Опис (анотація): навчальна дисципліна «Основний музичний інструмент та концертмейстерський клас» передбачає:
- оволодіння спеціальними знаннями, вміннями та навичками гри на основному музичному інструменті, необхідних для відтворення художнього задуму твору;
- формування навичок виконавського саморегулювання;
- виконання музичних творів різних епох і стилів на високому художньому рівні;
- акомпанування солістові-вокалісту, солістові-інструменталісту або власному співу;
- розвиток музичних здібностей та художніх смаків студентів у процесі вивчення та виконання музичних творів;
- оволодіння методикою навчання гри на музичному інструменті;
- оволодіння раціональними методами роботи над музичним твором;
- формування навичок самостійної роботи за музичним інструментом.
Тип: дисципліни професійної підготовки
Термін вивчення: І, ІІ, ІІІ, ІV курси (І, ІІ, ІІІ, ІV, V, VІ, VІІ, VІІІ семестри).
Кількість кредитів: 15,0 кредити ЕСТS: загальна кількість годин – 450, з них денна форма навчання (224 – практичних, 226 – самостійна робота).
Викладацький склад: доктор педагогічних наук, професор кафедри музичного мистецтва Лабунець В. М.; кандидат педагогічних наук, професор кафедри музичного мистецтва Маринін І.Г.; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Карташова Ж. Ю.; кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музичного мистецтва Боршуляк А.М.;
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичного мистецтва Чайка С.В.; кандидат педагогічних наук, викладач кафедри музичного Лаврентьєва Н.В.; старший викладач кафедри музичного мистецтва Олійник В.Ф.; викладач кафедри музичного мистецтва Хмелюк М. О.
Метою навчальної дисципліни «Основний музичний інструмент та концертмейстерський клас» є підготовка майбутнього викладача музичного мистецтва до музично-педагогічної діяльності в школі, дитячих мистецьких та спеціалізованих мистецьких навчальних закладах, яка передбачає оволодіння студентами високим рівнем виконавства на музичному інструменті та опанування методикою навчання в класі основного музичного інструмента.
Основними завданнями дисципліни «Основний музичний інструмент та концертмейстерський клас» є:
- формування у студентів позитивного, свідомого ставлення до музично-виконавської підготовки з основного музичного інструмента;
- засвоєння всієї системи виконавських умінь і навичок, необхідних для відтворення художнього задуму твору;
- формування навичок виконавського саморегулювання виконання музичних творів різних епох і стилів на високому художньому рівні;
- акомпанування солістові-вокалісту, солістові-інструменталісту або власному співу;
- організація самостійної роботи за музичним інструментом.
- формування у студентів музично-педагогічних здібностей (розвиток музичних здібностей та художніх смаків студентів у процесі виконання музичних творів;
- формування у студентів організаційно-педагогічних здібностей (організація та проведення музично-освітніх заходів);
- формування у студентів інструментально-методичних вмінь (для музично-педагогічної роботи в класі основного музичного інструмента дитячих мистецьких навчальних закладах тощо).
- формування зорової, слухової й рухової сфер виконавця;
- використання сучасних технічних засобів для слухання і запису власних варіантів розучуваного твору;
- використання дидактичних принципів навчання: міцності засвоєння знань (активізація різних видів пам’яті, настанова на міцне і тривале запам’ятовування); свідомості та активності в роботі над музичним твором; цілеспрямоване сприйняття музичного твору, осмислення його змісту, стилю, форми, фактури, а також процесу автоматизації виконавських навичок; систематичності й послідовності (в плануванні роботи, вивченні навчального репертуару і поступовому ускладненні виконавських прийомів); доступності і врахування вікових та індивідуальних особливостей студентів (рівень підготовки на музичному інструменті; рівень музичних здібностей).
Результати навчання: студенти повинні знати:
- вимоги Галузевого стандарту вищої освіти до особистості та компетентності педагога;
- термінологічний та понятійний апарат музичної педагогіки;
- закономірності, принципи, форми і методи навчання і виховання;
- сучасні тенденції розвитку музичного інструментального мистецтва в світі;
- історію музики (осмислення стилю, жанру, форми музичного твору);
- історію розвитку інструментального мистецтва;
- методику гри на основному музичному інструменті;
вміти:
- аналізувати, узагальнювати і застосовувати передовий педагогічний досвід і досягнення психолого-педагогічної науки для систематичного підвищення своєї педагогічної компетентності;
- володіти всієї системою виконавських умінь і навичок, необхідних для відтворення художнього задуму твору;
- володіти навичками виконавського саморегулювання;
- виконувати музичні твори різних епох і стилів на високому художньому рівні;
- акомпанувати хору, солістові або власному співу;
- володіти навичками самостійної роботи з основного музичного інструмента.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва передбачають:
- володіння комплексом знань музично-історичного змісту та музично-теоретичного змісту;
- володіння системою інструментальних музично-виконавських умінь;
- володіння методикою початкового навчання та музичного розвитку учнів в класі основного музичного інструменту;
- здатність управляти музично-педагогічним процесом вивчення та виконання музичних творів.
Методи викладання дисципліни: розповідь, пояснення, власний показ на музичному інструменті, демонстрація, використання технічних засобів.
Методи оцінювання: поточний контроль (оцінювання навичок індивідуальної гри на музичному інструменті, самостійної роботи), а також виконання модульної контрольної роботи (прослуховування державної програми).
РОЗПОДІЛ БАЛІВ, що присвоюються студентам:
(підсумковий контроль – залік)
Поточний і модульний контроль (100 балів) |
Сума |
|||
Змістовий модуль 1 (45 балів)[1] |
Змістовий модуль 2 (55 балів) |
100 |
||
Поточний контроль |
МКР
|
Поточний контроль |
МКР
|
|
20 балів |
25 балів |
25 балів |
30 балів |
(підсумковий контроль – екзамен)
Поточний і модульний контроль (60 балів) (денна форма навчання) |
Екзамен |
Сума |
||
Змістовий модуль 1 (60 балів)
|
40 |
100 |
||
Поточний контроль |
МКР
|
Самостійна робота
|
||
20 балів |
30 балів |
10 балів |
Форма підсумкового контролю: залік (3,5); іспит (8 семестр).
Перелік основної літератури:
1. Аккордеон в музыкальном училище / Сост. А. Талакин. – Москва : Сов. композитор, 1976. – Вып. 6. – 33 с.
2. Аккордеон в музыкальном училище. / Сост. В. Накапкин. – Москва : Сов. композитор, 1978. – Вып. 11. – 51 с.
3. Аккордеон в музыкальном училище. / Сост. В. Бухвостов. – Москва : Сов. композитор, 1980. – Вып. 9. – 51 с.
4. Алексеев А. Д. Методика обучения игре на фортепиано : учеб. пособ. / А. Д. Алексеев. – Москва : Музыка, 1978. – 288 с.
5. Альбом баяніста / Упорядн. В. В. Бесфамільнов. – Київ : Музична Україна, 1978. – 56 с.
6. Андерзен А. Альбом учня-тромбоніста. /А. Андерзен. – Київ : “Музична Україна”, 1991. – 54 с.
7. Акустіді І. Альбом валторніста. / І. Акустіді. – Київ : “Музична Україна”, 1983. – 28 с.
8. Арбан Ж. Прогрессивная школа игры на трубе (а-пистони). / Ж. Арбан. – Москва : “Музика”. 1984. – 280 с.
9. Бажилін Р. Легка музика для акордеона (баяна) / Муз. ред. та упорядн. А. Семешко, О. Кміть. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2006. – Вип. 1. – 35 с.
10. Басурманов А. Баянное и аккордеонное исткусство: Справочник / Под общ. Ред. проф. Н. Я. Чайкина. – Москва : Кифара, 2003. – 560 с.
11. Баштан С. Концертні варіації на тему укр. нар. пісні «Йшли корови із діброви». Репертуар бандуриста, випуск 12 [Ноти] / С. Баштан. – Київ : Україна музична, 1990. – С. 2-3.
12. Баян на концертній естраді / Муз. ред. А. Семешко, К. Жуков, О. Кміть. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. – Вип. 3. – 60 с.
13. Баян на концертній естраді / Муз. ред. А. Семешко, К. Жуков, О. Кміть. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2007. – Вип. 4. – 64 с.
14. Безугла Р.І. Баянне мистецтво в музичній культурі України (друга половина ХХ століття). Дисертація на здобуття наукового ступеня канд. мист-ва: спец. 17.00.01. / Київський національний університет культури і мистецтв. – Київ, 2004. – 200 с.
15. Бердієв М. 30 характерних етюдів для труби. / М. Бердієв. – Київ : “Музична Україна”, 1998. – 85 с.
16. Бычков В. Баяно-акордеонная музыка России и Европы, в 2-х кн. Аккордеонная музыка Европы. – Челябинск : Гос. ин-т. искусств, 1977. – 290 с.
17. В. Блажевич. Етюды для тубы. І часть. / В. Блажевич.– Москва : “Искусство”, 1987. – 55 с.
18. Боршуляк А. М. Семантика музичної мови в технології аналізу клавірних творів Й. С. Баха : навч.-метод. посібник / А. М. Боршуляк. – Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. – 132 с.
19. Вибрані прелюдії та фуги Й. С. Баха в перекладанні для готово-виборного баяна / Переклад та редакція М. Д. Обкрюхтіна. – К. : Музична Україна, 1981. – Вип.1. – 88 с.
20. Выготский Л. Психология искусства. – М. : Искусство, 1985. – 480 с.
21. Вівальді А. Класичні твори в перекладенні для двох баянів / Муз. ред. О. В. Кміть. – Тернопіль, 2003. – 26 с.
22. Волоцкий П. Хрестоматия педагогического репертуара для трубы. / П. Волоцкий. – Москва : “Музыка”, 1993. – 128 с.
23. Воробкевич Т.П. Методика викладання гри на фортепіано / Т.П.Воробкевич. – Львів : ЛДМА, 2001. – 144 с.
24. Горенко Л. Робота баяніста над музичним твором: Методичні поради. / Леонід Миронович Горенко. – Київ, 1982. – 52 с.
25. Герасименко О. Концертні варіації. Для бандури і фортепіано. Друга редакція [Ноти] / О. Герасименко. – Львів : ТеРус, 2006. – 20 с.
26. Герасименко О. Концертні варіації. Для бандури і фортепіано. Друга редакція [Ноти] / О. Герасименко – Львів : ТеРус, 2006. – 20 с.
27. Герасименко О. Купало. Концертна фантазія для бандури [Ноти] / О. Герасименко. – Львів : ТеРус, 2004. – 10
28. Губанов В. Концертні твори для баяна (акордеона). – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. – Вип 3. – 36 с.
29. Гуральник Н. П. Українська фортепіанна школа ХХ століття в контексті музичної педагогіки : історико-методологічні та теоретико-технологічні аспекти : [монографія] / Н. П. Гуральник. – Київ : НПУ, 2007. – 460 с.
30. Давидов М.А. Школа виконавської майстерності баяніста. / Микола Давидов. – К., 1998. – 110 с.
31. Дремлюга М. Концертні п’єси для бандури [Ноти] / М. Дремлюга. Київ : Музична Україна, 1974. – 44 с
32. Дутчак В. Аранжування для бандури. – Івано-Франківськ : Плай, 2001. – 90 с.
33. Дутчак В. Традиції харківського способу гри в практиці бандуристів українського зарубіжжя // Проблеми педагогіки мистецтва. – Зб. статей : вип. 2. – Ялта : РВВ РВНЗ КГУ, 2007. – С. 47-59. [Серія: Кобзарське мистецтво].
34. Душний А. Педагогічний репертуар для баяніста: навчальний посібник. / Андрій Іванович Душний. – Дрогобич : Посвіт, 2006. – Вип. 1. – 107 с.
35. Душний А. Творчість композиторів Львівської баянної школи: навч. посіб. [Ноти] / А. Душний, Б. Пиц. – Дрогобич : Посвіт, 2010. – Вип. 2. – 160 с.
36. Зеегер Ф. Гитара. / Зеегер Ф. – Berlin, Musicvelag, 1984. – 287 c.
37. Этюды для аккордеона / Сост. М. Двилянский. – Москва : Сов. композитор, 1971. – Вып. 4. – 56 с.
38. Этюды для аккордеона / Сост. М. Двилянский. – Москва : Сов. композитор, 1987. – Вып. 20. – 39 с.
39. Естрадна музика для баяна. / Упорядн. К. Мясков. – Київ., 1962. – 89 с.
40. Єргієв І.Д. Український “модерн-баян” як феномен світового мистецтва: автореф. дис… канд.. мист-ва. – Одеса, 2006. – 20 с.
41. Зубицький В. Концертні твори для баяна (акордеона). – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2004. – Вип. 1. – 44 с.
42. Іванов Є.О. Гармоніки, баяни, акордеони. / Духовні та матеріальні аспекти функціонування в музичній культурі України ХІХ-ХХ ст.: навч. посіб. [для вищих закл. мистецтв і освіти] / Є.О. Іванов. – Суми : СумДІТУ, 2002. – 70 с.
43. Имханицкий М. История баянного и аккордеонного искусства: учеб. пособие. – Москва, РАМ им. Гнесиных, 2006. – 520 с.
44. Кашкадамова Н. Б. Історія фортепіанного мистецтва XIX сторіччя : підручник / Н. Б. Кашкадамова. – Тернопіль : АСТОН, 2006. – 608 с. : нот.
45. Кашкадамова Н. Б. Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах : навчальний посібник / Н. Б. Кашкадамова. – Тернопіль: АСТОН, 1998. – 300 с.
46. Князєв В.Ф. Еволюція виконавської техніки в українській баянній школі (друга половина ХХ століття): автореф. дис… канд.. мист-ва. – Київ, 2005. – 20 с.
47. Кобець І. Початкова школа гри на трубі / за редакцією В. Яблонського. – Київ : “Мистецтво”. 1993. – 254 с.
48. Максимов Е. Ансамбли и оркестры гармоник. Пособие для руководит. самодеят. кол. – Москва : Сов. композитор., 1974. – 276 с.
49. Маркова Е. Н. Вопросы теории исполнительства : материалы к курсу теории исполнительства для магистров и аспирантов / Е. Н. Маркова. – Одесса : Астропринт, 2002. – 128 с.
50. Михайленко Н.П. Методика преподавания игры на шестиструнной гитаре: учебное пособие. / Михайленко Н.П. – Киев. «Книга», 1979. – 236 c.
51. Михайленко Н.П. Методология исполнительского мастерства гитариста. / Михайленко Н.П. – Киев, «Ровно», 2009. – 241 с.
52. Михайленко Н.П. Справочник гитариста. / Михайленко Н.П. – Киев, Fan's Compani, 1998. – 247 с.
53. Мильштейн Я. И. Хорошо темперированный клавир И. С. Баха и особенности его исполнения / Я. И. Мильштейн. – Москва : Музыка, 1967. – 393 с.
54. Мирек А. Из истории аккордеона и баяна. – М.: Музыка, 1967. – 196 с.
55. Мирек А. Гармоника: прошлое и настоящее. Научно-историческая энциклопедическая книга. – Москва : Велес, 1995. – 276 с.
56. Музыкальная энциклопедия. – М., 1976. – Т. 3. – 719 с.
57. Мясков К. Концертна п’єса для бандури і фортепіано “Байда” [Ноти] / К. Мясков / муз. ред. О. Созанського. – Торонто-Львів, 1996. – 22 с
58. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога / Г. Г. Нейгауз. – Москва : Дека-ВС, 2007. – 332 с.
59. Овчарова С. Органні хоральні прелюдії Й.С.Баха, перекладені для бандури. / С. Овчарова. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2010. – 160 с.
60. Овчарова С. Твори для бандури в супроводі фортепіано. / С. Овчарова. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2010. – 76 с.
61. Олексів Я. Токата. – Дрогобич : Посвіт, 2006. – 16 с.
62. Олійник Ю. Концерт № 4 “Трипільський” для бандури та симфонічного оркестру. Вид. 2-ге зі змін. та доповн. [Ноти] / Ю. Олійник. – Львів : ТеРус, 2010. – 40 с
63. Павліковський В. Альбом бандуриста [Ноти] / В. Павліковський. – Луцьк : Волинська книга, 2007. – 84 с.
64. Педагогический репертуар домриста (четырехструнная домра) Вып. 3 / сост. И. Шелмаков. – М.: Музыка. – 1968. – 63 с.
65. Педагогический репертуар аккордеониста. ІІІ-ІV курсы музыкальных училищ / Сост. М. Двилянский. – Москва : Музыка, 1979. – 55 с.
66. Песни и танцы Молдавии / Сост. И. Дубяга. – М. : Музыка, 1981. – 71 с.
67. Пєшков Ю. П’єси для акордеона / Упорядн. П. Серотюк. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2006. – 24 с.
68. Платонов М. Хрестоматія педагогічного репертуару для флейти. / М. Платонов. – Москва : “Искусство”, 2001. – 168 с.
69. Поврозняк Й. Гитарный лексикон. – Berlin, Vertag Neue Music, 1979.- 236 с
70. Понизовкин Ю. В. Проблемы интерпретации и редактирования клавирных произведений И. С. Баха : учебное пособие / Ю. В. Понизовкин. – Москва : РАМ им. Гнесиных, 1996. – 64 с.
71. Пуриц І.Г. Гра на баяні: Методичні статті. / Пуриц Іосиф Григорович. – Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2007. – 232 с.
72. Рейхе У. Избранные этюды для тромбона. Тетрадь І. / У. Рейхе. – Санкт-Петербург : “Искусство”, 2000. – 28 с.
73. Ривчун А. Школа игры на саксофоне. / А. Ривчун. – Москва : “Музыка”, 1985. – 240 с.
74. Розанов С. Школа игры на кларнете. / С. Розанов. – Москва : “Искусство”, 1980. – 295 с.
75. Семешко А. Баян в педвузі. / Анатолій Семешко. – Кривий Ріг, 1993. – 150 с.
76. Соловьев Ю. Пьесы, обработки и этюды для аккордеона. – Москва : Музыка, 1976. – 47 с.
77. Табаков М. Прогрессивная школа игры на трубе. ІІІ-ІV части. / М. Табаков. – Москва : ”Музыка”. 1975 р. – 310 с.
78. Табачник Я. П’єси для акордеона. / Ян Табачник. – Київ : Музична Україна, 1971. – 71 с.
79. Усов А. Школа игры на валторне. / А. Усов. – Москва : “Музыка”, 1993. – 180 с.
80. Хрестоматия аккордеониста / Сост. В. Лушников. – Москва : Музыка, 1990. – 80 с.
81. Хрестоматія педагогічного репертуару баяніста / Упорядн. В. В. Бесфамільнов, В. В. Паньков, А. А. Семешко. – К. : Музична Україна. – 1988. – Вип. 1. – 110 с.
82. Хрестоматия для скрипки. Пьесы и произведения крупной формы (клавир) 39 / сост. М. Гарлицкий, К. Родионов. – Москва: Музыка. – 1988. – 110 с
83. Шмидт-Шкловская А. А. О воспитании пианистических навыков / А. А. Шмидт-Шкловская. – Москва : Классика-XXI, 2009. – 84 с.
84. Штарк А. Хрестоматия для кларнетиста. / А. Штарк. – Москва : “Музыка”, 1994. – 95 с.
85. Charnasse Helene. Шестиструнная гитара. От истоков до наших дней / Перевод с французького //. – Москва, «Музыка», 1991. – 87 с.
86. Summerfield M.J. The Classical guitar. Newcastle, Ashley Mark Publishing, 1982. – 146 c.
Мова викладання: українська.
- Викладач: Боршуляк Альона
- Викладач: Карташова Жанна
- Викладач: Лабунець Віктор
- Викладач: Чабан-Чайка Світлана