АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Права людини і журналістика

 1. Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.

Мета вивчення дисципліни «Права людини і журналістика» полягає у набутті студентом компетенцій, знань для засвоєння основних стандартів прав людини, з’ясування суті, завдань і характеру журналістської діяльності та вироблення практичних навичок творчої роботи в засобах масової інформації за відповідною тематикою.

Вивчення дисципліни пов’язано з багатьма іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців.

 

2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.

Вивчення дисципліни "Права людини і журналістика" сприятиме формуванню світогляду особистості мабутнього медіафахівця, підвищенню його професійної культури на цінностях прав людини; розширенюю обізнаності студента-журналіста у сфері прав людини, рівності та недискримінації, посилення чутливості ЗМІ до проблематики меншин та вразливих груп, а також дотримання етичних журналістських стандартів у висвітленні питань, пов’язаних із правами людини.

Під час працевлаштування вдасться досягти розуміння сучасних стандартів прав людини; спільних і відмінних рис міжнародних та європейських підходів до тлумачення прав людини; про необхідність дотримання етичних журналістських стандартів у висвітленні питань, пов’язаних із правами людини.

 

3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Модуль 1. Сучасна концепція прав людини і журналістика

Тема 1. Сучасна концепція прав людини та демократії

Тема 2. Роль ЗМІ у відстоюванні прав людини.

Тема 3. Дискримінація: основні ознаки, види, сфери прояву.

Тема 4. Права людини, свобода слова і захист прав журналістів.

Тема 5. Мова ворожнечі у засобах масової інформації: причини, види, масштаб, наслідки.

Тема 6. Інвалідність. Моделі інвалідності та сучасне розуміння її у світі.

Тема 7. Медійні виміри ґендерованого суспільства.

Тема 8. Національні меншини: факти і стереотипи

 4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни:  4 кредити, год. всього 120, ауд. – 40 год., з них — лекційних 20, сем. – 20, самост. – 80 год.

5. Форма семестрового контролю — залік.

 6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни (прізвище, ім’я, по батькові, науковий ступінь, вчене звання).

Викладання цієї навчальної дисципліни забезпечуватиме Волковинський Олександр Сергійович, доктор філологічних наук, професор.

 

7. Перелік основної літератури.

1.  Загальна Декларація прав людини. Права людини: Міжнародні договори України. Київ, 1992.

2.  Марочкін І.Є. Проблеми застосування законів України «Про біженців» та «Про правовий статус іноземців». Проблеми законності. Вип. 33. Xарків, 1998.

3.  Компас: посібник з освіти в області прав людини за участі молоді. URL: https://www.coe.int/uk/web/compass.

4.  Крегул Ю. І., Ладиченко В. В., Орленко О. І. Права і свободи людини. Київ, 2004. 288 с.

5.   Мартинюк Р. С. Теорія прав людини. Острог, 2009. 218 с. URL: https://lib.oa.edu.ua/files/funds/vudavnutstvo/Teoriya_prav_ludyny_Martynuk.pdf.

6.  . Посібник з прав людини для інтернет-користувачів та Пояснювальний меморандум. URL: https://rm.coe.int/16802e3e96.

7.  Баум Г. Врятуйте фундаментальні права! Громадянська свобода проти божевілля безпеки. Київ, 2016. 190 с.

8.  Вебер А. Навчальний посібник з проблематики «мови ненависті». Київ, 2010. 96 с.