Анотація - Дитяча літ..docxАнотація - Дитяча літ..docx

Анотація навчальної дисципліни

 ДИТЯЧА ЛІТЕРАТУРА 

Мета вивчення навчальної дисципліни: засвоїти відомості про дитячу літературу та періодику як художню систему, її особливості, ключову проблематику, жанри; осмислити основні періоди розвитку української дитячої літератури та ідейно-художню своєрідність творчого спадку найвизначніших представників української та зарубіжної літератури для дітей та юнацтва.

Курс пов’язаний з такими дисциплінами, як: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Теорія літератури», «Стилістика», «Фольклор», «Історія», «Релігієзнавство», «Етика», «Педагогіка», «Етнопедагогіка», «Психологія», «Журналістика», «Мистецтвознавство».

Перелік компетентностей:

Інтегральні компетентності:

−    здатність критично осмислювати проблеми у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей;

−    здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності.

Загальні компетентності:

−    здатність до пошуку та аналізу інформації про зв'язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями;

−    здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців;

−    здатність вправно синтезувати нові ідеї у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів;

−    здатність сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:

−    здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про специфіку дитячої літератури та періодики у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності);

−    здатність орієнтуватися в літературному просторі, аналізувати загальний розвиток літературного процесу, окреслювати письменницьку творчість для дітей, розуміти її місце у світовій та вітчизняній культурі;

−    здатність сприймати літературний твір для дітей як явище мистецтва слова, усвідомлювати його місце і роль у загальнолітературному процесі, окреслювати зміст, структуру і художні особливості творів для дітей.

Зміст навчальної дисципліни за модулями і темами:

 1. Дитяча література як складова загальнолітературного процесу.

 2. Міфологія в сфері літератури для дітей та юнацтва.

 3. Малі фольклорні жанри в колі дитячого читання.

 4. Жанр казки в дитячій літературі.

 5. Жанр роману в колі дитячого читання.

 6. Дидактична література для дітей та юнацтва давнього періоду.

 7. Коло дитячого читання в літературі першої половини ХІХ ст.

 8. Твори про дітей і школу у літературі другої половини ХІХ ст.

 9. Твори про дітей у літературі доби модернізму.

 10. Особливості дитячої літератури радянської доби.

 11. Новітня дитяча література кінця ХХ − початку ХХІ ст.

 12. Історія та специфіка дитячої періодики.

Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, з них денна форма навчання − 40 год. аудиторних (24 год. лекційних, 16 год. практичних), 80 год. самостійної та індивідуальної роботи.

Форма підсумкового контролю: залік.

Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання дисципліни: Починок Людмила Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.    

Перелік основної літератури:

1.  Качак Т. Українська література для дітей та юнацтва: підручник. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 352 с. 

2.  Качак Т.Б., Круль Л.М. Зарубіжна література для дітей: підручник. Київ: Академвидав, 2014. 416 с.

3.  Кизилова В.В., Пушко В.Ф. Дитяча українська література: підручник. Луганськ: Знання, 2006. 296 с.

4.  Качак Т. Тенденції розвитку української прози для дітей та юнацтва початку ХХІ століття. Київ: Академвидав, 2018.  320 с.

5.  Українська література для дітей: хрестоматія / упоряд. О. Гарачковської. Київ: ВЦ «Академія», 2011. 800 с.

 

Науково-педагогічний працівник       _______________       Л.І. Починок

 Завідувач кафедри                               _______________      О.А. Рарицький