Анотація навчальної дисципліни
ДИТЯЧА ЛІТЕРАТУРА
Мета вивчення навчальної дисципліни: засвоїти відомості про дитячу літературу та періодику як художню систему, її особливості, ключову проблематику, жанри; осмислити основні періоди розвитку української дитячої літератури та ідейно-художню своєрідність творчого спадку найвизначніших представників української та зарубіжної літератури для дітей та юнацтва.
Курс пов’язаний з такими дисциплінами, як: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Теорія літератури», «Стилістика», «Фольклор», «Історія», «Релігієзнавство», «Етика», «Педагогіка», «Етнопедагогіка», «Психологія», «Журналістика», «Мистецтвознавство».
Перелік компетентностей:
Інтегральні компетентності:
− здатність критично осмислювати проблеми у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей;
− здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності.
Загальні компетентності:
− здатність до пошуку та аналізу інформації про зв'язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями;
− здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців;
− здатність вправно синтезувати нові ідеї у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів;
− здатність сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
− здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про специфіку дитячої літератури та періодики у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності);
− здатність орієнтуватися в літературному просторі, аналізувати загальний розвиток літературного процесу, окреслювати письменницьку творчість для дітей, розуміти її місце у світовій та вітчизняній культурі;
− здатність сприймати літературний твір для дітей як явище мистецтва слова, усвідомлювати його місце і роль у загальнолітературному процесі, окреслювати зміст, структуру і художні особливості творів для дітей.
Зміст навчальної дисципліни за модулями і темами:
1. Дитяча література як складова загальнолітературного процесу.
2. Міфологія в сфері літератури для дітей та юнацтва.
3. Малі фольклорні жанри в колі дитячого читання.
4. Жанр казки в дитячій літературі.
5. Жанр роману в колі дитячого читання.
6. Дидактична література для дітей та юнацтва давнього періоду.
7. Коло дитячого читання в літературі першої половини ХІХ ст.
8. Твори про дітей і школу у літературі другої половини ХІХ ст.
9. Твори про дітей у літературі доби модернізму.
10. Особливості дитячої літератури радянської доби.
11. Новітня дитяча література кінця ХХ − початку ХХІ ст.
12. Історія та специфіка дитячої періодики.
Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, з них денна форма навчання − 40 год. аудиторних (24 год. лекційних, 16 год. практичних), 80 год. самостійної та індивідуальної роботи.
Форма підсумкового контролю: залік.
Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання дисципліни: Починок Людмила Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
Перелік основної літератури:
1. Качак Т. Українська література для дітей та юнацтва: підручник. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 352 с.
2. Качак Т.Б., Круль Л.М. Зарубіжна література для дітей: підручник. Київ: Академвидав, 2014. 416 с.
3. Кизилова В.В., Пушко В.Ф. Дитяча українська література: підручник. Луганськ: Знання, 2006. 296 с.
4. Качак Т. Тенденції розвитку української прози для дітей та юнацтва початку ХХІ століття. Київ: Академвидав, 2018. 320 с.
5. Українська література для дітей: хрестоматія / упоряд. О. Гарачковської. Київ: ВЦ «Академія», 2011. 800 с.
Науково-педагогічний працівник _______________ Л.І. Починок
Завідувач кафедри _______________ О.А. Рарицький
- Викладач: Починок Людмила