CПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ З

ФУТБОЛУ (ЧОЛОВІКИ)

 

1. Мета викладання навчальної дисципліни  “Спортивно-педагогічне вдосконалення футбол ” передбачає дві цілі: перша – оволодіння студентами основами технічних прийомів, а також тактичних дій у вибраному виді спору, забезпечити мінімум виконання ІІ спортивного розряду, а також набути необхідних теоретичних знань, друга – виконати програму для присвоєння звання «Судді по спорту» та скласти державні нормативи не нижче оцінки «добре».

Навчальна дисципліна «Спортивно-педагогічне вдосконалення з футболу (чоловіки)» взаємопов’язана з такими навчальними дисциплінами: «Теорія і методика фізичного виховання», «Основи теорії і методики спортивного тренування», «Теорія і методика юнацького спорту», «Основи теорії спортивних змагань», «Теорія і методика рухливих ігор і забав», «Олімпійський і професійний спорт».

 

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.

Відповідно до освітньо-професійних програм та навчальних планів, які функціонують на факультеті фізичної культури зі спеціальностей 014 Середня освіта (Фізична культура), 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Бакалавр» та спеціальності 017 Фізична культура і спорт освітнього ступеня «Магістр» передбачено вивчення навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення». Нижче наведені перелік компетентностей (загальних, фахових) з дев’яти освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої освіти.

Загальні компетентності:

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність працювати в команді; навички міжособистісної взаємодії; здатність бути критичним і самокритичним; здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; здатність проводити дослідження на відповідному рівні; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;  здатність працювати в команді; здатність використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дії в новій ситуації; здатність генерувати нові ідеї (креативність); вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність приймати обґрунтовані рішення; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність планувати та управляти часом;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2  курси освітній ступінь «Магістр»: здатність до адаптації та дії в новій ситуації; вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; здатність мотивувати людей до досягнення спільної мети; здатність виявляти ініціативу та підприємливість;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність до адаптації та дій в новій ситуації; здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети; здатність розробляти та управляти проектами, колективами людей; володіння передовими методиками керівництва учнівськими колективами, навичками виховної роботи;

Фахові компетентності:

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність проводити тренування та супроводження участі спортсменів у змаганнях; здатність до безперервного професійного розвитку.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання та спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та  спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей  колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних умінь та навичок з теорії і методики гімнастики, теорії і методики плавання, теорії і методики рухливих ігор і забав, теорії і методики спортивних ігор, теорії і методики легкої атлетики, з теорії і методики лижного спорту, одноборств, силових видів спорту, фітнесу, ментального фітнесу, оздоровчого фітнесу, різновидів зимових видів спорту, ритміки і хореографії, спортивно-педагогічного вдосконалення; належність необхідних технічних вмінь і навичок та відповідного рівня фізичних якостей, а також професійної майстерності для організації спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості;

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 3 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність організовувати діяльність та забезпечувати активне управління окремими суб’єктами сфери фізичної культури і спорту; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямках фізичної культури і спорту; застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та спорту для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно профільних знань і практичних навичок з спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 4 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність використовувати під час навчання та виконання професійних завдань базові знання з теорії і методики фізичного виховання; здатність застосовувати систему знань із загальної теорії і методики спортивної підготовки; здатність використовувати різні методи та прийоми навчання, виховання та соціалізації особистості; здатність розв’язувати практичні проблеми за невизначених умов в окремих напрямах фізичної культури і спорту; застосовування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та  спорту для розв'язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей  колективів у конкретних ситуаціях; використання професійно-профільних знань і практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення; проведення індивідуальних та групових тренувань з людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

- спеціальність 017 Фізична культура і спорт 1, 2  курси освітній ступінь «Магістр»: здатність застосовувати знання, вміння та навички під час практичного вирішення професійних завдань у різних суб’єктах сфери фізичної культури і спорту; здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних груп населення у сфері фізичної культури і спорту; здатність до самоосвіти, самовдосконалення та саморефлексії для успішної професіоналізації у сфері фізичної культури і спорту;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 1 курс освітній ступінь «Бакалавр»: здатність оволодівати базовими і новими видами фізкультурної діяльності; здатність самостійно проводити заняття з в шкільній секції спортивного напряму, здійснювати профілактику травматизму; здатність виховувати в учнів соціально-особистісні якості: цілеспрямованість, організованість, працьовитість, відповідальність, громадянськість, комунікативність; здатність оцінювати фізичні здібності і функціональний стан учнів, адекватно вибирати засоби і методи рухової діяльності для корекції стану учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 2 курс освітній ступінь «Бакалавр»: використання теоретичних знань з історії зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської, педагогічної науково-дослідної роботи; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської діяльності;

- спеціальність 014 Середня освіта (Фізична культура) 3, 4 курси освітній ступінь «Бакалавр»: застосування професійно-профільних знань в галузі педагогіки та методики фізичної культури для розв’язання педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахування індивідуальних психолого-фізіологічних особливостей дітей, соціальних особливостей учнівських колективів у конкретних педагогічних ситуаціях; використання професійно-профільних знань у  виконавській, педагогічній, науково-дослідній діяльності; використання теоретичних знань зі спортивно-педагогічного вдосконалення; використання практичних навичок зі спортивно-педагогічного вдосконалення для виконавської майстерності; використання знань, умінь і навичок зі спеціалізованих професійних дисциплін в процесі вирішення практичних завдань; належність необхідних технічних вмінь і навичок та рухових здібностей, а також педагогічної майстерності для організації фізичного виховання та спортивної підготовки, підвищення своєї професійної майстерності; проведення індивідуальних та групових оздоровчо-рекреаційних занять із людьми різних вікових груп з урахуванням параметрів їх здоров’я та фізичної підготовленості.

 

3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

 

Змістовий модуль 1 Фізична підготовка

 

Заняття 1, 11. ЗФП – баскетбол, атлетична підготовка. Тестування.

Заняття 2, 12 ЗФП – важка атлетика, тестування, баскетбол.

Заняття 3,  13. ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.

Заняття 4, 14. СФП –   розвиток стрибучості, міні-футбол, гімнастика акробатика.

Заняття 5,15. СФП – розвиток швидкісно-силових здібностей. Рухлива гра «Квач».

Заняття 6, 16. СФП – розвиток швидкісної витривалості.

Заняття 7, 17. ЗФП – легка атлетика гімнастика.

Заняття  8, 18. Двостороння гра.

Заняття 9, 19. ЗФП – баскетбол. Вправи направлені на розвиток гнучкості.

Заняття 10, 20. ЗФП – легка атлетика, атлетична підготовка, тестування.

 

Змістовий модуль 2 Технічна підготовка

 

Заняття: 21, 52. Завдання: 1). Удосконалення техніки ударів по м'ячу серединою підйому і серединою лоба в опорному положенні в ціль; 2). Виконання штрафних ударів з 16 – 18 метрів у задані кути воріт.

Заняття: 22, 53. Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою вправ   технічної підготовки;2). Удосконалення  ведення м'яча внутрішньою частиною підйому і ударів м'яча  серединою підйому  в ціль.

Заняття: 23, 54. Завдання:1). Сприяти розвитку  швидкості за допомогою серії ігрових вправ; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча серединою підйому.

Заняття: 24, 55. Завдання: 1). Техніко-тактична підготовка з акцентом на відновлення швидкості руху; 2). Удосконалення техніки удару по м'ячу внутрішньою частиною стопи.

Заняття: 25, 56. Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісних і силових здібностей; 2). Удосконалювати техніку ударів по м'ячу носком  і серединою лоба.

Заняття: 26, 57. Завдання: 1.) Удосконалити техніку ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та ударів по м'ячу головою у стрибку ; 2). Сприяти розвитку спритності.

Заняття: 27, 58. Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей  і спеціальної витривалості за допомогою техніко тактичних вправ. Тактична комбінація «Стінка».

Заняття: 28, 59. Завдання: 1). Удосконалення техніки переміщень гравців по футбольному полю з м’ячем та без м'яча.

Заняття: 29, 60. Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової  швидкості; 2). Удосконалення техніки ударів по м'ячу п'яткою.

Заняття: 30, 61. Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності; 2).  Удосконалення техніки ведення м'яча носком і ударів серединою лоба в стрибку.

 

Змістовий модуль 3 Тактична підготовка

 

Заняття: 31, 62. Завдання:1). Сприяти розвитку швидкісно-силових здібностей. 2). Удосконалення командних тактичних дій у захисті – дії проти «швидкого нападу».

Заняття: 32, 63. Завдання: 1). Удосконалення командних тактичних дій у нападі «позиційний напад»; 2). Удосконалення техніки ударів по м'ячу внутрішньою частиною підйому.

Заняття: 33, 64. Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності  за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення техніку зупинки м'яча стегном.

Заняття: 34, 65.  Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісної витривалості; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча грудьми.

Заняття: 35, 66 . Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової швидкості; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій «відкривання».

Заняття: 36, 67. Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій «звільнення зони».

Заняття: 37, 68. Завдання:1). Розвиток швидкісної витривалості; вдосконалення техніко-тактичної підготовки у вправах; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій   у захисті «відбір м'яча».

Заняття: 38, 69. Завдання: 1). Сприяти розвитку стартовою швидкості; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча зовнішньою частиною підйому та  передач м'яча у вільні зони.

Заняття: 39, 70. Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення групових тактичних дій у захисті - «страхування».

Заняття: 40, 71. Завдання: 1). Сприяти розвитку спеціальної стартової та дистанційної швидкості; 2) Удосконалення групових тактичних дій у захисті -  штучне положення «поза грою».

Заняття: 41, 72. Завдання:1). Сприяти розвитку спеціальної сили і швидкісно-силових здібностей за допомогою техніко-тактичних вправ;2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – розігрування кутового удару.

Заняття: 42, 73.   Завдання:1). Сприяти розвитку спритності  за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація  вкидання м'яча з – за бічної лінії.

Заняття: 43, 74.  Завдання:1). Сприяти розвитку спеціальної витривалості за допомогою техніко-тактичних вправ;2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація «схрещування».

Заняття: 44, 75. Завдання: 1). Сприяти розвитку стартової та дистанційної швидкості; 2). Удосконалення групових тактичних дій у нападі – комбінація «зміна місць».

Заняття: 45, 76. Завдання:1). Сприяти розвитку спритності за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті – відбирання м'яча у «підкаті».

Заняття: 46, 77. Завдання: 1). Сприяти  розвитку спеціальної сили і швидкісно-силових здібностей за допомогою техніко-тактичних вправ;

2). Удосконалення індивідуальних тактичних дій у захисті – відбирання м'яча у «випаді».

Заняття: 47, 78. Завдання:Удосконалення техніко - тактичної майстерності -  груповий напад.

Заняття: 48, 79. Завдання: 1). Сприяти розвитку спритності; 2). Удосконалення техніки ведення м'яча внутрішньою частиною підйому, ударів по м'ячу серединою лобата та внутрішньою частиною підйому.

Заняття: 49, 80. Завдання: 1). Сприяти розвитку швидкісної витривалості за допомогою техніко-тактичних вправ; 2). Удосконалення техніки зупинки м'яча стегном та ударів по м'яч внутрішньою частиною підйому.

Заняття: 50. Завдання: 1). Удосконалення техніко – тактичних дій у нападі та захисті;2). Виконання 11 – ти метрових штрафних ударів у задані кути.

Заняття: 51. Завдання:1). Удосконалення техніко  - тактичних дій у захисті та нападі «зонний захист» та «швидкий напад»; 2). Удосконалення техніки виконання відволікаючих дій «фінтів»- пропуск м'яча, одиночний та подвійний «фінт».

 

Змістовий модуль 4 Суддівська та змагальна підготовка

 

Заняття 81, 82. Зміст гри. Історія розвитку гри. Класифікація техніки і тактики гри у футбол.

Заняття 83, 84. Види змагань. Учасники змагань. Права та обов’язки учасників. Керівники команд,тренери, капітани команд.

Заняття 85, 86. Обов’язки   головного судді та головного секретаря змагань.

Заняття 87, 88. Виграш  матчу. Підготовка до матчу та організація гри.

Заняття 89, 90. Перерви та затримки в грі. Не спортивна поведінка.

Заняття 91. Суддя та асистенти судді, їх офіційні жести, обов’язки і сигнали.

4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:

7 кредитів ECTS 210 год., з них: денна форма навчання – 210 год. аудиторних: 210 год., 210 год. практичних занять.

 

5. Форма семестрового контролю – диференційований залік

6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання дисципліни:

Петров Андрій Олександрович, кандидат педагогічних наук, викладач  кафедри спорту і спортивних ігор.               

7. Перелік основної літератури:

1. Стасюк В. А., Стаcюк І. І., Прозар М. В., Петров А. О. Теорія і методика викладання спортивних ігор (футбол): навчально-методичний посібник. – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута», 2017.  160 с.

2. Петров О.П. Методика навчання футболу: Навчально-методичний посібник. / О.П. Петров – Кам'янець-Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. – 128 с.

3. Васьков Ю.В. Уроки футболу в загальноосвітній школі. Методика навчання, календарне планування, рекомендації щодо проведення змагань. / Ю.В.Васьков. – Х.: Торнінг, 2003 – 224 с.

4. Соломонко В.В. Футбол: Підручник для студентів вищих учбових закладів фізичного виховання і спорту / В.В.Соломонко, Г.А.Лисенчук, О.В.Соломонко. – К.: Олімпійська література, 2005. – 196с., ил.

5. Лисенчук Г. А. Управление подготовкой футболистов. / Г.А. Лисенчук  –К.: Олимпийская література, 2003.272с