1. Метою викладання навчальної дисципліни “Методики хорового диригування” є формування комплексу професійно-педагогічних знань, умінь і навичок, які актуалізуються у процесі диригентської діяльності в загальноосвітній школі, в позакласній та громадсько-педагогічній роботі. Курс «Методика хорового диригування» тісно пов’язаний не тільки з дисциплінами музичного циклу (хорове диригування, хоровий клас, хорознавство, вокальний клас, методика музичного виховання, історія музики, гармонія, музичний інструмент) а й з відповідним матеріалом загальнокультурних, суспільних і психолого-педагогічних дисциплін.
2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної дисципліни: знання загальних принципів використання диригентських схем; здатність характеризувати диригентські жести; здатність діагностувати хорові твори шкільного репертуару для різних вікових категорій школярів; знання емоційної і раціональної сфери школярів у формуванні знань, умінь і навичок хорового співу; здатність розробляти необхідні дидактичні матеріали до пісень шкільного репертуару і забезпечити найбільш раціональні умови для роботи з колективом виконавців; ілюструвати твір, грати акомпанемент; розспівувати хоровий колектив і управляти ним; визначати у хоровому творі елементи вертикального та горизонтального строю, часткового і загального ансамблю, показу дикції, типу дихання, показу звуковедення та управління ними за допомогою диригентської техніки.
Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування полягає:
ф) у знаннях, уміннях і навичках організації диригентської діяльності вчителя музики в загальноосвітній школі та за її межами;
б) у знаннях, уміннях і навичках вокально-хорової роботи з різними віковими категоріями учнів;
в) в оволодінні диригентською технікою;
г) в оволодінні знаннями, уміннями та навичками формування репертуару для урочної та позакласної роботи для різних вікових категорій школярів і для дорослих хорів;
д) у сформованості психолого-педагогічних знань, умінь і навичок впливу на колектив у процесі диригентської діяльності.
3. Зміст навчальної дисципліни за модулем та темами.
1. Змістовий модуль 1. Основні напрями диригентської діяльності вчителя музики та методи навчання спілкування диригента з хором.
1.1 Професійна спрямованість музично-педагогічної освіти майбутнього вчителя-диригента: а)функції вчителя музики як викладача дисципліни «Музичне мистецтво»; б)диригентська функція; в)громадська функція.
1.2 Специфічні особливості підготовки вчителя музики до диригентсько-хорової діяльності: а)управлінська функція і пов’язані з нею необхідні здібності; в) основні психолого-педагогічні характеристики формування шкільних хорів учителем-диригентом.
1.3 Використання методів навчання диригування у роботі з хором: а) педагогічна наука та музикознавство про сучасні методи навчання диригування б) пояснювально-ілюстративний; в) репродуктивний; г) проблемний; д) дослідницький; ж) частково-пошуковий.
1.4 Диригування як система взаємодії диригента з хором. а) функції диригента у процесі спілкування з хором; б) вербальне спілкування як основа роботи диригента;
1.5 Техніка диригування: а)такт і тактові розміри; б) основні схеми диригування; в) показ вступу і різні види замаху; г)диригування в повільних і у швидких темпах; д) диригування творів немензурованого безрозмірного письма; ж) диригування фермат.
1.6 Мануальна техніка диригування у процесі спілкування з хором: а) поняття «мануальна»техніка диригування; б)імітаційні знаки; в)виражальні, зображальні, умовні знаки.
1.7 Методи раціонального й емоційного спілкування диригента з хором: а)раціональне і емоційне спілкування; б)моделювання твору, диригентської техніки; в)конструювання твору; г) азбука знакової системи диригування.
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни (кількість кредитів ЄКТС – 4,0; кількість годин, у тому числі годин аудиторної, самостійної та індивідуальної робот - 120).
5. Форма семестрового контролю – залік.
6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни – Яропуд Зіновій Петрович кандидат педагогічних наук, доцент.
7. Перелік основної літератури.
1.Андреева Л.А. Методика преподавания хорового дирижирования / Л.А.Андреева. – М., 1969.
2.Базиликут В.О. Формування навиків співу в майбутніх учителів музики загальноосвітньої школи / В.О. Базиликут. – Львів, 1987.
3.Доронюк В.Д., Скульский Р.П. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов в процессе преподавания дирижирования / В.Д.Доронюк, Р.П.Скульский. – К., 1984.
4.Доронюк В.Д. Курс техніки диригування / В.Д. Доронюк. – Івано-Франківськ, 2004.
5.Доронюк В.Д. Методика викладання диригування / В.Д. Доронюк. – Івано-Франківськ, 2006.
6.Духовна Є.Н.Охорона дитячого голосу / Є.Н.Духовна. – К.,1974.
7.Ержемский Г. Психология дирижирования / Г.Ержемский. – М.,1988.
8.Завадинський Д. Питання диригентської майстерності / Д.Завадинський. – К.,1980.
9. Канерштейн М.М. Питання диригування / М.М.Канерштейн, - К., 1965.
10.Колесса М. Основи техніки диригування / М.Колесса. – К., 1973.
11. Коломоєць О.М. Хорознавство / О.М. Коломоєць. – К., 2001.
12.Малько Н.А. Основы техники дирижирования /Н.А.Малько, - М.,1965.
13.Мусин И.А. Техника дирижирования / И.А.Мусин. – Л.,1967.
14. Ольхов К.А. Теоретические основы дирижерской техники. – Л., 1984.
15. Пігров К.К. Керування хором / К.К.Пігров. – К.,1956.
16. Поляков О. Мова диригування / О.Поляков. – К.,1987.
17. Разумний І. Посібник з диригування / І.Разумний. – К.,1968.
18.Серганюк Ю., Серганюк Л. Методика аналізу хорових творів / Ю. Серганюк, Л.Серганюк. – Івано-Франківськ,1992.
19. Смирнов Б.Ф. Некоторые вопросы теории дирижерского искусства / Б.Ф. Смирнов // Музыка и время. – 2004. - №3.
20.Яропуд З.П. Диригентська практика у духовній хоровій музиці / З.П.Яропуд. – Кам'янець-Подільський, 2011.