різних епох і стилів на високому художньому рівні;

-         акомпанувати хору, солістові або власному співу;

-         володіти навичками самостійної роботи з основного музичного інструмента.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва передбачають:

-         володіння комплексом знань музично-історичного змісту та музично-теоретичного змісту;

-         володіння системою інструментальних музично-виконавських умінь;

-         володіння методикою початкового навчання та музичного розвитку учнів в класі основного музичного інструменту;

-         здатність управляти музично-педагогічним процесом вивчення та виконання музичних творів.

 Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, власний показ на музичному інструменті, демонстрація, використання технічних засобів.

Методи оцінювання: поточний контроль (оцінювання навичок індивідуальної гри на музичному інструменті, самостійної роботи),  а також виконання модульної контрольної роботи (прослуховування державної програми).

 

РОЗПОДІЛ БАЛІВ, що присвоюються студентам:

 

(підсумковий контроль – залік)

 

Поточний і модульний контроль (100 балів)

Сума

Змістовий модуль 1 (45 балів)[1]

Змістовий модуль 2 (55 балів)

 

 

 

100

Поточний контроль

МКР

 

Поточний контроль

МКР

 

20 балів

25 балів

25 балів

30 балів

 

 

(підсумковий контроль – екзамен)

 

 

Поточний і модульний контроль (60 балів)

(денна форма навчання)

Екзамен

Сума

Змістовий модуль 1 (60 балів)

 

 

 

40

 

 

100

Поточний контроль

МКР

 

Самостійна робота

 

20 балів

30 балів

10 балів

 

Форма підсумкового контролю: залік (3,5); іспит (8 семестр).

 

Перелік основної літератури:

1.      Аккордеон в музыкальном училище / Сост. А. Талакин. – Москва : Сов. композитор, 1976. – Вып. 6. – 33 с.

2.      Аккордеон в музыкальном училище. / Сост. В. Накапкин. – Москва : Сов. композитор, 1978. – Вып. 11. – 51 с.

3.      Аккордеон в музыкальном училище. / Сост. В. Бухвостов. – Москва : Сов. композитор, 1980. – Вып. 9. – 51 с.

4.    Алексеев А. Д. Методика обучения игре на фортепиано : учеб.  пособ. / А. Д. Алексеев. – Москва : Музыка, 1978. – 288 с.

5.      Альбом баяніста / Упорядн. В. В. Бесфамільнов. – Київ  : Музична Україна, 1978.  – 56 с.

6.      Андерзен А. Альбом учня-тромбоніста. /А. Андерзен. – Київ : “Музична Україна”, 1991.  – 54 с.

7.      Акустіді І. Альбом валторніста. / І. Акустіді. – Київ : “Музична Україна”, 1983.     – 28 с.

8.      Арбан Ж. Прогрессивная школа игры на трубе (а-пистони).  / Ж. Арбан.              – Москва : “Музика”. 1984. – 280 с.

9.      Бажилін Р. Легка музика для акордеона (баяна) / Муз. ред. та упорядн.   А. Семешко, О. Кміть. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2006. – Вип. 1.    – 35 с.

10.  Басурманов А. Баянное и аккордеонное исткусство: Справочник  / Под общ. Ред. проф. Н. Я. Чайкина.  – Москва : Кифара, 2003. – 560 с.

11.  Баштан С. Концертні варіації на тему укр. нар. пісні «Йшли корови із діброви». Репертуар бандуриста, випуск 12 [Ноти] / С. Баштан. – Київ : Україна музична, 1990. – С. 2-3.

12.  Баян на концертній естраді / Муз. ред. А. Семешко, К. Жуков, О. Кміть.      – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. – Вип. 3. – 60 с. 

13.  Баян на концертній естраді / Муз. ред. А. Семешко, К. Жуков, О. Кміть.      – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2007. – Вип. 4. – 64 с. 

14.  Безугла Р.І. Баянне мистецтво  в музичній культурі України (друга половина ХХ століття). Дисертація на здобуття наукового ступеня канд. мист-ва: спец. 17.00.01. / Київський національний університет культури і мистецтв. –  Київ, 2004. – 200 с.

15.  Бердієв М. 30 характерних етюдів для труби. / М. Бердієв. – Київ : “Музична Україна”, 1998.  – 85 с.

16.   Бычков В. Баяно-акордеонная музыка России и Европы, в 2-х кн. Аккордеонная музыка Европы. – Челябинск : Гос. ин-т. искусств, 1977. – 290 с.

17.  В. Блажевич. Етюды для тубы. І часть. / В. Блажевич.– Москва : “Искусство”, 1987. – 55 с.

18.  Боршуляк А. М. Семантика музичної мови в технології аналізу клавірних творів Й. С. Баха : навч.-метод. посібник / А. М. Боршуляк. – Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. – 132 с.

19.   Вибрані прелюдії та фуги Й. С. Баха в перекладанні для готово-виборного баяна / Переклад та редакція М. Д. Обкрюхтіна. – К. : Музична Україна, 1981. – Вип.1.     – 88 с.

20.  Выготский Л.  Психология искусства. – М. : Искусство, 1985. – 480 с.

21.   Вівальді А. Класичні твори в перекладенні для двох баянів / Муз. ред.    О. В. Кміть. – Тернопіль, 2003. – 26 с.

22.  Волоцкий П. Хрестоматия педагогического репертуара для трубы.  / П. Волоцкий. – Москва : “Музыка”, 1993. – 128 с.

23.  Воробкевич Т.П. Методика викладання гри на фортепіано / Т.П.Воробкевич. – Львів : ЛДМА, 2001. – 144 с.

24.  Горенко Л. Робота баяніста над музичним твором: Методичні поради. / Леонід Миронович Горенко. – Київ, 1982. – 52 с.

25.  Герасименко О. Концертні варіації. Для бандури і фортепіано. Друга редакція [Ноти] / О. Герасименко. – Львів : ТеРус, 2006. – 20 с.

26.  Герасименко О. Концертні варіації. Для бандури і фортепіано. Друга редакція [Ноти] / О. Герасименко – Львів : ТеРус, 2006. – 20 с.

27.   Герасименко О. Купало. Концертна фантазія для бандури [Ноти] / О. Герасименко. – Львів : ТеРус, 2004. – 10

28.   Губанов В. Концертні твори для баяна (акордеона). – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. – Вип 3. – 36 с.

29.  Гуральник Н. П. Українська фортепіанна школа ХХ століття в контексті музичної педагогіки : історико-методологічні та теоретико-технологічні аспекти : [монографія] / Н. П. Гуральник. – Київ : НПУ, 2007. – 460 с.

30.   Давидов М.А. Школа виконавської майстерності баяніста. / Микола Давидов.        – К., 1998. – 110 с.

31.  Дремлюга М. Концертні п’єси для бандури [Ноти] / М. Дремлюга. Київ : Музична Україна, 1974. – 44 с

32.  Дутчак В. Аранжування для бандури. – Івано-Франківськ : Плай, 2001. – 90 с.

33.  Дутчак В. Традиції харківського способу гри в практиці бандуристів українського зарубіжжя // Проблеми педагогіки мистецтва. – Зб. статей : вип. 2. – Ялта : РВВ РВНЗ КГУ, 2007. – С. 47-59. [Серія: Кобзарське мистецтво].

34.   Душний А. Педагогічний репертуар для баяніста: навчальний посібник. / Андрій Іванович Душний. – Дрогобич : Посвіт, 2006. – Вип. 1. – 107 с.

35.   Душний А. Творчість композиторів Львівської баянної школи: навч. посіб. [Ноти] / А. Душний,  Б. Пиц. – Дрогобич : Посвіт, 2010. – Вип. 2. – 160 с.

36.  Зеегер Ф. Гитара. / Зеегер Ф. – Berlin, Musicvelag, 1984. – 287 c.

37.   Этюды для аккордеона / Сост. М. Двилянский. – Москва : Сов. композитор, 1971.     – Вып. 4. – 56 с.

38.   Этюды для аккордеона / Сост. М. Двилянский. – Москва : Сов. композитор, 1987.     – Вып. 20. – 39 с.

39.   Естрадна музика для баяна. / Упорядн. К. Мясков. – Київ., 1962. – 89 с.

40.   Єргієв І.Д. Український “модерн-баян” як феномен світового мистецтва: автореф. дис… канд.. мист-ва. – Одеса, 2006. – 20 с.

41.   Зубицький В. Концертні твори для баяна (акордеона). – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. – Вип. 1. – 44 с.

42.   Іванов Є.О. Гармоніки, баяни, акордеони. / Духовні та матеріальні аспекти функціонування в музичній культурі України ХІХ-ХХ ст.: навч. посіб. [для вищих закл. мистецтв і освіти] / Є.О. Іванов.  – Суми : СумДІТУ, 2002. – 70 с.

43.   Имханицкий М. История баянного и аккордеонного искусства: учеб. пособие.     – Москва, РАМ им. Гнесиных, 2006. – 520 с.

44.  Кашкадамова Н. Б. Історія фортепіанного мистецтва XIX сторіччя : підручник / Н. Б. Кашкадамова. – Тернопіль : АСТОН, 2006. – 608 с. : нот.

45.  Кашкадамова Н. Б. Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах : навчальний посібник / Н. Б. Кашкадамова. – Тернопіль: АСТОН, 1998. – 300 с.

46.   Князєв В.Ф. Еволюція виконавської техніки в українській баянній школі (друга половина ХХ століття): автореф. дис… канд.. мист-ва. – Київ, 2005. – 20 с.

47.  Кобець І. Початкова школа гри на трубі / за редакцією В. Яблонського.             – Київ : “Мистецтво”. 1993. – 254 с.

48.   Максимов Е. Ансамбли и оркестры гармоник. Пособие для руководит. самодеят. кол. – Москва : Сов. композитор., 1974. – 276  с.

49.  Маркова Е. Н. Вопросы теории исполнительства : материалы к курсу теории исполнительства для магистров и аспирантов / Е. Н. Маркова. – Одесса : Астропринт, 2002. – 128 с.

50.  Михайленко Н.П. Методика преподавания игры на шестиструнной гитаре: учебное пособие. / Михайленко Н.П. –  Киев. «Книга», 1979. – 236 c.

51.   Михайленко Н.П. Методология исполнительского мастерства гитариста. / Михайленко Н.П. – Киев, «Ровно», 2009. – 241 с.

52.   Михайленко Н.П. Справочник гитариста. / Михайленко Н.П. – Киев, Fan's Compani, 1998.247 с.

53.  Мильштейн Я. И. Хорошо темперированный клавир И. С. Баха и особенности его исполнения / Я. И. Мильштейн. – Москва : Музыка, 1967. – 393 с.

54.   Мирек А. Из истории аккордеона и баяна. – М.: Музыка, 1967. – 196 с.

55.   Мирек А. Гармоника: прошлое и настоящее. Научно-историческая энциклопедическая книга. – Москва : Велес, 1995. – 276 с.

56.   Музыкальная энциклопедия. – М., 1976. – Т. 3. –  719 с.

57.  Мясков К. Концертна п’єса для бандури і фортепіано “Байда” [Ноти] / К. Мясков / муз. ред. О. Созанського. – Торонто-Львів, 1996. – 22 с

58.  Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога / Г. Г. Нейгауз. – Москва : Дека-ВС, 2007. – 332 с.

59.  Овчарова С. Органні хоральні прелюдії Й.С.Баха, перекладені для бандури. / С. Овчарова. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2010. – 160 с.

60.  Овчарова С. Твори для бандури в супроводі фортепіано. / С. Овчарова. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2010. – 76 с.

61.   Олексів Я. Токата. – Дрогобич : Посвіт, 2006. – 16 с.

62.  Олійник Ю. Концерт № 4 “Трипільський” для бандури та симфонічного оркестру. Вид. 2-ге зі змін. та доповн. [Ноти] / Ю. Олійник. – Львів : ТеРус, 2010. – 40 с

63.  Павліковський В. Альбом бандуриста [Ноти] / В. Павліковський. – Луцьк : Волинська книга, 2007. – 84 с.

64.  Педагогический репертуар домриста (четырехструнная домра) Вып. 3 / сост. И. Шелмаков. – М.: Музыка. – 1968. – 63 с.

65.   Педагогический репертуар аккордеониста. ІІІ-ІV курсы музыкальных училищ / Сост. М. Двилянский. – Москва : Музыка, 1979. – 55 с.

66.   Песни и танцы Молдавии / Сост. И. Дубяга. – М. : Музыка, 1981. – 71 с.

67.   Пєшков Ю. П’єси для акордеона / Упорядн. П. Серотюк. – Тернопіль : навчальна  книга – Богдан, 2006. – 24 с.

68.  Платонов М. Хрестоматія педагогічного репертуару для флейти. / М. Платонов.  – Москва : “Искусство”, 2001. –  168 с.

69.  Поврозняк Й. Гитарный лексикон. – Berlin, Vertag Neue Music, 1979.- 236 с

70.  Понизовкин Ю. В. Проблемы интерпретации и редактирования клавирных произведений И. С. Баха : учебное пособие / Ю. В. Понизовкин. – Москва : РАМ им. Гнесиных, 1996. – 64 с.

71.   Пуриц І.Г. Гра на баяні: Методичні статті. / Пуриц Іосиф Григорович.        – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2007. – 232 с.

72.  Рейхе У. Избранные этюды для тромбона. Тетрадь І. / У. Рейхе.                      – Санкт-Петербург : “Искусство”, 2000. – 28 с.

73.  Ривчун А. Школа игры на саксофоне. / А. Ривчун. – Москва : “Музыка”, 1985.   – 240 с.

74.  Розанов С. Школа игры на кларнете. / С. Розанов. –  Москва :   “Искусство”, 1980. – 295 с.

75.   Семешко А. Баян в педвузі. / Анатолій Семешко. – Кривий Ріг, 1993. – 150 с.

76.   Соловьев Ю. Пьесы, обработки и этюды для аккордеона. – Москва : Музыка, 1976.  – 47 с.

77.  Табаков М. Прогрессивная школа игры на трубе. ІІІ-ІV части. / М. Табаков. – Москва : ”Музыка”. 1975 р. – 310 с.

78.   Табачник Я. П’єси для акордеона. / Ян Табачник. – Київ : Музична Україна, 1971.     – 71 с.

79.  Усов А. Школа игры на валторне. / А. Усов. – Москва : “Музыка”, 1993. –  180 с.

80.   Хрестоматия аккордеониста / Сост. В. Лушников. – Москва : Музыка, 1990. – 80 с.

81.   Хрестоматія педагогічного репертуару баяніста / Упорядн. В. В. Бесфамільнов,         В. В. Паньков, А. А. Семешко. – К. : Музична Україна. – 1988. – Вип. 1. – 110 с.

82.  Хрестоматия для скрипки. Пьесы и произведения крупной формы (клавир) 39 / сост. М. Гарлицкий, К. Родионов. – Москва: Музыка. – 1988. – 110 с

83.  Шмидт-Шкловская А. А. О воспитании пианистических навыков / А. А. Шмидт-Шкловская. – Москва : Классика-XXI, 2009. – 84 с.

84.  Штарк А. Хрестоматия для кларнетиста. / А. Штарк.  –  Москва : “Музыка”, 1994. –  95 с.

85.  Charnasse Helene. Шестиструнная гитара. От истоков до наших дней / Перевод с французького //. – Москва, «Музыка», 1991. – 87 с.

86.   Summerfield M.J. The Classical guitar. Newcastle, Ashley Mark Publishing, 1982.    – 146 c.

 

Мова викладання: українська.



[1] Якщо на самостійну роботу виділяються окремі бали, то це зазначається в таблиці.